menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul

zoeken in:
Tip 1:

Remy Shand is een Canadese soulzanger. Je kan zijn muziek het best onderdelen in funky nu-soul.

Het mooie aan deze man is dat hij elk afzonderlijk instrument zelf inspeelt, zelf de lyrics schrijft en uiteindelijk ook nog zelf afmixed. Een multitalent dus.

Jammer genoeg heeft hij maar één album gemaakt, maar dat is er wel eentje die zeer de moeite waard is. Dit album hangt al een tijdje tegen mijn top10 aan.

Veel luisterplezier!

raffael77
CaliLove schreef:
Marvin Gaye heb ik altijd wel n's willen checken maar komt er maar niet van.

Moet je doen is aanrader voor elke soul liefhebber en eigenlijk moet ie zelfs in je kast staan.

Social_Mask
Reijersen schreef:
Ik zal proberen minimaal 3x in de week een tip van een soulalbum hier neer te zetten. Dan ga ik me vooral richten op de veelal onbekende artiesten, albums die zeker meer aandacht verdienen hier. Zowel nieuwere artiesten als de soulartiesten van vroeger. Ik heb namelijk veel moois voor jullie.

Ik zal je ook even een handje helpen

Tip 2:
RES - How I Do

Jullie Hip-Hop fanaten hebben haar waarschijnlijk wel vaker gehoord.

Ze was te horen op Train of Thought van Reflection Eternal.

En ook bij het albumpje van Madlib en Kweli zong ze een nummer: Soul Music.

Dat was ook het nummer waardoor ik benieuwd werd naar haar. En heb toen haar album beluisterd en jah, mijn 4,5* zegt wel genoeg

Ik zou zeggen..check it out!

Top Social_Mask

rico-bballer
heel erg bedankt social_mask ik hou van dat nummer soul music maar wist niet wie de zangeres was.

Social_Mask
Ik ben maar een simpele ziel, met de intensie om mijn mede MusicMeter gebruikers te helpen.
Graag gedaan.

Social_Mask
Tijd voor mijn laatste tip van vandaag (moet zuinig doen hé).

Tip 3:
Anthony Hamilton - Comin' from Where I'm From

Wellicht hebben jullie hem gehoord op het nummer van Tupac genaamd Thugz Mansion. De normale versie, zonder Nas. Daarin doet Anthony Hamilton, met zijn mooie, rauwe stem, het refrein.

Ik raad jullie dit aan, omdat dit album met maar 40 stemmen al op nr. 241 in de top 250 staat. En ook ikzelf vind dit een erg goed album (wederom 4,5*).

Anthony Hamilton is Nu-Soul, maar soms doet zijn stem mij denken aan de oudere jaren.

Als je dit album van hem goed vind, raad ik het je ook aan om al zn andere albums eens te proberen.

Hamilton behoort in mijn ogen tot de top Soul artiesten van de afgelopen jaren.

Anthony Hamilton is dope.

Social_Mask schreef:
Tijd voor mijn laatste tip van vandaag (moet zuinig doen hé).

Tip 3:
Anthony Hamilton - Comin' from Where I'm From

pe.

Eigenlijk is Comin' From Where I'm From een regelrechte must-have

Social_Mask
No doubt. Zowat elk album van Anthony Hamilton.

Social_Mask schreef:
No doubt. Zowat elk album van Anthony Hamilton.

raffael77
Anthony Hamilton is idd heel relaxed. Ik vind hem persoonlijk ook veel meer soul klinken dan bv Legend. Ik ben niet zo weg van tegenwoordige zangers. Ik val meer voor de vrouwen maar Hamilton vind ik geweldig. Jammer dat ze hem zo vaak in R&B hokje plaatsen.

Social_Mask
Het is juist eerder dat mensen John Legend in R&B hokje plaatsen. Terwijl hij zoveel Soul in zn stem heeft.
Maar zoals ik weet ben jij niet echt Legend-fan

In samenwerking met Social_Mask zal hier dagelijks een nieuwe Soul-tip te vinden zijn.

Aangezien we er nu 3 in één dag hebben gedaan moeten jullie even wachten tot donderdag

Harco
Nieuwe! Deze ken ik al.

Harco schreef:
Nieuwe! Deze ken ik al.

Een nieuwe tip zegt niks over hoe nieuw de getipte artiest is

Harco
Is waar. 8-|

Reijersen schreef:
Voor Melle K heb ik bij deze een tip als beginwerk: klik

Je zet 'm wel meteen flink aan het werk, hoor. Mocht je zo'n collectie als startpunt teveel vinden, dit is een ook wel utistekend startpunt. Daar staan een paar enorme soulklassiekers op. Ik heb 'm ooit voor een zacht bedrag bij de Bijenkorf gekocht, maar ik weet niet of 'ie nog zo gemakkelijk te krijgen is (en pas op met online bestellen, want er zijn meer compilaties met die naam). Het is eigenlijk een bundeling van de (in sommige kringen lichtelijk legendarische) oude That's Soul albums (1, 2, 3, 4, 5 en 6), waarvan er nu een aantal bij bol.com te koop zijn voor 7,99 per stuk. Vooral deel 1 is steengoed.

Heb sinds een maand of 3 soul ook ontdekt
Vind het echt zwaar relaxte muziek. Luister momenteel deze cd's erg veel
Al Green - Let's Stay Together
Super sound. Intro (gesampeld door Lil Wayne in Earthquake) gewoon onwijs lekker nummer. Goede stem en lekker rustige cd.

Sam Cooke - Live at the Harlem Square Club
Vind dit een lekkere energieke plaat. Doordat het live is hoor je de interactie tussen artiest en publiek. Komt persoonlijker over imho.

Al Green en Sam Cooke zijn natuurlijk 2 grootheden die de soulmuziek voorgebracht heeft. Dat live-concert van Sam Cooke is legendarisch (samen met Live at Apollo van James Brown) en Al Green is eveneens een must-have.

Tip 4:

Gil Scott-Heron - Pieces of a Man . Eens een wat oudere tip. Gil was toendertijd zijn tijd ver vooruit met deze plaat.

Prachtige soul, sterke lyrics, topproducties en een geweldige stem. Deze man pakt je en laat je nooit meer los. Believe Me!

Just try it out and you will hear!!!

Social_Mask
Tip 5:

Brian McKnight - 10

Een album van de heerlijke zanger Brian McKnight. Zijn eerdere werk is iets te R&B denk ik voor jullie, maar dit bevat behoorlijk veel Soul.

Mijn favoriete McKnight nummer, I Cry, staat er jammer genoeg niet op, maar wel genoeg andere mooie nummers.

Ook is zijn verzamelalbum een echte aanrader:
Brian McKnight - From There to Here: 1989-2002

Hey Social_Mask hou je wel in de gaten dat het hier om Soul gaat en niet om R&B

Tip 6: Isaac Hayes - Hot Buttered Soul.

Fantastische plaat, en bovendien erg vaak gesampled in de hiphop. Dus ook echt aan te raden als je eens nieuwe samples wilt ontdekken (o.a. door Public Enemy, Ice Cube en Biggie).

Een paar van mijn favo zijn

Ray Charles - Georgia On My Mind
Marvin Gaye & Diana Ross - You Are Everything
Otis Redding - Ain't No Sunshine (is eigenlijk van Bill Wither, maar vind de versie van Otis fijner)
Percy Sledge - When A Man Loves A Woman
BB King & Al Green - Take Me To The River
Jimmy Cliff - Many Rivers To Cross (valt nog binnen het hokje Soul denk ik)

Maar zijn ook bekende artiesten. Wil me wel ooit gaan verdiepen in wat onbekendere talentvolle artiesten.

herbertwest schreef:
Wil me wel ooit gaan verdiepen in wat onbekendere talentvolle artiesten.

Dit is dan ook de reden dat ik met deze tips ben begonnen.

Social_Mask
Reijersen schreef:
Hey Social_Mask hou je wel in de gaten dat het hier om Soul gaat en niet om R&B

Yep, maar sommige nummers van dat album zijn toch wel soul. En het is jammer dat zo weinig mensen zo'n geweldige zanger kennen. Maar ik zal er voortaan beter op letten

Tip 1: Remy Shand
Tip 2: RES - How I Do
Tip 3: Anthony Hamilton - Comin' from Where I'm From
Tip 4: Gil Scott-Heron - Pieces of a Man
Tip 5: Brian McKnight - 10
Tip 6: Isaac Hayes - Hot Buttered Soul.

Tip 7: Maya Azucena

Maya Azucena is een nu-soulzangeres met latin-invloeden. Met deze cd heeft ze een fijne plaat gemaakt die haar fantastische stem laat horen. Het bevat wat ouderwetse producties en 100% het luisteren waard.

Have fun with it!

En nou maar hopen dat er ook nog users zijn die de moeite nemen deze tips uit te proberen.

Reijersen schreef:
En nou maar hopen dat er ook nog users zijn die de moeite nemen deze tips uit te proberen.

Ik ga zeker die Gil Scott-Heron nog doen, ik heb al enkele (lees: vele) nummers van hem gehoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:20 uur

geplaatst: vandaag om 18:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.