Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid
zoeken in:
1
geplaatst: 21 oktober 2018, 03:02 uur
Heel aardig nummer, had goed gepast in onze lijst ergens rond plek 150:
7,5
7,5
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 09:29 uur
Nee dit klinkt duidelijk als pre-Tunnel of Love. Eerder tijdens of net na The River periode.
7,3
7,3
3
geplaatst: 21 oktober 2018, 10:40 uur
De Vietnam oorlog, door Bruce Springsteen vaak bezongen, zo ook in dit nummer ‘A Good Man Is So Hard To Find (Pittsburgh)’, dat verscheen op de outtakes verzamelaar ‘Tracks’ uit 1998. Het nummer gaat over een weduwe en haar dochtertje nadat ze het bericht heeft gekregen dat haar man is omgekomen tijdens de oorlog. Springsteen schreef dit nummer tijdens de sessies voor ‘Born In The USA’, maar het haalde de plaat niet. Springsteen vertelde in 1999 aan Mojo Magazine het volgende over het ontstaan van dit nummer:
“The late ’70s and early ’80s was the first time when literature and films began to be made about Vietnam. There was a subtext on a few earlier things, there was a movie called ‘Who’ll Stop The Rain’ with Nick Nolte, but all of a sudden it began to become very directly addressed. It began with a strange experience when I was driving across the country and I stopped in Arizona at a chug store and I bought a book called ‘Born On The Fourth Of July’. I drove on to Los Angeles, and was at this little motel sitting at the pool and a fella came up, started talking and introduced himself: Ron Kovic. I thought, I must have met this fella, his name sounds real familiar, and he said, ‘I wrote a book called Born On The Fourth Of July’. I said, ‘Wow this is a real coincidence, I just read the book a couple of weeks ago.’ So Ron took me down to Venice to the Vet Centre, and I met Bobby Muller, who was the President of the WA at the time. One thing lead to another and it just began to surface in some of my music. There was a song ‘Pittsburgh’, which was actually written for Born In The U.S.A.”
Een 7,5
“The late ’70s and early ’80s was the first time when literature and films began to be made about Vietnam. There was a subtext on a few earlier things, there was a movie called ‘Who’ll Stop The Rain’ with Nick Nolte, but all of a sudden it began to become very directly addressed. It began with a strange experience when I was driving across the country and I stopped in Arizona at a chug store and I bought a book called ‘Born On The Fourth Of July’. I drove on to Los Angeles, and was at this little motel sitting at the pool and a fella came up, started talking and introduced himself: Ron Kovic. I thought, I must have met this fella, his name sounds real familiar, and he said, ‘I wrote a book called Born On The Fourth Of July’. I said, ‘Wow this is a real coincidence, I just read the book a couple of weeks ago.’ So Ron took me down to Venice to the Vet Centre, and I met Bobby Muller, who was the President of the WA at the time. One thing lead to another and it just began to surface in some of my music. There was a song ‘Pittsburgh’, which was actually written for Born In The U.S.A.”
Een 7,5
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 12:30 uur
Dank voor je toelichting Wallie. Op basis daarvan heb ik het nummer een nieuwe kans gegeven en verhoog mijn cijfer tot een 7.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 21 oktober 2018, 20:05 uur
57. Gypsy Biker
Album: Magic
To the dead, well it don't matter much 'bout who's wrong or right
You asked me that question, I didn't get it right
You slipped into your darkness, now all that remains
Is my love for you brother, lying still and unchanged
To them that threw you away, you ain't nothin' but gone
My gypsy biker's coming home
Afkomstig van misschien wel het beste Bruce album uit de zeroes. Op Magic koppelt Bruce echoes uit zijn eigen muzikale verleden aan een urgent en zeer gedreven geluid en is de E Street Band in topvorm. Ook tekstueel zijn de meeste nummers vlijmscherp.
Gypsy Biker opent met een muzikale herinnering aan The River hoewel vrijwel direct het gaspedaal wordt ingedrukt. Net zoals bij zoveel andere nummers (bijvoorbeeld de nummer 58) staat de oorlog centraal. Nu niet de Vietnam oorlog maar dit keer de inval in Irak, de leugens waarmee dat gepaard ging én bovenal de impact die dit had op de gewone burger. Sister Mary, Brother John, Bobby, al die typische amerikaanse namen die al zo vaak hebben gefigureerd in een Springsteennummer zijn nu ook weer aanwezig. De hoop is echter ver te zoeken. wat rest is het wachten bij de telefoon waarbij Bruce het geheel muzikaal zeer fraai omlijst door een aantal bijtende gitaarsolo's die op een vreemde manier cynisch overkomen (voor zover een gitaarsolo cynisme kan uitstralen...)
Album: Magic
To the dead, well it don't matter much 'bout who's wrong or right
You asked me that question, I didn't get it right
You slipped into your darkness, now all that remains
Is my love for you brother, lying still and unchanged
To them that threw you away, you ain't nothin' but gone
My gypsy biker's coming home
Afkomstig van misschien wel het beste Bruce album uit de zeroes. Op Magic koppelt Bruce echoes uit zijn eigen muzikale verleden aan een urgent en zeer gedreven geluid en is de E Street Band in topvorm. Ook tekstueel zijn de meeste nummers vlijmscherp.
Gypsy Biker opent met een muzikale herinnering aan The River hoewel vrijwel direct het gaspedaal wordt ingedrukt. Net zoals bij zoveel andere nummers (bijvoorbeeld de nummer 58) staat de oorlog centraal. Nu niet de Vietnam oorlog maar dit keer de inval in Irak, de leugens waarmee dat gepaard ging én bovenal de impact die dit had op de gewone burger. Sister Mary, Brother John, Bobby, al die typische amerikaanse namen die al zo vaak hebben gefigureerd in een Springsteennummer zijn nu ook weer aanwezig. De hoop is echter ver te zoeken. wat rest is het wachten bij de telefoon waarbij Bruce het geheel muzikaal zeer fraai omlijst door een aantal bijtende gitaarsolo's die op een vreemde manier cynisch overkomen (voor zover een gitaarsolo cynisme kan uitstralen...)
0
geplaatst: 21 oktober 2018, 22:44 uur
Magic is een heel strak album, waarop dit nummer met zijn bijtende gitaarsolo’s perfect past.
8
8
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 01:29 uur
7
Ik vind the Rising en zeker We Shall Overcome betere albums dan Magic. Devils & Dust ook nog net. Maar na Magic heeft Bruce geen beter album meer gemaakt dan Magic.
Ik vind the Rising en zeker We Shall Overcome betere albums dan Magic. Devils & Dust ook nog net. Maar na Magic heeft Bruce geen beter album meer gemaakt dan Magic.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 02:06 uur
Magic is voor mij absoluut het beste album van deze eeuw van The Boss.
Gypsy Biker is daarop niet het beste nummer. Het behoort niet tot mijn favorieten van het album. Niettemin wel een sterke song.
8
Gypsy Biker is daarop niet het beste nummer. Het behoort niet tot mijn favorieten van het album. Niettemin wel een sterke song.
8
2
geplaatst: 22 oktober 2018, 08:32 uur
Beste song op het fantastische Magic? Zou zomaar kunnen wat mij betreft. Geweldig nummer waarin Bruce en de E Streeters fel van leer trekken. De tekst is, als het op oorlogsveteranen en aanverwante zaken aan komt, één van Bruce's beste. Muzikaal dendert het nummer, na een mooie akoestische intro met wederom fantastisch mondharmonica werk, heerlijk door. Een mooi detail vind ik dat die mondharmonica zomaar uit het niets ineens heel subtiel zijn herintrede doet in het voorlaatste couplet. Tussen twee regels tekst in. Het lijkt niks maar voor mij geeft dat kleine detail een enorme lading aan de beleving. De gitaarduels die worden uitgevochten door Bruce en Steve zijn ook heerlijk! Voor E Street begrippen ook vrij zeldzaam. Zeker op studiowerk. Tijdens de live uitvoeringen waren deze duels ook prachtig om te zien. Cijfer; 9,2
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 10:48 uur
Een 8, prachtig nummer!
Ik kijk er ook een eind van de zomer gevoel bij door de mondharmonica aan het begin. Prachtig.
Ik kijk er ook een eind van de zomer gevoel bij door de mondharmonica aan het begin. Prachtig.
* denotes required fields.