Overig / Apparatuur / Luidsprekers
zoeken in:
0
Schnee
geplaatst: 3 februari 2013, 14:09 uur
ja, duidelijk verhaal. Maar je kunt ze dan natuurlijk ook verbinden met wat anders, een stukje goeie kabel of ander stukje koper.
Maakt het echt verschil de lage en hoge tonen apart aan te sluiten? Daar heb je waarschijnlijk ook een speciale versterker voor nodig?
Maakt het echt verschil de lage en hoge tonen apart aan te sluiten? Daar heb je waarschijnlijk ook een speciale versterker voor nodig?
0
Schnee
geplaatst: 3 februari 2013, 14:10 uur
ik ben overigens helemaal tevreden met een stel Piega's
0
geplaatst: 3 februari 2013, 18:23 uur
Gerards Dream schreef:
De box die vielip heeft beschikt over twee ingangen. Eén voor de hoge tonen en de ander voor de lage tonen. Als je het goed wil doen trek je twee kabels naar de box toe, maar je kunt ook zuinig aan doen middels één snoer naar de box te laten gaan. Met de afgebeelde "clip" kun je laat maar zeggen de box foppen of er twee kabels zijn getrokken door twee kanalen met elkaar te verbinden.
De box die vielip heeft beschikt over twee ingangen. Eén voor de hoge tonen en de ander voor de lage tonen. Als je het goed wil doen trek je twee kabels naar de box toe, maar je kunt ook zuinig aan doen middels één snoer naar de box te laten gaan. Met de afgebeelde "clip" kun je laat maar zeggen de box foppen of er twee kabels zijn getrokken door twee kanalen met elkaar te verbinden.
Klopt als een bus! Ik heb uit de rechter speaker nu dus alleen hoge tonen en geen lage. Vrij irritant

0
geplaatst: 3 februari 2013, 18:26 uur
Schnee schreef:
ja, duidelijk verhaal. Maar je kunt ze dan natuurlijk ook verbinden met wat anders, een stukje goeie kabel of ander stukje koper.
Ik weet niet 100% zeker of het er mee te maken heeft maar ik heb een 1.6 surround van Marantz met extra uitgangen voor de front speakers. Ik zal het eens proberen om met iets anders de verbinding te maken.
0
geplaatst: 23 februari 2013, 21:52 uur
@Vielip. Jouw speakers zijn inderdaad geschikt voor Bi-wiring.
Bi-wiring betekent dat de speakers middels apparte speakerkabels worden aangestuurd. Per speaker dus twee kabels. Bij Bi-wiring wordt wel gebruik gemaakt van dezelfde eindversterker per kanaal.
Een stap verder is Bi-amping. In het geval van Bi-amping gebruik je niet alleen apparte speakerkabels maar ook apparte eindversterkers. Een versterker stuurt de tweeters aan. De andere de woofer. Voor stereo-weergave zijn in geval van Bi-amping dus 4 apparte "eindtrappen" nodig.
De meeste meerkanaals receivers zijn niet geschikt voor Bi-amping. Bi-amping wordt voornamenlijk toegepast bij High-End audio installaties.
In het geval van Vielip volstaat het waarschijnlijk om te werken met ééen speakerkabel. Strip de kabel gewoon wat langer bloot en steek hem door de eerste plug heen door nart de tweede, Klaar!
Overigens is er veel discussie over nut en noodzaak van Bi-wiring en Bi-amping. Meer weten op internet is veel informatie beschikbaar.
Bi-wiring betekent dat de speakers middels apparte speakerkabels worden aangestuurd. Per speaker dus twee kabels. Bij Bi-wiring wordt wel gebruik gemaakt van dezelfde eindversterker per kanaal.
Een stap verder is Bi-amping. In het geval van Bi-amping gebruik je niet alleen apparte speakerkabels maar ook apparte eindversterkers. Een versterker stuurt de tweeters aan. De andere de woofer. Voor stereo-weergave zijn in geval van Bi-amping dus 4 apparte "eindtrappen" nodig.
De meeste meerkanaals receivers zijn niet geschikt voor Bi-amping. Bi-amping wordt voornamenlijk toegepast bij High-End audio installaties.
In het geval van Vielip volstaat het waarschijnlijk om te werken met ééen speakerkabel. Strip de kabel gewoon wat langer bloot en steek hem door de eerste plug heen door nart de tweede, Klaar!
Overigens is er veel discussie over nut en noodzaak van Bi-wiring en Bi-amping. Meer weten op internet is veel informatie beschikbaar.
0
geplaatst: 26 februari 2013, 21:25 uur
Oké bedankt! 
Heb inmiddels de optie van '1 draad in beide ingangen' toegepast em dat werkt prima!

Heb inmiddels de optie van '1 draad in beide ingangen' toegepast em dat werkt prima!
0
geplaatst: 12 maart 2013, 21:46 uur
@Vielip, Dat onderdeel dat u mist bij uw tanoy luidspreker heet zo als ik het zelf noem een 'brugstukje'.
Bij mijn luidsprekers heb ik ze eruit gehaald de brugstukjes omdat ik mijn luidsprekers ge bi-ampt aangesloten heb zoals reageerder 'H' omschrijft.
Biwired aansluiten zou ikzelf nooid doen omdat ik gekozen heb voor bi-amping. Twee kabels aansluiten op 1 aansluit terminal van een geïntregreerde stereo versterker of stereo receiver zie ik niet zitten, maar in de praktijk kan en mag het wel en schrijven audio merken voor dat het kan en mag. Zo'n bosje kabels druk bezet in een aansluiting gedraaid gaat op ten duur coroderen en loslaten.
Met bi-ampen krijgt ieder onderdeel van een luidspreker woofer en tweeter een eigen kabel toegewezen met een eigen aanvoer vanaf een versterker.
Het pluspunt vind ik persoonlijk dat het geluid uit de luidsprekers openner is en meer details hoorbaarder worden die anders niet zo opvallen. Een hihat slag is net wat frisser en saxofoon scheurd er lekkerder oplos. Maar dat is vooral psychisch, want sluit goedkope luidsprekers eens aan op een voordelige stereo versterker en beeld je in dat het een super geweldige audioset is en pardoes het klinkt ook nog perfect ook.
Bij mijn luidsprekers heb ik ze eruit gehaald de brugstukjes omdat ik mijn luidsprekers ge bi-ampt aangesloten heb zoals reageerder 'H' omschrijft.
Biwired aansluiten zou ikzelf nooid doen omdat ik gekozen heb voor bi-amping. Twee kabels aansluiten op 1 aansluit terminal van een geïntregreerde stereo versterker of stereo receiver zie ik niet zitten, maar in de praktijk kan en mag het wel en schrijven audio merken voor dat het kan en mag. Zo'n bosje kabels druk bezet in een aansluiting gedraaid gaat op ten duur coroderen en loslaten.
Met bi-ampen krijgt ieder onderdeel van een luidspreker woofer en tweeter een eigen kabel toegewezen met een eigen aanvoer vanaf een versterker.
Het pluspunt vind ik persoonlijk dat het geluid uit de luidsprekers openner is en meer details hoorbaarder worden die anders niet zo opvallen. Een hihat slag is net wat frisser en saxofoon scheurd er lekkerder oplos. Maar dat is vooral psychisch, want sluit goedkope luidsprekers eens aan op een voordelige stereo versterker en beeld je in dat het een super geweldige audioset is en pardoes het klinkt ook nog perfect ook.
0
geplaatst: 17 april 2013, 19:01 uur
"Maar dat is vooral psychisch, want sluit goedkope luidsprekers eens aan op een voordelige stereo versterker en beeld je in dat het een super geweldige audioset is en pardoes het klinkt ook nog perfect ook.
[/quote]"Terecht opgemerkt. Het waarnemen van geluid blijft natuurlijk sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur en natuurlijk misschien wel het meest belangrijk: JE OREN. Daarom is er vaak geen zinnig advies te geven over het nut van bijvoorbeeld bi-wiring en of bi-amping.
Ik heb op het internet speakerkabels gezien van duizenden euro's per stuk met allerlei exotische namen en materialen. Geef je euro's er gerust aan uit als je denkt en meent te horen dat het geluid er beter van wordt én je het de investering waard vindt. Het blijft toch altijd een kwestie van wat jezelf belangrijk vindt.

0
geplaatst: 17 april 2013, 19:33 uur
Nog een leuk artikeltje dat ik vond op het internet:
http://www.dhtrob.com/overige/highend_speakerkabels.php
Laten we vooral de humor er van in blijven zien
http://www.dhtrob.com/overige/highend_speakerkabels.php
Laten we vooral de humor er van in blijven zien
0
geplaatst: 19 april 2013, 22:44 uur
Ja, lachen ja. 
Maar goede luidsprekers en goed geisoleerde, iets dikkere kabels, die al die versterkte muziek met zo min mogelijk verlies naar de luidsprekers kunnen brengen, daar zit 'm wel de grootste winst om van een gewone set een geweldig klinkende audioset te maken.

Maar goede luidsprekers en goed geisoleerde, iets dikkere kabels, die al die versterkte muziek met zo min mogelijk verlies naar de luidsprekers kunnen brengen, daar zit 'm wel de grootste winst om van een gewone set een geweldig klinkende audioset te maken.
0
geplaatst: 16 september 2013, 21:44 uur
L.s,
Op het gevaar af dat ik een domme vraag stel (de meest domme vraag is volgens mij de vraag die niet gesteld wordt
) wil ik hier eens vragen of er iemand is die mij in begrijpelijke taak kan uitleggen hoe de relatie ligt tussen ampèrage van speakers en het vermogen (watts) van de receiver. Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal.
Op dit moment heb ik speakers V-vox Azizza aangesloten met een ampèrage van 6 ohm. Dat gaat goed. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn. Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt? Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
Iemand ervaringen hier me? Ik heb uiteraard zelf al wat "gegoogled" maar kom er niet uit. Wie van jullie techneuten kan mij uitsluitsel geven?
Op het gevaar af dat ik een domme vraag stel (de meest domme vraag is volgens mij de vraag die niet gesteld wordt
) wil ik hier eens vragen of er iemand is die mij in begrijpelijke taak kan uitleggen hoe de relatie ligt tussen ampèrage van speakers en het vermogen (watts) van de receiver. Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal. Op dit moment heb ik speakers V-vox Azizza aangesloten met een ampèrage van 6 ohm. Dat gaat goed. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn. Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt? Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
Iemand ervaringen hier me? Ik heb uiteraard zelf al wat "gegoogled" maar kom er niet uit. Wie van jullie techneuten kan mij uitsluitsel geven?
0
geplaatst: 18 september 2013, 11:01 uur
"H." schreef:
L.s,
) wil ik hier eens vragen of er iemand is die mij in begrijpelijke taal kan uitleggen hoe de relatie ligt tussen ampèrage van speakers en het vermogen (watts) van de receiver. Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal.
Op dit moment heb ik speakers V-vox Azizza aangesloten met een ampèrage van 6 ohm. Dat gaat goed. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn. Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt? Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
L.s,
) wil ik hier eens vragen of er iemand is die mij in begrijpelijke taal kan uitleggen hoe de relatie ligt tussen ampèrage van speakers en het vermogen (watts) van de receiver. Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal. Op dit moment heb ik speakers V-vox Azizza aangesloten met een ampèrage van 6 ohm. Dat gaat goed. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn. Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt? Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
0
geplaatst: 21 september 2013, 17:48 uur
"H." schreef:
Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn.
Mijn receiver (onkyo tx ds 787) levert een vermogen van 100 watt bij 8 ohm per kanaal. Nu ben ik voornemens om een paar kef reference aan te schaffen model one. Deze speakers hebben een ampèrage van 4 ohm. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen wat de gevolgen voor mijn receiver zouden zijn.
Geen gevolgen. Er zit waarschijnlijk een schakelaar achter op je receiver die je moet omzetten van 6+ Ohm naar 4 Ohm. Dan zit je altijd safe. Zie je Onkyo handleiding.
"H." schreef:
Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt?
Betekent het aansluiten van deze speakers dat het vermogen wat van de receiver gevraagd gaat worden stijgt of juist daalt?
De impedantie (=weerstand) van de aangesloten speakers daalt van 8 naar 4 Ohm. De receiver hoeft dus veel minder vermogen te leveren om het signaal door de speakers te jagen.
"H." schreef:
Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
Kan de receiver dit aan of is het geen goede combi. Wat zijn de gevolgen van het verschil in ampèrage voor de geluidskwaliteit?
Speakers aansluiten met een te lage weerstand (2 Ohm bijvoorbeeld) zorgt ervoor dat de receiver zijn vermogen niet kwijt kan en oververhit kan raken. Ik denk dat de 4 Ohm speakers je het gevoel geven dat ze het geluid zachter reproduceren en bij moeilijke passages in de muziek sneller kunnen gaan vervormen. Zeker als je zware bassen wil horen.
Kortom, ik zou niet terug gaan naar 4 Ohm luidsprekers, maar eerder opwaarderen naar 8 Ohm. En vergeet niet om er voldoende dikke kabels tussen te hangen, om zo min mogelijk vermogen verloren te laten gaan tijdens het transport van het versterkte signaal naar de speakers.
0
geplaatst: 25 september 2013, 14:19 uur
Beste Tony,
Bedankt voor je uitleg. Ik heb de handleiding van de receiver geraadpleegd maar kan nergens iets vinden over een schakelaar om om te schakelen naar 4 ohm. Ik denk dus dat de onkyo tx ds 787 niet over een dergelijke optie beschikt. Dar verbaast mij overigens voor een receiver die destijds nieuw toch niet echt goedkoop was. Misschien lees ik er overheen maar goed... Mijn conclusie is dus dat de kef reference geen echt goede combinatie zijn met mijn receiver. Dat vind ik heel erg spijtig want het geluid van deze speaker spreekt mij erg aan. Iemand suggesties voor een speaker met een vergelijkbaar geluid. Het moet uiteraard wel een upgrade zijn t.o.v. mijn huidige azziza' s.
Ik sta open voor jullie suggesties!
Bedankt voor je uitleg. Ik heb de handleiding van de receiver geraadpleegd maar kan nergens iets vinden over een schakelaar om om te schakelen naar 4 ohm. Ik denk dus dat de onkyo tx ds 787 niet over een dergelijke optie beschikt. Dar verbaast mij overigens voor een receiver die destijds nieuw toch niet echt goedkoop was. Misschien lees ik er overheen maar goed... Mijn conclusie is dus dat de kef reference geen echt goede combinatie zijn met mijn receiver. Dat vind ik heel erg spijtig want het geluid van deze speaker spreekt mij erg aan. Iemand suggesties voor een speaker met een vergelijkbaar geluid. Het moet uiteraard wel een upgrade zijn t.o.v. mijn huidige azziza' s.
Ik sta open voor jullie suggesties!
0
geplaatst: 25 september 2013, 14:31 uur
Udate: om de verwarring nog groter te maken inde handleiding wordt enerzijds gezegd dat lager dan 6 ohm per kanaal de receiver kan beschadigen; anderzijds staat bij de specificaties bij Dynamic power output (stereo) vermeld 2 x 210 watt at 4 ohm. 
Waarom vermogen specificeren enerzijds en anderzijds afraden!
Astrix zou zeggen: " rare jongens die Romeinen" .

Waarom vermogen specificeren enerzijds en anderzijds afraden!
Astrix zou zeggen: " rare jongens die Romeinen" .
0
geplaatst: 1 november 2013, 20:18 uur
Eindelijk eens een leuk speaker setje gekocht voor m'n laptop. De Harman/Kardon Soundsticks III. Klinkt fantastisch en ziet er nog kek uit ook. En wel zo praktisch dat er een standaard jack kabeltje uit de subwoofer komt zodat ik ook bijvoorbeeld een iPod of andere apparatuur er makkelijk op kan aansluiten.
http://i.imgur.com/Sb18TUY.jpg
http://i.imgur.com/Sb18TUY.jpg
0
geplaatst: 1 november 2013, 22:42 uur
Wel in de uitverkoop mag ik hopen, want deze set is alweer een flink aantal jaartjes op de markt. Heb 'm zelf ook al een paar jaar voor mijn laptop en iPod op mijn werkkamertje en ben er zeer tevreden over, dus wat dat betreft gefeliciteerd natuurlijk, goede aankoop gedaan.
0
geplaatst: 1 november 2013, 22:53 uur
Hij was nu 140 euro bij Staples, vond ik op zich een prima prijsje.
0
geplaatst: 12 november 2013, 12:48 uur
Al een jaar of 12 heb ik deze speakers. Zeer tevreden over.
The KEF Cresta 3 Loudspekaers - avland.co.uk
http://images2.static-bluray.com/products/12/222_1_large.jpg
The KEF Cresta 3 Loudspekaers - avland.co.uk
http://images2.static-bluray.com/products/12/222_1_large.jpg
0
geplaatst: 22 november 2013, 12:44 uur
Ik zit met een 'probleem'. Ik ben een grote fan van elektronische muziek, alleen krijg ik de het geheel niet afgesteld zoals ik het zou willen. Ik ben iemand die graag bassen hoort, maar ze mogen natuurlijk niet overheersen. Als je dus bvb dubstep luistert, wil ik een diepe bass op de achtergrond. Dit doe je klaarblijkelijk niet alleen door eens aan het knopje van de subwoofer te draaien. Als ik dat doe klinkt alles 'dof' of hoe ik het ook moet zeggen. Iemand tips?
0
geplaatst: 22 november 2013, 15:17 uur
Hulp nodig met Sub/front,s afstelling/plaatsing,REW,mini/DSP,akoestiek,ADSY/ARC? - htforum.nl
Ik heb deze link gebruikt om mijn zelfbouw subwoofer in te stellen en sindsdien hoef ik niet meer verder te prutsen om tot een goede opstelling te komen.
Ik heb deze link gebruikt om mijn zelfbouw subwoofer in te stellen en sindsdien hoef ik niet meer verder te prutsen om tot een goede opstelling te komen.
0
geplaatst: 18 januari 2014, 23:59 uur
Diverse luistertesten gedaan en deze week nieuwe speakers besteld, de Monitor Audio BX6. Tevens een versterker met in te bouwen phono unit besteld.
0
geplaatst: 19 januari 2014, 14:36 uur
Mooie prijs kwaliteitsverhouding heeft Monitor Audio. Wat voor versterker ga je gebruiken? Altijd lekker nieuwe spulletjes. Wel goed inspelen hè. Paar nachtjes laten draaien zodat ze goed los komen.
0
geplaatst: 19 januari 2014, 22:00 uur
Broem schreef:
Mooie prijs kwaliteitsverhouding heeft Monitor Audio. Wat voor versterker ga je gebruiken? Altijd lekker nieuwe spulletjes. Wel goed inspelen hè. Paar nachtjes laten draaien zodat ze goed los komen.
Ik heb hier nu oudere Driade speakers staan met een NAD C320 versterker. De speakers zijn de zwakke schakel. Bij nieuwe zwaardere speakers was het beter ook een zwaardere versterker te nemen. NAD klinkt echt top dus heb ik gekozen voor de NAD356-BEE en laat daar een PP 375 phonomodule inbouwen. Komende week wordt alles geleverd. Goed inspelen gaat zeker gebeuren maar dat doe ik maar beter overdag

0
geplaatst: 20 januari 2014, 21:44 uur
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel ervaring heb met het inspelen van speakers. Moet dat niet op een wat hoger volume?
0
geplaatst: 20 januari 2014, 22:10 uur
Verschillende volumes. Je zult na verloop van tijd zeker het verschil gaan horen. Ook je nieuwe versterker moet worden ingespeeld. Ik kocht mijn eerste serieuze set na vele luistersessies in de winkel maar gloednieuw thuis klonk het nergens naar. Het voert te ver om alle mogelijkheden (ben besmet met het audiofiele virus) te noemen. Maar een beetje aandacht bij het inspelen kan geen kwaad. Have fun.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 21 januari 2014, 06:27 uur
Ik denk er al een tijdje aan een wireless luidspreker te kopen, vermits stereo en pc in mijn werkkamer staan en ik toch ook graag naar muziek luister in mijn luie zetel in de woonkamer. Voorlopig trek ik mijn plan met kabel tussen pc en stereo voor mijn downloads maar ik wil mobieler zijn met een deftig geluid. Een hoofdtelefoon gebruik ik liever niet wegens tinnitus.
Mij lijkt de oplossing een luidspreker in de woonkamer te zijn. Op het internet lees ik goede dingen over de Sonos Play5 met bridge, mijn neef heeft ook zo' ding, maar zijn er mensen op MuMe die hiermee ervaringen hebben?
Mij lijkt de oplossing een luidspreker in de woonkamer te zijn. Op het internet lees ik goede dingen over de Sonos Play5 met bridge, mijn neef heeft ook zo' ding, maar zijn er mensen op MuMe die hiermee ervaringen hebben?
0
geplaatst: 8 februari 2014, 23:55 uur
Heb besloten de Monitor Audio RX6 Silver weg te doen, toch (iets) te ongevoelig voor mijn Single Ended Triode buizenbakken (2 maal 7 Watt, yessir...)
Ik krijg volgende week demo ter plaatse van:
- Cabasse Altura Riva monitors
- Driade D110 vloerstaanders
- indiana Line Tesi 560 vloerstaanders
Is er iemand bekend met een of meer van deze opties / is er iemand die ze kan aanbevelen of afraden bij mijn versterkercombo?
Alvast bedankt
Leon
Ik krijg volgende week demo ter plaatse van:
- Cabasse Altura Riva monitors
- Driade D110 vloerstaanders
- indiana Line Tesi 560 vloerstaanders
Is er iemand bekend met een of meer van deze opties / is er iemand die ze kan aanbevelen of afraden bij mijn versterkercombo?

Alvast bedankt
Leon
* denotes required fields.