MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
Brains schreef:
Ik zou ook wel mee willen doen. Vind soul een erg aantrekkelijk en leuk genre, maar ik ben er niet heel bekend. Ik ken de klassiekers en de wat bekendere artiesten. Maar het lijkt me leuk om dit te volgen Zelf albums inbrengen gaat dus wat lastig.

Zoals je leest wordt het dan wel op prijs gesteld dat je ook daadwerkelijk reageert met een berichtje en/of stem bij het album

Welkom!

Et voila!

- Osiris Apis
- klaezman
- Pooiertje
- Lizzy89
- jelmer
- sq
- reijersen
- lebowski
- kemm
- zinulzki

- Mb. (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- Rene1979 (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- unaej (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- mr. ekko (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- principal2000 (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- jeroentjuhh (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- Brains (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)

Reijersen schreef:

Zoals je leest wordt het dan wel op prijs gesteld dat je ook daadwerkelijk reageert met een berichtje en/of stem bij het album

Dat was wel het plan

Nog steeds wat weinig reacties bij het album van Osiris.

Ik heb nog geen tijd gehad om hem te luisteren, maar mijn reactie volgt zeker nog wel. Denk begin komende week.

Het is nog maar donderdag, tijd zat.

Reijersen schreef:
Morgen dus Osiris.

Dan krijgen we dus dit:

- Osiris Apis
- klaezman
- Pooiertje
- Lizzy89
....

Begrijp ik goed dat ik komend weekend aan de beurt ben? Nice! Ben een tijdje eruit geweest, maar zie m'n inbox vol met soultoppers. Dus wellicht dat er een inhaalrace gaat plaatsvinden nadat ik jullie verblijd heb met een soulschijfje.

Inderdaad, het uw beurt

Het wachten is nog op klaezman

Ben jullie niet vergeten hoor. Was van plan jullie gisteren te verblijden met wat fijns van vorig jaar, ware het niet dat ik jarig was en verrast werd met een compleet dagprogramma buiten de deur. Vanavond thuis maak ik het goed. Dat mag je een belofte noemen.

Oké, komt-ie dan hè.

Soul Album van de Week |

Naomi Shelton & The Gospel Queens - What Have You Done My Brother [2009]

(afbeelding)

Heerlijke stem, heerlijk orgeltje, heerlijke hoes. Staat nog niet op MuMe, maar daar komt deze week verandering in. Luister alvast naar de plaat in jullie inbox (zij die vergeten zijn, pm'en mij) en wees verrast waarom dit album überhaupt nog niet op de site staat

AllMusic schreef:
Daptone Records, arguably the epicenter of the 2000s funk/soul resurgence, has launched records by retro-styled revivalists (the Budos Band, the Mighty Imperials), reissues of vintage-era obscurities (Bob & Gene), and even reissues of revivalists (the Daktaris, the Poets of Rhythm), but for a long time the label lacked another act that could compare with its flagship star, Sharon Jones, a bona-fide throwback soul artist with roots in the music's heyday who's still very much musically active today. Enter Naomi Shelton, a commanding and full-throated vocalist whose musical identity stems equally from her churchgoing rural Alabama childhood in the '40s and '50s and her tenure on the New York club scene in the '60s and beyond. Like Jones, hers is an undeniable, inimitable voice, a rich and gritty alto brimming with authority and hard-earned authenticity, but also an unmistakable sense of compassion, grounded by a forthright, soberly pragmatic sensibility. What Have You Done, My Brother?, the first full-length Shelton has cut in her long and varied career, is a gospel record, to be sure -- from the reedy organ notes that open the proceedings to the inspiring lyrical message of uplift and righteous struggle, bolstered by the sturdy and stirring backing harmonies of the Gospel Queens -- but it's a soul record, too, just as obviously, and one that bears many of the hallmarks of Jones' Daptone sides. Along with a number of traditional and classic gospel numbers, most familiarly Sam Cooke's timeless "A Change Is Gonna Come" (which sounds as affecting as ever, and more personally informed than usual, in Shelton's relatively unadorned take), she's blessed here with a handful of top-notch original tunes by Daptone ringleader Bosco Mann (aka Gabriel Roth) which, true to form, are practically impossible to distinguish from the older songs -- although the socially conscious, mock-deferential "Am I Asking Too Much?," which is rather atypically sardonic, does feel particularly like one of Jones' groovy struts. Roth also serves as producer and plays bass, alongside fellow Dap-Kings Tommy Brenneck and Homer Steinweiss, while Jones herself is one of several supplemental background vocalists, in addition to the Queens (two of whom take turns on lead vocals.) Suffice it to say, fans of Jones and/or the label won't be too surprised, and certainly shouldn't be disappointed, by what they hear here, even those who wouldn't typically be inclined to listen to a gospel record. And, thanks perhaps to the understated influence of the band's arranger and musical director Cliff Driver, or to Shelton's unaffected sincerity, or simply to the directness, optimism, and relevance of the music's spiritual message, this set is blissfully free of the occasionally over-earnest schtickiness that can sometimes creep into Daptone's more retro-minded output: this is real, and this is righteous.

Toevoeging meteen maar uitgevoerd

Tweemaal Daptone achter elkaar, superlabel! Ken wat losse tracks van de verzamelaar en zeer benieuwd naar de rest.

Overigens kan ik voor de liefhebbers nog een 320 kbps-link uploaden. Deze had ik vanmiddag snel op m'n werk gegoogled.

En inmiddels dus op MuMe te vinden: Naomi Shelton

Plaats je zelf ook nog een berichtje bij het album klaezman?

Het album van klaezman heeft nog niet zoveel stemmen/berichten, maar we gaan gewoon door.

Pooiertje is vandaag aan de beurt.

Eeeeuh ja sorry mensen ik was het helemaal vergeten en ik heb ook helemaal niks om in te brengen

Pooiertje schreef:
Eeeeuh ja sorry mensen ik was het helemaal vergeten en ik heb ook helemaal niks om in te brengen

Suggestie: Je nummer 9 in je top 10.

Goede suggestie. Heb 'm al eens beluisterd maar nooit aandachtig genoeg om te bestemmen.
Het scheelt me bovendien wat pindakaaswerk .

Wordt dat 'm?

Maar natuurlijk , ik plaats 'm morgen... Want nu moet ik slapen.
Sorry voor het ongemak

Morgen is natuurlijk geen probleem

Nou... het soul album van de week is dus....:

The Mohawks - The Champ

(afbeelding)

Ik heb niet zo heel veel tijd om er iets over te zeggen want ik moet nu slapen maar ik zal nu wel de downloadlinkjes versturen.

Volgensmij heb ik alle linkjes verstuurd.
De downloadkwaliteit is helaas niet zo goed, ik kon geen betere vinden .

Er is een heel album van? Waarom vertelt niemand mij dat?!

Mijn stem voor Naomi volgt later deze week. U moet mij vergeven, er was een nieuwe Badu voorbije week.

Mensen, vrolijk Pasen!
Ik ben er nog niet aan toegekomen om het soul-album van deze week te uploaden
en heb vandaag ook niet genoeg tijd om dat nog te doen en de links te verzenden.
Morgen zal het wel lukken.

Het Soul-album van deze week:

(afbeelding)
The Ice Man Cometh (1968)

Waarschijnlijk zullen de meesten van jullie Jerry Butler (a.k.a. The Iceman), die samen met Curtis Mayfield een van de originele leden van The Impressions was, op zijn minst van naam wel kennen. Zelf ken ik alleen de albums The Ice Man Cometh en Ice On Ice die samen op de cd The Philadelphia Sessions staan. Over beide albums ben ik erg te spreken, maar ik vind The Ice Man Cometh net iets beter, dus vandaar dat die mijn keuze voor het Soul-album van de week is geworden.

Ik kende hem niet (ook niet van naam), maar The Impressions uiteraard wel. Mijn eerste luisterbeurt is erg aangenaam geweest en de score gaat zeker niet onder 3* uitkomen. Mijn reactie volgt t.z.t. nog bij het album.

Jelmer is next!

- jelmer
- sq
- reijersen
- lebowski
- kemm
- zinulzki
- Osiris Apis
- klaezman
- Pooiertje
- Lizzy89

- Mb. (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- Rene1979 (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- unaej (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- mr. ekko (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- principal2000 (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- jeroentjuhh (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)
- Brains (doet mee, maar brengt vooralsnog niet zelf een album in)

Jelmer Where are you!

Oeps, Beetje te laat!

Maar hier is ie dan!
Ik heb gekozen voor een onbekende plaat van Lou Johnson uit 1971
Hij staat op het moment nog niet op MUME maar als het goed is binnenkort wel. Heb de plaat nu al een paar keer beluisterd en hij bevalt me goed. Ik hoop jullie ook!

Bekijk hier alvast de hoes en tracklist
(Ooh en als je ff naar beneden scrollt op die site dan zie je daar alvast een leuke recensie.)

Ik zal de linkjes ff versturen via de PM
Alvast veel luisterplezier!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.