MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul

zoeken in:
Thisisme
Dit genre verdiend een eigen topic. Voor al jullie positieve, negatieve en andere opmerkingen over Soul.

Thisisme
Voor mij is het een genre waar geen enkele muziekgenre onderuit kan. Je vind het altijd en overal in terug.

Ik ervaar Soul als de muziek waarin de artiesten met de meeste bezieling en vol gevoel zingen. Dit gevoel tref ik bij geen enkele ander genre.

Soul music, is gewoon echt een deel van mijn leven. De passie, kracht, emotie de hele feeling. Tegenwoordig ben ik nu bezig met het zoeken naar oude album van Aretha, Sam, James enzv. Als ik ernu naar luister hoor ik echt heel veel terug in de muziek van nu!

Vooral als je black bent, ervaar je het ets anders. Je leeft echt met ze mee. Ik zeg niet dat als je blank bent dat je het niet hebt. Maar we hebben toch een aangeboren feeling en timing voor soul music.

Ik zeg altijd Black music, Is the best music!

Monarc, toch leuk dat je dat zegt over het verschil in het luisteren naar Soul tussen black en white people. Heb er vaak genoeg discussies over met vrienden van mij die het met jou eens zijn.

Ze zeggen vaak dat Soul gemaakt is alleen voor de black people, dat de blanken het minder "voelen". Ik als blanke liefhebber van het genre mis die vergelijking toch wel een beetje.

Thisisme
Ik begrijp die discussie ook wel, vooral vanwege het gevoel dat bezongen werd in het begin van de Soul-muziek. Dat verbond meer met de zwarte medemens. Later is het met behulp van de platenbazen ook voor en van de blanke medemens geworden. Op zich ben ik blij daarmee, anders had ik het nooit echt opgevangen. Maar als zwarte mensen tegen mij zeggen dat ze vinden dat zij het gevoel meer voelen en begrijpen kan ik dat alleen maar beamen.

Nog even een notitie, vind het moeilijk om te schrijven over blanke en zwarte mensen, vind namelijk dat de term zwarte mensen snel denigrerend overkomt, wat totaal niet mijn bedoeling is.

Als je het woord zwarte negatief gebruikt, ja dan word er wat over gezegd.

Maar omdat het hier gaat soulmusic, ik vind het persoonlijk ook heel leuk en mooi om te zien als blanke mensen soul ook waarderen! en dat zie je nu meer tegenwoordig.

Maar ik ben toch meer dan de old soul, en als je iemand van 16 jaar vraagt wie Otis Redding of Curtis Mayfield is.. is het gelijk Uhhh??? .. maar in Kanye West's 'Touch the Sky' zit wel een sample van Curtis.

Daarom is het wel leuk om hier met verschillende mensen over te praten.

Ik ben meer een liefhebber van de nu-soul, maar kan natuurlijk niet om de oude soul heen. Ik ga het ook nooit vergelijken, andere tijden-andere sound. Een overeenkomst is de lyrics en het gevoel en de bezieling waarmee gezongen wordt.

Thisisme
monarc schreef:
Als je het woord zwarte negatief gebruikt, ja dan word er wat over gezegd.

Maar omdat het hier gaat soulmusic, ik vind het persoonlijk ook heel leuk en mooi om te zien als blanke mensen soul ook waarderen! en dat zie je nu meer tegenwoordig.

Maar ik ben toch meer dan de old soul, en als je iemand van 16 jaar vraagt wie Otis Redding of Curtis Mayfield is.. is het gelijk Uhhh??? .. maar in Kanye West's 'Touch the Sky' zit wel een sample van Curtis.

Daarom is het wel leuk om hier met verschillende mensen over te praten.

Soul is en blijft een onderschikt kindje. Maar wel een prachtig kindje. Zo zeg ik het altijd.

Gezien mijn leeftijd ben ik ook meer van de oude soul, maar het doet mij deugt dat mensen van bijvoorbeeld 21 jaar (reijersen) en meer rond die leeftijd ook naar Soul luisteren.

Verschillen tussen zwart en blank mogen in muziek niet gelden, muziek is immers voor iedereen.

De oudere soul is veel diverser als de nu-soul. Artiesten als Stevie Wonder, Sam Cooke, Ray Charles etc deden elk hele verschillende dingen met soul. De Nu-Soul hangt toch een beetje naar de R&B toe.

Thisisme
De oudere soul is inderdaad veel diverser. Vooral bij de Nu-Soul zangeressen merk je dat ze veel op elkaar willen en gaan lijken.

Ik weet niet of ze op elkaar willen lijken, lijkt me niet, maar het is wel wat eentoniger. Nouja, eentoniger is een verkeerd woord.

WeSSeL.. schreef:
Ik weet niet of ze op elkaar willen lijken, lijkt me niet, maar het is wel wat eentoniger. Nouja, eentoniger is een verkeerd woord.

Denk ook niet dat ze veel op elkaar willen lijken. In de nu-soul zijn de stemmen ook allemaal even divers, de producties lijken alleen vaak op elkaar.

Het koningsnummer van de soul is toch zeker wel 'A Change is Gonna Come' van Sam Cooke. Zo vaak gecoverd door de zowel hedendaagse artiesten als oudere soullegendes.

Reijersen schreef:
Het koningsnummer van de soul is toch zeker wel 'A Change is Gonna Come' van Sam Cooke. Zo vaak gecoverd door de zowel hedendaagse artiesten als oudere soullegendes.

Weet jij door wie?

ik kom alleen op:
- Aretha Franklin
- Otis Reddding
- Leela James

monarc schreef:
(quote)

Weet jij door wie?

ik kom alleen op:
- Aretha Franklin
- Otis Reddding
- Leela James

Inderdaad de bovenste drie, plus:

- James Brown
- Urban Mystic
- Omarion
- Wilson Pickett

Thisisme
Reijersen schreef:

Ja of 'What's Going On' van Marvin.

Wat vindt de rest het koningsnummer van de Soul?

hmm.. moeilijk hoor er zijn er ook niet zo veel

ik zit te denken aan 'I Believe I Can Fly' (R.Kelly) .. eigenlijk meer r&b.. maar toch wel een classic

pffff

Respect
Dock of the Bay
I Heart it Through the Grapevine

Het koningsnummer weet ik niet, het meest swingende soulnummer wél: Knock on Wood van Eddie Floyd

Allemaal erg bekende en goede nummers inderdaad, maar volgens mij lang niet zo vaak gecoverd als 'A Change is Gonna Come'.

Even een tip voor iedereen die interesse heeft in het genre soul, maar dan als tip graag eens wat anders wil horen als Aretha, Marvin of Stevie.

In 2004 heeft het label Capitol Records 3 cd's uitgebracht van een drietal vergeten grootheden in de soul. Het zijn 3 artiesten die absoluut tot de top horen, maar nooit de aandacht en de 'naam' hebben gekregen als de bekende Motown en Stax artiesten. Het gaat om:

- Bettye Swann
- Willie Hightower
- Candi Staton

De hoesjes vertellen het hele verhaal rondom de artiesten en ze zijn kenmerkend in een verschillende kleur gemaakt. Bettye Swann is geheel geel, Willie Hightower rood en Candi Staton groengrijsblauwig.

Melle K
Reijersen schreef:

En door Capone - N- Noreaga natuurlijk

Ik luister ook wel graag naar soul maar m'n kennis is nog erg oppervlakkig, ga me er nog wel een keer in verdiepen.
Merk wel dat ik de oude Soul een stuk beter vind dan nieuwe, nieuwe vind ik vaak te plastic achtig klinken.

Reijersen schreef:
In 2004 heeft het label Capitol Records 3 cd's uitgebracht van een drietal vergeten grootheden in de soul. Het zijn 3 artiesten die absoluut tot de top horen, maar nooit de aandacht en de 'naam' hebben gekregen als de bekende Motown en Stax artiesten. Het gaat om:

- Bettye Swann
- Willie Hightower
- Candi Staton

O, verdorie, horen die cd's bij elkaar?! Candi Staton is geweldig, heb ik ook pas geleden aan een vriendin cadeau gedaan die er ook blij mee was en Willie Hightower ken ik via jou. Dan moet ik nu maar snel achter Bettye Swann aan. Dank u, Reijersen!

Mijn oude soul-tip is twee albums van het Blue Label, pas opgericht om nummers van oude kleinere soullabels uit te geven. Het heeft niet hetzelfde niveau als Candi Staton en Willie Hightower, maar er zijn enkele geweldige pareltjes op te vinden. Het gaat om:
- The Ref-O-Ree Records Story
- The Bullet and Sur-Speed Records Story

Graag gedaan Nathan Die twee platen die jij aangeeft zijn inderdaad erg interessant

Voor Melle K heb ik bij deze een tip als beginwerk: klik

Kent iemand "That Ain't The Way To Make Love" van Z.Z. Hill. Zo ja, heeft iemand dat staan op pc? Zo ja, waar kan ik dat downloaden?

Dat is de sample die Madlib gebruikte voor "Fancy Clown", ben namelijk momenteel verslaafd aan die sample uit dat liedje en wil de volledige song horen!

Dank bij voorbaat

CaliLove
Marvin Gaye heb ik altijd wel n's willen checken maar komt er maar niet van.

Social_Mask
Let's get it on!
Heerlijke zanger is het.

CaliLove schreef:
Marvin Gaye heb ik altijd wel n's willen checken maar komt er maar niet van.

What's Going On en Let's Get it On zijn de twee albums van Marvin Gaye die het meest geappriceerd worden. Makkelijk te vinden in ieder geval. Ik raad het je zeer aan.

Ik zal proberen minimaal 3x in de week een tip van een soulalbum hier neer te zetten. Dan ga ik me vooral richten op de veelal onbekende artiesten, albums die zeker meer aandacht verdienen hier. Zowel nieuwere artiesten als de soulartiesten van vroeger. Ik heb namelijk veel moois voor jullie.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.