menu

Mijn Updates +
Genres / Soul, Funk en R&B / Hoe is R&B ooit in zo'n vreselijk genre veranderd?!

zoeken in:
raffael77
george clinton schreef:
(quote)
Ik vind The Sugarhill Gang ook niet goed, hoor. Alleen Rapper's Delight, Apache en Showdown vind ik wel leuk en het is natuurlijk wel grappig op feestjes als je Rapper's Delight helemaal kan meelippen. .
(quote)
Ja, zoiets weet je wel als je elk jaar opnieuw een spreekbeurt over de geschiedenis van de hiphop geeft aan je leerlingen, zoals ik.

Wat ik daarnet nog bedacht is dat eigenlijk voor mij de grens tussen veel funk uit de tweede helft van de jaren '70 en disco bijzonder vaag is. Ja, het verschil tussen pure disco zoals dit hier, en de blaxploitationmuziek van Mayfield en Hayes hoor ik natuurlijk wel, net als P-funk en de Ohio Players enz. Maar 't verschil tussen zeg maar Fantastic Voyage en September (Earth, Wind & Fire) is mij minder duidelijk.

Bedoel je Fantastic Voyage van Lakesite

raffael77
Reijersen schreef:
Het gaat alleen allang niet meer over R&B

Jij bnt gewoon een grote zeikerd. Want waarom doe je niet mee.
Ik had en discussie met George die goed verliep, begin jij weer te zeuren.

Artifact
*Zucht* sommige mensen hebben echt moeite met die gele dingetje's he ...

raffael77 schreef:
(quote)

Jij bnt gewoon een grote zeikerd. Want waarom doe je niet mee.
Ik had en discussie met George die goed verliep, begin jij weer te zeuren.

Grote zeikerd? Valt toch reuze mee.

Waarom ik niet meedoe met de discussie. Omdat ik qua informatie te weinig van hiphop, disco en funk afweet. Simpel.

Ik vind de discussie juist reuze-interessant om te lezen. En dat zeuren was geen zeuren, maar gewoon een aanwijzing/tip richting u.

raffael77
Ik weet ook niet alles van Funk maar funk is zo breed dat je er u tegen zegt.

Funkadelic is andere soort funk dan The Meters. Maar beide zijn ze Funk

raffael77 schreef:
(quote)

Wat zei jij ook alweer R Kelly vinder van de R&B.
Ga eerst nog maar wat leren dan voordat je wel mee kan discuseren over R&B.

Lees eens goed! Ik discussieer juist niet meer omdat ik er te weinig qua achtergrondinformatie over weet.

Btw, ik zei wel hedendaagse R&B mbt tot R. Kelly (die ooit is begonnen bij de swingbeat.)

raffael77
MOCHT JE HET NIET WETEN R&B IS EEN ONDERDEEL VAN SOUL & FUNK MAAR VROEGER HEETTE HET RYTHM & BLUES>

SNAP JE HET NU REIJERSEN

raffael77 schreef:
MOCHT JE HET NIET WETEN R&B IS EEN ONDERDEEL VAN SOUL & FUNK MAAR VROEGER HEETTE HET RYTHM & BLUES>

SNAP JE HET NU REIJERSEN

Rustig maar

En wat nu soul wordt genoemd (bijv. Ray Charles) viel toendertijd onder het labeltje R&B. Dat snap ik maar al te goed.

Maar ik ben geen geschiedkundig in mijn favoriete genre, de soul, dus meng ik me niet in die discussie.

raffael77 schreef:
(quote)

Bedoel je Fantastic Voyage van Lakesite
Ja. 'k Vind het moeilijk om een genreverschil te horen tssn Fantastic Voyage (nogmaals linkje) van Lakeside en September van Earth Wind & Fire. Terwijl FV dus funk zou zijn en September disco. Vertel mij het verschil want ik heb beide songs altijd onder de noemer disco geplaatst.

raffael77
Ik persoonlijk hoor het aan de muziek. De zang is van beide groepen ok maar je hoort verschil in de muziek. Earth heeft echt het typische Disco geluid. Het funky gitaar rifje die je hoort in sep. willen ze laten horen dat het toch funky dansbaar is, maar het hele concept de bas overige gitaar werk en drums klinken anders dan Funk. De zang hoor je ook wel maar is minder duidelijk omdat er veel R&B zangers over stapte naar disco. Dus de zang is moeilijker te herkennen.

Dat liedje van Lakeside heeft wel wat weg van Funkadelic.
Het heeft te maken met een bepaalde sound en zang waardoor het totaal plaatje Funk is. Het grotendeels van de clips hebben overeen komsten. Niet elke disco gek had strakke pakjes aan met glitters.

Ga meer muziek luisteren van Lakeside en Earth, Wind & Fire dan merk je vanzelf dat het totaal plaatje toch anders is zowel van Lake als dat van Earth.

Ik begrijp het. De bas is bij Funk prominenter aanwezig en klinkt vettiger terwijl Disco meer afgeroomd is en in sommige gevallen als een softe versie van Funk klinkt. Eigenlijk had Disco de bedoeling een niet alleen Afro-Amerikaans publiek aan te trekken. Een beetje zoals Motown in de jaren '60 een publieksvriendelijke versie van Soul is. The Pilly Sound (o.a. The O'Jays) werd zowat de Motownsound van de Disco. Nu ben ik geen grote fan van die sound al vind ik Back Stabbers een meesterlijk goed nummer.
Als Philladelphia Soul en Disco R&B in een popvorm heeft getransformeerd dan heeft Motown daar eerder ook een hand in gehad. Toch wordt Disco dit altijd volledig aangerekend en Motown niet.

raffael77
george clinton schreef:
Ik begrijp het. De bas is bij Funk prominenter aanwezig en klinkt vettiger terwijl Disco meer afgeroomd is en in sommige gevallen als een softe versie van Funk klinkt. Eigenlijk had Disco de bedoeling een niet alleen Afro-Amerikaans publiek aan te trekken. Een beetje zoals Motown in de jaren '60 een publieksvriendelijke versie van Soul is. The Pilly Sound (o.a. The O'Jays) werd zowat de Motownsound van de Disco. Nu ben ik geen grote fan van die sound al vind ik Back Stabbers een meesterlijk goed nummer.
Als Philladelphia Soul en Disco R&B in een popvorm heeft getransformeerd dan heeft Motown daar eerder ook een hand in gehad. Toch wordt Disco dit altijd volledig aangerekend en Motown niet.

Motown is ook veranderd. Zij wilden de orginele soul sound niet en daarom is er altijd ruzie geweest met Stax die dat wel deed.
Het is meer dat amerikanen het niet zo rauw wilden zoals James griffin en James brown. Oude jacksons klinkt leuk met ABC enzo maar toch hoor je op hun best album toch een groot verschil tussen het pure soul sound en dat plakkerige pop.

raffael77 schreef:
(quote)

Motown is ook veranderd. Zij wilden de orginele soul sound niet en daarom is er altijd ruzie geweest met Stax die dat wel deed.
Het is meer dat amerikanen het niet zo rauw wilden zoals James griffin en James brown. Oude jacksons klinkt leuk met ABC enzo maar toch hoor je op hun best album toch een groot verschil tussen het pure soul sound en dat plakkerige pop.

Stax/Volt bleef inderdaad stukken meer bij het puurdere, rauwere van de soul.

Als iemand het verschil vraagt tussen de labels bij mij dan leg het vaak uit als volgt:
Motown: is de R&B-achtige soul (ietwat gladder)
Stax/Volt: is rauwer, funkier.

raffael77
Yep maar moet zeggen dat ik vooral van Marvin Gaye
Toch ook wel dat swingende soul heeft dat meer uptempo was dan veel andere artiesten.

raffael77 schreef:
Yep maar moet zeggen dat ik vooral van Marvin Gaye
Toch ook wel dat swingende soul heeft dat meer uptempo was dan veel andere artiesten.

Evenals Stevie Wonder natuurlijk.

raffael77
Idd

Bij Chris Brown - Exclusive (2007):

Reijersen schreef:
Hier gaat de R&B dus kapot aan en hier zijn dus alle vooroordelen van over R&B van veel mensen op deze site op gebaseerd. Wat een verschrikkelijk K-cd. Die stem irriteert tot en met en alles is al 20x eerder gemaakt. Ik kan niet eens een 'beste nummer' selecteren. Zo slecht is dit.

Zonde dat dit bestaat

0,5 ster.

misschien moet je maar is gaan accepteren dat tijden veranderen. toen stevie kwam was het ook anders. nu komt brown dus accepteer het gewoon. ik accepteer je mening en je oordeel maar ga niet R&B beoordelen. tijden en muziek veranderen.

Ik ben van oorsprong R&B-luisteraar en me daarna pas gaan interesseren in soul. Ik vergelijk deze cd ook niet met de soulmuziek van de jaren 70, maar juist met de goede R&B en Nu-Soul van deze tijd.

Stevie was toendertijd inderdaad anders, maar dat is Chris Brown niet. Alle R&B hedendaags lijkt op elkaar. Dat is begonnen met de populariteitsimpuls dat R&B een tijdje geleden heeft gehad en is aan de andere kant weer logisch. Want als het ene scoort, waarom dan niet gewoon hetzelfde doen met een andere artiest?

Ik vind het gewoon jammer dat de R&B is geworden zoals het nu is en dat artiesten als Chris Brown de R&B en het imago van R&B naar de knoppen helpt. Dat terwijl er zoveel goede, dus vooral minder tot niet commerciële. R&B wordt uitgebracht nowadays.

raffael77
Ik heb net 2 nieuwe cd's gehaald.

Millie Jackson - Millie Jackson + bonus tracks en dat zijn er 11.

9 daarvan zijn unreleased tracks.

Clydie King - The Minit years met 8 unreleased tracks

Chris-Brown
ik vind RnB van deze tijd beter dan RnB van jaren 70

en jah je moet met de tijd mee he

zo Reijersen is time 2 move on

Chris-Brown schreef:

1. ik vind RnB van deze tijd beter dan RnB van jaren 70

2. zo Reijersen is time 2 move on

1. Waarschijnlijk nog lichtig last van een minder muzikaal gehoor. Maar dat is meestal op jonge leeftijd en ontwikkeld zich gaandeweg.

2. Als je nou eerst even goed kijkt dan zie je dat ik genoeg R&B van nu beluister.

Baltasound
Chris-Brown schreef:
ik vind RnB van deze tijd beter dan RnB van jaren 70

zo Reijersen is time 2 move on

Sommige houden van oudere muziek Je hoeft niet met je tijd mee als je niet wil.

Chris-Brown schreef:
Oh ja, als muziek wat ouder wordt is het opeens niet goed meer .

|Joël|
De tijd zegt inderdaad vrij weinig tot niets over het niveau van de muziek. Vandaag de dag wordt er slechte muziek gemaakt en vroeger werd er ook slechte muziek gemaakt, vandaag de dag wordt er goeie muziek gemaakt en vroeger werd er ook goeie muziek gemaakt. De stijl van R&B/Soul van vroeger kan je natuurlijk wel beter/slechter liggen dan die van tegenwoordig en andersom. Ik hou zelf vooral van neo-soul(nu-soul). Ik ken ook nog niet zoveel van voor de jaren 90 dus daar kan het natuurlijk ook door komen.
Chris Brown vind ik trouwens geen mooie muziek, stel dat hij in de jaren '70 die herrie was gaan maken dan zou ik zijn muziek ook niet leuk vinden.

george clinton schreef:

Ja. 'k Vind het moeilijk om een genreverschil te horen tssn Fantastic Voyage (nogmaals linkje) van Lakeside en September van Earth Wind & Fire. Terwijl FV dus funk zou zijn en September disco. Vertel mij het verschil want ik heb beide songs altijd onder de noemer disco geplaatst.

DIsco muziek kenmerkt zich door de dreunende stompende beat op iedere tel van de maat dus (1,2,3,4) bij funk is de beat veel syncopischer dat wil zeggen dat de nadruk niet vanaf de 1ste tel begint maar juist tussen de tellen in en dat maakt de muziek juist swingender. Bij September is het inderdaad de Disco sound. de nadruk ligt op de (1,2,3,4) en bij FV ligt de nadruk dus tussen de tellen in. Probeer het drumritme maar te beluisteren.

Als we naar de hedendaagse R&B luisteren en deze vergelijken met die van vroeger dan is een verschuiving te horen in de ritmes. Waren de ritmes in de begindagen nog wat ruwer en wat minder syncopisch, nu zijn ze soms te syncopisch geworden. De kenmerken van bijv.Timbaland. Het is allemaal net iets te veel van het goede naar mijn mening.

Muziek is altijd onderheving aan verandering, misschien dat klassiek zich lastiger laat veranderen omdat men vaak muziek speelt die al vast taat. Misschien meer iets voor de puristen. Ook dat stramien kan men loslaten natuurlijk, getuige de vele varianten op de stukken van beroemde componisten. Maar toch ligt klassiek meer vast dan andere vormen van muziek.
Vormen als Jazz, R&B, R&R, etc. kennen zoveel variaties en overlappingen dat het einde zoek is. Deze thread had net zo goed kunnen gelden voor Heavy Metal, ook een genre dat bol staat van de gimmicks. Kijken we naar de rockers ja, hoe zagen ze er in de 70'er en 80'er jaren uit? Denk eens aan groepen als KIss, Van Halen, ZZ Top etc. Altijd schaarsgeklede vrouwen en auto's, groupiesex en ga zo maar door! Hoe zo moreel verval?
Wat te denken van de Nederlandstalige volksmuziek? Vol cliche's: blijf maar een gewone jongen. Ondertussen wel een real live soap en tonnen op de bank. Hoe zo gewoon?

Okay, het is inderdaad slecht wat er naar boven komt drijven. Het enige dat je de huidige populaire R&B vorm echter kunt verwijten is dat veel artiesten(goede en slechte) concessies doen en zwichtten voor het grote geld. Verder zijn er veel teveel artiesten die gemaakt worden. Een beetje zoals Idols op zoek is naar de perfecte, te manipuleren jongeling zo is de R&B producer of A&R manager ook op zoek naar de jongen naieve artiest met de gouden stem. Geld, geld geld in het vooruitzicht: weg met alle principes, als die er al waren. Niets nieuws onder de zon. In het kader van de parallellie: alles herhaalt zich en is goed te vergelijken. Zoals veel zwarte R&B groepen van vroeger hun liedjes verkochten aan blanke artiesten zodat Pat Boone etc.omdat het dan beter zou verkopen. Ach, het geld was zo lekker.

haveman
Ik heb wel een idee waarom r&b en in mindere mate ook hip hop niet meer is wat het was.

Mensen die van deze muziekstijlen houden kijken vaak niet verder heb ik het idee.Dat zie je ook terug in de top tien lijsten op deze site.Rock/pop liefhebbers hebben nog weleens albums uit andere muziekstijlen in hun lijst staan.Rap/rnb liefhebbers hebben vaak alleen die muziek in hun lijst staan.Als je niet naar andere stijlen luistert ontwikkel je niet verder.Dit komt ook terug in de lyrics.Rap en rnb gaat 9 van de 10 keer over hetzelfde.

|Joël|
haveman schreef:
Mensen die van deze muziekstijlen houden kijken vaak niet verder heb ik het idee.Dat zie je ook terug in de top tien lijsten op deze site.Rock/pop liefhebbers hebben nog weleens albums uit andere muziekstijlen in hun lijst staan.Rap/rnb liefhebbers hebben vaak alleen die muziek in hun lijst staan.
Vind ik onzin.

haveman
|Joël| schreef:
(quote)
Vind ik onzin.

En dat terwijl jij hier nou juist een voorbeeld van bent.Zowel in je top 10,in je rotatielijst als je recente stemmen(bij elkaar zo'n 30 albums) omvatten maar één genre.

raffael77
Idd. Onzin.

Ik zal het ff toelichten.

Ten eerste ik luister naar veel meer muziek soorten maar mijn voorkeur is Hiphop en heb daarom ook een Top 10 (Hiphop).

De mensen die vaak Pop hebben in top 10 hebben ook vaak een album in staan dat valt onder hippop inplaats van HIPHOP.

Hippop is een scheld woord voor rappers zoals 50 CT, Nelly, Jay-Z & Lil' Wayne. Die alleen maar om financiele reden rapmuziek willen maken. Het gaat hen niet om de muziek maar om het geld.
Omdat sommige erg bekend zijn denkt het overgrote deel dat zij beter zijn dan artiesten die minder bekend zijn. Maar het tegendeel is waar. De meest beste hiphop artiesten zijn veel minder bekend en zeker nu anno 2007 en bijna 2008.

Een ander punt is dat rapper/zangers van nu die je op tv ziet alleen zingen over Sex, Gangsters, auto's en geld en dat is niet waar de echte hiphop voor staat.

R&B, Soul & Funk en zelfs Jazz stonden vroeger erg dicht bij elkaar.
De zang klonk nog puur en de muziek had dinamique en dat is niet meer. Gelukkig zijn er nog zangers als Anthony Hamilton of Amy Winehouse die de pure zang naar voren halen zoals ze het vroeger deden in de soul.

Ik heb ook alle POP megemaakt of soft rock zoals de jaren 80 maar die tijd is echt voorbij en het is zelfs in die genre niet meer zo goed als toen. Waarom zijn Veronica & Skyradio nog steeds de best gekozen zenders van allemaal omdat het oude gewoon beter is.

Een ander reden voor mij is dat ik geen pop erin heb staan is omdat ik het crappy shit vnd zoals Coldplay en meer van dat soort dingen.

Lilly Allen vind ik wel leuk maar zij val ook niet echt onder pop maar zeggen wel dat dat het is en dat geld ook voor Amy Winehouse.

Pop is eigenlijk de korte versie van Populair (Music) en daarom zitten er meer artiesten in die groep die er niet thuis horen.

Nu weet je het een beetje Haveman

Alhoewel het misschien een beetje hyprocriet is te reageren terwijl ik ook vooral hip-hop in m'n top-10 heb, moet ik wel iets over volgende post zeggen:

haveman schreef:

Mensen die van deze muziekstijlen houden kijken vaak niet verder heb ik het idee.Dat zie je ook terug in de top tien lijsten op deze site.Rock/pop liefhebbers hebben nog weleens albums uit andere muziekstijlen in hun lijst staan.Rap/rnb liefhebbers hebben vaak alleen die muziek in hun lijst staan.Als je niet naar andere stijlen luistert ontwikkel je niet verder.Dit komt ook terug in de lyrics.Rap en rnb gaat 9 van de 10 keer over hetzelfde.

Ik zie zo een generalisatie en ongelovelijk cliche.

Ten eerste staan hip-hop liefhebbers juist vaak ook open voor andere soorten muziek, vooral R&B, Soul, Jazz, Electronic en Rock - niet in de minste mate omdat veel hip-hop hiermee connecties heeft. Daarbij komt ook nog dat hip-hop heel breed is; albums die hier gelabeled staan als hip-hop kunnen best een heel andere insteek hebben.

Dat hip-hoppers zich niet ontwikkelen is ook onzin. Er is sowieso genoeg differsiteit in hip-hop om je in te kunnen ontwikkelen, maar vaak wagen genoeg 'hip-hop heads' de sprong naar bovengenoemde aansluitende genres (of komen 'van die genres af').

En over de lyrics die '9 van de 10 keer over hetzelfde gaan'; hiermee heb je laten zien dat je eigenlijk niet genoeg van hip-hop afweet om dit te kunnen zeggen - niet lullig bedoeld, maar er is een zeer breed scala aan topics die men in hip-hop behandelt. Echt waar, om te zeggen dat de meeste lyrics hetzelfde zijn, laat eigenlijk zien dat je niet veel van hip-hop afweet - no offense.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.