MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2017 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
De tekst hierboven had van mij kunnen zijn, ik kijk er precies zo tegenaan. Live vond ik het ook te gek maar op plaat vind ik eigenlijk enkel zijn poppy liedjes (Born in the U.S.A. album) leuk.

Johnny Marr schreef:
Hoe kan men Bruce, Nina of Pearl Jam nou haten?

Haten gaat wat ver, maar Born to Run is gewoon een onbegrijpelijke finalist. U2 heeft bij mij 6 keer op 32 gestaan, maar die waren dit jaar hoger geëindigd, als ze samen met Bruce in de finale hadden gestaan.

Ik weet nog wel dat ik in de jaren '90 nav Streets of Philadelphia (wat ik toen wel een mooi nummer vond) een klasgenootje vroeg de best of van Bruce op een bandje te zetten. Toen ik vervolgens Born to Run hoorde dacht ik dat er iets mis was gegaan met de opname, want het klonk echt helemaal nergens naar. Nu weet ik dat het echt zo brak hoort te klinken, maar ik vind het echt een foeilelijke voortzetting van Phil Spector's Wall of Sound geluid. Verder is het liedje ook duf en belegen; ik voel me altijd gelijk bejaard als ik er naar luister...
Maar haten zeker niet, het is een sympathieke man volgens mij en andere nummers vind ik wel de moeite waard.

Ik ben ook geen grote liefhebber van Bruce, maar hij zal zeker niet onder mijn nr 32 (of zelfs 31) van vorig jaar geplaatst worden.

Mijn lijstje ingeleverd, minder in vergelijking met vorig jaar. Van de nieuwkomers (re-entries) is maar 1 nummer dat scoort in het linkerrijtje. Van de afvallers waren dat er 3 (incluis mijn nummer 2).

Ook net mijn lijstje ingestuurd. Vind het jammer dat Silent Shout, I Feel Love en Inner City Blues niet meer meedoen, maar regulars The Mercy Seat, Instant Street en The Unforgettable Fire konden bij mij nooit echt potten breken (IS wel toen ie net uit was) dus het is wel goed dat die er na al die jaren uit zijn...

En terwijl hier het ene na het andere 'ik heb een lijstje ingestuurd'-bericht voorbijkomt ga ik vandaag pas aan mijn lijstje beginnen.

Eerst de onderste regionen maar eens rangschikken, dus het komende uur gaat even doorbijten worden. Ach, valt reuze mee om eerlijk te zijn, maar favoriete liedjes zullen het nooit worden.

Ik ben mijn lijstje aan het finetunen en kom er nu achter dat Bruce aan de onderste vier plekken ontsnapt . Ik had het zelf ook niet verwacht maar er zijn vier oudgedienden waar ik echt wel een beetje klaar mee ben. Mijn nummer laatst stond van tevoren wel vast, de enige echt zwakke plaat in de finale.

Edgar18 schreef:
Ik had het zelf ook niet verwacht maar er zijn vier oudgedienden waar ik echt wel een beetje klaar mee ben.

Pearl Jam (onderaan) , Pixies, Depeche Mode en The Cure?

Bruce Springsteen lijkt me nu echt zo'n allesmansvriend, zo iemand waar niemand echt iets tegen heeft. Maar sommige reacties in dit topic doen me twijfelen.

Lijst verzonden

bij het album Born to Run

Tribal Gathering schreef:
Dit is echt een album met fantastische songs, maar een wat mindere uitwerking. Thunder road is in de rustige uitvoering van het live album 75 -85 een heel stuk beter.

Eigenlijk is het best treurig als je in de documentaire bij deze box hoort dat ze een jaar hebben gedaan over het op plaat zetten van deze 8 songs. In dezelfde box zit dan een live DVD van een concert in het Hammersmith Odeon in London waar ze op een avond de studioversies van een aantal van de nummers compleet overtreffen. En dan ben ik normaal gesproken geeneens een echte liefhebber van live albums, maar wat Bruce met de E-street band hier laat zien ; Werkelijk waar fantastisch.

Bij mij staat Bruce best hoog in de lijst, maar dat is gebaseerd op de beste uitvoering van het nummer en dat is wat mij betreft duidelijk niet de studioversie. Eigenlijk geldt dit voor zowat al zijn albums. Live is deze man superieur.

cosmic kid (moderator)
Snoeperd schreef:
Ik haat Bruce niet, maar vond het wel het zwakste nummer in de finale. Heb hem zelfs live gezien wat een geweldige ervaring was, de E-Street Band is geniaal en voegt echt een hele dimensie toe aan het werk van Bruce. Op plaat heb ik hem echter nooit begrepen. Het klinkt allemaal wat oppervlakkig (terwijl het live zo energiek is) en zijn stem raakt me zelden tot nooit. Meer een kwestie van een kwartje dat nooit gevallen is. Badlands of Dancing In The Dark zouden als enige Bruce-nummers niet op plaats 32 beland zijn hier.

Bruce live of op plaat is inderdaad een wereld van verschil. De studio versie van Born to run is een slap aftreksel van de vele, vele, vele, magische live-uitvoeringen die ik gehoord heb. Ik heb ook gestemd met de live-uitvoering op de livebox in mijn achterhoofd, in die uitvoering vind ik BTR het beste nummer ooit.
Had ik alleen op de studio versie "moeten" stemmen dan had het wellicht mijn top 10 niet gehaald. Born to run op plaat klinkt inderdaad wat dof, alsof er een deken over heen ligt. De drumversnelling halverwege vind ik dan wel weer gaaf.

Los van dit al heb ik aan Born to run zo waanzinnig veel herinneringen dat het ook om die reden bovenaan mijn lijstje staat. Hier past een spoiler-alert maar zal iemand het écht verbazen?

Het Love / Hate podium van de afgelopen 5 jaar:

2016
1. Pearl Jam - Black
2. Sigur Rós - Untitled #8
3. Nina Simone - Sinnerman

2015
1. Pearl Jam - Black
2. Songs: Ohia - Lioness
3. Sigur Rós - Untitled #8.

2014
1. Nina Simone - Sinnerman
2. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
3. Songs: Ohia - Lioness

2013
1. Sigur Rós - Untitled #8
2. The Velvet Underground - Venus In Furs
3. Nina Simone - Sinnerman

2012
1. Pearl Jam - Black
2. Nina Simone - Sinnerman
3. Sigur Rós - Svefn-G-Englar

Onweerwolf
Snoeperd schreef:
Ik haat Bruce niet, maar vond het wel het zwakste nummer in de finale. Heb hem zelfs live gezien wat een geweldige ervaring was, de E-Street Band is geniaal en voegt echt een hele dimensie toe aan het werk van Bruce. Op plaat heb ik hem echter nooit begrepen. Het klinkt allemaal wat oppervlakkig (terwijl het live zo energiek is) en zijn stem raakt me zelden tot nooit. Meer een kwestie van een kwartje dat nooit gevallen is. Badlands of Dancing In The Dark zouden als enige Bruce-nummers niet op plaats 32 beland zijn hier.

Dancing In The Dark is tof ja, die was bij mij ook niet volstrekt kansloos laatste geworden. The River & Jungleland waren nog wel nog wel bottom 4 geweest maar iig boven de #73 uit The Rolling Stones Top 100.

Dancing in the Dark zou bij mij ook wel beter scoren idd, of Jungleland. Maar vooral I'm on Fire zou nog wel erg hoog kunnen komen. Vind ik misschien wel zijn allermooiste. Born to Run komt bij mij ook niet hoog.

Onweerwolf
herman schreef:
Toen ik vervolgens Born to Run hoorde dacht ik dat er iets mis was gegaan met de opname, want het klonk echt helemaal nergens naar.

Ik heb dat dus ook, als je met koptelefoon luistert zit er duidelijk in het hele nummer een soort van brom onder de rest van het geluid. Klinkt totaal nergens naar. Het nummer an sich is nog wel aardig geschreven maar de productie is echt om te janken. Het is gewoon popmuziek die een overdreven rocksound heeft gekregen om het zogenaamd rauw en organisch te laten klinken. Volstrekt mislukt mijns inziens.

El Ninjo schreef:
Precies die vier ja . Maar niet Pearl Jam onderaan, de onderste plek is gereserveerd voor een nieuwe finalist. Daarboven staan deze vier heel redelijke - maar niet meer dan dat - liedjes.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de finale gewoon heel goed vind. De top tien scoort een negen of hoger en alles op de onderste zes na krijgt een acht of hoger. Enkel de nummer laatst schuurt tegen een onvoldoende aan.

Onweerwolf schreef:
Het is gewoon popmuziek die een overdreven rocksound heeft gekregen om het zogenaamd rauw en organisch te laten klinken.
De sax is voor mij het hoogtepunt van het nummer. Het enige moment waarop ik echt opveer.

Ik laat jullie maar raden wat er bij mij op 1 staat

Ik neem aan gewoon weer Sinnerman? Of ben je dit jaar voor In The Aeroplane gegaan?

Natuurlijk Dj Shadow, was te verwachten toch

Nogmaals, als je al tijd hebt om je lijstje maken, graag alvast doorsturen en niet tot het einde wachten. Ik zit richting einde van de week vanwege drukte op het werk waarschijnlijk wat krapper in m’n tijd, dus alles wat ik al heb kunnen verwerken voor die tijd is erg welkom en meegenomen.

cosmic kid (moderator)
Beste allen, het nominatietopic 2018 staat hier ter inzage online.

Ook hier alvast de vraag om letterlijk nog niets te posten. Dit houdt het nog wel zo overzichtelijk.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik heb dat dus ook, als je met koptelefoon luistert zit er duidelijk in het hele nummer een soort van brom onder de rest van het geluid. Klinkt totaal nergens naar. Het nummer an sich is nog wel aardig geschreven maar de productie is echt om te janken. Het is gewoon popmuziek die een overdreven rocksound heeft gekregen om het zogenaamd rauw en organisch te laten klinken. Volstrekt mislukt mijns inziens.
En dat terwijl de rest van het album nochtans vrij goed geproduceerd is.

El Ninjo schreef:
(quote)

Wat een mogelijke top vier

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
En dat terwijl de rest van het album nochtans vrij goed geproduceerd is.

Ik ga het ervaren aangezien ik het album gisteren net heb gedownload in anticipatie op het topic dat thelion vast weer gaat openen volgende week.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik ga het ervaren aangezien ik het album gisteren net heb gedownload in anticipatie op het topic dat thelion vast weer gaat openen volgende week.

Helaas dat Topic komt er niet, te druk met andere dingen helaas..... Als iemand anders het wil doen geen probleem.

Bij deze een tweede herinnering voor het stemmen op de finale van onze eigen top 2000, de MuMeLadder editie 2017 aangezien de deadline van a.s. vrijdag toch met rasse schreden gaat naderen en zoals eerder vermeld, het zou in ieder geval fijn zijn dat als je van plan bent een lijstje in te sturen ik niet alles op de laatste dag (a.s. vrijdag) moet verwerken...alvast dank hiervoor.

We zitten nu trouwens op 86 ingezonden lijstjes.

De procedure voor de finale is hetzelfde als andere jaren, heel eenvoudig maar desondanks o zo moeilijk.

De enige opdracht is: Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe.

Dus aub niet je lijst posten in het topic.

Alle inzendingen moeten uiterlijk vrijdag 15 december om 21.00u bij mij binnen zijn. Later op de avond begin ik dan de uitslag te posten en op zondagavond 17 december kan iedereen live op Orinoco Internet Radio, die zondag de top 100 van onze top 2000 uitzenden, de ontknoping van de top 10 en de nummer 1 volgen.

De puntenverdeling die gekoppeld is aan die persoonlijke lijstjes is ook heel eenvoudig. Jouw nummer 1 krijgt 32 punten, jouw nummer 32 krijgt 1 punt.
Vorig jaar mocht ik 149 eindlijstjes ontvangen en de uitdaging is natuurlijk om dat aantal dit jaar te overtreffen en wellicht weer in de buurt te komen van ons recordjaar 2010 met 181 eindlijstjes.

In lijn met de vorige jaren begint de finale ronde weer met een startladder die even zwaar telt als ieder individueel lijstje van jullie. Deze wordt zoals elk jaar weer bepaalt aan de hand van het gewogen stempercentage van de finalenummers uit alle voorgaande rondes. De startladder zal ook op vrijdag 15 december bekend gemaakt worden.

En dit zijn ze dan, de 32 finalisten waar het allemaal om te doen is en die op volgorde van 1 t/m 32 gezet moeten worden. Ik heb ze op alfabetische volgorde gezet, ze zijn voorzien van een youtube link zodat eenieder ze nog eens op z'n gemak kan beluisteren.
Onder de youtube linkjes staat ook nog een link naar een Spotify playlist waarin je ook de hele top 32 kan beluisteren.

Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe. Graag COPY/PASTE toepassen van artiest – titel hieronder en niet zelf gaan typen (waardoor lidwoorden vergeten worden of titel-artiest omgedraaid worden, dat is voor mij lastiger te verwerken).

ALLEEN VOLLEDIGE LIJSTJES (dus een volledige top 32 van bovengenoemde nummers) zijn geldig en tellen mee.

Finale MuMeLadder 2017 (Top 2000 van MuMeter):

Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Band of Horses – The Funeral
Bruce Springsteen – Born to Run
David Bowie - "Heroes"
David Bowie – Lazarus
David Bowie – Life On Mars
Depeche Mode - Enjoy The Silence
DJ Shadow - Stem/Long Stem
Elliott Smith - Waltz #2
Kate Bush - Wuthering Heights
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
New Order - Blue Monday
Nina Simone - Sinnerman
Pearl Jam - Black
Pixies - Debaser
Pulp - Common People
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Radiohead - Paranoid Android
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Sigur Rós - Untitled 8 (Popplagið) - YouTube
Songs: Ohia - Lioness
Sufjan Stevens - John Wayne Gacy Jr.
Talking Heads – Once In a Lifetime
Tame Impala - Let It Happen
The Beatles - A Day In The Life
The Cure - A Forest
The Rolling Stones - Gimme Shelter
The Smiths - How Soon Is Now?
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus In Furs

De lijst is ook hier op Spotify te beluisteren:

MuMeLadder 2017 [Finale] on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:7IY42DAxoi90GPsQy0BNRU

Nogmaals:

Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe. Graag COPY/PASTE toepassen van artiest – titel hierboven en niet zelf gaan typen (waardoor lidwoorden vergeten worden of titel-artiest omgedraaid worden, dat is voor mij lastiger te verwerken).
ALLEEN VOLLEDIGE LIJSTJES (dus een volledige top 32 van bovengenoemde nummers) zijn geldig en tellen mee.
NIET JE TOP 32 POSTEN IN HET TOPIC

Alle mensen die ooit genomineerd hebben en/of een finalelijstje hebben ingestuurd, mensen die meegestemd hebben dit jaar, mensen die getagd zijn voor een eindlijstje in De Witte Trui, mensen die lijstjes in het Radio 2 Top 2000 lijstjes hebben gepost en daar hebben meegediscucieerd (ik ga er gemakshalve even vanuit dat zij van lijstjes maken houden en daarom wellicht ook hier een lijstje willen insturen] en mensen die ik anderszin ken of in voorgaande jaren een lijstje hebben ingestuurd en/of aangeschreven zijn, krijgen een notificatie van dit bericht. Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De MuMeLadder stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt (ik had wat weinig tijd om de lijst goed te controleren, dus er kunnen wellicht wat namen missen).

Geadresseerden van dit bericht (ik heb als het goed is de mensen die al een lijstje hebben ingestuurd er nu vanaf gehaald en ook de mensen die aangegeven hadden niet meer getagd te willen worden)

-SprayIt- , 123poetertjes , 7744leon , AbsoluteBeginner , Alicia , Angelo , Anne Maaike , Aroentje , Arrie , Axel , Bardt1980 , Bartjeking , Bert Wasbeer , Bertus , bikkel2 , catdog , Ceasar , Cerclezot , chansadres , charlotte2807 , Choconas , Chronos85 , Cured , Cygnus , Deren Bliksem , deric raven , dix , Domi Jacques , dumb_helicopter , dvdschaaf , Dwejkk_ , Dystopia , Edgar18 , eightynine , El Ninjo , ErikM , Etiul , Fathead , freakey , freitzen , Gebruiker43757 , Gele Stift , gerre , gherdt , Ghost , Glen Hansard , Good Music , Grafmat , Gretz , Gringo_m , Guessmaker , Hedser , Hendrik68 , hoolie55 , HugovdBos , ineeeee , inquestos , itchy , jasper1991 , jassn , jberendsen , Jester , JoaMuse , Joren999 , Joy4ever , kaj_666 , kemm , kobe bryant fan , Koenr , L_T_B , lebowski , lennon , liselotte111 , luigifort , Lukk0 , Lying Mouth , Maartenn , madmadder , Maestrov , Magick1 , Manfield , Martial , Marty McFly , Masimo , Mathough , Mausie , MDV , Metropolis , middleageguy , Minneapolis , Misterfool , Mjuman , Môrthul , Mozzer , musicborst , musician , muziekhater , MVW , nevyn , Nicolage Rico , odi , Oldfart , Omsk , Orbilin , Outlaw104 , Paap_Floyd , panjoe , Pepino , Perre Verhoeven , pjh1967 , Ploppesteksel , Poek , postpunker , principal2000 , Raceneus , Ralph. , Razoreater , Reijersen , RINO VINO , rkdev , Rodajc , Rodenrijck , rolandobabel , royh , Rudi S , Salvadore , Sgt. Revolver , sheep67 , shinybeast , Simon77 , SirNoodle , Slowgaze , sokra , Soledad , sq , staralfur , starbright boy , STaRS , stoepkrijt , StopMakingSenseo , Strangeways , Sundance , Sunderland , Superbitch , Svendra , tafkat , tbouwh , Tek Stiel , Telamon , TEQUILA SUNRISE , The Eraser , the viking , tomatosz , Tom Traubert , Tony , Top2000 , tsjong , uffing , Vinniee , VladTheImpaler , vleertje , Waverick , west , wibro

Wakker worden jongens

En meisjes! Nu even erg druk, misschien straks of morgen!

Ja, ja...

Zo goed als klaar; nog een paar kleine, maar ontzettend lastige, knoopjes door te hakken.
Vandaag of uiterlijk morgen klaar!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:07 uur

geplaatst: vandaag om 01:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.