MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Ace
Ow ok, dan begrijp ik het verkeerd. Die indruk had ik niet, vandaar dat ik mijn bedenkingen bij een DAC had. Overigens heeft Cambridge Audio voor een beschaafde prijs ook een fantastische losse DAC. een DacMagic. Als ik binnenkort mijn CA dvd-speler vervang door een PS3, dan koop ik die DAC erbij om 'm zo aan mijn versterker te hangen.

In de auto speel ik MD. Heel handig eigenlijk, jammer dat het grote publiek er niet voor gevallen is.

Het leuke aan MD is dat het heel makkelijk is in gebruik om muziek op te nemen. De volgorde van de nummers kan achteraf altijd gewijzigd worden, enkele nummers verwijderen en weer andere in de plaats zetten, zelfs vrij nauwkeurig knippen en plakken in een nummer is mogelijk.

Het is dus bovendien ook een manier om LP's digitaal afspeelbaar te maken en in de auto te draaien. Van veel LP's die ik vroeger had waar alleen maar enkele goede nummers op stonden heb ik MD's gemaakt met de beste nummers, een persoonlijke Best Of er van samengesteld.

De laatste tijd hoor ik ook wel dat mensen auto-radio's usb-sticks kunnen afspelen. Mini-disk - tja, nooit doorgebroken; ik heb zelf ooit een DCC-deck van Philips gehad - dat was dus een flop (lang spoelen en zo); 10 jaar geleden of zo verkocht

Mijn eerste prioriteit is een goede betaalbare phono pre-amp. Goede; geen topper vanwege budget.

Maar ik heb door berichten hier op MuMe zelfs weleens gedacht aan zo'n Ion draaitafel.
Maar toen dacht ik: wacht eens even; mijn Thorens is natuurlijk een veel betere speler.
Toen ik ging speuren naar een phono preamp kwam ik de NAD tegen: zou dat wat zijn?
Een soort best of both worlds? Zou dat wat kunnen zijn?

Ik kreeg de indruk dat OF ook van vinyl naar digitaal wilde gaan - om vinyl om te bakken naar digitaaltjes.

Klopt : ik heb flink wat vinyl wat nooit op cd is verschenen, die kan ik dus alleen thuis draaien.
Bovendien wil ik mijn collector-itempjes graag in top conditie houden.

Als je bijv. je platen ook in de auto wilt kunnen draaien.

en nog belangrijker: op m'n werk.

De laatste tijd hoor ik ook wel dat auto-radio's usb-sticks kunnen afspelen.

ook een reden om wel een dac te willen ,het apparaat op m'n werk biedt ook die mogelijkheid. Dat scheelt weer veel meeslepen van een bult ceedees iedere nacht.

Ace
Allemaal hartstikke handig, maar ik zou 'm in ieder geval eerst eens gaan beluisteren. Nu je zo'n mooie versterker hebt gekocht, moet een phonotrap natuurlijk wel een beetje goed mee kunnen komen. Dat verhaal van hifi.nl zegt me namelijk niet zoveel. Een test zegt dan altijd nog meer en die kan ik even niet vinden. Wat op hifi.nl staat komt rechtstreeks van de importeur, die prijzen hun eigen producten altijd de hemel in, zou ik ook doen als ik in hun schoenen stond Maar gaat het vooral om het digitaliseren van platen en maakt de kwaliteit van de phono amp niet veel uit, dan kan je 'm blind kopen. Een slim idee is het in ieder geval wel en wie weet klinkt het nog ook.

Ik heb zelf ook altijd mijn bedenkingen bij die verhalen van die zogenaamde critici, meerdere korrels zout zijn op hun plaats.

Dat digitaliseren van platen is overigens de bijkomstigheid, maar wel een zeer welkome.
Het gros van mijn muziek is zowiezo op cd, zo'n 70%.

Het beluisteren van zo'n phono voorversterker in de winkel heeft zeker helemaal geen zin?

Als je é m aan kunt sluiten op de versterker die je hebt we (of vergelijkbaar)l
Tja, mijn aanschaf van die Pro-ject pre-amp (99 euri) was puur 'probeersel' en ik had toen (1 jaar geleden 30 lp's); inmiddels zijn het er weer ruim 600. Ik ben er niet ontevreden mee; de Pro-Ject debut staat erop en vandaar naar de Primare 30.1 en ik vind het lekker klinken.

Ace
Misschien hebben ze iets bij de winkel waar je je versterker koopt? Dan geven ze er vast wel eentje mee naar huis voor een paar dagen om zo te zien of het wat voor je is en het is wat je zoekt.

Tests zijn niet altijd even subjectief, zeker bij hifi.nl heb ik er mijn bedenkingen over. Bij Whathifi geloof ik ze wel, want daar zie ik ook weleens negatieve reviews, zelfs over Engelse producten. Het blad is Engels, maar niet zo chauvinistisch als topgear Het blijft natuurlijk altijd een beetje smaakgebonden, maar die gasten daar hebben er in ieder geval verstand van. Ik heb nog nooit gehad dat iets daar met 5 sterren getest werd en het in de praktijk tegen viel.

Ik wens trouwens zelf ook een upgrade en dat is een kleed in de kamer Mijn kamer is nogal hard en dat komt de hoge tonen niet ten goede. Ook heb ik bij sommige frequenties een beetje last van staande golven.

Maaruh Jan, nu je zo'n mooie Britse versterker hebt, komt er toch zeker geen Japans spul meer naar binnen? Ik betrap mezelf er wel vaker op dat ik Japanse hifi zonder het te horen al niet alles vind, zal het gevoel wel zijn. Hoewel, wat nou wel echt mooi is en ook nog Japans: Accuphase! Maar een beetje onbetaalbaar...

Als ik in de winkel in Groningen het woord NAD laat vallen krijgen ze vast spontane huidirritatie

Ace
@Jan: wat ik me trouwens nog afvroeg... Heb je wel de Roksan Kandy K2 geluisterd of de gewone (lees: het vorige model)? Dat is namelijk dag en nacht verschil. Qua utierlijk, maar vooral qua klank.

Hier de laatste test en plaatjes van hoe de K2 eruit ziet: http://www.audioforum.be/article-2774.html

Ik kan me namelijk nog steeds iets niet helemaal indenken...

Ace
OK.

Best leuk dat audioforum.be, hier staat jouw versterker ook: http://www.audioforum.be/modules.php?name=News&op=NEArticle&sid=2402

Eeen duit in het zakje van mij .....ik heb ooit ook een NAD pre-amp gehad...de pp2 naar ik meen...maar het geluid bleef doods....toen een Graham slee Gram amp 2 (5 sterren in what hifi).gekocht en inderdaad,dat klonk behoorlijk....haalde het niet bij de cd speler maar dat heb ik al eens eerder opgemerkt dacht ik.....maar goed die graham slee verdween naar de kast toen ik een Roksan Kandy l3 kocht met een phono trap er standaard in....en die klonk toch weer beter dan de losse pre-amp. Geen gek idee dus ,zo,n k2...(al is ie tegenwoordig wel foeilelijk met die zilveren voorkant...Brrrrrrr)

pretfrit
die NAD pre-amp krijgt overigens ook 5 sterren van what hifi.

@ woefdram: mischien dat je die Graham voor een zacht prijsje aan oldfart kunt verkopen...je schijnt vinyl te haten (je blijft er over bezig) dus die pre-amp heb je niet meer nodig, en om hem in de kast te laten verstoffen is ook een beetje zonde

Ik hou niet van zachte prijsjes...en eerlijk gezegd heb ik hem al geprobeerd te verkopen maar ik raak hem aan de straatstenen niet kwijt....het ding ziet er namelijk niet uit...tegenwoordig is de graham slee gram-amp behalve twee keer zo duur als vroeger ook voorzien van een kek aluminium frontje...terwijl die van mij nog de oude plastic PTT kast look heeft...ach ja, wie weet wordt ie ooit antiek....

De week proefdraaien met de Naim was voorbij, vanmiddag dus mijn beurs getrokken .

Ik had mijn Thorens meegenomen voor een reeds jaren geleden noodzakelijke revisie beurt.

Met de heren van AudioArtistiek besproken wat zij van de Nad Phono preamp vonden. Ze waren helemaal niet zo negatief, maar na het bekijken van de Thorens kwam de technische man van de twee met een voorstel, nadat ik had verteld waar/hoe vaak ik de draaitafel voor gebruik en wat ik wil met het digitaliseren van mijn vinyl.

Hij stelde voor het oude Thorensje op de zelfde manier aan te passen op de manier waarop Naim dat in het verleden op de fabriek vaak deed:

-In de draaitafel zelf wordt een eenvoudige maar kwalitatief goede voorversterker ingebouwd.
-De bedrading van de arm wordt door hoogwaardige draden vervangen en direct op de print van de voorversteker gesoldeerd, geen pluggen, kortere afstand, betere verbinding.
-De draaitfel is direct(er) aan te sluiten op de Naim.

Voor deze optie gekozen omdat ik de komende jaren toch geen MC element ga kopen: ik ben tevreden met mijn Mission atm en element die al eerder als upgrade waren gemonteerd.

De revisie zal bestaan uit : nieuwe dempingsolie, nieuwe poulie en een nieuwe snaar.
Als preamp zal er een Goldring in komen.

Tegen de tijd dat ik wil gaan digitaliseren zullen ze mijn computer 'onder handen nemen' .

De bedoeling is dat ik voor het zelfde geld een beter resultaat krijg.

Ik ben benieuwd..........ook naar jullie reacties overigens

Is het niet goedkoper om gewoon je elpeee,s op cd aan te schaffen?

Woefdram schreef:
Is het niet goedkoper om gewoon je elpeee,s op cd aan te schaffen?

Word jij niet moe van jezelf?

@Oldfart - die prijs klinkt alleszins redelijk; best wel wat werk, goede service. Neem aan dat als ze de snaar vervangen ze meteen ook m.b..v stroboscoop naar toerental kijken.

Nieuw element is dat dan een optie? Vervangen van naald is bijna net zo duur. Bedenk wel dat als je vaker draait dan je nu verwacht (en da's een reële mogelijkheid) je zit met een speler waarvan je nu de levenscyclus al iets hebt 'opgerekt'.

Maar goed voor dat geld, is het een prima move om te kijken hoe je dit bevalt. Gewoon 1 maand geen muziek kopen en je hebt het er weer uit

Heb je wel een achterstand met nieuwe dingen

Ace
Dus Jan is nu een echte Naimee! Gefeliciteerd! Dat je nog maar veel mag genieten!

Heel verhaal over die platenspelert. Klinkt in ieder geval als goede service! Ik ben persoonlijk niet zo van het integreren, omdat ik zelf nog weleens de neiging tot upgraden heb en dat graag zelf doe. Als ze dit echter voor een redelijke prijs aan kunnen bieden en jij bent van de kwaliteit overtuigd (door het met eigen oren te horen), dan zou ik zeggen: go for it!

Binnenkort ook een Thorens aanschaffen denk ik, maar ik zit nog een beetje te zoeken naar een phono amp. De trap die bij mijn versterker 'hoort' kost (schrik niet) 7000 euro. Dat gaat me een beetje te ver of is dat erg gierig?

€ 7000, - voor een phono amp..........daar krijg je het koud van

Ja, veel geld voor je stookkosten zul je dan niet meer over hebben.

dat bedoel ik,
vraag me wel af hoe zoiets er uit ziet??

Ik bedoel: hoeveel onderdelen zitten er uberhaupt in een phono pre-amp?

Ik weet niet of ik dat hier in de juiste topic post, maar heb geen andere gevonden.
Zou mij graag een mixertje/mengpaneel aanschaffen met als voornaamste reden wat platen (lp's) te kunnen mixen. Verschillende nummers, verschillende stijlen, eens een echte techno-mix, ...
Heb momenteel een gewone toren met 1 receiver, 1 versterker, 1 cd-speler en 1 JB Systems platendraaier. Bedoeling is wel om ineens een 2de platenspeler (Technics) en 2de cd-speler aan te schaffen. Zou dus 5 tot 6 kanalen (voor pc/Itunes) nodig hebben.
Is er iets wat iemand mij aanraadt? Welk merk? Model?
Heb al eens op 2de handssites gezocht en vind daar wel dingen tot 150€ dus veel hoger zou ik ook niet willen gaan. Goedkoper mag natuurlijk ook.
Heb nog nooit gedraaid, maar wil mij er echt op toespitsen dus mag kwaliteit zijn.
Wat heb ik buiten dat mixertje nog nodig om wat plaatjes te kunnen spelen? Speciale naaldkoppen? ...

Ace
Hier had ik even overheen gelezen... Dat ziet er zo uit: http://www.leema-acoustics.com/amplifiers/cygnus.html

Ik speel hiermee:
http://www.leema-acoustics.com/amplifiers/tucana.html
http://www.leema-acoustics.com/amplifiers/antila.html
http://www.leema-acoustics.com/xone.html

Het past er allemaal prachtig bij, maar dat gaat 'm niet worden. Binnenkort eens kijken, denk dat ik die Cambridge ga proberen.

Oldfart, hoe is het met de Naim? Die klinkt nu vast nog veel beter dan twee weken geleden, want ook versterkers moeten inspelen.

@Ace - wel zo discreet geen prijzen erbij. Vrees dat zulks wel een paar weekjes sparen betekent. Leuk kek apparaartje die pre-amp; zei je 7K euri?

Ace
Mjuman schreef:
@Ace - wel zo discreet geen prijzen erbij. Vrees dat zulks wel een paar weekjes sparen betekent. Leuk kek apparaartje die pre-amp; zei je 7K euri?

Het is de site van de fabricant, daar staan toch meestal geen prijzen bij? Die phono amp kost idd 7 a 8k euri. Nu ben ik wel wat gewend, maar dat vind ik toch wel erg veel geld voor een phonotrap. Het zal, Leema kennende, een geweldig apparaat zijn, maar dan nog....

Nou Ace ik kan me voorstellen dat je 7000 eurootjes (slik) voor een phono voorversterker te gortig vindt, maar hij zou wel mooi bij de rest passen natuurlijk

Als ik dat verhaal er bij lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je toch ook heel erg veel voor ontwikkelingskosten betaalt.

Oldfart, hoe is het met de Naim? Die klinkt nu vast nog veel beter dan twee weken geleden, want ook versterkers moeten inspelen.
, mijn beste aankoop op muziek gebied ooit.

Ik blijf het lastig vinden onder woorden te brengen wat het nou precies is wat er zo fantastisch is aan de Nait 5 i Maar je opmerking van 28 oktober j.l.
Een naim is gewoon open, dynamisch, details.
daar kan ik nu heel veel meer mee dan toen.

Het is echt een versterker voor mensen die willen horen hoe de muziek op de plaat is gezet.
Het aantal platen waar ik instrumenten hoor die me nooit eerder zijn opgevallen zijn zo langzamerhand niet meer te tellen.
Subtiele dingen als drums spelen met brushes, het verschuiven van de hand over de snaren, dat soort dingen. Daarnaast klinkt alles heel erg mooi 'in verhouding' dat zal dat 'opene' zijn. De muziek klinkt nooit opdringerig en blijft mooi in balans.
Het is een versterker die de muziek zelf in het middelpunt plaatst, je zou willen dat je dat hier kon laten horen.....

Hoe komt dat eigenlijk, dat versterkers moeten inspelen?

Ace
Uh, betaal je niet altijd voor het grootste gedeelte voor de ontwikkelkosten? Maar goed, het blijft duur.

Fijn dat hij nog steeds zo goed bevalt! Ik zou misschien ook wel een keer aan de Naim gaan. Iets met een voor- en eindversterker ofzo in de 200-serie. Die 500-serie is helemaal belachelijk duur, daar is die phono van Leema nog een schijntje bij.

Versterkers moeten inspelen, waarom... Uhhh, nou ik heb er weleens een heel verhaal over gekregen (condensator hier, dit daar), maar ben het zo goed als vergeten. Echter weet ik wel uit ervaring dat het zo is. De mijne klonk de eerste weken iedere dag weer wat beter. Rustiger vooral, strakker laag en minder hard hoog.

Ook speakers en kabels moeten inspelen - en als je niet in cd op repeat hebt gezet (dat advies krijg je wel, maar ik speel niet voor de huis- en tuinkabouters als ik weg ben) duurt het een paar weken, voordat e.e.a. los komt; breder, opener, minder blikkerig. Tja pers slot van rekening, een nieuwe auto moet je ook inrijden.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:56 uur

geplaatst: vandaag om 06:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.