Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 30 oktober 2007, 12:55 uur
Mooie muziek hoor! Enorm invloedrijk (Tord Gustavson, Esbjorn Svensson, Keith Jarrett, Brad Mehldau; ze hebben allemaal naar 'm geluisterd!). Ik heb m'n review toegevoegd bij 't album!
0
geplaatst: 30 oktober 2007, 16:16 uur
Helaas, deze is aan mij niet echt besteed.
Maar geen nood, ik kan nog wel een weekje vooruit met John Handy!
0
eazyfan
geplaatst: 30 oktober 2007, 23:50 uur
Edski schreef:
Helaas, deze is aan mij niet echt besteed.
Haha, doet me goed Helaas, deze is aan mij niet echt besteed.
Veel plezier met John Handy.Mijn beoordeling van de 2 Huidige albums:
John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (5*)
Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (4*)
0
Social_Mask
geplaatst: 31 oktober 2007, 18:20 uur
Dat album van Bill Evans vind ik best prettig. Idd, EST hoor ik er wel in. Soms is het wat .. kaal ... alleen dat piano, maar sommige momenten zeer mooi. Vooral dat pianodeuntje van My Favorite Things. Moet het nog wat vaker beluisteren, maar klinkt nu al erg goed.
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 18:33 uur
Ik ervaar het album van Bill Evans toch nog toe als 'de betere liftmuziek'. Het kan me dus totaal nog niet pakken.
0
Social_Mask
geplaatst: 31 oktober 2007, 18:35 uur
Begrijpelijk, maar ik ben hier al wat gewend aan geraakt, en zowiezo heb ik altijd wel een zwak gehad voor de piano (al kan ik het voor geen meter bespelen..)
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 19:46 uur
Social_Mask schreef:
Idd, EST hoor ik er wel in.
Idd, EST hoor ik er wel in.
Ik ook, alleen kan ik dat niet heel erg positief noemen.
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 23:25 uur
Reijersen schreef:
Ik ervaar het album van Bill Evans toch nog toe als 'de betere liftmuziek'.
Ik ervaar het album van Bill Evans toch nog toe als 'de betere liftmuziek'.
Dat klopt ook wel, het lijkt 'liftmuziek' in eerste instantie, maar dan gaat meneer Evans ineens zijn eigen ding doen en wordt het iets totaal anders, dat was een van zijn herkenbare dingen, het lijkt muzak maar ontaard in muziek.
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 23:30 uur
blabla schreef:
Dat klopt ook wel, het lijkt 'liftmuziek' in eerste instantie, maar dan gaat meneer Evans ineens zijn eigen ding doen en wordt het iets totaal anders, dat was een van zijn herkenbare dingen, het lijkt muzak maar ontaard in muziek.
(quote)
Ik zal het, met deze hoop, ook eerst nog vaker draaien voordat ik een oordeel ga geven.
0
geplaatst: 1 november 2007, 01:04 uur
blabla schreef:
(quote)
Dat vind ik bij zijn andere albums beter.. die die ik van hem ken tenminste, dit is geen slechte, maar ik zak hier toch (hoewel ik hem pas 2x heb gehoord, waar uiteraard nog verandering in komt) wat meer weg

0
eazyfan
geplaatst: 1 november 2007, 10:58 uur
Ik weet echt niet of ik het huidige album 4* of 4,5* moet geven. Ik twijfel nog zwaar, maar ik heb tot zondag en erna. Ik ben benieuwd wie de volgende word.
0
geplaatst: 2 november 2007, 19:00 uur
Ik zit met Bill Evans op dit moment op een sterretje of drie. Ik vind het niet slecht, maar het doet me zo verdomde weinig. Zoals ik al eerder schreef pak ik al snel naar een ander Bill Evans nummer.
Ik ben reuzebenieuwd naar het jazzalbum van volgende week!
Blijven we in de jaren 60 of komt er een recente plaat die de mensen, die van mening zijn dat er na '72 geen goed jazzalbum is uitgekomen, probeert te overtuigen?
Komt er een vergeten parel uit '64?
Ontdekken we een supergetalenteerde heroinejunk die net voor zijn overdosis één waanzinnig album heeft gemaakt dat nooit op cd is heruitgegeven?
Kortom: kom maar door! (en anders weet ik ook nog wel een paar titels....) Fantastisch initiatief dit jazzalbum van de week.
Blijven we in de jaren 60 of komt er een recente plaat die de mensen, die van mening zijn dat er na '72 geen goed jazzalbum is uitgekomen, probeert te overtuigen?
Komt er een vergeten parel uit '64?
Ontdekken we een supergetalenteerde heroinejunk die net voor zijn overdosis één waanzinnig album heeft gemaakt dat nooit op cd is heruitgegeven?
Kortom: kom maar door! (en anders weet ik ook nog wel een paar titels....) Fantastisch initiatief dit jazzalbum van de week.
0
geplaatst: 2 november 2007, 20:41 uur
we tigers schreef:
Ik
Ik
Ben ik met je eens en ná 1972 zijn er best heel aardige jazz-albums uitgekomen; het is maar wat je smaak is...jazz-rock? Fraai klinkende (maar soms stoffige) ECM-jazz, iets uit Scandinavie of Frankrijk?
We wachten af...
0
geplaatst: 3 november 2007, 01:33 uur
we tigers schreef:
Kijk, dat is wat we willen.
Jazz rules!
0
geplaatst: 3 november 2007, 10:12 uur
ik heb redelijk veel moderne jazz, hoor, maar je hebt altijd van die starre figuren, die puristisch vasthouden aan de jaren 50 en 60.
Eens in de zoveel tijd staat er een maf op die jazz dood verklaart, terwijl het spring- en springlevend is!
Eens in de zoveel tijd staat er een maf op die jazz dood verklaart, terwijl het spring- en springlevend is!
0
Social_Mask
geplaatst: 3 november 2007, 12:10 uur
Het album Bill Evans vond ik in het begin geweldig, maar na een stuk of 8 luisterbeurten ben ik het steeds minder gaan vinden..spijtig.
0
eazyfan
geplaatst: 3 november 2007, 14:09 uur
Haha, ik zit al een stuk van 18 luisterbeurten en blijf het verslavend goed vinden. Morgen de nieuwe
Ik ben zwaar benieuwd.
Ik ben zwaar benieuwd.
0
geplaatst: 3 november 2007, 14:10 uur
eazyfan schreef:
Haha, ik zit al een stuk van 18 luisterbeurten en blijf het verslavend goed vinden. Morgen de nieuwe
Ik ben zwaar benieuwd.
Ik ben zwaar benieuwd.Wie gaat de nieuwe uitzoeken?
0
geplaatst: 3 november 2007, 15:02 uur
Jesse heeft het album van de afgelopen week uitgezocht. Als ik het goed begrijp gaat hij dus nu iemand benaderen. Het zal me benieuwen!
0
geplaatst: 3 november 2007, 17:58 uur
Worden de meningen over het album nu toch hier neergezet? Ik had m gepost bij het album zelf. Als jullie maar weet dat ik wel meedoe met dit geweldige initiatief. Houden jullie ook de rotatielijsten bij? Als het een beetje meezit haalt het Jazzabum van de week de top 50. Het scheelt steeds net maar een paar punten.
Ik weet t nog niet met Evans. Aanvankelijk deed het me helemaal niets, maar mijn mening is wel ten positieve veranderd na een paar keer luisteren.
Ik weet t nog niet met Evans. Aanvankelijk deed het me helemaal niets, maar mijn mening is wel ten positieve veranderd na een paar keer luisteren.
0
eazyfan
geplaatst: 3 november 2007, 18:48 uur
Ik post de uitgebreide mening bij het album, hier een kleine relatieve. Wat wordt de volgende? 

0
geplaatst: 3 november 2007, 19:19 uur
eazyfan schreef:
Ik post de uitgebreide mening bij het album, hier een kleine relatieve. Wat wordt de volgende?

Ik doe het op dezelfde manier; gedurende de week korte 'overpeinzingen' hier, op zaterdag een recensie bij het album zelf.
0
geplaatst: 3 november 2007, 19:23 uur
door deze opmerking maar even zijn rotatielijst bekeken.. gnagna...
daarin staan in ieder geval drie smakelijke jazzplaten

0
eazyfan
geplaatst: 3 november 2007, 23:23 uur
Ik weet al welke het is
Erg erg interessante keuze, 3 nieuwe deuren die open gaan voor me. Bedankt The Scientist 
Erg erg interessante keuze, 3 nieuwe deuren die open gaan voor me. Bedankt The Scientist 
0
geplaatst: 4 november 2007, 00:01 uur
Ik zal em snel posten omdat ik weet dat jullie benieuwd zijn en dat eazyfan wil gaan slapen 
Om het topic flink breed te houden, jazz is ten slotte een breed genre... gaan we weer iets heeeeel anders doen, we gaan wat moderner, de komende week gaan we ons vermaken met (het heeft wat twijfel gekost
):

Artiest: Terje Rypdal
Titel: Vossabrygg
Opname: 2003 (uitgebracht in 2006)
Stijl: Fusion (ofzoiets)
Laten we ook maar met een quote beginnen:
Ik heb het normaal niet zo heel erg op dit soort jazz, maar deze vind ik wel erg mooi, ik hoop dat hij verder ook aanslaat
Hoewel deze tekst op een Miles Davis-kloon wijst is deze plaat beduidend meer. Hoewel zeker geinspireerd door Davis’ Bitches Brew is hier een wat prominentere rol voor Rypdal’s gitaar weggelegd. Ook is op een aantal nummers serieuze electronica te horen, op sommige nummers zijn behoorlijk stevige beats te horen. Het zijn vooral de elektrische piano van Wesseltoft en de keyboards van Storlokken (van Supersilent) die aan Miles Davis doen denken. Normaal heb ik het ook niet zo op gitaren in jazz, maar Rypdal, en zeker met deze plaat, is een heel positieve uitzondering
Al bij al een lekker afwisselend plaatje.
Line-up:
Terje Rypdal - guitar
Palle Mikkelborg - trumpet, synthesizer
Bugge Wesseltoft - electric piano, synthesizer
Ståle Storløkken - Hammond organ, electric piano, synthesizer
Marius Rypdal - electronics, samples, turntables
Bjørn Kjellemyr - electric and acoustic bass
Jon Christensen - drums
Paolo Vinaccia - percussion
Veel plezier

Om het topic flink breed te houden, jazz is ten slotte een breed genre... gaan we weer iets heeeeel anders doen, we gaan wat moderner, de komende week gaan we ons vermaken met (het heeft wat twijfel gekost
):
Artiest: Terje Rypdal
Titel: Vossabrygg
Opname: 2003 (uitgebracht in 2006)
Stijl: Fusion (ofzoiets)
Laten we ook maar met een quote beginnen:
The first notes are a direct quote from "Pharaoh's Dance," the opening swirl on Miles Davis' 1969 electric-jazz and free-funk monument, Bitches Brew. And the octet here was assembled by Norwegian guitarist-composer Terje Rypdal in the mirror image of that album's pulse and tone colors: multiple keyboards, double drumming, the long, clear peals of trumpeter Palle Mikkelborg. But Vossabrygg, a hypnotic fusion concerto recorded live in 2003, is determinedly modern in its dark magic and angel song.
- Rolling Stone
- Rolling Stone
Ik heb het normaal niet zo heel erg op dit soort jazz, maar deze vind ik wel erg mooi, ik hoop dat hij verder ook aanslaat

Hoewel deze tekst op een Miles Davis-kloon wijst is deze plaat beduidend meer. Hoewel zeker geinspireerd door Davis’ Bitches Brew is hier een wat prominentere rol voor Rypdal’s gitaar weggelegd. Ook is op een aantal nummers serieuze electronica te horen, op sommige nummers zijn behoorlijk stevige beats te horen. Het zijn vooral de elektrische piano van Wesseltoft en de keyboards van Storlokken (van Supersilent) die aan Miles Davis doen denken. Normaal heb ik het ook niet zo op gitaren in jazz, maar Rypdal, en zeker met deze plaat, is een heel positieve uitzondering

Al bij al een lekker afwisselend plaatje.
Line-up:
Terje Rypdal - guitar
Palle Mikkelborg - trumpet, synthesizer
Bugge Wesseltoft - electric piano, synthesizer
Ståle Storløkken - Hammond organ, electric piano, synthesizer
Marius Rypdal - electronics, samples, turntables
Bjørn Kjellemyr - electric and acoustic bass
Jon Christensen - drums
Paolo Vinaccia - percussion
Veel plezier

0
eazyfan
geplaatst: 4 november 2007, 00:03 uur
Erg mooie keuze en ik ben onder de indruk en zwaar benieuwd. Morgen luisterwerk van maken
.
.
0
geplaatst: 4 november 2007, 08:11 uur
ken de jazz plaat van de week niet, zal eens kijken of ik hem kan vinden,
0
geplaatst: 4 november 2007, 10:37 uur
Hoera! iemand die Noorse jazz uit kiest! En dan precies een album dat ik nog niet ken. ik heb er zin in.
* denotes required fields.