MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz

zoeken in:
donkere satanische molens

eeeehh wattu

Ha ha, daar viel ik ook over in die beschrijving.
De schrijver ervan zal wel refereren aan het beroemde Blake-gedicht, maar het slaat in deze context inderdaad nergens op

Wilde gok.

Magazine?

Modern English en Magazine zijn niet goed, hoewel Howard Devoto op een andere manier ook wel van invloed was.

Buzzcocks?

Die van The Cult, naam weet ik niet uit m'n hoofd.

Dat is Ian Astbury dacht ik.

Dat is de zanger, maar Billy Duffy van The Cult is inderdaad het goede antwoord.
Ze zaten ook nog in een band samen.

Edgar mag!

Komt er weer één:

Welke Amerikaanse soulzanger scoorde zijn grootste hit met een herschreven versie van Sam Cooke's Yeah Man opgenomen in de FAME studio te Muscle Shoals? Op latere leeftijd verhuisde hij naar Engeland, daarna naar België en vervolgens naar Nederland alwaar hij via Amsterdam in de Achterhoek terecht kwam en op (te) jonge leeftijd overleed.

Arthur Conley?

Goed! Die was dus niet zo moeilijk

Arrie mag.

Grappig, nooit geweten dat het een herschreven versie was van een ander nummer.

Waarschijnlijk trok hij naar Europa omdat zijn homoseksualiteit in Amerika niet geaccepteerd werd. Ook met het overlijden van zijn goede vriend en leermeester Otis Redding heeft ie behoorlijk geworsteld. Juist toen hij de muziek had afgezworen heeft hij in Nederland (onder een andere naam) de draad weer een beetje opgepakt en nog flink wat opgetreden.

Ik wist het ook niet, maar een soulzanger in de achterhoek: dat kan er maar één zijn. Ruurlo, toch? Echt zo'n typisch popquiz-weetje.

Een andere Amerikaanse soulzanger, die nog wel leeft, is ook in Nederland komen wonen, namelijk in het pittoreske Munstergeleen. Het gaat om een zanger die aanvankelijk de manager voor zijn toenmalige vrouw was, maar zelf in één klap wereldberoemd werd toen hij een nummer inzong dat door de mannen van de KC & the Sunshine Band was geschreven maar voor meneer KC eigenlijk net wat te hoog was. De betreffende soulzanger haalde de hoge noten wel en scoorde in Nederland daarmee de grootste hit van het jaar 1974. Zo snel als het succes was gekomen, zo snel was het echter ook weer voorbij. Wel is hij nog steeds actief, hij heeft vorig jaar nog een album uitgebracht. Om welke zanger gaat het?

Dat is mister Rock Your Body!

George McCrae ja?

De enige echte! Edgar mag weer.

Jazeker. Zijn (eerste?) vrouw Gwen McCrae heeft nog een dikke hit gehad met Rockin' Chair die ik afgelopen vakantie nog weleens voorbij heb laten komen. Soul uit het diepe zuiden van de V.S.

Een vraag met het risico dat ie binnen een paar tellen geraden wordt. Geen idee eigenlijk hoe bekend dit feitje is.

Wie deed de uitspraak: "Wij zijn meer Iers dan U2"?

Moet wel Moz zijn.

Haha, vrij bekend dus .

Was een gokje, maar had hier al eens op een albumpagina van The Smiths over gelezen volgens mij. De uitspraak ken ik namelijk wel. Morrissey is verder een klojo, dus 1 + 1

Edit: geef mij even 10 minuten om iets te bedenken. Ik had er niet over nagedacht wat de gevolgen zijn van het inderdaad juist raden van een antwoord .

Goed, ik heb iets gevonden.

In Nederland kennen we wel nummers met het openbaar vervoer in de hoofdrol – zij het soms symbolisch. Denk 'De wielen van de bus' of 'Per Spoor'. In het buitenland zijn er ook genoeg soortgelijke nummers waarin het openbaar vervoer één of andere rol speelt. New York bijvoorbeeld, heeft ook een dergelijke klassieker omarmd, maar dan in de vorm van een jazz-standaard (popmuziek nog, destijds). Een compositie geschreven door een straatarm jochie dat maar op één vervoersmanier naar de enige hippe club voor donkere mensen kon in die tijd; met de metro.

Vraag:
Naar welke jazz-standaard ben ik op zoek? En voor de bonuspunten: welke jazzlegende zou de compositie de bekende status leveren die het vandaag de dag (binnen de scene) heeft?

(*) geef ik de titel van de club weg, dan word het wellicht te makkelijk. Deze houd ik dus als hint achter de hand.

(**)voor de meesten wellicht moeilijk, maar ook een typische vraag die je maar zo te binnen kan schieten (zoals hier gebeurde)

Ik neem aan 'Take The "A" Train' van Dave Brubeck Quartet?

Uhm, Duke Ellington bedoel ik .

Edgar18 schreef:
Ik neem aan 'Take The "A" Train' van Dave Brubeck Quartet?

Die is van Sir Duke. Was ook het eerste waar ik aan dacht.

Haha, had hem zelf al door ja. Sir Duke inderdaad.

Haha. Ik had 'm op een tijdstip moeten plaatsen dat er even geen jazzers waren

Klopt inderdaad. Compositie is geschreven door Billy Strayhorn voor de Duke. Die was zo onder de indruk dat ze snel vrienden (al kun je ook docu's maken over de relatie tussen de twee creatieve muzikanten) werden en Strayhorn een essentieel onderdeel van de toen al groeiende legendarische groep rondom de Duke werd.

De club was overigens Sugar Hill, waarnaar wel vaker gerefereerd wordt

Welke hoort niet in dit rijtje thuis (en waarom)?

aardbei
ananas
cornflakes
eieren
gember
honing
inktvis
jam
kalkoen
kersen
koffie
kokos fudge
mandarijn
marshmallows
mosterd
roerei
taart
truffels
uien

Gokje: voedsel in Beatle-liedjes?

Fathead schreef:
Gokje: voedsel in Beatle-liedjes?
Dat zou de waarom kunnen zijn (dat laat ik nog even in het midden) maar welke hoort er in dat geval niet in thuis?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.