MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
Mooi, Prince op één dus? Het was een leuke editie. Wel wat kort.

De volgende 15. Ik zou er nog wel 30 kunnen opsommen. Maar dan blijf ik waarschijnlijk steeds meer naar de disco verschuiven.

Buddy Miles - Heart's Delight
Cameo - Insane
Chi-Lites - Hot On A Thing
Earth, Wind & Fire - Kalimba Story
Funkadelic - Electro Cuties
Jamie Lidell - Enough's Enough
Kool & The Gang -Jungle Boogie
Luther Vandross - She's A Superlady
Parliament - Testify
Parliament - Wizard Of Finance
Rick James - Bustin' Out (On The Funk)
Rick James - 0Mary Jane
Rufus & Chaka - Any Love
The Jacksons - This Place Hotel (AKA Heartbreak Hotel)
The Ohio Players - Funky Worm

principal2000 schreef:
De volgende 15. Ik zou er nog wel 30 kunnen opsommen. Maar dan blijf ik waarschijnlijk steeds meer naar de disco verschuiven.

Buddy Miles - Heart's Delight
Cameo - Insane
Chi-Lites - Hot On A Thing
Earth, Wind & Fire - Kalimba Story
Funkadelic - Electro Cuties
Jamie Lidell - Enough's Enough
Kool & The Gang -Jungle Boogie
Luther Vandross - She's A Superlady
Parliament - Testify
Parliament - Wizard Of Finance
Rick James - Bustin' Out (On The Funk)
Rick James - 0Mary Jane
Rufus & Chaka - Any Love
The Jacksons - This Place Hotel (AKA Heartbreak Hotel)
The Ohio Players - Funky Worm

Eventueel mag je er nog wel 5 bij doen

Reijersen schreef:

6, want "Any love" staat er al in.
Dat weet ik omdat ik zelf keek of "Sweet thing" er al in stond. Dat is niet het geval (tip).

Mb. schreef:
Het zijn mijn nominaties niet maar die van Salvadore. Ik vind het jammer dat je zo veel vraagtekens zet bij nominaties als ze niet passen in jouw referentiekader. Dat jaagt mogelijke deelnemers weg en verlaagt de toegankelijkheid van het spel naar mijn inziens.
Ah, excuus. Ik dacht dat het jouw nominatie was omdat jij reageerde.

De opmerking van deelnemers wegjagen omdat het niet toegankelijk zou zijn vind ik flauwekul. Volgens mij heeft dat niets te maken met de vraag of een nummer aan de criteria voldoet of niet. Daarnaast geef ik volgens mij duidelijk aan dat IK het er niet in hoor maar dat dat niet hoeft te betekenen dat anderen daar net zo over denken. Maar, omdat dit een genre-specifiek spel is lijken een aantal criteria mij niet meer dan normaal. Anders kan ik ieder pop/rock nummer wel nomineren met daarbij de opmerking dat de instrumentatie zo lekker soulvol is. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Daarnaast, een enigszins kritische blik moet toch kunnen hoop ik? Zo blijft er gelijk wat leven in de brouwerij. Niemand zegt dat het nummer niet mee zou mogen spelen of iets dergelijks, enkel dat het voor mij geen soul (gerelateerde) muziek is.

Mb. schreef:
Dat zou goed kunnen. Maar goed, beetje flauw om dat nu aan te halen. Ik denk daar nu anders over en zou dat nu niet meer zo insteken mocht de situatie zich voor doen. Iets met voortschrijdend inzicht enzo.
Schoot gewoon opeens door m'n hoofd, that's it!

Tjonge, wat een discussie over twee (zorgvuldig gekozen) nominaties van mij ...

Ik heb een paar meldingen staan dus bij deze een reactie.

Van Morrison heeft veel muziek gemaakt en is geen artiest die zomaar in één hokje of één genre past. De term Singer Songwriter (die Minneapolis aanhaalt) typeert hem in algemene zin zeker al denk ik bij genre meer aan blues, soul, rock, pop, electronic, etc. Afhankelijk van het nummer past het ene genre meer dan het andere al is het vaak een combinatie van. Ik heb bewust voor Into The Mystic van Van Morrison gekozen omdat hierin de soul juist goed te horen is. Als iemand dat niet hoort kan ik dat ook niet helpen.

Van Robert Palmer heb ik een nummer genomineerd vanwege die heerlijke groove. Palmer heeft wel eens soulvoller gezongen, maar de stijl en het gevoel van het nummer passen m.i. toch prima in dit topic. Zijn eerste albums kun je in de soul/funk hoek categoriseren al heeft hij later vooral succes gehad met wave/synthpop en rock muziek.

Voor beiden geldt dat bekendheid door muziek uit "andere" genres wellicht niet helpt om het stempel "soul" te krijgen maar dit topic gaat over een lijst van nummers (en niet van artiesten).

Hopelijk schrikt deze discussie anderen niet af om (al dan niet groovy) soulvolle nummers te nomineren die misschien niet meteen als klassieker te boek staan. Het zou jammer zijn als iedereen maar op veilig gaat en gezapig nummers (of artiesten) nomineert simpelweg omdat die in andere lijsten als soul te boek staan.

Zo, net (niet) op tijd voor de tweede helft

Salvadore schreef:
Hopelijk schrikt deze discussie anderen niet af om (al dan niet groovy) soulvolle nummers te nomineren die misschien niet meteen als klassieker te boek staan. Het zou jammer zijn als iedereen maar op veilig gaat en gezapig nummers (of artiesten) nomineert simpelweg omdat die in andere lijsten als soul te boek staan.
Ik vind de nominaties tot nu toe zeer uitdagend en zeker niet gezapig. Ik heb al een hoop nummers (en zelfs artiesten) voorbij zien komen die me niks zeggen dus genoeg moois te ontdekken!

De standpunten van een ieder in ogenschouw nemend denk ik dat ik de volgende ronde met een gerust hart 'King Kunta' aan kan dragen.

Mb.
Edgar18 schreef:
(quote)
Ah, excuus. Ik dacht dat het jouw nominatie was omdat jij reageerde.

De opmerking van deelnemers wegjagen omdat het niet toegankelijk zou zijn vind ik flauwekul. Volgens mij heeft dat niets te maken met de vraag of een nummer aan de criteria voldoet of niet.

Zo bedoel ik 'm ook niet. Ik weet zo even niet hoe ik het anders kan uitdrukken om mijn kijk hierop toe te lichten maar vind het ook niet de moeite om dat te doen. Denk niet dat wij tot elkaar komen in deze. Hoeft ook niet. Laten we vooral nummers nomineren. Zal ik mijn vraagtekens bij jouw vraagtekens laten.

En lekker die track van Kendrick nomineren wat mij betreft.

Salvadore schreef:

Voor beiden geldt dat bekendheid door muziek uit "andere" genres wellicht niet helpt om het stempel "soul" te krijgen maar dit topic gaat over een lijst van nummers (en niet van artiesten).

True.

Salvadore schreef:

Zo, net (niet) op tijd voor de tweede helft

Het enige waar ik van schrok is dat je vrijwillig Feyenoord blijkt te kijken.

Mb. schreef:
Zo bedoel ik 'm ook niet. Ik weet zo even niet hoe ik het anders kan uitdrukken om mijn kijk hierop toe te lichten maar vind het ook niet de moeite om dat te doen.
Ik denk eigenlijk dat ik je wel begrijp . En ben het met je eens dat we zeker niemand weg moeten jagen, integendeel! Maar ik vind het daarnaast leuk als het spel echt een soul/funk spel is zonder al teveel uitstapjes richting andere genres. Desalniettemin, twijfelgevallen en twistpunten zullen er altijd zijn .

Salvadore schreef:
Het enige waar ik van schrok is dat je vrijwillig Feyenoord blijkt te kijken.

Ha ha, geen grapjes hè.
... wel gewonnen

Reijersen schreef:

Dat laat ik me geen 2 keer zeggen

Boris - She's On Fire
Cool Uncle - Game Over
Paloma Faith - Can't Rely On You
Waylon - Our Song
Childish Gambino - Redbone
Avery Sunshine - I Got Sunshine
Con Brio - Eagle Eye (Paradise)

Enkel moderne(re) nummers. Misschien geeft dit mensen inspiratie op het vlak van nomineren.

Een aantal artiesten die ik nog helemaal mis of veel te weinig van in de lijst zie staan zijn o.a.: Alexander O'Neil, The Time, Cameo, The Jacksons, The Trammps, Donna Summer, Rose Royce, Sister Sledge, Shalamar, Fat Larry's Band, Lakeside, The Gap Band, George Benson.
Mogelijk nog meer inspiratie.

principal2000 schreef:
Een aantal artiesten die ik nog helemaal mis of veel te weinig van in de lijst zie staan zijn o.a.: Alexander O'Neil, The Time, Cameo, The Jacksons, The Trammps, Donna Summer, Rose Royce, Sister Sledge, Shalamar, Fat Larry's Band, Lakeside, The Gap Band, George Benson.
Voor de derde nominatieronde

principal2000 schreef:

Vrijwel allemaal artiesten, die op mijn longlist staan, maar die door de "disco"sound niet verder kunnen gaan komen dan die lijst.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik kan best van disco genieten maar wel met mate. Daarnaast benaderd het naar mijn smaak zelden het niveau van een goed soul/funk nummer.

Donna Summer heeft met 'I Feel Love' natuurlijk wel een meesterwerk afgeleverd maar dat staat w.m.b. weer (te) ver af van dit spel. Misschien doe ik nog een George Benson erbij.

The Jacksons vind ik wel meevallen. Die hadden toch een heel eigen stijl, met al die ritme arrangementen waar Quincy Jones daarna vrolijk verder is gegaan, die ik niet onder disco zou scharen.
En het wat oudere "Show you the way to go" is bijvoorbeeld toch een lekker midtempo nummer met genoeg soul?
Prince's hobby bandje The Time vind ik ook geen disco. Bij (over The Time gesproken) de Jam & Lewis producties (SOS band / Alexander O'neal) wordt het meer disco inderdaad. Wel leuk trouwens.

Mb.
Nieuwe nominatieronde, nieuwe nominaties dus:

Voices of East Harlem - Cashing In
Delia Gartrell - See What You've Done, Done (Hymn No. 9)
Tommy Tate - I Just Don't Know
Ronn Matlock - Can't Forget About You
Tommy Butler - Prison Song
Otis Clay - Is It Over
Buddy Lamp - Wall Around Your Heart
Son Little - Lay Down
Denise LaSalle - Trapped By A Thing Called Love
LADY - Get Ready
Maze Featuring Frankie Beverly - Before I Let Go
Travis Wammack - You Better Move On
Johnson, Hawkins, Tatum & Durr - You Can't Blame Me
Steve Colt - Take Away
Little Beaver - She's Gone
Gabriel Garzón-Montano - Crawl
Big John Hamilton - Take This Hurt Off Me
Shirley Brown - Even If The Signs Are Wrong
Meli'sa Morgan - Do You Still Love Me?
Toussaint McCall - Nothing Takes The Place Of You

Beetje van alles wat dit keer.

Het zwaardere werk ligt hier toch over het algemeen minder goed onder de deelnemers - weet ik inmiddels uit ervaring - maar ik kon het niet laten om alsnog een paar songs in die richting te nomineren. Datzelfde geldt eigenlijk voor het traditionelere werk in de geest van de deep soul. Zeker toen ik Edgar een nummer van McCall zag nomineren, maar niet die ow-zo-mooie evergreen die voor hand lag. Dan doe ik het maar!

Verder nog wat jaren 80' werk - want ik weet, daar zijn wel veel liefhebbers van in dit topic -, enkele recente suggesties die ik in een ander bekend topic heb geplaatst en nog drie moderne songs ook.

Eerst helemaal niet in de lijst en nu al in twee verschillende versies genomineerd .

Voor zover ik de nummers ken een fijn lijstje. Ik heb eigenlijk geen idee waar de voorkeuren van de deelnemers hier zijn maar mij maak je in ieder geval erg blij met de 'zware' deep soul nummers .

Mijn nominaties:
Chaka Khan - I'm every woman
Whitney Houstoon - I have nothing
The Jacksons - Can you feel it
The Jacksons - Blame it on the boogie
Michael Jackson - Ben
Alicia Keys - You don't know my name
Aaliyah - I care 4 U
Beyonce - Love on top
Selah Sue - This world
Mark Ronson ft Bruno Mars - Uptown funk
Solomon Burke - Don't give up on me
John Legend - P.D.A. (we just don't care)
Wild Cherry - Play that funky music
Prince - Sexy M.F.
Amy Winehouse - Stronger than me
Dusty Springfield - I close my eyes and count to ten
Tower of Power - And you know it
Tower of Power - You're still a young man
Tower of Power - Diggin' on James Brown
Jamiroquai - Canned Heat

Zoals eerder gezegd, wel/geen soul vind ik lastig. Dus als meerdere het geen soul vinden ga ik wel verder zoeken.
Kan iemand me even uitleggen hoe ik die linkjes zo krijg zoals de rest ze heeft, want daar snap ik niks van haha. Alvast bedankt.

hoolie55 schreef:
Kan iemand me even uitleggen hoe ik die linkjes zo krijg zoals de rest ze heeft, want daar snap ik niks van haha. Alvast bedankt.

1. Het nummer zoeken in YouTube
2. de www adres-link van die pagina kopiëren (bv. uit de adresbalk bovenaan)
3. in een berichtveld van dit topic op het 2e pictogram klikken (de ketting) en de link plakken
4. dan krijg je een pop-up met de songtitel van de link al ingevuld (die je kunt bewerken zoals je wilt)
5. enter klikken ... klaar

Als het niet lukt kan ik of een ander ze invullen.

Staan leuke nummers bij !

hoolie55 schreef:
van Prince kan ik er geen vinden.

Prince('s management) doet/deed nogal moeilijk over zijn muziek op YouTube, dan maar een spotify-link:

Prince - Sexy M.F.

Iets met Spotify? Ik ben begonnen met de top600 van Editie 2 en de A staat reeds in de lijst.

That's Soul! Ladder (Editie 3) - alle deelnemers on Spotify - open.spotify.com

Deze zal voor de start gevuld zijn met de volledige top600 en alle nieuwe nominaties.

Is er wellicht iemand handig met Photoshop of iets dergelijks die een logo'tje (300x300) kan maken voor de That's Soul Ladder (editie 3)? Dan voeg ik die toe aan de Spotify-playlist

Is het niet handig dat iedereen spotify links opzoekt (als die er zijn) bij zijn eigen nominaties?

Bedoel je dit logo ?

https://i.imgur.com/DoZCmaj.jpg

... of iets anders ?

@ Salvadore:
Dat lijkt me wel. Scheelt Daniel ook veel werk.
Wordt alleen in dit topic dan even een rommeltje.
Of iedereen moet zijn eigen nominaties, tot nu toe, in 1 lijst weer aanbieden inclusief de Spotify links.

Kan ook per pm ...

Kan ook

Heerlijk nummer. Zo wordt mijn korte nieuwe lijst (tot nu toe) weer korter

Ow, het opzoeken op Spotify is geen probleem.

Salvadore die kan ik ook gebruiken inderdaad

Gast
geplaatst: vandaag om 00:00 uur

geplaatst: vandaag om 00:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.