MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
george clinton schreef:

.... en natuurlijk de grote Herbie Hancock.

De soundtrack van Blow Up

John Coltrane's My Favorite things.
Een van de meest toegangkelijke albums van Coltrane uit zijn overgangs periode naar zijn latere werk.

Dat vind ik nu ook geweldig, een pianist, bassist, drummer, de saxofonist en gáán. Heerlijk.

Véél te gladjes.
Levenvergeten: verplicht Sun-Ra luisteren: Nuits de la fondation Maeght. (vol. 1)

Ik ben een beginnende jazz-luisteraar. Jaren geleden vondt ik het al heerlijk om een cdtje van Louis Armstrong op te zetten. De afgelopen tijd verbaas ik mezelf ermee dat ik wel erg vaak St. Germain opzet. Daarom wil ik graag wat meer jazz luisteren want ik vindt dat heerlijke muziek om 's nachts te luisteren.

Ik hou het meest van de lage en down-tempo jazzsoort. Voorbeeld: Sure thing van St. Germain of Can't take that away from me van Ella Fitzgerald met Louis Armstrong. Lekkere rustige en relaxende platen, waar je een glas drank voor open trekt dus.

Heeft iemand ideeën?

Open deur:
Miles Davis - Kind of Blue

bubbachups schreef:
Open deur:
Miles Davis - Kind of Blue

Die was ik al aan het overwegen maar wilde graag iets specialere dingen horen

John Coltrane - My Favorite Things
John Coltrane - A Love Supreme
Charlie Haden Quartet West - Haunted heart
Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
Bill Evans Trio - Waltz for Debby

Om er zo even een paar op te noemen.

Als je meer in moderne jazz iets zoekt raad ik je Bugge Wesseltoft aan.

Marcus Miller is daarnaast een geweldige bassgitarist in de jazz stijl.

Norman Brown is ook een goede jazzgitarist.

Een vriend van me had Kind of Blue en Bitches Brew van Miles Davis, A love supreme van John Coltrane en Blue Note Trip - Goin' down, Getting up.

Kind of Blue is echt mijn soort muziek. A love supreme gaat me net iets te snel, iets te veel fiepjes. En daarnaast vindt ik de Getting Up CD van Blue Note trip erg lekker!

Zal eens kijken Reijersen als er iets tussen zit.

chansadres schreef:
Een vriend van me had Kind of Blue en Bitches Brew van Miles Davis, A love supreme van John Coltrane en Blue Note Trip - Goin' down, Getting up.

Kind of Blue is echt mijn soort muziek. A love supreme gaat me net iets te snel, iets te veel fiepjes. En daarnaast vindt ik de Getting Up CD van Blue Note trip erg lekker!

Zal eens kijken Reijersen als er iets tussen zit.

Ook al bekend met Charles Mingus of Herbie Hancock?

Sig Ramsmouth schreef:
Véél te gladjes.
Levenvergeten: verplicht Sun-Ra luisteren: Nuits de la fondation Maeght. (vol. 1)

Wel, geluisterd omdat het verplicht was

Ja, het bekoort me wel, min of meer het tegenovergestelde van glad. Daar hou ik vaak wel van.

cool! maar wees gerust, veel erger dan dit wordt het bij mijn weten niet

Sig Ramsmouth schreef:
cool! maar wees gerust, veel erger dan dit wordt het bij mijn weten niet

O nee? klik

Paalhaas schreef:
(quote)

O nee? klik

waaaah!!! te gek zeg!

Bij van Leest in Weert liggen de Blue Note Trip cd's voor 9,99 in de schappen en daarnaast ook nog in de 3 voor zoveel euro actie la.

Zat er wat leuks voor je tussen Chansadres?

chansadres schreef:
Bij van Leest in Weert liggen de Blue Note Trip cd's voor 9,99 in de schappen en daarnaast ook nog in de 3 voor zoveel euro actie la.

Bij de Sounds in Delft ook. 7,99 per stuk en 3 voor 20.

Reijersen schreef:
Zat er wat leuks voor je tussen Chansadres?

Ik geniet er inderdaad nu van

chansadres schreef:
(quote)

Ik geniet er inderdaad nu van

Welke artiesten spreken je het meest aan?

Ik gooi even een balletje op:

In tegenstelling tot de rest van de wereld vindt MuMe het nodig om jazzalbums te crediteren aan volledige ensembles ipv gewoon de bandleider. Ik erger me hier toch al een tijdje aan. Laten we het gewoon hetzelfde doen als allmusic en al die andere sites en niet bij iedere combinatie een artiestenpagina aanmaken. Doen we ook niet bij wisselende samenstellingen van pop-/rockbands. Dus Keith Jarrett/Charlie Haden/Paul Motian/Dewey Redman wordt dan gewoon Keith Jarrett. Natuurlijk is het prima om de betrokken muzikanten dan op de albumpagina wel te tonen.

Wie is hier ook voor en wie niet?

Tegen, gewoon zoals het op de hoes staat.

Waarom is dat verkieslijker dan? Het maakt de boel er niet bepaald gemakkelijker op. Zoek je een plaatje van Keith Jarrett dan vind je 8 samenwerkingsverbanden (KJ Trio, Quartet, Quintet, etc.) naast zijn 'solo'-platen onder zijn eigen naam, die soms ook gewoon met een groep andere muzikanten zijn gemaakt. Dit soort wildgroei heeft toch geen enkel voordeel? Je kunt wel dogmatisch aan de hoes vasthouden maar dan ben je overgeleverd aan de willekeur van de artiest, of, erger nog, de hoesontwerper.

Overigens vind ik ook een heleboel albums waarbij de hoes alleen de bandleider vermeldt, maar die hier toch weer met het hele ensemble zijn ingevoerd.

Het wordt pas een probleem als een artiest op die manier geen solo-albums heeft... Gary Peacock had dat bijvoorbeeld.. dan kun je niet eens een overzicht krijgen van waar hij meedoet, zoals nu vind ik het verder wel best

Paalhaas schreef:
Waarom is dat verkieslijker dan?

Omdat het geen plaat is van een solo artiest maar echt een samenwerking tussen meerdere artiesten en verdienen ze dus allemaal een vermelding.

Overigens vind ik ook een heleboel albums waarbij de hoes alleen de bandleider vermeldt, maar die hier toch weer met het hele ensemble zijn ingevoerd.

Omdat het dan zo op de rug van de hoes staat en dat is wat je uiteindelijk ziet als de cd tussen de andere cd's staat.

Ben het eens met blabla. Al vind ik het (net als Paalhaas) ook jammer dat die albums niet in de discografie verschijnen van de afzonderlijke artiesten. Wat mij betreft verschijnen ze niet alleen in die van de bandleider, maar in die van alle bandleden. (zoals vroeger, met de alternatieve artiestnamen)

Maar goed, de nieuwe artiestenstructuur pakt helaas niet goed uit voor jazzensembles, naar mijn smaak. Hij is dan weer wel een grote vooruitgang voor popbands...

The Scientist schreef:
Gary Peacock had dat bijvoorbeeld..

Hulde! (ik kwam dat ongemak ook van tijd tot tijd tegen)

Goed, dan laat ik het maar rusten.

Dr.Greenthump
blabla schreef:
John Coltrane - My Favorite Things
John Coltrane - A Love Supreme
Charlie Haden Quartet West - Haunted heart
Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
Bill Evans Trio - Waltz for Debby

Om er zo even een paar op te noemen.

Ook ik ben een rookie hier in het genre en dat zal voorlopig nog wel even blijven, maar toch probeer ik me in deze muziekstroming te verdiepen. Heb me laatst gewaagt aan Waltz for Debby en dat is (denk ik) een beetje wat ik zoek in die richting. Lekkere down-tempo nummers die begleid worden door de piano. Ben namelijk (nog) niet zo gecharmeerd van die saxefoon solo's zoals John Coltrane die maar blijft blazen op dat instrument. Klinkt allemaal iets te druk en komt soms zelfs geforceerd over. Sorry, maar dan verkies soms toch liever pakweg een Jamie Cullum of zeg ik nu iets uit den boze Luister zelf de laatste tijd vooral KJAZZ en daar hebben ze meestal wel wat ik zoek. In ieder geval ik hoop dat jullie mij nog op het één en ander kunnen wijzen, omdat ik toch wel wat meer van dit genre wil horen.

edit: klik voor hier radio zender KJAZZ ...

Dr.Greenthump schreef:
Ben namelijk (nog) niet zo gecharmeerd van die saxefoon solo's zoals John Coltrane die maar blijft blazen op dat instrument. Klinkt allemaal iets te druk en komt soms zelfs geforceerd over. Sorry, maar dan verkies soms toch liever pakweg een Jamie Cullum of zeg ik nu iets uit den boze

Nee hoor, alle (zogenaamde) jazz-zenders zijn dat roerend met je eens.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.