MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
fredpit
eazyfan schreef:
Uitstekend idee, ik Pm zondag wel iemand, wat me ook goed lijkt is dat we gewoon een soort lijst maken van wie al allemaal geweest is om niet telkens in herhaling te vallen. Ook lijst van albums die geweest zijn, ofja ik hou dit wel bij in een persoonlijk Word-document met de data erbij.

ik zou dat pmtje morgen of zaterdag al de deur uitdoen. dan heeft de gekozen persoon ook nog de tijd om te reageren, en heb jij nog de tijd om eventueel een ander te kiezen mocht de gekozen persoon om wat voor reden dan ook geen behoefte hebben om een nieuw weekalbum te kiezen.

De keuze is aan jou...of je kiest iemand die aktief is geweest (downloaden, luisteren, beoordelen) of je kiest een user waarvan jij het idee hebt dat hij/zij wel eens met een een goed voorstel kan komen...(en op die manier betrek je mischien ook weer nieuwe mensen bij dit topic)

SAMENGEVAT:

- Iedere week (zondag) wordt er door een mumegebruiker een jazzalbum gekozen/gepresenteerd waarvan hij/zij het idee heeft dat andere users/jazzliefhebbers die echt eens zouden moeten horen.
- Het te kiezen jazzalbum heeft minder dan 20 stemmen en er wordt rekening gehouden met smaak/gehoor/vraag van anderen.
- Het album wordt op een behoorlijke manier gepresenteerd, zodat overige users ook weten wat ze kunnen verwachten, waar te vinden, etcetc...Je wilt tenslotte dat ze "jouw album" geweldig gaan vinden dus mag je daar ook wel wat moeite toe doen.
- Door middel van pm wordt er door de 'zittende" gebruiker naar een kandidaat gezocht voor het presenteren van het nieuwe jazz-weekalbum (zorg dat je daar bijtijds aan begint en kies met zorg ..)
- We respecteren elkaars smaak maar mogen ook kritisch zijn...Korte reacties in dit topic lange reacties bij het album lijkt mij zo...

Edt: oh ja... ik ben erg benieuwd wie, en vooral met welk album het gaat worden eazy..

eazyfan
Ik heb al een volgend iemand, ik verwacht alleen nog van die persoon een eventuele stem/beoordeling bij mijn album. Daarvoor heeft die de tijd tot Zondag, ook al post die persoon niks of geen stem: maakt me niet uit, had het alleen liever gehad. En het volgende album wordt een leuke, ik en de persoon die het album ter beschikking stelt zullen in staan voor de link. Ik hou nog eventjes alles geheim om het wat spannend te houden . Ik koos die persoon voor de hulp en bijdrage hier.

Social_Mask
Ah, nu begrijp ik het! Bedankt fredpit. Het album dat gekozen wordt, wordt hier gepresenteerd..dan erop stemmen, recensie plaatsen.. leuk, very leuk.

Mocht het nodig zijn, ik kan iedere week het weekalbum beschikbaar stellen via m'n ftp server (mits ik het album bezit dus).

Op verzoek, kan ik via pm, het ip adres, de username en het password voor die week bekend maken.

Ik geef alleen maar download rechten en slechts voor maximaal 1 week peer keer, en mocht ook maar enigsinds het gevoel krijgen dat er misbruik van wordt gemaakt gaat de MusicMeter account plat.

Het moet dus in besloten kring blijven en is alleen maar bedoeld voor het Jazz-album van de week.

Als iemand van de crew of moderators hier bezwaar tegen heeft gaat het uiteraard ook niet door.

eazyfan schreef:
Hoe zit het met de mensen die mijn plaat nu in bezit hebben en ernaan moeten beginnen/bezig zijn?

Inmiddels 3x beluisterd. Morgen of zaterdag zet ik m'n stem + verhaaltje neer denk ik (zal zo op 4* uitkomen).

eazyfan schreef:
Zondag de nieuwe Iemand al een idee? Hoe zit het met de mensen die mijn plaat nu in bezit hebben en ernaan moeten beginnen/bezig zijn?

Na de eerste luisterbeurt was ik erg positief. Ik ga hem vanavond herbeluisteren en dan zullen we eens kijken of dat nog steeds zo is!

@ blabla

Als dit door zou gaan, hou ik me graag aanbevolen. Ik heb op dit moment namelijk totaal geen idee hoe ik aan al die albums ga komen, terwijl ik toch graag mee wil doen....

wouter8 schreef:
@ blabla

Als dit door zou gaan, hou ik me graag aanbevolen. Ik heb op dit moment namelijk totaal geen idee hoe ik aan al die albums ga komen, terwijl ik toch graag mee wil doen....

Als je Eazyfan even pm't heb je hem.

Ik heb er nu een keer of drie/vier naar geluisterd. morgen (zaterdag) zal ik een stukje posten bij het album. Ik moet toch zeggen dat ik initiatief super vind! Op deze manier passeren er in een jaar toch even 52 toppertjes. goed!

Ik vind het ook een prima topic, de eerste plaat is in ieder geval bij mij al zeer welkom ontvangen!
Reactie en stem volgen later...

eazyfan
Ik ga nu al open kaart spelen wat betreft de volgende, Jesse neemt de volgende, ik koos haar gewoon voor alle steun en hulp die ze bood. Ook omdat ze het album geluistert heeft en bericht plaatste, ik wil ook alle mensen bedanken voor de moeite bij mijn album, ik ben blij dat het jullie bevallen is.

De nieuwe

Voor wie het album wil, ik en Jesse stellen het ter beschikking op dezelfde manier zoals bij John Handy,

Iedereen die mee wil doen kan zich nu al inschrijven en wie het album wil vraagt maar. Maar we houden het voor nu nog bij John tot en met Zaterdag.

Ik share hem ook al

eazyfan schreef:
Ik ga nu al open kaart spelen wat betreft de volgende, Jesse neemt de volgende, ik koos haar gewoon voor alle steun en hulp die ze bood. Ook omdat ze het album geluistert heeft en bericht plaatste,
Ze? Volgens haar info pagina is ze een man. Maar misschien mis ik hier iets hoor

eazyfan
Je meent het Haha, spijt me erg Ahja, ik ken alleen maar vrouwen met die naam hier in België en nog een ander iemand op msn met dezelfde naam uit Nederland. Ik bekijk sowieso nooit echt de gegevens van een user. Dusja, bij deze: Sorry.

eazyfan
Hieraan kunnen jullie je verwachten:

(afbeelding)

In need of money and wanting to quickly fulfill his contractual obligations to Riverside, Bill Evans recorded two albums worth of solos in one day. The emotional and rather stark music was not initially released until the late '80s although it is now available on a pair of CDs. Due to the lack of much mood or tempo variation, this particular set is recommended mostly for Evans completists and longtime fans. There are two medleys (the pianist was playing one tune after another and a few songs overlapped) and every number would be recorded by Evans (generally in trio formats) at other times. Interesting but not essential music.
-Allmusic.

Artiest: Bill Evans
Titel: The Solo Sessions, Vol. 1
Opname.: 1963
stijl: Post-Bop

Opm: Allemaal bekende composities die nagespeeld worden.

Enjoy!

Ik en Jesse staan in voor de link, The Scientist ook dacht ik.

Hmm, die tekst van Allmusic is niet heel wervend.

Die tekst schrikt bijna af; niet dat ik me door all-music zou laten leiden overigens, die zitten er vaak behoorlijk naast.

hmmm...
na een paar tracks heb ik een ander album van Bill Evans opgezet (Trio 64). Het is me (nu nog?) te zoekend en ik mis de lyriek en spanning uit bijvoorbeeld de soloopnames van Keith Jarrett of Brad Mehldau. Misschien dat het kwartje nog gaat vallen na meerdere draaibeurten...

eazyfan
Het album is geslaagd en erg sterk, allmusic zit er naast, van mijn kant zal het wel eindigen op zo'n 4*.

Nogmaals bedankt die mee deed met mijn album. Ik heb die laatste track van mijn album nu ter beschikking gesteld voor wie interesse heeft.

Sinds ik (steeds meer) Jazz ben gaan luisteren, is me een voor mij nieuw fenomeen ten gehore gekomen. Voor het gemak noem ik dit fenomeen maar muzikaliteit. Muzikaliteit is, denk ik, hetgene wat mij van Jazz doet houden. Het is alsof de muzikanten netjes hun partij spelen, maar binnen hun partij een feestje aan het vieren zijn. Ik, als luisteraar, ervaar de muzikaliteit dan ook als een feestje binnen elke luisterbeurt - ookal is er geen reden om feest te vieren, bij sommige albums is daar alle reden toe.

Zoals u allen al kunt zien, heeft Dardan het nieuwe album al aangekondigd. Bill Evans ken ik al langer, maar dit album is voor mij net nieuw. Ik kan iig al één ding al zeggen: muzikaliteit zoals het bedoeld is. Het is alsof Evans met een groot glas wijn, vanuit zijn luie stoel piano zit te spelen. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

fredpit
itchy schreef:
Hmm, die tekst van Allmusic is niet heel wervend.

Penguin Guide to jazz (serieuser en zeker kieskeuriger) geeft het de volle score (4*)

These solo recordings were both (vol 1-2) made on the same evening, as part of a contract-fulfilling exercise, and they lay unreleased for over 20 years.....bladiebla......The music finds Evans at his most exposed and there's an underlying tone of aggressive diquit.....bladieblabla......Two medley are particularly revealing (both are on Volume 1).....

Ze worden dus als set beschouwt waarbij vol1 een iets hoger waardering als vol 2 krijgt.

Maar goed....Ook de recensenten van de Penguin Guide zijn slechts personen met een menig

fredpit
Jesse schreef:
Het is alsof Evans met een groot glas wijn, vanuit zijn luie stoel piano zit te spelen. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

Maak daar maar heroine,coke, crack o.i.d. van...

fredpit schreef:
Maar goed....Ook de recensenten van de Penguin Guide zijn slechts personen met een menig

Maar naar jouw mening wel een menig die superieur is aan de mening van de recensenten van Allmusic?

edit: was ook maar sarcastisch bedoeld, heb er een smilie bij gezet voor de duidelijkheid.

Weet je... ik ga gewoon mijn eigen mening vormen! Eens kijken welke site het bij het rechte eind heeft (of geen van beide). Doet u mij een linkje?

fredpit
Jesse schreef:
(quote)

Maar naar jouw mening wel een menig die superieur is aan de mening van de recensenten van Allmusic?

Almusic heeft een heel leger van recensenten...Penguin Guide slechts 2 auteurs. Penguin Guide gaat over het algemeen wat dieper in op muzikale kwaliteiten en is daarnaast ook wat meer georienteerd op europese en avant-garde jazz..

Allmusic is toegankelijker en duidelijker in hun informatie en mening. Ook behandelen zij vrijwel complete discografieen waar PG slechts hoogtepunten of in hun ogen essentiele albums van artiesten behandelen.

Zo hebben ze allebei hun voor- en nadelen.

Ik kan geen van beiden superieur noemen (ik noem sowieso weinig zaken in het leven superieur...) beiden zijn echter prima naslagwerken voor een verdere verkening in jazzland

(edit: Het album van John Handy staat b.v. niet in de Penguin Guide..Almusic heeft nog nooit van Astigmatic gehoord..)

fredpit
itchy schreef:
Weet je... ik ga gewoon mijn eigen mening vormen! Eens kijken welke site het bij het rechte eind heeft (of geen van beide). Doet u mij een linkje?

Beiden als boekwerk te krijgen (allebei rond de 40 euro) Allmusic dus ook op het net te lezen.

maar je eigen mening moet uiteraard de doorslag geven

Ik ga 'ns proberen of ik in 'de roulatie' kom; ik ben namelijk nogal benieuwd naar Bill Evans....

Ben 'm nu aan het luisteren (alweer bedankt eazyfan) en al zal een beoordeling nog even tijd vergen kan ik nu al stelling zeggen dat ik Jazz in de aard van Handy beter kan apprecieren dan Bill Evans. Ligt er voor een stuk aan dat ik niet zo verzot ben op piano muziek in het algemeen.

Om nog even terug te komen op John Handy. Ik kan nog niet een gevoel omschrijven. Soms intigreerd het mee, soms irriteert het me. Nog lastig te vatten voor mij.

Maar heb ook weer zin in deze volgende!

Ik moet zeggen dat ik Bill Evans toch een stuk beter/mooier vind dat John Handy. Die pianomuziek vind ik prachtig. Saxofoon ook wel, maar dit vind ik toch lekkerder klinken, bovendien is het wat minder zenuwachtig...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.