MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
johannesA
9,7 prachtig nummer natuurlijk

Blauw licht, daarmee associeer ik dit nummer altijd. Niet mijn favoriete kleur, maar wel een

10!

9,6

ArthurDZ schreef:
Nee, verassend genoeg is You Can Look (But You Beter Not Touch) toch niet de hoogste van The River (sterker nog, die staat niet eens in de lijst!)
Had hem hier ook niet meer verwacht Maar ga jullie schamen, want dat rechttoe rechtaan nummer is nog steeds een van de lekkerste van dat album. Gaat nooit vervelen.

P.S. M'n persoonlijke overall Boss top 3, gaat in ieder geval top 20 halen. Yessss!

Te vaak gehoord, te populair bij het grote publiek, het kan me allemaal niks schelen. Dit is gewoon een ijzersterke song, een absolute klassieker.

9,5

Totaal geen BS-fanboy, maar dit nummer is ongeëvenaard.

10

ArthurDZ schreef:
Nee, verassend genoeg is You Can Look (But You Beter Not Touch) toch niet de hoogste van The River (sterker nog, die staat niet eens in de lijst!)

Pas maar op, als we doorgaan met deze lijst, dan stemmen we, wat mij betreft, dit nummer alsnog in onze top200

itchy schreef:
Blauw licht, daarmee associeer ik dit nummer altijd....

Komt waarschijnlijk door deze uitvoering. Dit is de allereerste keer dat dit nummer live gespeeld werd, tijdens de concertreeks Musicians United for Safe Energy. De clip komt uit de film No Nukes, die over deze concertreeks gemaakt is.

The River staat te laag! Sowieso komt er nog één niet 10 voorbij, maar dit nummer is echt een 10 met een griffel!

10

wavanbuuren
Te laag inderdaad
zonder twijfel....

10

9,2

10

Waarbij de liveversie in Madison Square Garden (album Live in New York City) voor mij de kers op de taart is. (Sorry, vielip! )

cosmic kid (moderator)
6. New York City Serenade
Album: The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle

It's midnight in Manhattan, this is no time to get cute, it's a mad dog's promenade
So walk tall
Or baby, don't walk at all

De erfenis van David Sancious heet New York City Serenade. Zo simpel kan dat wel gesteld worden. Sancious heeft zijn wortels in de blues, jazz en klassieke muziek en naar verluidt is hij verantwoordelijk voor het fenomenale piano en vioolintro van het langste studio nummer uit het rijke oeuvre van Bruce. Een intro waarvoor geen viool gebruikt is trouwens. Wat wij horen is een mellotron, zo schijnt het. Verder horen we o.a. triangel, een conga en een tambourine. 'Mad Dog' Vini Lopez, de voorganger van Max Weinberg (met tussenpaus Ernest 'Boom Boom' Carter) was weer verantwoordelijk voor deze instrumenten.

New York City Serenade wiegt ons langzaam de nacht in aan het eind van 'The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle'. Dat album telt, zoals we weten, slechts 7 nummers en is wellicht zijn meest verrassende & spannendste plaat. Arthur maakte bij The River al de opmerking dat Bruce een meester is in het opbouwen van zijn nummers en dat hij daarvoor nooit de credits krijgt. Dit bewijst hij eens te meer op New York City Serenade en eigenlijk is dit nummer zelf ook een opbouw naar zijn magnum epos en tevens slot van zijn verhalen met betrekking tot de rauwe romantiek van de grote stad. Het moge duidelijk zijn op welk nummer ik doel.

Op plaat leveren slechts 7 mensen hun bijdrage aan New York City Serenade. Live had hij er in 2013 heel wat meer nodig, zo blijkt op onderstaande opname. Eén van de reacties heeft het over het mooiste filmpje van YouTube en opportunistisch als ik ben neem ik deze conclusie voor nu over. Roy Bittan eert voorganger David Sancious, Jake Clemons doet zijn oom vergeten en de Roma Sinfonietta laten horen dat het prima zonder mellotron kan.
Dan krijg je vervolgens een bloedmooie opname van een albumtrack van 40 jaar oud die alleen bij die-hard fans bekend is en die mij na 12 minuten met de volgende vraag achterlaat: "nu al afgelopen?"
Weet je wat, ik zet hem nog een keer aan. Zo mooi

Verdorie...dit is een wel heel erg mooie uitvoering. Werd er stil van. Eindelijk een live versie die de studioversie ruimschoots overtreft.

9,8

johannesA
Deze staat toch wel te hoog, ondanks het mooie filmpje. Album staat op 4,5 sterren en dat geef ik dit nummer ook. Een 9.

9,3

Ah, daar is ie, mijn absolute favoriet. Leun achterover, laat je meevoeren door een prachtig samenspel van verschillende instrumenten en muziekstijlen, na tien minuten sta je gelouterd weer op.
Sinds ik het hier geposte filmpje op YouTube ontdekte, bekijk ik het bijna wekelijks. En elke keer is het weer raak.

10

Ik loop weer een paar dagen achter merk ik
The river: 9.5
NYC serenade: 9

Leuke climax, maar veels en veels te hoog...

7,8

Martial
8

Gast
geplaatst: vandaag om 20:41 uur

geplaatst: vandaag om 20:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.