menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul

zoeken in:
Zie hier de info: klik

Aan de titels te zien van de afleveringen toch andere als die op Ned3.

EDIT: ziet er idd hetzelfde uit, maar zekers te moeite waard!

Ja, het is dezelfde. Ray Charles was ook in de 1e aflevering van de NPS en het waren ook 6 afleveringen. Alleen de eerste 2 uitzendingen waren 2 afleveringen na elkaar.

Het lijkt mij een leuk idee hier eens wat soullegendes te bespreken. Zaken die daarin voor kunnen komen zouden dan zijn:
- wat vind jezelf van de artiesten en muziek van de artiest
- geschiedenis
- weetjes
- voorkeuren

etc. etc.

Zijn er meer mensen in?

Hypnotick
Hallo mensen ik heb vandaag m,n eerste soul album geluisterd: Dusty Springfield: Dusty In Memphis en ik ben bijzonder aangenaam verrast wat een plaat is dat ! en natuurlijk smaakt dat naar meer dus heb ik besloten om me verlopig niet echt meer op hiphop te richten maar meer soul want als ik aan een genre begin dan stop ik pas totdat ik er werkelijk alles van weet en daarom kan ik me altijd maar met 1 genre bezighouden voor een periode en ik denk dat op dit moment de soul periode is aangebroken. hiphop, soul en klassiek dat zijn de genres die mij trekken. klassiek komt later wel nu ga ik voor soul. ik zou dus graag adviezen krijgen want ik weet er tot nu toe weinig van. ik denk dat ik toch m,n voorkeur geef aan wat oudere soul platen omdat die sound me toch wat meer aanspreekt

Dusty Springfield: Windmills Of Your Mind
http://www.youtube.com/watch?v=lArkToxcoFo

Is tot nu toe m,n favoriete soul track

raffael77
Hypnotick schreef:
Hallo mensen ik heb vandaag m,n eerste soul album geluisterd: Dusty Springfield: Dusty In Memphis en ik ben bijzonder aangenaam verrast wat een plaat is dat ! en natuurlijk smaakt dat naar meer dus heb ik besloten om me verlopig niet echt meer op hiphop te richten maar meer soul want als ik aan een genre begin dan stop ik pas totdat ik er werkelijk alles van weet en daarom kan ik me altijd maar met 1 genre bezighouden voor een periode en ik denk dat op dit moment de soul periode is aangebroken. hiphop, soul en klassiek dat zijn de genres die mij trekken. klassiek komt later wel nu ga ik voor soul. ik zou dus graag adviezen krijgen want ik weet er tot nu toe weinig van. ik denk dat ik toch m,n voorkeur geef aan wat oudere soul platen omdat die sound me toch wat meer aanspreekt

Wel grappig omdat het helemaal geen soul zangeres is hahaha.
Ik geloof dat ze uit engeland komt. Dan vind ik Amy Winehouse toch beter klinken.

raffael77 schreef:
(quote)

Wel grappig omdat het helemaal geen soul zangeres is hahaha.
Ik geloof dat ze uit engeland komt. Dan vind ik Amy Winehouse toch beter klinken.

Beste raffael kan jij mij uitleggen waarom Dusty geen soulzangeres is? Haar muziek wordt ook weleens gezien als het zogeheten Blue Eyed Soul (als ik het niet mis heb).
Ze is wel degelijk een soulzangeres, misschien wat meer pop als bijvoorbeeld een Esther Phillips of een Aretha Franklin, maar wel degelijk soul.

Hypnotick schreef:

Altijd welkom, een nieuwe soulliefhebber. Dusty Springfield is inderdaad vrij makkelijke soul.
Soul kent zo zijn klassiekers. Om er een aantal te noemen:
- Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
- Marvin Gaye - What's Going On
- Aretha Franklin - Lady Soul
- Otis Redding - The Dock of the Bay
- Al Green - I'm Still in Love With You
etc. etc. etc.

Het is vooral een kwestie van uitproberen. Soul kan je grofweg onderverdelen in rauwere soul en gladdere soul. Dan hebben we het over Stax (rauw) en Motown (gladder) als de 2 bekenste labels van vroeger. Daarnaast natuurlijk ook nog Hi Records (vooral bekend van Al Green en Ann Peebles.

Beste Hypnotick, ik zal eens rondkijken in de verschillende toplijst topics rondom soulnummers en eens wat losse nummers proberen om te verifiëren wat bevalt en wat minder:
Je kan bijvoorbeeld meedoen in dit topic .
De lijsten doorkijken van dit album topic
Of juist de lijsten van dit topic over songs
En dan nog dit topic dat wat meer over de artiesten gaat.

Succes

raffael77
Reijersen schreef:
(quote)

Beste raffael kan jij mij uitleggen waarom Dusty geen soulzangeres is? Haar muziek wordt ook weleens gezien als het zogeheten Blue Eyed Soul (als ik het niet mis heb).
Ze is wel degelijk een soulzangeres, misschien wat meer pop als bijvoorbeeld een Esther Phillips of een Aretha Franklin, maar wel degelijk soul.

Zogenaamde blue eyed soul. Vanwegen haar blanke huidskleur of moet ik zeggen een niet afro amerikaanse soul zangeres.

Ze maakt voornamelijk pop liedjes mer hier en daar wat soul invloeden. Mijn ouders hebben haar plaatjes grijs gedraaid.
Daar ken ik het dus van.

Hypnotick
raffael77 schreef:
(quote)

Zogenaamde blue eyed soul. Vanwegen haar blanke huidskleur of moet ik zeggen een niet afro amerikaanse soul zangeres.

Ze maakt voornamelijk pop liedjes mer hier en daar wat soul invloeden. Mijn ouders hebben haar plaatjes grijs gedraaid.
Daar ken ik het dus van.

Waarom moet je alles toch altijd in hokjes stoppen, ik vind Dusty Springfield muziek gewoon goed die vrouw had een fantastische stem en was ontzettend muzikaal maar da,s waar jij beoordeelt een artiest op imago en reputatie inplaats van de muziek

raffael77 schreef:
(quote)

Daar ken ik het dus van.

Waar de term Blue Eyed Soul vandaan komt weet ik niet precies. Maar Wikipedia zegt inderdaad dat het een term is voor blanke soulartiesten ( klik ).

Hypnotick schreef:
(quote)

Waarom moet je alles toch altijd in hokjes stoppen,

Ik denk niet dat raffael het in hokjes stopt, maar meer de mensen die al die termen erbij verzinnen. Helaas moeten overal maar labels aan geplakt worden. Al is het soms handig.
Ik zou zeggen, laat het lekker aan je eigen beoordeling. Vindt iemand iets soul dan kan dat, vindt iemand anders dat minder, dan kan dat ook.

raffael77
Als iemand vind dat iets soul is krijg je dus een verkeerde indruk van Soul. Je kan wel zeggen dat iets zo is maar ik vind dat het ook zo moet zijn dan.

Ik heb trouwens ook niet gezegt dat ze slecht is. Ze doet me denken aan Eva Cassidy en dat is ook geen soul maar ze maakte hele mooie albums.

raffael77 schreef:
Als iemand vind dat iets soul is krijg je dus een verkeerde indruk van Soul. Je kan wel zeggen dat iets zo is maar ik vind dat het ook zo moet zijn dan.

Ik bedoel natuurlijk als het dicht bij elkaar ligt. Dusty keiharde metal noemen is natuurlijk totaal overbodig. Maar iets kan vaak op het randje liggen van meerdere genres.

Toch ook even mijn mening spuien:

1. Natuurlijk is Dusty pure soul. Meer nog, ze is één van de grootste madammen uit de moderne muziekgeschiedenis. Het is ronduit belachelijk om dit te ontkennen, of je haar nu goed vindt of niet. (Zelf vind ik 'Dusty in Memphis' één van de beste livealbums).

2. De term blue-eyed soul is een hele foute term, te vergelijken met het nog ergere 'race music' uit de jaren '30 tot '50. Je gaat toch geen muziek indelen op basis van huidskleur.

zinulzki schreef:
2. De term blue-eyed soul is een hele foute term, te vergelijken met het nog ergere 'race music' uit de jaren '30 tot '50. Je gaat toch geen muziek indelen op basis van huidskleur.

I agree. Het grappige is dat Donnie, een nu-soulzanger, een nummer heeft dat 'Blue Eyed Soul' heet en daar dus ook zijn niet ingehouden mening over geeft. Topsong.

raffael77

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=L762HQ-ha7I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

tondeman
thx SQ

Gast
geplaatst: vandaag om 08:36 uur

geplaatst: vandaag om 08:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.