menu

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
Jazz: het blijft op MuMe toch nog steeds zoeken naar de bijzondere albums. Blijkbaar is er niet voldoende interesse hier.
Om geinteresseerden toch een handje te helpen in dit topic: tips van te beluisteren albums.
Miles Davis lukt het om de top 100 te halen; dat moet voor meer artiesten binnen dit genre ook weggelegd zijn.
Laten we niet "te moeilijke albums" gaan tippen, maar laten we artiesten als Jamie Cullum en Norah Jones ook achterwege hier.
Mijn favoriet in het genre:


(afbeelding)

Ik zou zeggen: "jazz-twijfelaars, waag een poging met de (hopelijk groot aantal) getipte albums hier, geef het een kans en ontdek een nieuwe wereld ".

avatar van gemaster
Ik heb me ooit een piepklein beetje aan Jazz gewaagd in de vorm van Miles Davis' Kind Of Blue. Ik vond het zeker niet vervelend om te luisteren(zelfs erg fijn als ik op mijn bed een beetje half lag te slapen), maar ik houd het denk ik eerst nog een beetje bij de rock en de roll. Er is nog zo ongelooflijk veel wat ik moet ontdekken in die kringen. Misschien dat ik over een aantal jaartjes eens aan de Jazz begin.

avatar van blabla
Mijn bijdrage:

(afbeelding)
John Coltrane's My Favorite things.
Een van de meest toegangkelijke albums van Coltrane uit zijn overgangs periode naar zijn latere werk.
De muziek klinkt nog heel traditioneel maar alle elementen van de latere Trane zitten er in.
Briljante plaat om te wennen aan die latere Trane sound, als je deze eenmaal echt goed vind komt de rest vanzelf.

Het zelfde geld trouwens voor bovengenoemde Mingus, als je eenmaal de klik hebt gevonden is er geen weg terug meer.

avatar van Kos
Kos
Kind of Blue heeft mijn oren wel een beetje geopend. Ik heb hier gelukkig nog wat jazz-cd's van T.O. liggen, dus die zal ik binnenkort eens grondig beluisteren .

avatar van herman
Toevallig was ik net nog bij de avondwinkel, waar Kind Of Blue opstond. Dat klonk echt *zo* mooi. Kippenvel. Ik had het al een tijdje niet meer gehoord...

Beetje bij beetje ga ik ook wel meer naar jazz luisteren. Toevallig heb ik bovenstaand Mingus album ook gehoord en dat klonk ook mooi. De 'klik' moet ik bij de meeste dingen nog vinden, maar bij Miles is het dus al gelukt.

avatar van lebowski

(afbeelding)

Weer Coltrane, ik weet het, maar deze schijf heeft mij aan de jazz gebracht. Het titelnummer is ruim 18 minuten spannend, met een oosters ritme, een dwingend pianootje eronder en Coltrane die de mafste dingen uit zijn sax peurt. Bedwelmend!

Het lastige van jazz is, vind ik, dat het nachtmuziek is.

Niets is heerlijker dan op vrijdagavond/nacht naar jazz op radio 2 luisteren (misschien vloeken in de kerk maar goed). Maar als ik dan een jazz cd opzet/koop blijkt het op klaarlichte dag toch weer 'tegen te vallen'.

Het is niet slecht, maar ik kan er vrij weinig mee. Wie heeft tips om dit 'probleem' te verhelpen?

Ik zal iig eens op zoek gaan naar bovenstaande cd's.

avatar van bonothecat
Verduisterings gordijnen ?

dutch2
Zonnebril?

haha grapjassen

Dustyfan
Jazz.... Ik heb er een haat/liefde verhouding mee. De hele oude rotten (kort door de bocht: van voor de jaren '70) mag ik nog wel even horen, als het niet te lang duurt.
Maar het gepingel en getoeter van daarna.... Ik wordt er hypernerveus en poep-sjagerijnig van. Jazz is de muziek om mij het huis uit te jagen....

avatar van T.O.
Ik zou aan mensen die oude r&b/soul/funk kunnen waarderen willen aanraden om eens een greep uit de Blue Note Records-catalogus te nemen, en dan vooral de soul jazz van de jaren ´60. Zo ver ligt die muziek niet van andere zwarte muziek uit die tijd. En het is meteen een goede inleiding tot de jazzwereld.

Namen: Horace Silver, Donald Byrd, Lee Morgan, Lou Donaldson...

Mingus is iig erg goed!

avatar van Jeroen enzo
Ik ben wel heel bekend in de ''standaard Miles jazz'', maar;

Ik zoek al een tijdje naar hele donkere, depressieve, rokerige jazz.
Wat er een beetje in de buurt komt is de soundtrack van Leaving las vegas van Mike Figgis.

Iemand suggesties voor mij?

neo
One Night Stand van Figgis

neo
Voor jazz noir is veel werk van Badalamenti aan te raden.

avatar van sq
sq
Misschien een dooddoener, maar ik was zelf wel erg blij met het initiatief ' Deelder Draait' (nog niet op MuMe dacht ik?): voorgeselecteerde oude jazz door onze nachtburgemeester. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat JazzMuMe kenner Blabla daar van vindt trouwens.

neo
Van Deelder staan er al 3 op de site hoor.

avatar van sq
sq
Zelf ben ik aan de Jazz gekomen zonder dat ik er erg in had. Steeds vaker bleken mijn favoriete Soul-en Disco-acts in de Jazz-vakken te staan en op Northsea op te treden. Chaka Khan is een goed voorbeeld van een zangeres die behoorlijk naar de Jazz heeft gelonkt, met als mooi voorbeeld 'Nights in Tunesia', wat een classic in de Jazz bleek te zijn, en vervolgens sta je dan ineens met een Charlie Parker in je hand. Een ander bekend voorbeeld is Street Life van de Crusaders, ook een nummer dat veel mensen wel zouden kunnen kennen (grote hit in 1979). Overigens staan al deze dingen nog niet op de site. Er is nog een boel te doen.

avatar van sq
sq
neo schreef:

Van Deelder staan er al 3 op de site hoor.


Ja inderdaad nu ook gezien

Mijn vriend heeft enkele albums van Charlie Parker en Miles Davis. Op die manier ben ik ermee in aanraking gekomen. Ik luister soms mee, en kan er zeker wel van genieten. Maar het moet nooit te lang duren, vind ik altijd. Dan gaat het me op de een of andere manier irriteren. Dus ik zal nooit een heel album non-stop kunnen luisteren...

ik vind vaak van Jazz, (natuurlijk niet altijd):
hoe ouder hoe mooier

Louis Armstrong en zijn hot five en later zijn hot seven is als ik me niet vergis jaren '20, maar ongeevenaard (met het schitterende West End Blues)

Duke Ellington maakte faam in de jaren 20 als populaire radio-artiest, met zijn eigen programma, als enige zwarte muzikant.

de hele vroege Jazz van o.a. Bix Beiderdecke en Sidney Bichet, beide klarinet blijft een waar genot om naar te luisteren

en de jaren 40 en 50 jazz krijgt mijn absolute voorkeur:
Miles Davis, Dexter Gordon, Charlie Parker, Thelonious Monk, Benny Goodman: heerlijk

ook zang met als absolute uitschieter Billie Holiday blijft ontroeren
Ray Charles uit zijn Atlanta periode, indrukwekkend

Billie Holiday inderdaad! Erg goed ja!

avatar van Joz
Joz
Jazzmuziek is voor mij ook de ultieme luisterervaring. Ik ben er een beetje ingerold omdat ik vaak naar een jazz-café ga waar bijna elke avond wel een live-combo oid speelt: het is muziek die nog veel mooier klinkt als het live wordt uitgevoerd: je ziet hoe de muziekanten opgaan in hun instrument: Om Jazz te ontdekken zijn optredentjes erg aan te bevelen (meestal gratis en het duurt niet al te lang)

Qua albums blijven voor mij vooral de wat oudere albums prachtig om bij weg te dromen, bijvoorbeeld van Thelonious Monk en Duke Ellington.

Maar ook nu wordt er nog steeds erg leuke jazz-muziek gemaakt: als ik iets kan aanbevelen: luister eens naar Esbjorn Svensson Trio - Viaticum: erg luchtige (niet negatief bedoeld) en melodieuze jazz gemaakt met contrabas, piano en drums

thelonious monk , miles davis , thad jones , charles mingus , herbie hancock , donald byrd , roy haynes ,hank mobley ... gewoon geniale muziek

avatar van aslan
aslan (crew)
luister eens naar de verzamelaars van jules deelder, nl. deelder draait, deelder draait door, en deelder blijft draaien, deze zijn stuk voor stuk super interessant !!!

avatar van aslan
aslan (crew)
ah ik merk nu dat deelder hier al eerder aan bod kwam, wel ja... het blijft interessant, en het mag best wel een keertje herhaald worden : de verzamelaars van deelder zijn héél goed

avatar van george clinton
T.O. schreef:
Ik zou aan mensen die oude r&b/soul/funk kunnen waarderen willen aanraden om eens een greep uit de Blue Note Records-catalogus te nemen, en dan vooral de soul jazz van de jaren ´60. Zo ver ligt die muziek niet van andere zwarte muziek uit die tijd. En het is meteen een goede inleiding tot de jazzwereld.

Namen: Horace Silver, Donald Byrd, Lee Morgan, Lou Donaldson...


Ook goede jazzfunk: Idris Muhammad (nadeel: die vind je nergens meer ), Ramsey Lewis en natuurlijk de grote Herbie Hancock.

avatar van george clinton
Jeroen enzo schreef:
Ik ben wel heel bekend in de ''standaard Miles jazz'', maar;

Ik zoek al een tijdje naar hele donkere, depressieve, rokerige jazz.
Wat er een beetje in de buurt komt is de soundtrack van Leaving las vegas van Mike Figgis.

Iemand suggesties voor mij?


Ik vind Night Club van Patricia Barber erg goed.

avatar van george clinton
Ook heel mooi: Charlie Haden-Nocturne. Niet rokerig, gewoon heel erg de moeite. Vind ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:59 uur

geplaatst: vandaag om 05:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.