Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand
zoeken in:
1
geplaatst: 1 februari 2020, 14:20 uur
Leuk initiatief!
Is er eventueel nog interesse van anderen om iets met dit topic te doen?
Is er eventueel nog interesse van anderen om iets met dit topic te doen?
1
geplaatst: 1 februari 2020, 15:42 uur
Jazeker, mijn '70s soul/funk belangstelling mag wel wat uitgediept worden. De FAME-verzamelaars van het Kent-label vind ik om te beginnen al fantastisch.
0
geplaatst: 1 februari 2020, 16:39 uur
Venceremos schreef:
Jazeker, mijn '70s soul/funk belangstelling mag wel wat uitgediept worden. De FAME-verzamelaars van het Kent-label vind ik om te beginnen al fantastisch.
Bij die FAME verzamelaars van het Kent- label zit idd erg veel mooi werk tussen!
0
geplaatst: 2 februari 2020, 01:56 uur
Hé dat is een goed plan om dit weer op te pakken. Zéker nu het southern soul uit Muscle Shoals betreft.
0
geplaatst: 9 februari 2020, 16:29 uur
Michiel Cohen schreef:
Kwam wat recente soul tegen.
Wat heeft dat met het soulalbum van de maand te maken?Kwam wat recente soul tegen.
1
geplaatst: 9 februari 2020, 20:57 uur
Michiel Cohen schreef:
Kun je mooi iets nieuws kiezen.
De insteek van dit topic is anders, zoals je in de beginpost kunt lezen. Als je iets verder kijkt kom je het Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel topic tegen, daar lijkt me dit meer op zijn plaats.Kun je mooi iets nieuws kiezen.
1
geplaatst: 2 januari 2024, 19:24 uur
Is hier misschien weer wat leven in te brengen? Wel leuk om 2024 met een uiterst soulvolle plaat aan te vangen.
2
geplaatst: 2 januari 2024, 19:33 uur
Reijersen schreef:
Is hier misschien weer wat leven in te brengen? Wel leuk om 2024 met een uiterst soulvolle plaat aan te vangen.
Leuk. En ik heb gelijk ook een suggestie, zoals je weet.

1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 2 januari 2024, 19:37 uur
Reijersen schreef:
Zeker wel hoewel ik niet beloof letterlijk elke week aan te haken
0
geplaatst: 3 januari 2024, 16:29 uur
Afgaande op iedereen die meepraatte in het Sublime topic is dit misschien ook wel interessant voor:
pureshoresEdgar18Martijn JonkerscatdogSandokan-veldPoehaRufusgauchoMarkS73
1
geplaatst: 3 januari 2024, 16:35 uur
Ik kom de laatste maanden amper tot niet aan spelletjes e.d. toe. Mocht er een album staan dan zal ik zeker proberen het één of meer keer te luisteren, maar reken maar niet op me als vaste deelnemer.
0
geplaatst: 4 januari 2024, 10:01 uur
Ik vind het ook wel prima om met een kleine groepje (we zijn nu met 4) te starten. Dan hebben we per persoon 3 albums aan te dragen in een jaar.
1
geplaatst: 4 januari 2024, 10:20 uur
Reijersen schreef:
Afgaande op iedereen die meepraatte in het Sublime topic is dit misschien ook wel interessant voor:
Ik ga het zeker volgen maar tijd om actief mee te doen heb ik de komende tijd helaas niet...
1
geplaatst: 4 januari 2024, 13:10 uur
Ik moet wel zeggen dat de tijd dat ik veel ontdekte achter me ligt. Ik ben al lang blij als ik een paar goede soul (of zelfs breder met funk en R&B er bij) albums tegenkom in een jaar. Enerzijds omdat ik jaren lang alles heb uitgekamd en bovendien omdat er verzadiging optreedt en steeds minder mij verrast. Dus als consument houd ik me aanbevolen voor tips, maar ik weet niet of ik nog zoveel bij kan dragen als voorheen.
0
geplaatst: 4 januari 2024, 14:39 uur
Minneapolis schreef:
Ik moet wel zeggen dat de tijd dat ik veel ontdekte achter me ligt. Ik ben al lang blij als ik een paar goede soul (of zelfs breder met funk en R&B er bij) albums tegenkom in een jaar. Enerzijds omdat ik jaren lang alles heb uitgekamd en bovendien omdat er verzadiging optreedt en steeds minder mij verrast. Dus als consument houd ik me aanbevolen voor tips, maar ik wete niet of ik nog zoveel bij kan dragen als voorheen.
Ik moet wel zeggen dat de tijd dat ik veel ontdekte achter me ligt. Ik ben al lang blij als ik een paar goede soul (of zelfs breder met funk en R&B er bij) albums tegenkom in een jaar. Enerzijds omdat ik jaren lang alles heb uitgekamd en bovendien omdat er verzadiging optreedt en steeds minder mij verrast. Dus als consument houd ik me aanbevolen voor tips, maar ik wete niet of ik nog zoveel bij kan dragen als voorheen.
Dit klinkt heel herkenbaar voor mij. Ik zit dan ook vooral te kijken naar oudere soul waar nog niet veel op gestemd is voor dit topic. Misschien dat jij ook dergelijke platen in je repertoire hebt?
1
geplaatst: 5 januari 2024, 15:46 uur
Ik wil dit topic ook wel met een schuin oog in de gaten houden. Maar ten eerste is mijn betrokkenheid bij MusicMeter nogal volatiel, afhankelijk van de tijd (en zin) die ik ervoor kan vrijmaken. De ene keer veel, maar in een andere periode soms weer heel weinig. Een consistent deelnemer zie ik mezelf dan ook niet worden.
Daarnaast ligt mijn interesse bij veel méér genres dan alleen soul of aanverwante genres. Ik ken en bezit mijn klassiekers op dit gebied, maar ik vermoed dat mijn voorkeuren anders zijn dan die van jullie. Ik hou veel meer van het soort disco- en funksoul uit de jaren zeventig en in mindere mate jaren tachtig. Waarbij de discussie 'is dit nog wel soul?' misschien ook wel eens de kop zal opsteken als ik een album aandraag.
Daarnaast geldt ook voor mij dat ik op m'n 'oude dag' zoveel mogelijk geniet van het vele dat ik al heb en niet zo nodig nog allerlei nieuwe muziek hoef te ontdekken.
Enfin, ik haak wel aan waar dat me uitkomt. Wel bedankt voor de uitnodiging in elk geval. En mocht het topic stilvallen, dan denk ik dat het me wel lukt om een album van de week uit de hoge hoed te toveren.
Daarnaast ligt mijn interesse bij veel méér genres dan alleen soul of aanverwante genres. Ik ken en bezit mijn klassiekers op dit gebied, maar ik vermoed dat mijn voorkeuren anders zijn dan die van jullie. Ik hou veel meer van het soort disco- en funksoul uit de jaren zeventig en in mindere mate jaren tachtig. Waarbij de discussie 'is dit nog wel soul?' misschien ook wel eens de kop zal opsteken als ik een album aandraag.
Daarnaast geldt ook voor mij dat ik op m'n 'oude dag' zoveel mogelijk geniet van het vele dat ik al heb en niet zo nodig nog allerlei nieuwe muziek hoef te ontdekken.
Enfin, ik haak wel aan waar dat me uitkomt. Wel bedankt voor de uitnodiging in elk geval. En mocht het topic stilvallen, dan denk ik dat het me wel lukt om een album van de week uit de hoge hoed te toveren.
1
geplaatst: 5 januari 2024, 17:31 uur
Zullen we maar gewoon starten met 4 aandragers dan? Elke maand een nieuwe en volgens mij had Minneapolis er al eentje in gedachten.
1
geplaatst: 5 januari 2024, 19:32 uur
Bedankt Daniël. Het is een eer om af te trappen.
Nou, bij het album dat ik onder de aandacht wilde brengen had ik al een aantal mensen gelokt.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/877000/877311.jpg?cb=1688485166
Acantha Lang - Beautiful Dreams (2023)
Nog niet iedereen is heel enthousiast.
De één vindt het te modern, en de ander juist te traditioneel.
Ik vond dit nu juist het sterke punt van de plaat. Heel af en toe slaat een progressieve aanpak wel aan bij mij (D'Angelo's Black Messiah was een goed voorbeeld, en later zijn het met name sommige R&B zangeressen die ik goed kan hebben tussen alle rommel in dezelfde stijl maar veel mindere uitvoering). Maar meestal houd ik toch veel meer van de warmte van een traditionelere organisch klinkende plaat. En dat brengt me bij Beautiful Dreams.
We hebben het hier dus niet over een R&B artiest, maar over het nieuwe soul album van de week.
Acantha Lang's debuut is als ik me niet vergis onder een eigen label uitgegeven. Ze is opgegroeid in New Orleans en dat is soms ook wel te horen in een zuidelijke blues (en dan weer funk) sound.
Ik ben benieuwd of er meer mensen blij van worden.
Nou, bij het album dat ik onder de aandacht wilde brengen had ik al een aantal mensen gelokt.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/877000/877311.jpg?cb=1688485166
Acantha Lang - Beautiful Dreams (2023)
Nog niet iedereen is heel enthousiast.
De één vindt het te modern, en de ander juist te traditioneel.

Ik vond dit nu juist het sterke punt van de plaat. Heel af en toe slaat een progressieve aanpak wel aan bij mij (D'Angelo's Black Messiah was een goed voorbeeld, en later zijn het met name sommige R&B zangeressen die ik goed kan hebben tussen alle rommel in dezelfde stijl maar veel mindere uitvoering). Maar meestal houd ik toch veel meer van de warmte van een traditionelere organisch klinkende plaat. En dat brengt me bij Beautiful Dreams.
We hebben het hier dus niet over een R&B artiest, maar over het nieuwe soul album van de week.

Acantha Lang's debuut is als ik me niet vergis onder een eigen label uitgegeven. Ze is opgegroeid in New Orleans en dat is soms ook wel te horen in een zuidelijke blues (en dan weer funk) sound.
Ik ben benieuwd of er meer mensen blij van worden.
1
geplaatst: 5 januari 2024, 21:59 uur
Het begin is er, ik heb de eerste drie nummers geluisterd. Op naar de rest van het album.
1
geplaatst: 6 januari 2024, 08:39 uur
Ik heb het album al 2x maal geluisterd tijdens woon-werkverkeer.
Zeker een hele fijne plaat, ga het binnenkort een intensieve luisterbeurt geven. Kijken of het nog naar een 4.5 kan groeien, op dit moment geef ik een dikke 4.
Zeker een hele fijne plaat, ga het binnenkort een intensieve luisterbeurt geven. Kijken of het nog naar een 4.5 kan groeien, op dit moment geef ik een dikke 4.
0
geplaatst: 6 januari 2024, 11:06 uur
Mij doet het na wat eerste (vrij vluchtige) luisterbeurten denken aan het Music Soul City album van Beverley Knight. Ook wel qua stem.
1
geplaatst: 6 januari 2024, 19:30 uur
Reijersen schreef:
Mij doet het na wat eerste (vrij vluchtige) luisterbeurten denken aan het Music Soul City album van Beverley Knight. Ook wel qua stem.
Die moet ik eens terugluisteren dan. Ik ken zo uit het hoofd alleen het nummer Ain't That a Lot of Love.
0
geplaatst: 6 januari 2024, 21:29 uur
Bij mij roept het album dan juist weer associaties op met Yola, vooral qua stem (klankkleur).
Fraai album, voorlopig zet ik in op 4*.
Fraai album, voorlopig zet ik in op 4*.
0
geplaatst: 7 januari 2024, 10:27 uur
Hé wat leuk dat dit topic weer begint! Ik zal dit keer blijven meedoen.
Over dit album:
Ik vind juist dat op dit album wel wat meer uit het verleden 'gekopieerd' had mogen worden. Sommige songs vind ik iets te 'smooth' klinken. En de productie als geheel vind ik wat te glad/te modern R&B. Juist als er wat meer klassieke soul-accenten waren gelegd, had ik dit album nog beter gevonden. Ze heeft wel een prachtige stem. 3.5*
Over dit album:
Ik vind juist dat op dit album wel wat meer uit het verleden 'gekopieerd' had mogen worden. Sommige songs vind ik iets te 'smooth' klinken. En de productie als geheel vind ik wat te glad/te modern R&B. Juist als er wat meer klassieke soul-accenten waren gelegd, had ik dit album nog beter gevonden. Ze heeft wel een prachtige stem. 3.5*
1
geplaatst: 7 januari 2024, 13:04 uur
Ik heb het album geluisterd en ondanks dat ik het een mooie plaat vind kwam het toch niet helemaal binnen. Ik kon er eerst niet helemaal de vinger opleggen waarom maar West beschrijft het eigenlijk perfect hierboven, het is inderdaad allemaal wat te netjes en glad, ik mis een rauw randje dat het net iets spannender had kunnen maken.
* denotes required fields.