menu

Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel

zoeken in:
Er lijkt niet zo veel leven in de brouwerij te zijn hier, maar toch gooi ik er een tip tegen aan.

(afbeelding)
The Quiet Temple - The Quiet Temple (2019)

The Quiet Temple is het resultaat van een samenwerking tussen Rich Martin (Soulsavers) en multi-instrumentalist Duke Garwood. Daarnaast hebben ze de hulp ingeschakeld van een aantal artiesten die o.a. met Stereolab en spiritualized hebben samengewerkt.
Het resultaat is een rijkelijk gevulde en iets drukkende atmosfeer, maar tegelijk ook weer laid-back met instrumentatie die nooit escaleert.

aerobag Prima tip!

Onlangs gezien in Antwerpen. Klonk heel goed! Was wel improv met Jeb Bishop en Frank Rosaly.

Een tip vanuit de Britse jazz scene:

(afbeelding)
Chris Potter - Circuits (2019)

Verwacht geen meesterwerk, maar het is een bruisend en funky geheel. Daarnaast gebruikt Chris Potter en co subtiele toevoegingen van electronica, die nooit op de voorgrond staan. Hierdoor krijg je een rijkgevulde en voor jazz begrippen frisse soundscape, terwijl de saxofoon van Potter de drijvende kracht blijft.

(afbeelding) Sarathy Korwar and Upaj Collective - My East Is Your West (2018)

Sarathy Korwar maakte hier dit jaar al een beetje naam voor zichzelf met de singles van zijn nieuwe plaat, maar deze live-opname die vorig jaar uit kwam is nog een stukje indrukwekkender wat mij betreft. Met een jazz-quintet + 5 'traditionele' muzikanten uit India geeft hij zijn eigen draai aan (en visie op) een halve eeuw fusion-jazz.

Koenr schreef:
(afbeelding) Sarathy Korwar and Upaj Collective - My East Is Your West (2018)

Sarathy Korwar maakte hier dit jaar al een beetje naam voor zichzelf met de singles van zijn nieuwe plaat, maar deze live-opname die vorig jaar uit kwam is nog een stukje indrukwekkender wat mij betreft. Met een jazz-quintet + 5 'traditionele' muzikanten uit India geeft hij zijn eigen draai aan (en visie op) een halve eeuw fusion-jazz.

Toch eerder Spiritual Jazz dan Fusion Jazz als je het mij vraagt. Deze man enkele maanden geleden in het Bimhuis gezien en dat was fantastisch. Zeer indringende spirituals en bevlogen aan elkaar gepraat. Ook op plaat geweldig overigens.

Edit: ik zie nu dat ik deze plaat hier in juli zelf ook al tipte

Nieuwe plaat is overigens ook erg goed, maar wel moderner van klank. Live is de beste man volgende maand te bewonderen op het International Jazz Festival in Rotterdam.

Edit 2: voor liefhebbers van Spiritual Jazz is deze verzamelaar overigens een absolute aanrader: If You're Not Part of the Solution (2019)

Iets aanraden op het gebied van Jazz? Kamasi Washington, Theo Crocker. Weet niet helemaal zeker of Panorama Circus en Black gold 360 jazz is. Gebruiken electronica.

Niemand:

Ik: Jullie moeten allemaal even naar deze trompetsolo luisteren!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jJtyy108di4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Brown was een legende!

Geweldig.

Iets voor de liefhebbers? Uit Japan.

https://www.youtube.com/watch?v=y9lxeLPaZuA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

aerobag schreef:
Een tip vanuit de Britse jazz scene:

(afbeelding)
Chris Potter - Circuits (2019)

Verwacht geen meesterwerk, maar het is een bruisend en funky geheel. Daarnaast gebruikt Chris Potter en co subtiele toevoegingen van electronica, die nooit op de voorgrond staan. Hierdoor krijg je een rijkgevulde en voor jazz begrippen frisse soundscape, terwijl de saxofoon van Potter de drijvende kracht blijft.

Ik ga de laatste tijd helemaal los op dat label Edition. Daar zit zoveel geweldigs tussen.

Deze: Crosscurrents - Good Hope (2019) is ook met Chris Potter (en Dave Holland). Staat op mijn te-luisteren-lijst.

Maar het gaafst vind ik toch wel deze:

Phronesis - We Are All (2018)

Slowly Rolling Camera - Juniper (2018)

Daniel Herskedal - Voyage (2019)

Maak kennis met Franse Jazz en beoordeel.

https://www.youtube.com/watch?v=XdPiMMg_7tY

https://www.youtube.com/watch?v=jQwWp29BzZA

Geen gekke muziek Michiel. De eerste Franse plaat zou ook een goede filmsoundtrack kunen zijn. Mooi gespeeld ook. De 2e clip is dat een Noorse band? Klinkt wat moderner. Hoor ook een beetje de elektrische Miles Davis en Herbie Hancock. Gaaf plaatje. Dat zeker.

Larzz schreef:
Geen gekke muziek Michiel. De eerste Franse plaat zou ook een goede filmsoundtrack kunen zijn. Mooi gespeeld ook. De 2e clip is dat een Noorse band? Klinkt wat moderner. Hoor ook een beetje de elektrische Miles Davis en Herbie Hancock. Gaaf plaatje. Dat zeker.

Die 2e band komt inderdaad uit Noorwegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:57 uur

geplaatst: vandaag om 16:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.