MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Social_Mask
Ik heb een paar keer niet meegedaan, omdat het Free Jazz was. Ik zou het oneerlijk vinden om daar een cijfer voor te geven, terwijl ik weet dat het niet helemaal mijn ding is. Vandaar... Maar vanaf nu (als 't niet al te "vrij" wordt) doe ik weer mee .

sq
ik geef je een goede kans..

Vrijheid = blijheid

eazyfan
korenbloem schreef:
Vrijheid = blijheid
Téveel vrijheid is ook teveel van het goede

sq
Jazzalbum vd week:

Ik heb gekozen voor:

(afbeelding)
Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1980)

Het is altijd al (sinds het verschijnen) een van mijn favoriete albums geweest. Ik ben er aan gekomen bij een speurtocht naar goede funk, en ´We Supply (all your funky needs)´ is een funknummer van grote klasse. Funk en Jazz ligt wel vaker dicht bij elkaar alsook wel eerder door mij in t topic vermelde voorbeeld The Brecker Brothers.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit album valt. Bij recencies en besprekingen die ik las keert vooral terug dat velen zich maar moeilijk uitspreken bij dit album dat te jazzy voor hardrock, te hard voor funk en te funky voor jazz blijkt te zijn.

Speciaal aandacht voor de laatste 3 nummers die één geheel vormen; the story of a man.. heeft elementen in zich van funk, jazz, hardrock en .. R&B.

sq
Voor degenen die net als ik met beide meedoen: ik heb als bonus twee links voor de prijs van één aan te bieden. Door een gelukkig toeval moet ik deze week ook het soulabum kiezen!

kArIzMa_TuRk
Ik wil me hier binnenkort (als het kan) bij aansluiten. Jazz weet me de laatste tijd veel te boeien. Ik zal vanaf volgende week beginnen...

Ikzelf heb trouwens ook nog een paar albums liggen.

@ KArlzna_Turk wees welkom.

eazyfan
Erg welkom zelfs Btw, ik vind het Jazzalbum van de week een dieptepunt tot nu toe, (sorry sq, ik kan er echt niks mee).

sq
Wel, ik twijfelde tussen een paar albums, die overigens behoorlijk verschillend waren. In zowel dit topic als het soulalbum topic komen albums die zeer afwijken van de oervorm (te modern, poppy, te crossover met wat dan ook) er meestal bekaaid af met de waardering, bijna als ware het een ´verontreiniging´ van het genre. Ik zit er verder niet mee en vind het ook niet erg dat mijn favorieten niet altijd in de smaak vallen (nummer 1 uit mijn top 10 heeft een gemiddelde van onder de 3 sterren). Ik zie het topic ook meer als een ontdekkingstocht om te zien wat er te koop is dan als een wedstrijd om zoveel mogelijk te scoren bij de meerderheid. In dit specifieke geval was ik echt nieuwsgierig naar de meningen, en was me ten volle bewust dat die niet allemaal positief zouden zijn.
Dat ik maar heb bijgedragen aan de variatie, en dat de volgende maar weer met iets heel anders komt.

Goed gekozen sq, met een album als dit leren we (of ik alleen) een beetje de andere uitersten van het genre kennen die we anders niet hadden opgezocht. Hoewel uitersten een groot woord is. En dat is toch een beetje wat ik wel wil en waar dit topic zich mooi voor leent: zien wat het genre nog meer heeft te bieden buiten de gangbare paden.

toch denk ik dat de plaat van afgelopen week één van de best gekozen platen is, samen met de opening's plaat van dit topic door Eazyfan. Eigenlijk moet ik zeggen meest gedurfde plaat is. De plaat zelf is niet mijn ding. Maar ik vind het erg leuk om dit gehoord te hebben en om een andere kant van het jazz gerne te ontdekken. Bravo!!!! en weet men al die de volgende mag kiezen.

eazyfan
Het is nog maar woensdag wordt wachten tot zondag maar ik heb van Jesse een paar erg toffe dingen gekregen waar ik me goed mee ga kunnen amuseren tot die tijd. En dan heb ik Cecil Taylor nog. Het album van deze week vond ik veruit het meest slechtste van deze topic, ook zowat het slechtste Jazzalbum dat ik ken, John Handy en Dave Holland bevielen me ook het meest, met name Conference of the Birds .

misschien kun je mij ook eens wat tips geven eazyfan

sq
Is er iemand die zich geroepen voelt om eens een lijstje te maken met alle jazz-albums van de week? Bij de electronic van de week doen ze dat ook. Kan het ook zelf wel doen maar misschien is er iemand die het echt heel graag doet ?

#1: Eazyfan: 21 Oktober 2007: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
#2: Jesse: 28 Oktober 2007: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
#3: The Scientist: 3 November 2007: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
#4: Blabla: 10 November 2007: Baseline - The Guitar Album (2006)
#5: We Tigers: 17 November 2007: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
#6: Paalhaas 24 November 2007: Charles Earland – Black Talk! (1969)
#7: Fredpit: 2 December 2007: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
#8: Paap_Floyd: 9 December 2007 : The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
#9: Wouter8: 16 December 2007: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : 23 December 2007: Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: 30 December 2007: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: 6 Januari 2008: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: Korenbloem: 13 Januari 2008: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14 Heemskerktollie:20 januarie 2008: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15 sq: 27 januari 2008: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand

Social_Mask
15 weken al... Waar blijft de tijd?
Tot nu toe vind ik Midnight Blue het beste album, samen met Out of the Cool en ook wel The Guitar Album.

sq
Dank voor het overzicht. Zal ik vandaag of morgen eens gaan kijken wie nummer 16 moet worden.

Volgende week mag ik er ééntje doen - het wordt een jazzplaat van eigen (Belgische) bodem... Zaterdagavond wordt 'ie geplaatst.

eazyfan
Ik wacht vol spanning af en maak daar maar Zondagmorgen van.

sq
Zondag is JJ_D niet aanwezig dus we hadden samen besloten er zaterdag van te maken. Dat maakt toch verder ook niets uit?

eazyfan
sq schreef:
Dat maakt toch verder ook niets uit?

De algemene regel is Zondag, maar oké, voor 1 keer laten we toe om deze keer Zaterdag te beginnen? Maar volgende week gaan wel weer verder op Zondag.

eazyfan
Hoe zit het nu? Krijgen we hem nu of wachten we tot morgen? Als JJ_D morgen niet kan dan doet hij nu.

Ik plaats hem nu, in samenspraak met unaej. In het echte leven zijn wij immers ook verwant, en aangezien we het eens waren over deze plaat hoeft unaej binnen x-aantal weken geen eigen album meer te kiezen. De links worden trouwens weldra verspreid.

(afbeelding)

Artiest: Jef Neve Trio (Jef Neve, piano - Piet Verbiest, contrabas - Teun Verbruggen, drums)
Titel: Nobody is Illegal
Opname: 2006
stijl: ?

Digg schrijft:
De dynamiek, variatie en stijlsymbioses van ‘Nobody Is Illegal’ doen aan Hail To The Thief van Radiohead denken, waar popjuweeltjes als ‘A Wolf At The Door’ werden afgewisseld met elektronica-doolhoven als ‘The Gloaming’. Zo is ‘Astra’ even bezwerend als het kijken naar aboriginalrituelen met een fikse joint in de hand, creëren de instrumenten in het titelnummer Iñàrittu-gewijs verschillende plotlijnen en neemt ‘Second Love’ ruim de tijd om bloedmooie pianopartijen te schetsen, die gedompeld zijn in de nachtelijke sfeerschepping van Teun Verbruggen, Piet Verbist en een stel koperblazers. Tegenover dergelijke ingenieuze composities staat dan weer de afsluiter ‘Delayed’: een donkere, korte soundscape die aanvoelt als een wandeling in een verlaten, doodlopend steegje waar Tom Waits je opwacht.

Kwadratuur schrijft:
Het aantrekkelijke van 'Nobody is Illegal' is zijn veelzijdigheid. Jef Neve vlecht minder melodieën in elkaar, maar compenseert dat met bombastische nachtelijke orgieën, duistere soundscapes of romantische miniatuurtjes. Het samenspel van het trio is verbluffend, de opnamekwaliteit perfect, ook al verdrinken de blazers af en toe in het geweld. Dat lege plekje onder de kerstboom is dringend aan opvulling toe.

... en nog anderen:
Album opener ‘Airplane’ is zo’n track waar die andere pianomeester Brad Mehldau een moord voor zou doen. En ook de avontuurlijkheid in tracks als ‘Nothing But A Casablanca Turtle Slidewhow Dinner’ (alleen die titel al..) en ‘Second Love’ getuigen van de grootste klasse.

Eigenlijk kloppen gewoon alle tracks op dit briljante album. ‘Nothing Is Illegal’ is zo’n jazzalbum waar het avontuur vanaf spat en de emoties bovenop liggen. Een waar meesterwerk van een eigentijdse jazzheld, die de wereld aan zijn voeten zal gaan krijgen.

sq
Welkom unaej (je eerste post, zag ik). Ben benieuwd naar het album.

Het merendeel van de vaste deelnemers zou een link moeten gekregen hebben. Zoniet, dan kan je je altijd tot sq of eazyfan wenden - of gewoon wachten tot woendag.

Ben benieuwd of dit al dan niet in de smaak zal vallen...

eazyfan
Ik las net het hele stuk bij Digg* (was van plan die hier te posten), ik ben erg benieuwd. Lijkt me een mooie keuze.

Is er nog interesse in een bonus album voor Februari?
Pm me voor meer info, ivm. (terechtte) opmerking van sommige mensen zal ik hier niet zeggen welke het is en het een verrassing laten zijn.

Begin m'n achterstand (met dank aan Orange, 3 weken geen internet thuis) in te lopen.
Stanley Clarke 1*
Pharao Sanders 4* (met groeipotentieel!)
Terence Blanchard 2*

Gast
geplaatst: vandaag om 02:30 uur

geplaatst: vandaag om 02:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.