MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Mooie keuze, deze week.

verbouw- en verhuisperikelen zorgen ervoor dat ik weinig tijd heb om te luisteren. De plaat van vorige week nodigde me totaal niet uit, dus dat was niet zo'n probleem. Dave Holland vereist echter de volle aandacht. Ik ga 'm morgen maar eens in de auto leggen... Dan heb ik dagelijks twee keer 35 minuten. Moet lukken. Ik heb er in ieder geval wel weer flink zin in. Laatste jazzplaat die lekker uitdaagde en er goed inging was de clandestiene tussendoortip van blabla (Old and New Dreams). Tijd voor Dave.

Ik heb hem zojuist voor het eerst beluisterd, en ben er nu al blij mee...
Heeft nog wel wat luisterbeurten nodig om helemaal te landen denk ik.

Ook maar weer eens koekeloeren hier, aangezien het een album is wat al maanden hoog op mijn "te luisteren"-lijst staat. Een mooie gelegenheid om er nu eens werk van te maken.

eazyfan
Haha, idd een erg mooie eer als beginner. Maar als beginner is het dan ook wat moeilijk om iemand anders aan te wijzen als volgende, ben erg benieuwd naar je album trouwens, gewoon voor het geval dat je niet hetzelfde album kiest als een die al geweest is of eenzelfde opvolger heb ik hier de lijst voor je:

#1: Eazyfan: 21 Oktober 2007: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
#2: Jesse: 28 Oktober 2007: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
#3: The Scientist: 3 November 2007: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
#4: Blabla: 10 November 2007: Baseline - The Guitar Album (2006)
#5: We Tigers: 17 November 2007: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
#6: Paalhaas 24 November 2007: Charles Earland – Black Talk! (1969)
#7: Fredpit: 2 December 2007: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
#8: Paap_Floyd: 9 December 2007 : The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
#9: Wouter8: 16 December 2007: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : 23 December 2007: Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: 30 December 2007: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: 6 Januari 2008: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: Korenbloem: 13 Januari 2008: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)

Veel succes .

Ik heb wel zeker aan 10 albums meegedaan en dus gehoord, niet slecht, al zeg ik het zelf. Ik promoveer me zelf tot het level van Beginner+

Conference of the Birds is erg goed bevallen!

Ik heb deze week helaas weinig tijd, maar toch de ruimte gevonden dit album 2 keer te luisteren. Veel nuttigs kan ik nog niet over dit album zeggen, behalve dat ik het iig erg goed vind, zo ongeveer de beste uit de reeks jazz-albums van de week tot nu toe.

Ik heb trouwens alle dertien albums van de week geluisterd tot nu toe, als ik volgende week wat meer tijd heb zal ik de administratie bijwerken en kijken of ik overal op heb gestemd en nog wat berichtjes plaatsen. Dan zal ik Conference of the Birds ook van wat meer nuttige info voorzien.

wie is de volgende die gaat posten?

itchy schreef:
Conference of the Birds is erg goed bevallen!

Conference of the Birds bevalt nog steeds goed.

En toch ben ik ook wel weer nieuwsgierig naar de volgende. Wie?

wouter8 schreef:
wie is de volgende die gaat posten?

Heemskerktollie, zie een 5-tal berichten hoger...

Ik ben ook beniewd welk album het gaat worden....

Heemskerktollie
Mijn excuses voor de mensen die niet zo van free-jazz houden maar ik kon het ook niet laten een free-jazz album te benoemen tot 'album van de week'.

Het jazz-album van de week is deze keer:

(afbeelding)

Pharoah Sanders (tenor saxophone, balaphone); Carlos Garnett (tenor saxophone); Hannibal Marvin Peterson (trumpet); Joe Bonner (piano); Stanley Clarke, Cecil McBee (bass); Billy Hart, Norman Connors (drums); Lawrence Killian (congas, talking drums, balaphone).

Black Unity van Pharoah Sanders.

De meeste mensen kennen Pharoah alleen van z'n werk met Coltrane op Ascension, Meditations, Expression enz.
Onterecht want Pharoah werd niet voor niets ingehuurd door Coltrane.

Pharoah's spel is van ongekende kracht. Hij blaasde soms noten in registers die niet op een sax zitten. (Dit deed hij door heel veel overblow. Ook z'n techniek is is onvoorstelbaar. Pharoah's doel was een hoop niet-westerse muziek samen te brengen met free-jazz. Z'n muziek was dan ook vaak erg beïnvloed door religie, spiritualiteit en filosofiën.

Dit album van Pharoah bevalt mij tot nu toe het best. Z'n geluid komt fantastisch goed tot z'n recht, er zit een hoop spiritualiteit in en de twee bassisten brengen je bijna in trance. De muziek paktte me gewoon. Er zit zo'n strakke opbouw in tot er een uitbarsting van agressie plaats vindt. Daarna valt de agressie weer weg.

Ik wilde ook even de aandacht vestigen op Pharoah Sanders omdat hij nog leeft en volgende week 2 maal optreed in het Bimhuis, Amsterdam. Ik ben zo'n gelukkige die erheen gaat. Helaas zijn beide avonden uitverkocht. Voor de mensen die dit iets téveel vinden zouden z'n latere werk eens moeten luisteren, waarop hij zich meer op standards richt.

PM me maar voor de link. Als het niet klopt, zeg het even. Dit is ook mijn eerste keer met Rapidshare.

Ben benieuwd, ken alleen karma van hem.... en zoek al een tijdje naar deze.

eazyfan
Dit wordt mijn eerste kennismaking met de man Ben benieuwd, mooie keuze.

Ik ken een aantal albums van hem en ik wordt er altijd vrolijk van. Wat ik altijd heel sterk vind is de enorme funky groove die bij veel van zijn werk er in zit. Uitgesponnen jams met enorm veel man en maar doorgaan tot je 'verlicht' bent.

voor wat ik zo snel even hoorde, gaat me dit album prima bevallen.

mooie keuze....

Ah leuk, Black unity. Stond sowieso al op mijn lijstje, Karma van Sanders vind ik helemaal geweldig.

Ik sla deze week over; een voor mij iets te hoog gehalte aan blazers/freejazz dezer weken naar mijn smaak.

eazyfan
Qua blazers valt het mee, ik vind persoonlijk dat er voor een 37min-nummer wat weinig blaaswerk is, het is wel een erg mooie plaat . Eindigt hier ergens 3,5*/4* de komende dagen. Heemskerktollie heeft zijn werk erg goed gedaan naar mijn mening.

Ken alleen Jewels of Thought, Karma en Tauhid, deze staat wel gepland om aan te schaffen. Ben benieuwd wat de reactie' s zoal op dit album zullen zijn. Door de bank genomen is Sanders werk redelijk goed te behappen, hoewel ik soms wat moeite heb met zijn geluid.

Ondanks het genre ben ik weer ten volle benieuwd

sq
Groot stuk gehoord inmiddels .. minder ongrijpbaar dan de aankondiging doet vermoeden. Ja, er zijn wilde toeters, maar er is ook pretige structuur. Mijn eerste associatie bij aanvang van het nummer is ... Earth, Wind & Fire

Misschien toch ook wel iets waar Reijersen voor gaat?

Ik ga er zowiezo voor, want als je het niet probeert weet je het niet

eazyfan
Reijersen schreef:
Ik ga er zowiezo voor, want als je het niet probeert weet je het niet

Het is best Avant Gardisch

sq
Voor wie t interesseert: mijn Earth Wind & Fire associatie

Bevalt me vele maten meer als het vorige free-jazz album. Zit een aardig lijn in. Alleen als de blazers ongecontroleerd door elkaar heen beginnen te tetteren wordt het wat vervelend, maar gelukkig zijn dit korte stukjes.

eazyfan
Al deze berichten kunnen in de algemene Jazztopics hoor Dit topic gaat ergens anders over,

ik ben erg benieuwd wat er overmorgen komt!

ik ook, ik vond het een leuk album deze week.

sq
Wel, ik ben zojuist uitgenodigd de nieuwe te bepalen!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.