Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:24 uur
Hoe kan Mariners Apartment Compex hoger eindigen dan Venice Bitch?
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:25 uur
Belachelijk inderdaad, die persoonlijke smaken. Maar nee, ff serieus, ook ik vind VB wel nog iets beter dan MAC.
1
geplaatst: 7 november 2018, 16:26 uur
Het ligt weer aan Jordi, zie ik nu. 
En aan mezelf, was vergeten mee te stemmen.

En aan mezelf, was vergeten mee te stemmen.
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:27 uur
2. The Field - Divide Now (36 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van 123poetertjes, Dance Lover en wibro)
De verrassing van de maandfinale kun je wel stellen. Oké, The Field, a.k.a. Axel Willner, is een gevestigde naam en bovendien scoorde hij al drie op de vier keer top-10 met zijn nominaties in dit topic, maar niks wees er vooraf op dat Divide Now zijn beste prestatie ooit ging worden. Achteraf gezien lag dat voornamelijk aan de moeilijke loting. In de reguliere ronde verloor het van Venice Bitch, maar won het ook van Licking an Orchid. In de finaleladders haalde Divide Now het laagste stempercentage, maar bleef het wel in de buurt van Oh Baby en Blue Lights. En het succes blijft niet beperkt tot dit topic, want het gemiddelde van zijn nieuwe album Infinite Moment is hoger dan dat van zijn uiterst goed ontvangen debuutalbum uit 2007. Nu nog een keertje succes in de MuMeLadder graag...
(automatisch genomineerd, nummer 1 van 123poetertjes, Dance Lover en wibro)
De verrassing van de maandfinale kun je wel stellen. Oké, The Field, a.k.a. Axel Willner, is een gevestigde naam en bovendien scoorde hij al drie op de vier keer top-10 met zijn nominaties in dit topic, maar niks wees er vooraf op dat Divide Now zijn beste prestatie ooit ging worden. Achteraf gezien lag dat voornamelijk aan de moeilijke loting. In de reguliere ronde verloor het van Venice Bitch, maar won het ook van Licking an Orchid. In de finaleladders haalde Divide Now het laagste stempercentage, maar bleef het wel in de buurt van Oh Baby en Blue Lights. En het succes blijft niet beperkt tot dit topic, want het gemiddelde van zijn nieuwe album Infinite Moment is hoger dan dat van zijn uiterst goed ontvangen debuutalbum uit 2007. Nu nog een keertje succes in de MuMeLadder graag...
2
Arrie schreef:
Hoe kan Mariners Apartment Compex hoger eindigen dan Venice Bitch?
Omdat ik m twee punten heb gegeven hihi. Wat een gangster ben ik toch.Hoe kan Mariners Apartment Compex hoger eindigen dan Venice Bitch?
3
1. Jorja Smith - Blue Lights (38 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas en dumb_helicopter)
Ondanks dat de weg naar de finale heel soepel verliep en het als enige finalist beide ladders wist te winnen, zag ik deze niet aankomen. Blijkbaar weet ze bij een breed publiek de gevoelige snaar te raken, maar liefst acht noteringen in de top-3. Blue Lights stamt uit al 2016, toen de dan nog totaal onbekende Jorja Smith met dit nummer voor het eerst iets op haar SoundCloud-kanaal plaatste. Het vuurtje begon te lopen en BBC noemde haar in het lijstje van "Sound of 2017". Die benoeming kon ze niet echt waarmaken, want 2017 bleef beperkt tot enkele gastoptredens. Maar dit jaar kwam wel haar debuutalbum uit, met daarop ook opnieuw Blue Lights. Het nummer kwam voort uit een studieopdracht, waarbij ze de vraag stelde of postkolonialisme nog steeds aanwezig was in grime muziek. Daarin analyseerde ze onder meer Dizzee Rascal’s Sirens en zo werd het zaadje geplant wat uiteindelijk uitbloeidde tot Blue Lights, met de hook van Dizzee Rascal als leidmotief: Blud, when you hear the sirens coming // I can hear the sirens coming // Better run when you hear the sirens coming // I can hear the sirens coming.
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas en dumb_helicopter)
Ondanks dat de weg naar de finale heel soepel verliep en het als enige finalist beide ladders wist te winnen, zag ik deze niet aankomen. Blijkbaar weet ze bij een breed publiek de gevoelige snaar te raken, maar liefst acht noteringen in de top-3. Blue Lights stamt uit al 2016, toen de dan nog totaal onbekende Jorja Smith met dit nummer voor het eerst iets op haar SoundCloud-kanaal plaatste. Het vuurtje begon te lopen en BBC noemde haar in het lijstje van "Sound of 2017". Die benoeming kon ze niet echt waarmaken, want 2017 bleef beperkt tot enkele gastoptredens. Maar dit jaar kwam wel haar debuutalbum uit, met daarop ook opnieuw Blue Lights. Het nummer kwam voort uit een studieopdracht, waarbij ze de vraag stelde of postkolonialisme nog steeds aanwezig was in grime muziek. Daarin analyseerde ze onder meer Dizzee Rascal’s Sirens en zo werd het zaadje geplant wat uiteindelijk uitbloeidde tot Blue Lights, met de hook van Dizzee Rascal als leidmotief: Blud, when you hear the sirens coming // I can hear the sirens coming // Better run when you hear the sirens coming // I can hear the sirens coming.
2
geplaatst: 7 november 2018, 16:29 uur
Blijkt maar weer dat je nooit een nominatie moet laten omdat je het kansloos acht.
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:31 uur
Fijne winnaar, zeg! Heel veel gedraaid vorig jaar. Dat van die studieopdracht wist ik niet, interessant!
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:36 uur
Teunnis schreef:
Blijkt maar weer dat je nooit een nominatie moet laten omdat je het kansloos acht.
Je mag er maar twee nomineren he, dan moet je keuzes maken. Deze keer koos ik voor twee anderen maar gelukkig was daar Choconas!Blijkt maar weer dat je nooit een nominatie moet laten omdat je het kansloos acht.
2
geplaatst: 7 november 2018, 16:38 uur
Arrie schreef:
Fijne winnaar, zeg! Heel veel gedraaid vorig jaar. Dat van die studieopdracht wist ik niet, interessant!
UK Radar: Jorja Smith | HYPEBEAST
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:40 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Je mag er maar twee nomineren he, dan moet je keuzes maken. Deze keer koos ik voor twee anderen maar gelukkig was daar Choconas! Snap ik
Was ook meer als een algemene opmerking bedoeld.EDIT: Ik zie dat Choconas hem ook alleen maar nomineerde omdat er ruimte was voor een derde nominatie. Is het om 8:00 uur opstaan op zondag toch nog ergens goed voor geweest

1
geplaatst: 7 november 2018, 16:44 uur
Jullie zijn me een stel rare piepersnijders. MAC boven Venice Bitch, boygenius op 4, Yves Tumor in het rechterrijtje... 
Wel weer een enigszins verrassende (maar prima) nummers 1 en 2, ik had Lana en LCD daar verwacht. Teun bedankt voor de presentatie weer!

Wel weer een enigszins verrassende (maar prima) nummers 1 en 2, ik had Lana en LCD daar verwacht. Teun bedankt voor de presentatie weer!
0
geplaatst: 7 november 2018, 16:48 uur
Titmeister schreef:
Jullie zijn me een stel rare piepersnijders. MAC boven Venice Bitch
Jullie zijn me een stel rare piepersnijders. MAC boven Venice Bitch
Daar snap ik persoonlijk ook helemaal niks van. Venice Bitch is wel vaker in de top-5 gezet, maar dan veel onderaan (en MAC juist relatief veel bovenaan). Ik denk dat Venice Bitch veel meer last had van de concurrentie.
1
geplaatst: 7 november 2018, 16:51 uur
Edgar18 schreef:
Deze keer koos ik voor twee anderen maar gelukkig was daar Choconas!
Deze keer koos ik voor twee anderen maar gelukkig was daar Choconas!
Die weliswaar overtuigd was van de klasse van Blue Lights, maar de kansrijkheid zeker niet zo hoog had ingeschat (en eigenlijk dacht dat Anna Calvi hoger zou eindigen, kun je nagaan)!

Ik ben hier wel bijzonder verheugd over. Maandwinnaar! Wat een fantastisch resultaat!
Jorja!

0
geplaatst: 7 november 2018, 16:58 uur
Teunnis schreef:
EDIT: Ik zie dat Choconas hem ook alleen maar nomineerde omdat er ruimte was voor een derde nominatie. Is het om 8:00 uur opstaan op zondag toch nog ergens goed voor geweest
EDIT: Ik zie dat Choconas hem ook alleen maar nomineerde omdat er ruimte was voor een derde nominatie. Is het om 8:00 uur opstaan op zondag toch nog ergens goed voor geweest
Dat is niet helemaal waar, One Trick Ponies was mijn derde nominatie (die in de finale veel minder succesvol was).
Maar bij jou is je derde nominatie wel het succesvolste, zie ik. Ik wil je nog bedanken voor het nomineren van Koudede, dankzij jou weet ik dat ik Orchestra of Spheres absoluut moet gaan zien op LGW?!
1
geplaatst: 7 november 2018, 17:10 uur
Choconas schreef:
Dat is niet helemaal waar, One Trick Ponies was mijn derde nominatie (die in de finale veel minder succesvol was).
(quote)
Ah, dan staat het zo in het bestand omdat ik wat heb moeten schuiven (vanwege dubbele artiesten in een ladder).
Maar bij jou is je derde nominatie wel het succesvolste, zie ik. Ik wil je nog bedanken voor het nomineren van Koudede, dankzij jou weet ik dat ik Orchestra of Spheres absoluut moet gaan zien op LGW?!
Graag gedaan! En jij bedankt voor Jorja, ik had haar bijna boven Koudede gezet.
0
geplaatst: 7 november 2018, 17:17 uur
Fijne winnaar, was erg prettig kennismaken met haar muziek afgelopen editie van DTRH
En dank Teun voor de presentatie!
En dank Teun voor de presentatie!
1
geplaatst: 7 november 2018, 17:19 uur
Ja Teun idd ook nog bedankt voor de nominatie van Koudede. Geweldig nummer! Ga ze zaterdag ook live zien en #SpoilerAlert kan vast verklappen dat het dit weekend de nieuwe nummer 1 van mijn Afrekening-lijst wordt!
2
geplaatst: 7 november 2018, 17:33 uur
Knappe prestatie weer van Boygenius (hopen op Europese tourdata volgend jaar!) en ik ben een van die rare mensen die MAC prefereert boven VB (hoewel beide behoren tot het beste dat Lana al gemaakt heeft).
Bedankt Teun voor alweer een mooie prestatie!
Bedankt Teun voor alweer een mooie prestatie!
0
geplaatst: 7 november 2018, 17:41 uur
De top-20 van de maand september:
1. Jorja Smith - Blue Lights
2. The Field - Divide Now
3. Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
4. boygenius - Me & My Dog
5. LCD Soundsystem - Oh Baby
6. Lana Del Rey - Venice Bitch
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8. Jessica Moss - Particles [Edit]
9. Julia Jacklin - Body
10. Orchestra of Spheres - Koudede
11. Kurt Vile - One Trick Ponies
12. Ibrahim Maalouf - Movement IV
13. WWWater - SCREEN
14. Sharon Van Etten - Comeback Kid
15. Pip Blom - Come Home
16. Yves Tumor - Noid
17. Suede - Life Is Golden
18. Aphex Twin - Abundance10Edit [2 R8's, FZ20M & A 909]
19. Anna Calvi - As a Man
20. Whispering Sons - Alone
1. Jorja Smith - Blue Lights
2. The Field - Divide Now
3. Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
4. boygenius - Me & My Dog
5. LCD Soundsystem - Oh Baby
6. Lana Del Rey - Venice Bitch
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8. Jessica Moss - Particles [Edit]
9. Julia Jacklin - Body
10. Orchestra of Spheres - Koudede
11. Kurt Vile - One Trick Ponies
12. Ibrahim Maalouf - Movement IV
13. WWWater - SCREEN
14. Sharon Van Etten - Comeback Kid
15. Pip Blom - Come Home
16. Yves Tumor - Noid
17. Suede - Life Is Golden
18. Aphex Twin - Abundance10Edit [2 R8's, FZ20M & A 909]
19. Anna Calvi - As a Man
20. Whispering Sons - Alone
0
geplaatst: 7 november 2018, 17:48 uur
We kunnen alweer verder met oktober! Er zijn dit keer weer 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2018 op RYM, uitgebracht vóór 1 november. Daarnaast de vijf best beoordeelde nummers in de maand oktober uit het "Maak kennis met... 2018"-topic. Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2018. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste negen albums op MusicMeter die in oktober zijn uitgekomen.
De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 oktober:
Thom Yorke - Unmade
Julia Holter - Words I Heard
Daughters - Long Road, No Turns
Beach House - Alien
Rosalía - Pienso en Tu Mirá
De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2018:
Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
Balthazar - Fever
Gregory Alan Isakov - Berth
Stuart A. Staples - Step into the Grey
Beirut - Gallipoli
Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2018:
Jessie Ware - Overtime
Villagers - Again
Hozier feat. Mavis Staples - Nina Cried Power
Calvin Harris & Sam Smith - Promises
Ben Howard - Another Friday Night
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit oktober. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Greta Van Fleet - Brave New World
Tamino - Cigar
Elvis Costello & The Imposters - Under Lime
John Grant - Is He Strange
Atmosphere - Virgo
Gregory Alan Isakov - San Luis
Behemoth - Bartzabel
Haken - Veil
Minco Eggersman, Theodoor Borger & Mathias Eick - Rock
Alfabetische lijst:
Atmosphere - Virgo
Balthazar - Fever
Beach House - Alien
Behemoth - Bartzabel
Beirut - Gallipoli
Haken - Veil
Jessie Ware - Overtime
Tamino - Cigar
Thom Yorke - Unmade
Villagers - Again
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2018 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
De lijst van nummers die al in 2018 hebben meegedaan:
Overzicht 2018
De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 oktober:
Thom Yorke - Unmade
Beach House - Alien
De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2018:
Balthazar - Fever
Beirut - Gallipoli
Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2018:
Jessie Ware - Overtime
Villagers - Again
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit oktober. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Tamino - Cigar
Atmosphere - Virgo
Behemoth - Bartzabel
Haken - Veil
Alfabetische lijst:
Atmosphere - Virgo
Balthazar - Fever
Beach House - Alien
Behemoth - Bartzabel
Beirut - Gallipoli
Haken - Veil
Jessie Ware - Overtime
Tamino - Cigar
Thom Yorke - Unmade
Villagers - Again
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2018 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
De lijst van nummers die al in 2018 hebben meegedaan:
Overzicht 2018
0
geplaatst: 7 november 2018, 17:53 uur
25. LAKSHMI - Empty spotify:track:2f4rIPgxcyV3Hsde3jDSkZ
26. The Limañanas ft. Bertrand Belin - Dimanche (Laurent Garnier Remix) spotify:track:0FDcSmy5yUWjSZB02jNuMp
Ik had van LAKSHMI ook Blue Lights kunnen doen maar hé, misschien dat jullie die titel nu wel even beu zijn.
26. The Limañanas ft. Bertrand Belin - Dimanche (Laurent Garnier Remix) spotify:track:0FDcSmy5yUWjSZB02jNuMp
Ik had van LAKSHMI ook Blue Lights kunnen doen maar hé, misschien dat jullie die titel nu wel even beu zijn.
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:03 uur
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:07 uur
Teunnis schreef:
Het nummer kwam voort uit een studieopdracht, waarbij ze de vraag stelde of postkolonialisme nog steeds aanwezig was in grime muziek. Daarin analyseerde ze onder meer Dizzee Rascal’s Sirens en zo werd het zaadje geplant wat uiteindelijk uitbloeidde tot Blue Lights, met de hook van Dizzee Rascal als leidmotief
Het nummer kwam voort uit een studieopdracht, waarbij ze de vraag stelde of postkolonialisme nog steeds aanwezig was in grime muziek. Daarin analyseerde ze onder meer Dizzee Rascal’s Sirens en zo werd het zaadje geplant wat uiteindelijk uitbloeidde tot Blue Lights, met de hook van Dizzee Rascal als leidmotief
Toffe achtergrond info. Dank.

Had enkele luisterbeurten nodig bij mij, maar erg mooie winnaar.
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:15 uur
29. ASA 808 - Love Trumps Fear spotify:track:2XQYJ6tiNfC1k9rh9JVEly
30. Laura Veirs feat. Sufjan Stevens - Watch Fire spotify:track:5ewn5OVZgYFzZV2BPVXiaT
[ik zet nog even de nieuwe van Kero Kero Bonito, Ice Age en Daughters op: nominatie komt vanavond nog; voorlopig dus Laura]
30. Laura Veirs feat. Sufjan Stevens - Watch Fire spotify:track:5ewn5OVZgYFzZV2BPVXiaT
[ik zet nog even de nieuwe van Kero Kero Bonito, Ice Age en Daughters op: nominatie komt vanavond nog; voorlopig dus Laura]
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:22 uur
31. Jessica Pratt - This Time Around
32. Vera Sola - Small Minds spotify:track:78h3rcd4plTvVTi13WZ3um
32. Vera Sola - Small Minds spotify:track:78h3rcd4plTvVTi13WZ3um
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:23 uur
0
geplaatst: 7 november 2018, 18:25 uur
* denotes required fields.