MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De R&B Anthemmeter

zoeken in:
Een derde plek voor Amerie!

1. Lauryn Hill - Doo Wop (That Thing) (7,81 / 16 stemmers)
2. Frank Ocean - Pink + White (7,65 / 10 stemmers)
3. Amerie - 1 Thing (7,43 / 12 stemmers)
4. John Legend - Used to Love U (7,13 / 13 stemmers)
5. Janet Jackson - That's the Way Love Goes (6,96 / 18 stemmers)

In April 2001 verscheen de single 'Contagious' van The Isley Brothers. Een song waarin Ronald Isley in de huid kruipt van het personage Mr. Biggs. Dit personage vertolkte hij ook al op de R. Kelly hit 'Down Low (Nobody Has to Know)' uit 1995 en op de 'Friend of Mine Remix' van Kelly Price, waarop R. Kelly ook featured. Gecombineerd met de video kon deze single gezien worden als een 'mini-soap' rondom de personages van Ronald Isley, en wederom R. Kelly die een aantal regeltjes meezingt. Ook is er een rol weggelegd voor zangeres Chanté Moore die de rol van de vriendin van Mr. Biggs vertolkt die met het personage van R. Kelly vreemd gaat. Een interessant concept voor een song, en na enig aarzelen groeide de song dan ook in Februari van 2002 (bijna een jaar later) uit tot een grote hit in Nederland waarbij het zelfs de Top 3 bereikte.

6. The Isley Brothers feat. Chanté Moore & R. Kelly - Contagious

Weer eentje waar ik echt een hekel aan had maar ik zal hem straks even in de herkansing gooien.

Ook het enige nummer wat ik van ze ken overigens.

Iconische clip, en voor deze glijder heb ik ook wel een zwak.

8

Flink bijgedraaid!

8,5 van mijn kant. Vooral de zang van Ronald is heerlijk

7.4

4

Ik vond het vroeger verschrikkelijk, nu iets minder

7,5 (en hoi!)

Dankzij één pittige onvoldoende bereikt Contagious enkel de 4e plaats.

4. The Isley Brothers feat. Chanté Moore & R. Kelly - Contagious (7,26 / 11 stemmers)
5. John Legend - Used to Love U (7,13 / 13 stemmers)
6. Janet Jackson - That's the Way Love Goes (6,96 / 18 stemmers)

Tijd om weer terug te keren naar de 90's! Dat doen we vandaag met een échte klassieker. Dankzij de Nederlandse DJ's Lucas & Steve, die deze week hun nieuwe single 'I Could Be Wrong' uitbrachten, komt zangeres Brandy eindelijk weer een beetje onder de aandacht in Nederland. De song (die haar ook credit) bevat namelijk een sample van haar debuutsingle: 'I Wanna Be Down' uit 1994. Haar eerste binnenkomst in de Nederlandse Top 40 werd gelijk ook haar grootste hit: haar bekende samenwerking uit 1998 met Monica, die in 1995 al eens de hitlijsten hier had gehaald met 'Don't Take It Personal (Just One of Dem Days)'. Hun samenwerking 'The Boy Is Mine' werd een dikke nummer #1 hit hier.

7. Brandy & Monica - The Boy Is Mine

Ik vond Contagious vroeger ook vreselijk, maar het is eigenlijk wel een heerlijke slow jam.

8

The Boy Is Mine vind ik echt heerlijk geproduceerd. Dat riedeltje dat er de hele tijd doorheen zit, doet het hem voor me. Er komt op een gegeven moment ook een heerlijke bas in.

8,5

8.5

Leuk bedacht, en de gesproken intro is ook ??.

6.5

7,5

8,2

7.75

The Boy Is Mine bereikte enkele hoge, maar ook lage cijfers, en behaald een 7,38 gemiddeld!

4. Brandy & Monica - The Boy Is Mine (7,38 / 13 stemmers)
5. The Isley Brothers feat. Chanté Moore & R. Kelly - Contagious (7,26 / 11 stemmers)
6. John Legend - Used to Love U (7,13 / 13 stemmers)
7. Janet Jackson - That's the Way Love Goes (6,96 / 18 stemmers)

Arrie haalde het al aan: de productie van The Boy Is Mine is om van te smullen. Het brein daarachter is Rodney "Darkchild" Jerkins. R&B producers staan vaak niet zo in de spotlight, in tegenstelling tot Pop en Hip-Hop producers, maar wil je een R&B hit, dan moet je bij Darkchild zijn! 'Lose My Breath' van Destiny's Child, 'If You Had My Love' van Jennifer Lopez en 'He's Not Man Enough' van Toni Braxton zijn maar enkele heerlijke producties van de hand van Darkchild.

De song van vandaag komt ook van de hand van Darkchild. Hij mocht aan het begin van de eeuw-wisseling een aantal tracks voor niemand minder dan Michael Jackson produceren (en deed ook de titelsong van 'Xscape' in 2014). De bekendste productie daarvan is de lead-single van het album 'Invincible'. Na de R&B en Funk wat te hebben losgelaten in de 90's voor het grote deel, kwam Michael in 2001 terug met een minder poppy en meer R&B georiënteerd geluid, al klinkt t nog steeds typisch Michael. Duidelijk dat artiesten als Justin Timberlake en Chris Brown door deze sound zijn geïnspireerd. Wat vinden we op MuMe ervan?

8. Michael Jackson - You Rock My World

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.