MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Varia ( Female Edition )

zoeken in:
Ja. Te laag.

7. Bettie Serveert - Palomine (1992)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1258.300.jpg

Aantal punten : 77

Aantal keren genoemd : 6

De nummer 1 van : motel matches

verder nog een 2e plek in een gebruikers top 20

Bettie Serveert, vernoemd naar de Nederlandse tennisspeelster Betty Stöve, ontstaat uit de overblijfselen van de Nederlandse cultband De Artsen, ergens zo eind jaren 80.
Voormalig De Artsen leden Peter Visser (gitaar) en Herman Bunskoeke (basgitaar) starten een project met Carol van Dijk als geluidsmixer en Berend Dubbe als roadie.
In 1991 wordt het officiëel Bettie Serveert, en neemt Carol de zang en gitaarspel voor haar rekening, en Berend wordt de drummer.

In september 1992 verschijnt hun eerste single, Tom Boy; niet veel later gevolgd door hun debuutalbum, deze Palomine. Het album slaat goed aan, en de band's naam is gevestigd.
De band speelt o.a. 2 keer op Pinkpop (in 1993 en 1995), en BS ontvangt in 1994 de BV Popprijs.

Meerdere albums zouden hierna nog volgen, maar ik denk dat ze met Palomine wel ook gelijk hun beste hebben gemaakt.

Ja, mooi hoor, dat dit album de top 10 heeft gehaald !

Bij Typhoon doen Motel Matches en Jordidj1 goede zaken. De rest niet.

Motel matches
Jordidj1
Teunnis*
Johnny Marr
EttaJamesBrown

Ja, en bij Bettie Serveert zijn er weer enkelen die dit bijna goed voorspeld hebben. Ditmaal motel matches, EttaJamesBrown en Johnny Marr.

Motel matches
Johnny Marr
EttaJamesBrown
Jordidj1
Teunnis*

Trouwens, de voorspellingen zijn zeer divers. Zelfs voor de podiumplaatsen. Op voorhand betekent dit dat het tot het eind spannend blijft wie gaat winnen. En als je wint, dan heb je vrienden. Echte vrienden, nooit meer eenzaam....

6. Urban Dance Squad - Mental Floss for the Globe (1989)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1467.300.jpg

Aantal punten : 82

De nummer 1 van : niemand

2 x op een 3e plaats in de ingestuurde lijsten.

Het schijnt dat veel internationale bands zich door UDS lieten inspireren, waaronder Rage Against The Machine. Nou, dat is toch best iets om trots op te zijn, lijkt mij zo.

Deze eersteling van UDS is er niet 1tje voor de grote massa, als ik naar de cijfers op MuMe kijk.
Dit hopreggaerock album scoort 3,92 gemiddeld op 233 stemmen, en dat is op zich natuurlijk helemaal niet zo verkeerd.
De band won trouwens een Edison voor deze Mental Floss… Toch ook wel iets om mee te pronken.

Ik moest um maar weer eens opzetten ( maar daar moet ik dan net wél zin in hebben )…

zaaf
mooi resultaat. terecht ook. ook leuk voor edison.

Natuurlijk zeer terecht dat deze er in staat. Toch een album van eigen bodem wat met recht vernieuwend en inspirend genoemd mag worden. Daar zijn er toch niet zoveel van. En ook nog eens een heerlijk album waar ik nog steeds vrolijk van kan worden. Bij mij op 3.

Ik sta nog op nul. Verwacht er wel nog eentje die ook in mijn lijstje staat, maar meer ook niet.

5. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/228000/228798.300.jpg

Aantal punten : 91

De nummer 1 van : niemand

Hoogste posities in de individuele lijsten : 1 x op plek 3, en 1 x op plek 4

Erik de Jong, geboren op 2 februari 1961, bij ons muziekliefhebbers bekend onder zijn artiestennaam Spinvis, levert een vrij unieke prestatie in dit spel; alle 4 zijn studio-albums werden 4 of meer keer ( ! ) genoemd in de individuele lijsten bij deze editie van Album Top 10 Varia.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen, daarom ga ik maar weer over tot het plaatsen van (een gedeelte van) één der meningen over dit album, hier op de site.

aERodynamIC schreef:
Spinvis is Spinvis. Verrassend is het niet meer te noemen maar dat is bijna altijd wel het probleem bij vrij uitgesproken artiesten. Tot Ziens, Justine Keller biedt niets voor de mensen die er in het verleden al niks mee konden en het is wederom een aangenaam nieuw album voor de liefhebbers.
Natuurlijk heeft ieder zo zijn favoriete album (we kunnen nu kiezen uit 3 reguliere), maar zelf heb ik niet echt een duidelijke voorkeur. Spinvis is immers Spinvis. Bijna een genre op zichzelf.

Kneuterige, halfbakken artistiekerigheid of pure genialiteit? Menigeen zal ook deze keer weer over elkaar heen buitelen.
Zelf zal ik daar rustig tussendoor fladderen, genietend van mooie liedjes als Kom Terug met een ietwat fout jaren '80 synthesizer geluid in combinatie met dromerige zang.
Ik heb blijkbaar wel wat met Nederlandstalige frutselknutselpop als die van Spinvis, Roosbeef of Eefje de Visser.

Voor mij zijn dit kleine, lieve miniatuurtjes waar de nadruk op droevigheid en liefde ligt. De teentjes van anderen zullen weer ernstig gaan krullen bij zijn teksten. Het is niet anders.

Voor de echte liefhebbers zal dit album ook op vinyl verschijnen en ook als prenten-album waar Hanco Kolk de tekeningen zal verzorgen.
Een leuk initiatief voor liefhebbers van bijzondere releases. Ik ben al blij genoeg met 12 nieuwe Spinvis liedjes.
Niks nieuws onder de zon en dat is prima zo: We Vieren het Toch.

Zoals Eric hier al schrijft : voor de liefhebbers dus...

Oostende is een van de mooiste Nederlandse liedjes ooit. Period. Word. Haha.

Zo, deze had ik niet zo hoog verwacht. Een mooi album maar toch geen moment overwogen voor mijn lijst.

Ik hoop niet de hoogst genoteerde van Spinvis

Laat ik beginnen (en eindigen) met het korte verhaal: motel matches heeft beide voorspeld en nagelt zijn koppositie stevig vast. Teunnis heeft ook beide goed gezien en komt sterk terug. Voor Spinvis zelfs *.

Jordidj1 heeft als enige beide over het hoofd gezien en dreigt het peloton uit het oog te verliezen.

Motel matches
Johnny Marr
EttaJamesBrown
Teunnis**
Jordidj1

Boudewijn, Serenes, Spinvis en Johan nog?
Of toch Herman?
Nits gaan ten onder aan hun vele albums.

4. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/668000/668747.300.jpg

Aantal punten : 99

Aantal keren genoemd : 7

De nummer 1 van : aERodynamIC

Verder nog 1 x op plek 2 en 1 x op plek 4 in een top 20.

Ja, het is echt waar; Spinvis pakt doodleuk een 2e notering in deze top 10, en wel met zijn meest recente album !

Het is echter niet altijd alleen maar rozegeur en maneschijn wat de klok slaat m.b.t. Spinvis, dus, voor de verandering; hier eens een keer een minder enthousiaste gebruiker (van deze site) aan het woord ( moet ook kunnen, toch ? ) :

"Het begint nu toch wel een beetje erg kitsch te worden. Al die 'dertien in een dozijn' popliedjes met foute orgeltjes, weeïge gitaar- en pianomelodietjes, droevige strijkers en blije trompetjes. Vreselijk. De praterige zang van De Jong wordt er ook niet beter op. Zoiets werkt prima bij Underworld of Faithless; hier in ieder geval niet. Wellicht toch eens wat zanglessen nemen, Erik? Anyway, ik mis de experimentele Spinvis van zijn debuut. Toen had het nog iets speels en aandoenlijks. Nu is het een beetje beschamend. Hallo Maadag, Dageraadplein en Trein Vuur Dageraad kunnen me nog wel bekoren, maar de rest...? Blergh."

De mening van Hacker : blanco, want deze TVD heb ik nog nooit gehoord.

haha had deze op 1 voorspeld lol

Kolere wat een baggerlijst...

Zo. Na de vorige had ik deze niet meer verwacht. Maar wat mij betreft ook de beste van Spinvis. Hoewel ook afwisselend zijn album wat het meest in balans is. Mijn nummer 9.
Maar twee albums in de top 10 is natuurlijk wat overdreven.

Ik vrees voor een derde....

Jordi, Johnny en Teunnis gokten wederom terecht op Spinvis. Motel Matches en ikzelf hadden de dageraad in lethargische bedlegerigheid gemist.

Johnny Marr
Teunnis**
EttaJamesBrown
Motel matches
Jordidj1

Casartelli (moderator)
EttaJamesBrown schreef:
lethargische bedlegerigheid
vind ik ook wel een aardige omschrijving voor de muziek van Spinvis, met name de wat oudere

Lijkt een erg mooie top-5 te worden zo

Zal je zien dat het een fotofinish wordt en ik alle voorspellingen echt moet doorrekenen. Krijg bij de gedachte al vlaskoorts.

Dit topic is mij ontgaan. Was te veel met filmgames bezig waarvan er een door mijzelf werd georganiseerd. Kost denk ik het laatste album van Spinvis een top 3 notering. Ik zou namelijk Trein Vuur Dageraad (2017) op mijn nummer 1 gezet hebben.

vigil schreef:
Kolere wat een baggerlijst...

Ik kan het niet beter verwoorden

Muv van UDS die best wat hoger had gemogen

Leuk rijtje van 9 t/m 6 Daarmee is dan ook wel alles gezegd. Spinvis 3x top-5

3. Spinvis - Spinvis (2002)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/453.300.jpg

Aantal punten : 106

Aantal keren genoemd : 9

De nummer 1 van : dynamo d

verder nog een 2e en een 3e plek in een ingezonden lijst

Ja hoor, wat sommigen al min of meer voorspelden, is uitgekomen, en of het bijna nix kost; een zuivere hattrick voor Spinvis…

Na Tot Ziens, Justine Keller, en na Trein Vuur Dageraad is het debuutalbum van Spinvis zijn 3e album in de top 10 van Album Top 10 Varia ( editie Nederland ).
En ondanks (?) de grotendeels redelijk verdeelde benoemingen van de medespelers in dit spel, pakt Erik de Jong toch mooi wel een podiumplek met 1 van zijn 4 albums in de afrekening…

Persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee, en ik vind het eerlijk gezegd wel leuk voor de liefhebbers
van Spinvis' muziekjes…

Voor de niet enthousiastelingen een geruststellende mededeling : dit is nu wel gelijk het laatste album van Spinvis in deze top 10; het is eigenlijk wel genoeg geweest zo…

Hoera, eentje uit mijn lijstje. Ook meteen de laatste, dat dan weer wel.

Jammer, deze had ik wel op 1 gehoopt, maar de verdeeldheid kost hem de koppositie. Bij mij ook niet op 1 overigens. Maar wel op 2.
Mijn nummer 1 zal wel op 11 gestrand zijn

Gezien het deelnemersveld verwacht ik nog Eefje en Boudewijn.

Ik had liever 3x Opgezwolle gezien, maar goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:42 uur

geplaatst: vandaag om 13:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.