menu

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Alleen ben ik er de komende week niet dus wordt voor mij pas over 2 weken weer.

Ruilen wij van plaats

Laat dat vurige betoog voor Coleman Hawkins dan ook maar eens komen, Soledad

Ik zal Coleman Hawkins niet zo snel kiezen. Ik weet toch wel dat een traditioneel swing album op weinig lovende reacties kan rekenen. En dat heeft volgens mij niet veel zin. Dat geeft niks, ik begrijp wel dat de swing en de jazz voor de jaren '60 revolutie minder populair zijn. Ikzelf hou er dus wel van eigenlijk van bijna de hele jazz-geschiedenis.

Coleman Hawkins is voor mij 1 van de grote meesters uit die tijd. Hij is een beetje de vader van de tenorsax in jazz samen met Lester Young. Een van de eerste die er echt zo'n waardevol instrument van kon maken in de jazz en revolutionair op het gebied van soleren. Bijna elke saxofonist is wel door hem beïnvloed. Ik kan gewoon enorm genieten van de Hawk in de jaren '40 het liefst met een kleine groep. Zijn geluid, zijn gevoel, zijn timing voor mij klopt het allemaal. Het mag nu gedateerd klinken maar dat interesseert mij geen fuck

Het wordt wel een toegankelijk plaatje die ik deze keer ga kiezen denk ik. Ben benieuwd hoe men erop reageert

Ik begrijp je redenering. Zelf zou ik het best interessant vinden als dat soort platen ook in dit topic voorbij zouden komen. Bij vlagen luister ik best graag naar dat soort muziek, maar van een muzikant als Hawkins is het vaak toch wel puzzelen om de goede instappers te vinden in de verwarrende discografieën die de muzikanten uit die tijd hadden.

Enfin, ben benieuwd naar je bijdrage.

Ja Hawk is een lastige. Meeste muziek uit de jaren van 40 is volgens mij rechtenvrij dus gaat elk label ermee aan de haal. The Bebop Years is een hele goede verzamelaar. 4 cd's voor een tientje met uitgebreid boekje erbij en bevat de klassiekers zoals zijn Body and Soul en de eerste tenor sax zonder begeleiding Picasso. Speelt daar met alle grootheden uit die tijd. Aan de andere kant zijn 4 cd's misschien wel een beetje overkill voor iemand die kennis wilt maken met de muziek. Zijn werk uit de jaren 50 en 60 is grotendeels te mijden. Niet per se slecht maar ook niet erg indrukwekkend en vooral in de jaren 60 had hij erg ingeboet aan geluid. Helaas hield Hawk ook iets teveel van een biertje. Uitzondering is Genius of Coleman Hawkins op et Verve label. Daar is hij wel ouderwets in vorm. Voor zijn voor die tijd revolutionaire muziek in de '40's zou je misschien voor Body & Soul op RCA kunnen gaan.

Goed zoals beloofd natuurlijk: een nieuw jazz album van de week. Ook zoals beloofd: een wat rustiger album. Daarbij is het natuurlijk de vraag of hij in de smaak gaat vallen maar ik durf de stap wel te wagen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://ecx.images-amazon.com/images/I/41uds6NxtYL.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Abdullah Ibrahim – piano
Marcus McLaurine – bass
George Johnson – Drums

Abdullah Ibrahim behoorde altijd al tot mijn groepje favorieten in de jazz. Hij vluchtte uit Zuid-Afrika naar de VS voor de apartheid. Toen heette hij nog gewoon Dollar Brand en belandde hij in de freejazz scene. Zijn album met Gato Barbieri is al eens langs gekomen als het album van de week. Maar Ibrahim bleef zich ontwikkelen en zijn Zuid-Afrikaanse roots kwamen steeds meer boven. Zijn duetten met landgenoot Johnny Dyani en met Archie Shepp uit de jaren '70 zijn prachtig. Hij ontwikkelde zich als een pianist die in elke stijl kon spelen en zijn settings veranderde ook constant: solo, trio, quintet en big-band. Zijn composities wisten vaak de prachtige volkse melodieën uit Zuid-Afrika te vermengen met jazz. De freejazz liet hij een beetje varen naar mate de jaren vorderden maar zijn muziek bleef uitdagend.

Op deze plaat, opgenomen in het begin van de jaren '90 speelt hij in het piano trio formaat met bas en drums. Ik vind het zelf één van zijn beste. Mooie composities, ijzersterke muzikanten en heerlijke live sfeer. De interactie tussen de mannen is fantastisch en het zo ontzettend mooi om de Afrikaanse elementen door de muziek heen te horen, alsof de melodie uit een ander jazzgebied komt. Ik stuur het linkje even door naar het lijstje users.

Soledad schreef:
De interactie tussen de mannen is fantastisch.

Dat is nu net wat ik heel erg mis op deze plaat, de bas en drum begeleiden alleen maar, ze vullen goed de piano aan maar ik vind de interactie heel erg dunnetjes.

Frank?

Oei, vergeten! Ik zal binnenkort iets uitzoeken.

Het wordt voor mij steeds moeilijker om nog iets te vinden wat men hier nog niet kent, maar behalve blabla zie ik niemand van de deelnemers bij de stemmers van dit album staan:

(afbeelding)

Chick Corea/Miroslav Vitous/Roy Haynes - Trio Music (1981)

Dit moet het eerste jazz-album zijn dat ik ooit heb beluisterd. Het was een stuk of 7 jaar geleden, toen ik naar de "discotheek" begon te gaan om cd's te lenen. Ik wilde weleens wat nieuws ontdekken, en de mevrouw achter de balie ging me aan de jazz helpen. Nou moet ik zeggen dat dit album zeker niet de doorslag heeft gegeven (en ik snap ook niet waarom ze me dit aanraadde), maar de interesse voor jazz is wel gegroeid sindsdien. Het is ook een tijd geleden dat ik dit heb beluisterd, dus ook voor mij is dit een aardig weerzien!

Veel luisterplezier. Ik heb nu even geen tijd om linkjes klaar te maken, maar je kunt het wel laten weten als je daar behoefte aan hebt; over een paar dagen vind ik vast wel een gaatje.

Zal 'm deze week weer eens luisteren.

Linkjes zijn vanaf heden op aanvraag beschikbaar.

Ik werd door Sandokan-veld attent gemaakt op een vergissing (bedankt!). Het album dat ik eigenlijk bedoelde was "Trio Music, Live in Europe", met de blauwige voorkant (die overigens wel sterk op de voorkant van bovengenoemd album lijkt). Dat album staat op dit moment nog niet op MusicMeter, maar ik heb hem wel net toegevoegd. Ik zou willen voorstellen dat men mag kiezen op welk album men reageert. Of beluister ze gewoon allebei.

Is de bedoelde plaat al toegevoegd op mume?

korenbloem schreef:
Is de bedoelde plaat al toegevoegd op mume?

Wel toegevoegd, maar nog niet geaccepteerd. Wordt aan gewerkt...

Ik wacht even op de live versie

Sorry heren... Ik weet niet waarom het zo lang duurt. Mijn toevoeging staat nog steeds in de wachtrij.

Nou, daar is hij dan:

(afbeelding)

Chick Corea/Miroslav Vitous/Roy Haynes - Trio Music, Live in Europe (1986)

Sorry voor de vertraging en de verwarring. Zullen we maar gewoon deze beluisteren en beoordelen verder?

Lijkt me een goed plan komende zondag een nieuwe?

wie is er dan aan beurt?

Dit is het lijstje dat hierboven werd genoemd:
- korenbloem
- soledad
- frankmulder
- sandokan
- misterfool(passief)
- blabla

Alleen stond hierboven ook dat korenbloem en Soledad van plaats zouden ruilen, maar volgens mij is korenbloem nog niet geweest. Dus dan wordt het zondag óf Sandokan-veld, óf korenbloem als hij nu wil inhalen.

Ik kan er eventueel wel eentje plaatsen, maar als Korenbloem nog niet is geweest en hij wil nog dan is het misschien wel leuk als hij eerst gaat.

Ik stel voor dat Sandokan deze week gaat, die ik volgende keer en direct de nieuwe ronde

Prima, doen we het zo. Fijn dat Korenbloem ook nog/ weer meedoet

Maar ik zie net dat blabla ook nog is. Dan ga ik achter blabla....

Ik lust wel een nieuw album

Ow was het vanmiddag vergeten probeer hem vanavond te plaatsen nog even geduld a.u.b.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.