MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:

Een van de drie nummers (samen met Cautious Man
en Walk Like a Man) dat er voor zorgt dat het ToL album slechts een 3,5 scoort bij mij.

6,2

vielip schreef:
Om nog even op het Valentijn thema terug te komen; het nummer Valentine dat hij met Nils opnam vind ik nog weer mooier dan deze.

+1

cosmic kid (moderator)
ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik heb hem samen met Brilliant Disguise en When You're Alone als favoriet aangevinkt bij het album, dus wat mij betreft staat hij wel vrij goed (als ik zelf had mogen kiezen, had ik Brilliant Disguise wel hoger gezet dan deze in de lijst, maar het is ook maar net waar de andere op gestemd heeft in de samenstellingsladders tussen ons twee).

Dat + ik denk dat hier de wet van de gemene deler opgaat. Ik vind Cautious Man, Walk Like A Man, Tunnel Of Love en One Step Up sterker van dit album en toch krijgt Valentine's Day nog steeds een 9 van me. Maar ja, ik vind Tunnel Of Love ook 1 van zijn sterkste albums. Ik heb 6 Bruce albums op vijf sterren staan, waaronder deze.

cosmic kid (moderator)
17. Something In The Night
Album: Darkness On The Edge Of Town

Well you're born with nothing, and better off that way
Soon as you've got something they send someone to try and take it away
Well you can ride this road 'till dawn without another human being in sight
Yeah just kids wasted on, hmmm, something in the night

Kan een nummer van zijn best gewaardeerde album op deze site en de nummer 52 van de album Top 250 ondergewaardeerd zijn? Wellicht niet en toch gaat dit voor mijn gevoel op voor Something In The Night. Wellicht is dit ook aan Bruce zelf te wijten; hij heeft dit nummer zelf een minder prominente plaats gegeven tijdens diverse tours dan de orkaan Badlands, het felle Candy's Room, het epische Racing In The Street of de gedragen afsluiter en titelnummer. Dan heb ik The Promised Land geeneens vermeld wat volgens mij zijn eigen favoriet is.

Zie deze 17e plek dan als onze poging om Something In The Night de aandacht te geven die het verdient. Er is geen nummer op Darkness wat Bruce' pijn en woede meer laat voelen dan deze. Dat begint al bij het dreigende piano-intro van Roy Bittan, het gegrom van Bruce en vervolgens de drumroffels van Max die aan komen rollen als dreigend onweer.

Hierna barst het nummer los maar deze onweer brengt niet de verkoeling zoals een goede onweersbui dat kan doen. Heel het nummer blijft de sfeer dreigend en drukkend waarbij het tweede couplet wanhopig en bitter aanvoelt. Wie na Badlands en Adam Raised A Cain nog hoopte op enige zonneschijn en hoop, komt bedrogen uit.
Something In The Night eindigt met een klassieke oerschreeuw van Bruce. Zelden klonk deze desperater, als een geslagen hond.

Bijgaande clip komt van de DVD "Live At The Paramount Theatre 2009" en alleen deze DVD rechtvaardigt al de aankoop van de Darkness Box. In een leeg theater spelen Bruce en de E-Street Band Darkness On The Edge Of Town integraal en deze 10 nummers in deze uitvoering zijn de tien meest intense nummers die ik ooit heb gezien en gehoord. Eens en te meer het bewijs hoe diep de pijn bij Bruce zit dat hij deze emoties weet op te roepen en over te brengen bij een lege zaal zonder enige interactie met een publiek.

johannesA
9,7 majestueus nummer.

Valentine's Day. Kende het nummer nog niet, maar phoeh, zeer mooi hoor, verbaasd over de lauwe reacties hier. Als ik dat zo hoor, toch wel terecht zo hoog! Voor een keer

8,7

En dan, tja, Something in the Night, altijd één van m'n grootste Bruce favo's geweest. Geweldig, schitterend maar vooral intens nummer dat door merg en been gaat.

9,8

wavanbuuren
7,5

Mooi dat Something in the night zo hoog staat! Ik deel het gevoel wel dat dit nummer altijd wat onderbelicht is gebleven. Jammer en in mijn ogen zeer onterecht want jongens wat een emotie en een beleving. Eén van de absolute hoogtepunten op het Darkness album. Cijfer; 9

Prachtig, maar een beetje opwaartse ruimte bewaren. Want er komen twee nog betere van dit album, dacht ik zo.

9

Gast
geplaatst: vandaag om 07:03 uur

geplaatst: vandaag om 07:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.