Genres / Jazz / Jazz
zoeken in:
1
Jetset
geplaatst: 17 april 2025, 10:16 uur
Zo beste konijnmuziek, daar ben ik dan. Mooi verhaal hierboven. Leerzaam hoekje hier op MM. Leuk je te ontmoeten. Wat muziek betreft ben ik een nieuwsgierige veelvraat. Zie mijn veranderbare top 10 muzikanten en nog beperkte log. Als mijn recente introductie op de site. Behoudens techno, rap, house en aanverwante genres eet ik alles. Over roots, americana, country en dergelijke houdt mijn broer me messiaans op de hoogte. Hij weet ook bijna alles over de sixties/seventies. Mijn muzikale zus (celliste) doet hetzelfde met folk.
Mijn opa zaliger was jarenlang mijn jazzleraar. Een onvervalste jazzcat en wandelende encyclopedie. Daarmee doe ik mijn voordeel. Ik stream veel en heb planken vol op cd. Erfenis van die ouwe. Het nadeel van jazz op vinyl is dat meestal alleen de grote meneren en dames een beurt krijgen. Er is met wat gepeuter zoveel meer tussen die bouwstenen te vinden. Ik ga je niet bestoken met lijstjes vol met tips. Een tussenstop per week met parels en rariteiten voldoet (?). Lijkt mij. Uiteraard zijn jouw suggesties van harte welkom! Ook wat andere genres betreft. Ciao!
Charlie Haden - Liberation Music Orchestra (1970) - MusicMeter.nl
Mijn opa zaliger was jarenlang mijn jazzleraar. Een onvervalste jazzcat en wandelende encyclopedie. Daarmee doe ik mijn voordeel. Ik stream veel en heb planken vol op cd. Erfenis van die ouwe. Het nadeel van jazz op vinyl is dat meestal alleen de grote meneren en dames een beurt krijgen. Er is met wat gepeuter zoveel meer tussen die bouwstenen te vinden. Ik ga je niet bestoken met lijstjes vol met tips. Een tussenstop per week met parels en rariteiten voldoet (?). Lijkt mij. Uiteraard zijn jouw suggesties van harte welkom! Ook wat andere genres betreft. Ciao!
Charlie Haden - Liberation Music Orchestra (1970) - MusicMeter.nl
1
geplaatst: 17 april 2025, 23:57 uur
Wat een mooi verhaal, Jetset, over je opa met wie je samen naar jazz luisterde. Dat lijkt me zo’n ervaring die je je leven lang bijblijft. Voor mij was het thuis vroeger helaas anders: er werd geen muziek geluisterd, en als ik dat wel deed, werd het niet echt gewaardeerd. Pas toen ik ging studeren, ontdekte ik hoe krachtig muziek kan zijn. Het hielp mijn stemming, gaf me focus en zelfs m’n studieresultaten gingen erop vooruit. Die tijd ligt al een tijdje achter me, maar muziek luisteren ben ik sindsdien nooit meer mee gestopt.
Ik heb geluisterd naar Liberation Music Orchestra. Een sterk begin, kan bijna niet beter! Ik had ‘m ooit al eens eerder gehoord, maar waarschijnlijk veel te vluchtig, want toen gaf ik slechts 3,5 ster. Nu voelde ik pas echt hoe goed deze plaat is. Deze keer pakte de plaat me van begin tot eind.
Het deed me sterk denken aan Mingus. Soms heerlijk ‘zwalkend’, op een manier zoals Mingus dat op zijn beste platen doet. Daar kan ik erg van genieten.
Echt fantastisch. Nu 4 sterren voor Liberation Music Orchestra.
Aangezien jij veel meer jazzkennis hebt, wordt het lastig om je nog te verrassen. Toch wil ik een poging doen, met misschien wel de meest obscure plaat in mijn vinylcollectie: Billy Harper - Knowledge of Self (1979).
Harper vind ik zó goed dat ik hem afgelopen januari live heb gezien in jazzclub de Unterfahrt in München. Een lange treinreis, maar absoluut de moeite waard. Zijn kwartet speelde met zo’n intensiteit, het was een van de meest memorabele live-avonden die ik ooit heb meegemaakt. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!
Ook ik heb grote belangstelling voor folk en roots.
Ik heb geluisterd naar Liberation Music Orchestra. Een sterk begin, kan bijna niet beter! Ik had ‘m ooit al eens eerder gehoord, maar waarschijnlijk veel te vluchtig, want toen gaf ik slechts 3,5 ster. Nu voelde ik pas echt hoe goed deze plaat is. Deze keer pakte de plaat me van begin tot eind.
Het deed me sterk denken aan Mingus. Soms heerlijk ‘zwalkend’, op een manier zoals Mingus dat op zijn beste platen doet. Daar kan ik erg van genieten.
Echt fantastisch. Nu 4 sterren voor Liberation Music Orchestra.
Aangezien jij veel meer jazzkennis hebt, wordt het lastig om je nog te verrassen. Toch wil ik een poging doen, met misschien wel de meest obscure plaat in mijn vinylcollectie: Billy Harper - Knowledge of Self (1979).
Harper vind ik zó goed dat ik hem afgelopen januari live heb gezien in jazzclub de Unterfahrt in München. Een lange treinreis, maar absoluut de moeite waard. Zijn kwartet speelde met zo’n intensiteit, het was een van de meest memorabele live-avonden die ik ooit heb meegemaakt. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!
Ook ik heb grote belangstelling voor folk en roots.
1
geplaatst: 18 april 2025, 11:18 uur
konijnmuziek schreef:
Harper vind ik zó goed dat ik hem afgelopen januari live heb gezien in jazzclub de Unterfahrt in München. Een lange treinreis, maar absoluut de moeite waard. Zijn kwartet speelde met zo’n intensiteit, het was een van de meest memorabele live-avonden die ik ooit heb meegemaakt.
Harper vind ik zó goed dat ik hem afgelopen januari live heb gezien in jazzclub de Unterfahrt in München. Een lange treinreis, maar absoluut de moeite waard. Zijn kwartet speelde met zo’n intensiteit, het was een van de meest memorabele live-avonden die ik ooit heb meegemaakt.
Nou ben ik echt jaloers, konijnmuziek!! Ik zou jaren geleden met Soledad naar zijn optreden in LantarenVenster in Rotterdam gaan, maar daar stak een landelijke lockdown toen een stokje voor.
Ik wist dat hij in Europa was, heb nog even gekeken of ik naar zijn optreden in Ronnie Scott's kon, maar ik kan niet zomaar vrij nemen en ff naar Londen reizen, dus die heb ik moeten laten schieten. Gelukkig heb ik kaartjes voor NSJ, daar zal Billy als het goed is optreden met supergroep The Cookers, waar hij al enige jaren deel van uitmaakt. En daar heb ik ongelofelijk veel zin in!!
Als Soledad/Pim nog meeleest, dat anderen dan wij twee nu over Billy Harper posten hier op mume.... missie geslaagd!!

2
geplaatst: 18 april 2025, 12:07 uur
konijnmuziek: mag ik voor je fijne jazz expeditie (ik weet niet waar die je inmiddels heeft gebracht sinds je lijstje) nog een aantal van mijn favoriete klassiekers noemen? Zelf kan ik wat 70's fusion wel waarderen.
Miles Davis - Ascenseur pour L'Échafaud (de muzikale film scenes zijn ook hypnotizerend) / Walkin' / Big Fun
John Coltrane - Live at Birdland (met het prachtige Alabama)
Red Hot On Impulse! (1991) (mooie verzamelaar spiritual Coltranes en consorten)
Herbie Hancock - Inventions & Dimensions / Fat Albert Rotunda / Thrust (wat een ontwikkeling..)
Art Blakey Quintet - A Night At Birdland, Vol. 1 (met o.a. Clifford Brown & Lou Donaldson)
Art Blakey & The Jazz Messengers (1961, Impulse)
Art Blakey and The Jazz Messengers - Roots & Herbs
Sonny Rollins - The Bridge (mooi achtergrond verhaal ook)
Afwezige grootheden op jouw lijstje:
Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Bird and Diz
Dizzy Gillespie - Afro
Dexter Gordon - Our Man in Paris
Clifford Brown - The Beginning and the End / At Basin Street (met Max Roach)
Donald Byrd - A New Perspective / Ethiopian Knights
Freddie Hubbard - Straight Life / Keep Your Soul Together
Lee Morgan - Search for the New Land
Als je van vocale jazz houdt mag je Dinah Washington - Dinah Jams en veel werk van Nina Simone en uiteraard Billie Holiday niet overslaan.
En nog verder terug.. Duke Ellington is een legende natuurlijk die zijn beeld aan 110th st. tussen Harlem en Central park meer dan verdiend heeft.
----------
Iets totaal anders: Ik weet niet meer wie er met Yolanda Brown - Love Politics War aan kwam zetten, maar deze speelt nu een poosje op de achtergrond en ik vind het bijzonder prettig tijdens het werk zonder nog iets te kunnen zeggen over de houdbaarheid.
edit: judgepaddy bedankt voor deze Yolanda.
Waar is de gewaardeerde Mssr Renard gebleven?
Miles Davis - Ascenseur pour L'Échafaud (de muzikale film scenes zijn ook hypnotizerend) / Walkin' / Big Fun
John Coltrane - Live at Birdland (met het prachtige Alabama)
Red Hot On Impulse! (1991) (mooie verzamelaar spiritual Coltranes en consorten)
Herbie Hancock - Inventions & Dimensions / Fat Albert Rotunda / Thrust (wat een ontwikkeling..)
Art Blakey Quintet - A Night At Birdland, Vol. 1 (met o.a. Clifford Brown & Lou Donaldson)
Art Blakey & The Jazz Messengers (1961, Impulse)
Art Blakey and The Jazz Messengers - Roots & Herbs
Sonny Rollins - The Bridge (mooi achtergrond verhaal ook)
Afwezige grootheden op jouw lijstje:
Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Bird and Diz
Dizzy Gillespie - Afro
Dexter Gordon - Our Man in Paris
Clifford Brown - The Beginning and the End / At Basin Street (met Max Roach)
Donald Byrd - A New Perspective / Ethiopian Knights
Freddie Hubbard - Straight Life / Keep Your Soul Together
Lee Morgan - Search for the New Land
Als je van vocale jazz houdt mag je Dinah Washington - Dinah Jams en veel werk van Nina Simone en uiteraard Billie Holiday niet overslaan.
En nog verder terug.. Duke Ellington is een legende natuurlijk die zijn beeld aan 110th st. tussen Harlem en Central park meer dan verdiend heeft.
----------
Iets totaal anders: Ik weet niet meer wie er met Yolanda Brown - Love Politics War aan kwam zetten, maar deze speelt nu een poosje op de achtergrond en ik vind het bijzonder prettig tijdens het werk zonder nog iets te kunnen zeggen over de houdbaarheid.
edit: judgepaddy bedankt voor deze Yolanda.
Waar is de gewaardeerde Mssr Renard gebleven?
0
Jetset
geplaatst: 18 april 2025, 19:45 uur
Erg interessant boekwerk. Mooie vormgeving. Groot, dik, zwaar en met veel foto's. Via onderstaande link helaas niet meer te bemachtigen. In de bieb wél te vinden. En met wat speurwerk online zeer waarschijnlijk nog wel ergens te koop. Echt de moeite waard. Hebbeding. Ook voor jazzvolk buiten Rotjeknor. Go for it!
Jazz in Rotterdam, de geschiedenis van een grote stadscultuur. | Walgenbach Art & Books | Page 1
Jazz in Rotterdam, de geschiedenis van een grote stadscultuur. | Walgenbach Art & Books | Page 1
1
geplaatst: 18 april 2025, 20:36 uur
Tony schreef:
Gelukkig heb ik kaartjes voor NSJ, daar zal Billy als het goed is optreden met supergroep The Cookers, waar hij al enige jaren deel van uitmaakt. En daar heb ik ongelofelijk veel zin in!!
Gelukkig heb ik kaartjes voor NSJ, daar zal Billy als het goed is optreden met supergroep The Cookers, waar hij al enige jaren deel van uitmaakt. En daar heb ik ongelofelijk veel zin in!!
Ik wist helemaal niet dat The Cookers present zijn dit jaar op NSJ. NSJ kent een bizar goede line-up dit jaar! Zelf ga ik op de vrijdag om Herbie Hancock te zien. Ik had niet meer verwacht dat ik Herbie nog te zien zou krijgen. Maiden Voyage, Head Hunters en Thrust, allemaal fantastisch. Verder ga ik voor Melissa Aldana en Julian Lage (beide heb ik al eens live gezien).
Tony schreef:
Als Soledad/Pim nog meeleest, dat anderen dan wij twee nu over Billy Harper posten hier op mume.... missie geslaagd!!
Haha ja Billy Harper kwam bij mij op de radar via jouw promotie verhalen her en der op deze site. Veel dank daarvoor!
Ik ga dit jaar trouwens op vrijdag in m'n eentje naar NSJ en zou het leuk vinden om anderen te treffen daar. Dus aan iedereen, stuur gerust een bericht als je dat ook leuk lijkt.
1
geplaatst: 18 april 2025, 20:56 uur
Minneapolis schreef:
konijnmuziek: mag ik voor je fijne jazz expeditie (ik weet niet waar die je inmiddels heeft gebracht sinds je lijstje) nog een aantal van mijn favoriete klassiekers noemen? Zelf kan ik wat 70's fusion wel waarderen.
Veel dank voor de lijst! Er zitten zeker nog wat albums tussen die ik nog niet kende. Ik heb net Bird and Diz van Charlie Parker en Dizzy Gillespie maar eens opgezet. Parker is zo'n grote naam, maar omdat zijn werk niet echt uit het albumtijdperk komt, wist ik nooit zo goed waar ik moest beginnen. Bird and Diz is echt een sfeervolle en toegankelijke plaat en fijn om mee te starten.
70's fusion kan ik ook waarderen. Ik luister bijvoorbeeld graag Bitches Brew of Thrust van Hancock. The Mahavishnu Orchestra van John McLaughlin kan ik ook erg waarderen, hoewel dat meer jazzrock of bijna progrock is. Tips voor 70's fusion zijn welkom!
1
geplaatst: 18 april 2025, 21:11 uur
Freddie Hubbard - Gleam (1975) Geweldige plaat, maar helaas (zoals wel meer live albums) niet op de bekende groene app. Straight Life (1971) wel natuurlijk.
Ik was vanavond sinds enige tijd weer wat Donald Byrd aan het draaien. Lichter dan de andere trompetisten die ik noem maar lekker groovy. Ethiopian Knights (1972) is geen Bitches Brew achtige fusion maar lekker funky.
Herbie Hancock - Fat Albert Rotunda (1970) is ook een fijne van Herbie (helemaal aan het begin van zijn space trip langs Sextant, Head Hunters, Thrust en Man-child).
Lee Morgan - Search for the New Land (1966) is traditioneler maar zo mooi.
Ik was vanavond sinds enige tijd weer wat Donald Byrd aan het draaien. Lichter dan de andere trompetisten die ik noem maar lekker groovy. Ethiopian Knights (1972) is geen Bitches Brew achtige fusion maar lekker funky.
Herbie Hancock - Fat Albert Rotunda (1970) is ook een fijne van Herbie (helemaal aan het begin van zijn space trip langs Sextant, Head Hunters, Thrust en Man-child).
0
geplaatst: 18 april 2025, 23:16 uur
Minneapolis schreef:
Freddie Hubbard - Gleam (1975) Geweldige plaat, maar helaas (zoals wel meer live albums) niet op de bekende groene app. Straight Life (1971) wel natuurlijk.
Super. Heel blij met bovenstaande tips. Ik heb hoge verwachtingen van Hubbard's live album Gleam en Fat Albert Rotunda van Hancock. Gleam lijkt helaas nergens te vinden. Donald Byrd is helemaal nieuw voor mij.
2
geplaatst: 19 april 2025, 00:05 uur
konijnmuziek schreef:
Donald Byrd is helemaal nieuw voor mij.
Donald Byrd is helemaal nieuw voor mij.
Ik ga je verder met rust laten, maar mocht je tijd hebben...
Donald Byrd - Cristo Redentor
Onbedoeld toepasselijke titel dit weekend, maar vooral erg mooi.

Heel anders dan zijn jaren 70 werk.
1
geplaatst: 19 april 2025, 00:06 uur
Snoeperd schreef:
Ik wil iedereen hier de documentaire Soundtrack to a Coup d’état tippen. Genomineerd voor een Oscar dit jaar.
Een ongelooflijk mooie en integrerende documentaire over hoe verschillende jazzmusici door de VS in de jaren ‘60, zoals Louis Armstrong en Nina Simone, onwetend en onwelwillend als geopolitiek ‘goodwill’ instrument werden ingezet, o.a. om als rookgordijn te fungeren voor een moordoperatie van de CIA op de Congolese president Lumumba.
Alle groten van de jazz komen in de docu voorbij en hun vele jazzklassiekers. Beter worden (muziek)docu’s niet.
Ik wil iedereen hier de documentaire Soundtrack to a Coup d’état tippen. Genomineerd voor een Oscar dit jaar.
Een ongelooflijk mooie en integrerende documentaire over hoe verschillende jazzmusici door de VS in de jaren ‘60, zoals Louis Armstrong en Nina Simone, onwetend en onwelwillend als geopolitiek ‘goodwill’ instrument werden ingezet, o.a. om als rookgordijn te fungeren voor een moordoperatie van de CIA op de Congolese president Lumumba.
Alle groten van de jazz komen in de docu voorbij en hun vele jazzklassiekers. Beter worden (muziek)docu’s niet.
Bedankt voor de tip! Indrukwekkende docu!
0
geplaatst: 19 april 2025, 11:06 uur
Zoveel jazz-spelletjes zijn er niet op deze site, dus grijp jullie kans!
Greatest Hits of #7: Miles Davis - MusicMeter.nl
Greatest Hits of #7: Miles Davis - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 24 april 2025, 14:40 uur
Japan heeft binnen de jazz wereld best een goede reputatie. Wie o wie kan mij een goede aanbeveling doen van Japazz (jazz uit Japan)?
0
geplaatst: 24 april 2025, 18:44 uur
konijnmuziek schreef:
Japan heeft binnen de jazz wereld best een goede reputatie. Wie o wie kan mij een goede aanbeveling doen van Japazz (jazz uit Japan)?
uit de korte geschiedenis van deze jazz op Japanese jazz - Wikipedia - en.wikipedia.org valt wel wat uit te halen, hangt ook af van eigen voorkeur
1
geplaatst: 24 april 2025, 19:15 uur
Ik heb deze ooit gekocht puur vanwege de hoes. 
En omdat ik ook wel wat heb met Japan.
https://www.waxpend.com/uploads/item_image/image/157049/f81fbc70-c1ec-4916-97db-ad7afdfcfd85.jpg
Kazumi & The Gentle Thoughts – Mermaid Boulevard

En omdat ik ook wel wat heb met Japan.
https://www.waxpend.com/uploads/item_image/image/157049/f81fbc70-c1ec-4916-97db-ad7afdfcfd85.jpg
Kazumi & The Gentle Thoughts – Mermaid Boulevard
2
geplaatst: 24 april 2025, 19:38 uur
konijnmuziek schreef:
Hiromi!
0
geplaatst: 24 april 2025, 20:23 uur
konijnmuziek schreef:
Koenr
0
geplaatst: 25 april 2025, 08:16 uur
1
geplaatst: 25 april 2025, 08:17 uur
Zelf kwam ik nog onderstaande platen tegen op mume, beide zijn aanraders:
Hiroshi Suzuki - Cat (1976)
Ryo Fukui - Scenery (1976)
Vooral Ryo Fukui vind ik echt exceptioneel goed. Tips zijn nog altijd welkom.
Hiroshi Suzuki - Cat (1976)
Ryo Fukui - Scenery (1976)
Vooral Ryo Fukui vind ik echt exceptioneel goed. Tips zijn nog altijd welkom.
2
geplaatst: 25 april 2025, 19:31 uur
Playlisten op Spotify in allerlei maten en soorten: zoals
japanese jazz/funk
Valt altijd wel wat uit te vissen.
japanese jazz/funk
Valt altijd wel wat uit te vissen.
2
geplaatst: 26 april 2025, 09:31 uur
konijnmuziek dit is een mooie compilatie, er zijn ook een tweede en derde deel van
Wamono A to Z Vol. I (2020)
Verder is ook de Wajazz series aan te raden.
Verder is ook de Wajazz series aan te raden.
0
geplaatst: 26 april 2025, 13:18 uur
VDB79 schreef:
konijnmuziek dit is een mooie compilatie, er zijn ook een tweede en derde deel van
Thanks. Ga ik luisteren.
0
geplaatst: 6 mei 2025, 17:04 uur
Voor mensen die (net als ik) ook van fotografie houden: William Claxton Jazzlife.
2
geplaatst: 6 juli 2025, 21:34 uur
In een poging dit topic toch nog een beetje levend te houden, hierbij nog enkele jazz tips
Three Blind Mice is een befaamd Japans jazz label uit de jaren 70 waarvan de vinyl releases onder audiofielen bekend staan als superieur. Er is vrijwel niets van dit label te vinden op de streamingdiensten, wel op Youtube. Originele releases kosten je een nier maar sinds een paar jaar is het label in samenwerking met Sony Music Japan bezig om de hele oude catalogus opnieuw uit te brengen op vinyl en ik heb er inmiddels enkele in mijn bezit.
Aanraders zijn bijvoorbeeld Teruo Nakamura - Unicorn en Isao Suzuki Quartet - Blue City en onlangs is de heruitgave uitgekomen (pas later deze maand worden pre orders in Europa uitgeleverd) van wat volgens velen het beste album uit de TBM catalogus is Masaru Imada Trio - Green Caterpillar
Dit alles dus te vinden op Youtube maar een groot deel van de beleving zit hem in de fantastische geluidskwaliteit van de Japanse LP’s. Mocht je die LP’s willen bestellen dan adviseer ik HHV.de aan, sowieso een geweldige online aanbieder want ze hebben daar altijd moeilijk verkrijgbare import LP’s voor zeer vriendelijke prijzen. (Waarom kunnen zij dit wel en Nederlands retailers niet?) Als je de taal op Duits instelt heb je ook de mogelijkheid om voor €6,99 meerdere LP’s naar Nederland te versturen (DHL).
Dan nog een tip van dichter bij huis ECHOES OF PRAYER | BNNYHUNNA
Moderne fusion jazz uit Nederland (Ghanese roots) met neo-soul en hiphop invloeden. Wat mij betreft echt een top album wat niet onderdoet voor het beste moderne werk uit de UK of US. Staat aankomend weekend (vrijdag) ook op NSJ.
Three Blind Mice is een befaamd Japans jazz label uit de jaren 70 waarvan de vinyl releases onder audiofielen bekend staan als superieur. Er is vrijwel niets van dit label te vinden op de streamingdiensten, wel op Youtube. Originele releases kosten je een nier maar sinds een paar jaar is het label in samenwerking met Sony Music Japan bezig om de hele oude catalogus opnieuw uit te brengen op vinyl en ik heb er inmiddels enkele in mijn bezit.
Aanraders zijn bijvoorbeeld Teruo Nakamura - Unicorn en Isao Suzuki Quartet - Blue City en onlangs is de heruitgave uitgekomen (pas later deze maand worden pre orders in Europa uitgeleverd) van wat volgens velen het beste album uit de TBM catalogus is Masaru Imada Trio - Green Caterpillar
Dit alles dus te vinden op Youtube maar een groot deel van de beleving zit hem in de fantastische geluidskwaliteit van de Japanse LP’s. Mocht je die LP’s willen bestellen dan adviseer ik HHV.de aan, sowieso een geweldige online aanbieder want ze hebben daar altijd moeilijk verkrijgbare import LP’s voor zeer vriendelijke prijzen. (Waarom kunnen zij dit wel en Nederlands retailers niet?) Als je de taal op Duits instelt heb je ook de mogelijkheid om voor €6,99 meerdere LP’s naar Nederland te versturen (DHL).
Dan nog een tip van dichter bij huis ECHOES OF PRAYER | BNNYHUNNA
Moderne fusion jazz uit Nederland (Ghanese roots) met neo-soul en hiphop invloeden. Wat mij betreft echt een top album wat niet onderdoet voor het beste moderne werk uit de UK of US. Staat aankomend weekend (vrijdag) ook op NSJ.
1
geplaatst: 7 juli 2025, 14:08 uur
VDB79 schreef:
In een poging dit topic toch nog een beetje levend te houden, hierbij nog enkele jazz tips.
In een poging dit topic toch nog een beetje levend te houden, hierbij nog enkele jazz tips.
Thx voor deze post, kan hier zeker wat mee. Ben al een tijdje aan het wachten tot Black Orpheus van Isao Suzuki Trio aan de beurt is voor 'n re-release. In de tussentijd maar eens achter die quartet plaat aan.
Thx ook voor de tip HHV.de, daar zie ik mooie MPS (Nathan Davis) en Cosmic (Philip Cohran) re-releases voorbij komen. IK weet opeens wat ik met de restanten van mijn vakantiegeld ga doen!
2
geplaatst: 7 juli 2025, 20:56 uur
Goed om te lezen Tony dat je er wat mee kunt!
Ben je ook bekend met de Wajazz series toevallig? Waanzinnig compilatie albums..
Gisteren nog een waanzinnige nieuwe release gehoord die ik nog als tip wil toevoegen.
Het is net als Bnnyhunna geen jazz voor puristen, maar gitaar fusion jazz qoute rooted in funk, jazz, soul, and ambient textures
Charlie Hunter & Ella Feingold - Different strokes for different folks
Probeer de track Nasty ain’t it!? maar eens uit
Ben je ook bekend met de Wajazz series toevallig? Waanzinnig compilatie albums..
Gisteren nog een waanzinnige nieuwe release gehoord die ik nog als tip wil toevoegen.
Het is net als Bnnyhunna geen jazz voor puristen, maar gitaar fusion jazz qoute rooted in funk, jazz, soul, and ambient textures
Charlie Hunter & Ella Feingold - Different strokes for different folks
Probeer de track Nasty ain’t it!? maar eens uit
2
geplaatst: 7 juli 2025, 21:56 uur
Ik zit niet zo heel diep in de Japanse jazz hoor. Toevallig vind ik Isao Suzuki, Masaru Imada en Terumaso Hino (Reminiscent Suite met Mal Waldron...) wel goed. Maar ik hoef er echt niet alles van te hebben, laat staan dat ik heel erg nieuwsgiering ben naar nog meer Japanse jazz. Ik vind ze al snel klinken alsof ze iemand anders proberen na te spelen, het is allemaal weinig innovatief. Eerder genoemde 3 artiesten zitten dan heel ver aan de originele kant van het Japanse jazz spectrum. Maar ik moet ophouden nu, niet teveel uit mijn nek gaan lullen hier, want ik heb er gewoon nauwelijks verstand van.
2
geplaatst: 8 juli 2025, 08:50 uur
Ja ik herken wel wat je zegt hoor, en het is een kritiek die je vaker hoort. Ik ga er een eind in mee want het is duidelijk dat veel van de Japanse jazzartiesten zich initieel baseerden op hun Amerikaanse voorbeelden.
Ik ben zelf vooral geinteresseerd in de jaren 70 periode en ik vind daar toch veel geweldig werk in terug, ook omdat dit in Japan gewoon een toptijd was waarin zij de wereld van hifi audio domineerde en in technologisch en economische zin een enorme ontwikkeling doormaakte. Vooral fusion jazz uit die periode heeft mijn interesse en vind ik wel degelijk een eigen identiteit hebben, met vaak ook tradionele Japanse instrumenten die zorgen voor eigenheid. Maar het leunt natuurlijk altijd nog wel op dezelfde basis.
Wat mij persoonlijk ook erg aantrekt is de cultuur van perfectionisme en continu op zoek zijn naar kleine verbeteringen (Kaizen). Wat er bijv ook toe leidt dat Japanse opnames en met name de LP persingen vaak beter klinken dan Amerikaanse of Europese.
Ook mijn apparatuur (op speakers na) is vintage Japans uit de piek van het analoge hifi tijdperk (eind jaren 70, wel gereviseerd)
Ik ben zelf vooral geinteresseerd in de jaren 70 periode en ik vind daar toch veel geweldig werk in terug, ook omdat dit in Japan gewoon een toptijd was waarin zij de wereld van hifi audio domineerde en in technologisch en economische zin een enorme ontwikkeling doormaakte. Vooral fusion jazz uit die periode heeft mijn interesse en vind ik wel degelijk een eigen identiteit hebben, met vaak ook tradionele Japanse instrumenten die zorgen voor eigenheid. Maar het leunt natuurlijk altijd nog wel op dezelfde basis.
Wat mij persoonlijk ook erg aantrekt is de cultuur van perfectionisme en continu op zoek zijn naar kleine verbeteringen (Kaizen). Wat er bijv ook toe leidt dat Japanse opnames en met name de LP persingen vaak beter klinken dan Amerikaanse of Europese.
Ook mijn apparatuur (op speakers na) is vintage Japans uit de piek van het analoge hifi tijdperk (eind jaren 70, wel gereviseerd)
2
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 juli 2025, 16:38 uur
Hierbij mijn bescheiden steentje, een aantal Japanse Jazz muzikanten aangemaakt / aangevuld (work in progress):
** Isao Suzuki - MusicMeter.nl
** Masaru Imada - MusicMeter.nl
** Terumaso Hino - MusicMeter.nl
Mochten jullie er nog zaken willen bij hebben, hier plaatsen aub: Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp - MusicMeter.nl.
** Isao Suzuki - MusicMeter.nl
** Masaru Imada - MusicMeter.nl
** Terumaso Hino - MusicMeter.nl
Mochten jullie er nog zaken willen bij hebben, hier plaatsen aub: Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp - MusicMeter.nl.
* denotes required fields.