menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
1. Off to Sleep (2014)
2. Somnambule (2018)
3. Crier Tout Bas (2015)
4. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
5. Place de La République (2011)
6. C'était Salement Romantique (2008)
7. Ava (2011)
8. De Honte et de Pardon (2018)
9. Slow Show (2014)
10. Ne M'appelle Pas (2019)

1. Danse et Danse (2011)
2. Place de La République (2011)
3. Ensemble (2008)
4. Golden Baby (2011)
5. Somnambule (2018)
6. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
7. Comme des Enfants (2008)
8. C'était Salement Romantique (2008)
9. Adieu (2011)
10. La Petite Mort (2011)

In Danse et danse doorbreekt ze haar gebruikelijke introverte stijl met uitbundige dansritmes, maar wel weer met een gevoelige tekst. Ze weet dat het haar laatste nacht in iemands gezelschap is, maar besluit met volle overgave van die laatste momenten te genieten. Place de La République Is een somber afscheidslied door iemand die terug moet keren van Frankrijk naar Canada. De rustige pianobegeleiding wordt gesteund door weemoedige strijkers.

1. Adieu (2011)
2. C'était Salement Romantique (2008)
3. Comme des Enfants (2008)
4. La Petite Mort (2011)
5. Oublie-Moi (2015)
6. Crier Tout Bas (2015)
7. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
8. Cap Diamant (2011)
9. Place de La République (2011)
10. Danse et Danse (2011)

11. Ne M'appelle Pas (2019)
12. Combustible (2018)
13. Ensemble (2008)
14. Francis (2008)
15. Somnambule (2018)
16. De Honte et de Pardon (2018)

Mijn lijst.
Ik leerde Coeur de Pirate kennen via de franse tv, TV5 of France2 toen die laatste nog in het pakket zat. Het nummer Comme des enfants kwam regelmatig langs, in allerlei tv-shows en natuurlijk de muziekprogramma's Tararata en Acoustic. Dat eerste nummer maakte me zeker benieuwd en ik heb toen ook vrij snel de cd besteld en die viel niks tegen. Het tweede album, tja, vooral meer van hetzelfde met zeker ook een paar uitschieters nog. Daarna die 2 tussendoortjes... bij het 3e album had ik m'n twijfels, was dat nog interessant? Toen kwam de eerste single, Oublie-moi en wow wat een nummer. Ja natuurlijk was dat nog interessant, zeker ook met 2e single Crier tout bas. Ok, eerlijk is eerlijk dat blijken wel verreweg m'n favorieten van het album. Het laatste album is weer wat verder weg van de stijl hoe ik haar heb leren kennen maar ok, 4 pianoalbums is ook wel erg veel. Toch merk ik wel dat nu ik al die albums weer eens heb gedraaid dat die eerste 2 albums wel echt favoriet zijn. Ondanks Oublie-moi (en Premonition zou ook wel top 10 gehaald hebben).

1. Oublie-Moi (2015)
2. Comme des Enfants (2008)
3. Ensemble (2008)
4. Danse et Danse (2011)
5. Golden Baby (2011)
6. Adieu (2011)
7. Crier Tout Bas (2015)
8. Ava (2011)
9. C'était Salement Romantique (2008)
10. Francis (2008)
-
11. La Petite Mort (2011)
12. Ne M'appelle Pas (2019)
13. Somnambule (2018)
14. Cap Diamant (2011)
15. Place de La République (2011)
16. Combustible (2018)
17. De Honte et de Pardon (2018)
18. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
19. Slow Show (2014)
20. Off to Sleep (2014)

Béatrice leren kennen met Comme des Enfants maar Blonde heb ik echt grijsgedraaid, blijft haar meest perfecte plaat. Met name Place de La République vind ik haar meest aangrijpende nummer en zal voor mij altijd gelinkt zijn aan de aanslagen in Parijs gezien ik haar die week zag in Brussel. Daarna werden de albums wat wisselvalliger maar er waren toch nog een paar pareltjes terug te vinden zoals Oublie-Moi en Somnambule. Speciale vermelding ook voor die wondermooie National cover die voor mij echt naast origineel mag staan.

1. Place de La République (2011)
2. Slow Show (2014)
3. Comme des Enfants (2008)
4. Oublie-Moi (2015)
5. Ava (2011)
6. La Petite Mort (2011)
7. Crier Tout Bas (2015)
8. Adieu (2011)
9. Danse et Danse (2011)
10. Somnambule (2018)

Voor mij was 99% totaal nieuw, dus een verhaal heb ik niet echt. Wel blij dat ik deze mocht ontdekken, want het bevalt mij zeker en vast. Iets om later eens uitgebreid te beluisteren. Dat is het mooie neveneffect van al deze Greatest Hits edities. Het was wel héél moeilijk kiezen, ik denk dat deze top er morgen (met uitzondering van mijn nummer één) alweer anders zou uitzien. Ze horen (bijna) allemaal in mijn top 10. Sommige melodieën zijn op zich al wondermooi en dan die prachtige stem als kers op te taart. Dat terwijl ik meer dan de helft niet begrijp.

1. Ensemble (2008)
2. Comme des Enfants (2008)
3. Somnambule (2018)
4. Combustible (2018)
5. Off to Sleep (2014)
6. Cap Diamant (2011)
7. Slow Show (2014)
8. Francis (2008)
9. La Petite Mort (2011)
10. De Honte et de Pardon (2018)

Ik kende tot begin deze week ook maar 1 nummer van haar, maar ze heeft meer fraais gemaakt.

2. Cap Diamant (2011)
3. Danse et Danse (2011)
4. Adieu (2011)
5. Oublie-Moi (2015)
6. Golden Baby (2011)
7. C'était Salement Romantique (2008)
8. De Honte et de Pardon (2018)
9. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
10. Francis (2008)

Voor mij heeft ze 2 uitschieters, de rest volgt op gepaste afstand. Ik vind haar stem wel te meisjesachtig om echt geraakt te worden, hoop dat die nog wat omlaag gaat met het vorderen der jaren. Desondanks ben ik wel benieuwd geworden naar de eerste twee albums.

1. C'était Salement Romantique (2008)
2. Place de La République (2011)
3. Somnambule (2018)
4. Ensemble (2008)
5. Danse et Danse (2011)
6. Ava (2011)
7. Comme des Enfants (2008)
8. Tu Oublieras Mon Nom (2015)
9. Oublie-Moi (2015)
10. Crier Tout Bas (2015)

1. Adieu (2011)
2. De Honte et de Pardon (2018)
3. Place de La République (2011)
4. Ne M'appelle Pas (2019)
5. Somnambule (2018)
6. Oublie-Moi (2015)
7. Off to Sleep (2014)
8. Combustible (2018)
9. Crier Tout Bas (2015)
10. Comme des Enfants (2008)

Toch wel een erg prettig luisteravondje dit

1. Place de La République
2. Oublie-Moi
Saint-Laurent
3. Comme des Enfants
4. Ava
5. Francis
6. Adieu
7. Golden Baby
8. Danse et Danse
9. Cap Diamant
10. Somnambule

Ik moet nog naar huis rijden, dus de ontknoping komt grotendeels in de ochtend. Stay tuned

2. Cap Diamant (2011)
3. Somnambule (2018)
4. Off to Sleep (2014)
5. Oublie-Moi (2015)
6. Slow Show (2014)
7. C'était Salement Romantique (2008)
8. Danse et Danse (2011)
9. Crier Tout Bas (2015)
10. Comme des Enfants (2008)

Van Coeur de Pirate ken ik niet veel (wel voor Oublie-Moi) maar ik ben alvast Grimes aan het luisteren.

De stemming is nu echt definitief gesloten! Thanks EttaJamesBrown, Shaky, Arbeidsdeskundige, dynamo d, Superbitch, E-Clect-Eddy, ranja, stardust_be, esteban, motel matches, herman, remcodulac, 123poetertjes. Met die van mij erbij maakt dat 14 in totaal.

Nu volgt eerst het overzicht van de nummers die buiten de top 10 zijn beland.

20. Combustible [21 pt, 5/14, GP: 6,8]
En Cas de Tempête, Ce Jardin Sera Fermé. (2018)
Meeste punten van: esteban (7)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=QOhr7gb__7g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De laatste single van het laatste album. Heeft relatief weinig tijd gehad om jullie harten te veroveren, dus de laatste plaats komt niet heel onverwachts.
Combustible schreef:
Affamée d’amour, avide de remords
 / Je recherche le confort dans mes alentours

19. Slow Show [22 pt, 5/14, GP: 6,6]
Trauma (2014)
Meeste punten van: stardust_be (9)

https://www.youtube.com/watch?v=CTTe7MrnYT0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Het enige nummer in de finale dat niet door Béatrice zelf is geschreven. En een van de twee nummers die niet in het Frans worden gezongen. Slow Show is een piano- en strijkerversie van het gelijknamige nummer van The National, opgenomen voor een Canadese televisieserie. Wat mij betreft kan deze cover zich behoorlijk meten met het origineel. Als je goed luistert valt trouwens op dat ze in het couplet dat volgt na het eerste refrein precies 1 woord van de songtekst iets heeft aangepast, immers de meest masculiene verwijzing die er zo'n beetje bestaat (ze lijkt volgens mij nu 'Day' te zingen, horen jullie dat er ook in? )
Slow Show schreef:
Looking for somewhere to stand and stay
I leaned on the wall and the wall leaned away
Can I get a minute of not being nervous
And not thinking of my d?

18. Ne M'appelle Pas [24 pt, 4/14, GP: 5]
[Single] (2019)
Meeste punten van: Arbeidsdeskundige (9)

https://www.youtube.com/watch?v=g__iNTJ19cs

Het nieuwste nummer en de enige finalist dat (nog) niet op een album staat. Béatrice geeft haar onbetrouwbare ex-vriend de bons, nadat blijkt dat het een notoire vreemdganger is. Waarop hij avances maakt naar haar vriendinnen en dan alsnog kansloze pogingen doet om haar hart terug te winnen
Ne M'appelle Pas schreef:
Mais j’ai tout compris / Le jour ou t’as voulu te faire mes amies

17. La Petite Mort [27 pt, 6/14, GP: 6,5]
Meeste punten van: Shaky (9)
Blonde (2011)

https://www.youtube.com/watch?v=8p_OooDZqTw

Een melancholisch pianoliedje over een niet meer te redden liefde
La Petite Mort schreef:
Mon cœur n’est plus comme avant / Car il s’endort tout doucement

16. Cap Diamant [28 pt, 5/14, GP: 5,4]
Blonde (2011)
Meeste punten van: motel matches, Gretz (9)

https://www.youtube.com/watch?v=qOXHjc8xw_g

Nog een klein en introvert pianoliedje, van het soort waar Cœur de Pirate patent op lijkt te hebben. Over een (zomer)liefde die nooit echt tot bloei kwam. De titel verwijst naar de gelijknamige kaap waarop Quebec City zich bevindt, precies tussen de Saint Lawrence en de Saint-Charles rivier in.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/79_-_Québec_-_Juin_2009.jpg/2560px-79_-_Québec_-_Juin_2009.jpg

Cap Diamant schreef:
Et tu m'as volé ce qu'il reste de l'été
Des berceuses que tu chantais pour me calmer
Ne me laisse plus ici, ne me laisse plus cette fois
Même si je ne suis rien pour toi

Ha! Dat laatste wist ik niet. Je leert nog wat bij in de Greatest Hits.

15. Tu Oublieras Mon Nom [30 pt, 7/14, GP: 6,7]
Roses (2015)
Meeste punten van: dynamo d (7)

https://www.youtube.com/watch?v=75MKy31--o4

Geen cover van de gelijknamige song van Johnny Hallyday. Wel weer een nummer dat draait rondom een afscheid / voorbije liefde. Béatrice drukt het lijdend voorwerp op zijn hart dat ze er definitief klaar mee is en dat hij haar naam snel weer zal vergeten. Over vergetelheid gesproken, dat is wel vaker een terugkerend thema in Cœur de Pirate's oeuvre. Er zullen er nog enkele nummers volgen die hier naar refereren
Tu Oublieras Mon Nom schreef:
Et tombe encore, tu promets cette fois
Tu oublieras mon nom

13/14. Francis [32 pt, 7/14, GP: 6,4]
Cœur de Pirate (2008)
Meeste punten van: Arbeidsdeskundige (10)

https://www.youtube.com/watch?v=H24o0JvFipw

Een hommage aan haar beste vriend Francis, met wie ze op haar 15e samen in een post-hardcore bandje zat (genaamd December Strikes Back). Het is tevens de allereerste single die ze uitbracht. De songtekst leest als steun in de rug voor Francis, die ongewenst single is en diepe verlangens koestert voor een amoureuze relatie. Gelukkig is Béatrice toen ze dit nummer schreef meer richting de pop gegaan, anders hadden we allicht nooit van haar muziek vernomen.
Béatrice Martin schreef:
Francis c’est mon meilleur ami. Et une des meilleures personnes sur la planète terre, et il est célibataire

Francis schreef:
Mais toi tu ne sais pas comment t'y prendre
Ta gorge se resserre et ton cœœur bat de plus belle
Alors que tes yeux sont sur elle

13/14. De Honte et de Pardon [32 pt, 7/14, GP: 6,4]
En Cas de Tempête, Ce Jardin Sera Fermé.  (2018)
Meeste punten van: remcodulac (9)

https://www.youtube.com/watch?v=sIOCFBrtuJg

Een nummer over schuld en vergeving, want een van Béatrice's lovers is weer eens vreemdgegaan Andermaal valt op hoe mooi de pianomelodie matcht met haar zachte stem

De Honte et de Pardon schreef:
Et si ce qu’on raconte est vrai
Je compterai mes regrets
Alors que tu défiles mon corps de tes mensonges
Tes lèvres quittent les miennes
Te rappelles-tu les siennes
Celles qui n’ont jamais pu énoncer ton nom
De honte et de pardon

12. Ensemble [33 pt, 4/14, GP: 2,8]
Cœur de Pirate (2008)
Meeste punten van: esteban (10)

https://www.youtube.com/watch?v=i3u0vq0WyIA

De derde single van haar debuut. Best wel een atypisch nummer binnen het oeuvre, vanwege het staccato pianoloopje, het hoge(re) tempo waarin ze de woorden op ons afvuurt en de blazers op het eind.

Mogelijk is dit nummer de sleutel geweest naar een groter publiek. De Quebecoise fotograaf Francis Vachon gebruikte Ensemble voor een filmpje van zijn zoontje op YouTube, dat vervolgens werd getoond tijdens Good Morning America. Diezelfde dag werd Cœur de Pirate al vermeld op de blog van Perez Hilton, die haar maar direct uitriep tot de nieuwe Feist. Daarmee zette ze zichzelf direct in half Canada en de VS op de kaart.
Ensemble schreef:
Car ensemble rime avec désordre,
Et l'homme que tu es n'est plus que discorde
Car ce que tu es rime avec regret
De ma part je n'ai que ceux qui restent à jamais

11. Off to Sleep [37 pt, 6/14, GP: 4,8]
Child of Light (2014)
Meeste punten van: dynamo d (10)

https://www.youtube.com/watch?v=mBOWeESJ094

Met recht de verrassing van de finale, wie had überhaupt dat deze standout populair genoeg zou zijn?
Het is het afsluitende nummer van de soundtrack van de computergame Child of Light. Een met lof ontvangen RPG die verhaalt over een meisje genaamd Aurora, die in het imaginaire land Lemuria de taak heeft om de zon, de maan en de sterren terug te brengen, die gevangen worden gehouden door de Koningin van de Nacht. Ik heb het spel zelf nooit gespeeld, maar het verhaal klinkt alvast episch en de visuals schijnen fenomenaal te zijn. Op het Engelstalige Off to Sleep valt wederom op hoe mooi haar accent eigenlijk is. Tof om te zien dat een niet-single van een vrij onbekende soundtrack het alsnog behoorlijk goed doet in de finale!
Off to Sleep schreef:
And I'll be waiting for the light
That guides us through the worst of nights
And I'll be waiting for the sign
You're coming back
And you have found your path

10. C'était Salement Romantique [37 pt, 7/14, GP: 5,7]
Cœur de Pirate (2008)
Meeste punten van: herman (10)

https://www.youtube.com/watch?v=1-O8-MujrY0

Een enigszins zwaarmoedige (lang vervlogen) love story die Béatrice hier uit haar hoed tovert, met een nonchalance van been there done that. De afsluitende track van haar debuut voelt ook als een bitterzoete touch, want de instrumentatie op C'était Salement Romantique heeft eerder een vederlicht karakter. Wat ook opvalt is het bijzondere slot. Vanaf 1:55 start een lang instrumentaal outro, waarbij de piano ondersteuning krijgt van een hemelse viool. Een schitterende climax van een nummer dat bijvoorbeeld ook niet had misstaan op de soundtrack van Amélie Het is de nummer #1 van herman.
C'était Salement Romantique schreef:
Tu es plus facile à faire qu'à comprendre
Et tomber je n'ai pas pu te prendre

9. Crier Tout Bas [39 pt, 9/14, GP: 4,3]
Roses (2015)
Meeste punten van: EttaJamesBrown, dynamo d (8)

https://www.youtube.com/watch?v=nfbtlsQVbx0

De tweede single van het derde album, waarop Cœur de Pirate voorzichtig uitstapjes begon te maken naar de Engelse taal. Crier Tout Bas is echter nog steeds in onvervalst (Quebecs-)Frans. Een gevoelige ballade die ze voor haar dochtertje Romy heeft geschreven, en handelt over depressieve gevoelens en onzekerheden. Ze geeft in een interview aan dat de geboorte van haar dochter in 2012 enorm veel verschil heeft gemaakt

Béatrice Martin schreef:
I wrote this song called "Crier Tout Bas" a while back. Like everybody, I think I’ve been dealing with depression. Sometimes, especially when you’re doing this kind of job and you’re very lonely at times. I wanted to write a song that was basically a lending hand.

So I wrote this song… what do I say? I say, 'Et si la terre est sombre, et si la pluie te noie' which is, 'If the earth gets dark and if you feel like the rain is drowning you, you know you can always talk to me'. That was my song to her. I felt like I needed to write something that would reassure her later. Not just sad stuff; so she’ll be like 'what’s wrong with you, Mom? Were you sad?' (laughs). No, she changed everything.

Arrie schreef:
Crier Tout Bas is een prima popliedje, dat vooral mooi is aangekleed door zwierige strijkers. Mooie dramatiek, zonder over het randje te gaan.

Crier Tout Bas schreef:
Mais quand les saisons attendront ton retour
Ce sera le vent qui portera secours
J’ai voulu calmer ton souffle qui s’étouffait
Des courses vers le vide, ton rire qui soupirait
Si tu mets le cap vers des eaux restant troubles
Je serai le phare qui te guidera toujours

8. Golden Baby [40 pt, 7/14, GP: 5,7]
Blonde (2011)
Meeste punten van: EttaJamesBrown (10)

https://www.youtube.com/watch?v=_dc--IDuTHY

Het lichtvoetige Golden Baby is de laatste single van Blonde (haar breakup-plaat) en een van de snellere en meest swingende songs uit het deelnemersveld. Een nummer over een collega-muzikant op wie ze een oogje had. Andermaal een dude bij wie het woord trouw niet in het woordenboek voorkomt Het is het favoriete nummer van EttaJamesBrown.
Golden Baby schreef:
Mais quand je l’ai vue près de toi
Celle qui en chanson reprend vie
Je sais maintenant que tu m’avais menti

7. Danse et Danse [42 pt, 10/14, GP: 6,8]
Blonde (2011)
Meeste punten van: Superbitch (10)

https://www.youtube.com/watch?v=yaLJLcMNKUQ

De een-na hoogste niet-single van de finale en tevens de nummer #1 van Superbitch! Danse et Danse is een meer uptempo nummer met een groovende melodie, ondersteund door strijkers en een opvallende beat. Lyrisch gezien kiest ze nu voor een intrigerend thema dat voor veel van haar generatiegenoten bekend voor zal komen. Ze beschrijft de neiging van millennials cq. tindergeneratie om zich steeds vaker als lustdieren te gedragen, met name in de fase na een break-up. Men is het geloof in de liefde kwijtgeraakt, maar kan tegelijkertijd niet zonder de lust. Om de pijn te verdoven wordt het dan al snel vrij normaal om met Jan en alleman voor 1 nacht het bed in duiken, terwijl het gevoel en het daadwerkelijke geven/houden van steeds verder afstompt. ('Mais danse et danse sans que j'aie à t'aimer / Je ne t'aurai plus quand ce sera demain'). Snelle bevrediging boven duurzaam geluk.
Superbitch schreef:
In Danse et danse doorbreekt ze haar gebruikelijke introverte stijl met uitbundige dansritmes, maar wel weer met een gevoelige tekst. Ze weet dat het haar laatste nacht in iemands gezelschap is, maar besluit met volle overgave van die laatste momenten te genieten.

Danse et Danse schreef:
Tu dis que «I’m your only one.»
C’est ça, prends-moi pour une cone

6. Adieu [42 pt, 7/14, GP: 5]
Blonde (2011)
Meeste punten van: E-Clect-Eddy, remcodulac (10)

https://www.youtube.com/watch?v=n7vYo6l06lo

Een onweerstaanbare break-up song (niet voor het eerst), in dit geval specifiek verhalend over het daadwerkelijke moment van afscheid nadat de bom is gebarsten. Want voor de 10e keer loopt er weer een romance op de klippen omdat Martins wederhelft overspel pleegt Als de wereld van Cœur de Pirate je referentiekader was, zou vreemdgaan onderhand aan de orde van de dag zijn. Gelukkig leverden al haar desillusies wel een scala aan fijne liedjes op. Bekijk ook zeker even schitterende deze (stripped down) live-opname
Adieu schreef:
Va voir les autres, je n’en pense rien
Je t’ai aimé et je t’assure que c’est la fin

5. Ava [43 pt, 7/14, GP: 4,9]
Blonde (2011)
Meeste punten van: Shaky (10)

https://www.youtube.com/watch?v=N1kD0Uzske8

De best scorende finalist die nooit officieel als single uitgebracht is. Ava refereert naar de legendarische Amerikaanse actrices/zangeres Ava Gardner, die in de jaren net na de Tweede Wereldoorlog bij het grote publiek bekend werd. Aan haar Hollywood fame kwam in 1955 abrupt een einde, toen ze zich op het hoogtepunt van haar carrière terugtrok in Spanje, compleet uitgekeken op het leven in L.A. Als persoon is ze berucht geraakt vanwege haar turbulente liefdeleven (rock & roll), met meerdere stormachtige huwelijken (o.a. met Frank Sinatra). Cœur de Pirate heeft getracht Gardners roerige leven in een song samen te vatten, wat in mijn ogen aardig is gelukt. Ava is het favoriete nummer van Shaky.
Ava schreef:
Oh, Ava, tu crées l’envie sur ton passage
Tu hurles sous tes airs de Paname, Madame
Tu aimes sans âme

4. Oublie-Moi [51 pt, 8/14, GP: 4,6]
Roses (2015)
Meeste punten van: ranja (10)

https://www.youtube.com/watch?v=VGQq3cL-LIo

De sprankelende leadsingle van Roses eindigt net buiten het podium. Het enige nummer dat zowel in een Franse als Engelse versie (Carry On) bestaat. Wisten jullie dat ze de Engelstalige tekst als eerste heeft geschreven? In Frankrijk en Wallonië werd het nummer een bescheiden hit. Zoals de songtitel al aangeeft bevindt Béatrice zich voor de verandering weer eens in een tijd van vergeten en doorgaan, omdat het liefdesvuur hard gedoofd is. Vergeten is met recht het toverwoord in haar teksten, een motief dat zeer regelmatig terugkeert. Oublie-Moi is de favoriet van ranja.

Arrie schreef:
Het was een goed jaar voor de Canadese zangeres Cœur de Pirate. Tweemaal staat ze in de bovenste helft van de Eindafrekening. Waar Crier Tout Bas een rustig, emotioneel popliedje was, is Oublie-Moi juist lekker uptempo. Het is niet voor niets dat het nummer in een Engelstalige versie (Carry On) zelfs de dance-charts van de Billboard heeft gehaald. Dat verbaasde mij alsnog wel, maar het zou ook kunnen dat er remixes van bestaan die veel in de Amerikaanse clubs worden gedraaid. Cœur de Pirate is niet de meest opvallende of vernieuwende artiest in deze lijst, maar wel eentje die weet hoe je een goed popliedje moet schrijven. En dat is ook wat waard.

Béatrice Martin schreef:
I think it’s safe to say that we’ve all had that one toxic relationship. It basically talks about the transition of my very bad life to a very stable life. I had realized that I loved myself enough to let someone go.
It’s about 'realizing you have enough love around you, and love for yourself, to move on from whatever relationship you had before. It’s important to know when it’s over, and that has to come from you.'

Oublie-Moi schreef:
On court à l’échec, à perte au pire
J’ai cru que tu m’aimerais pour un temps

3. Comme des Enfants [55 pt, 10/14, GP: 5,5]
Cœur de Pirate (2008)
Meeste punten van: ranja, esteban (9)

https://www.youtube.com/watch?v=TqSKGZCwEFA

Een schattig liedjesliedje over een koppel dat zich ervan bewust is dat hun relatie weinig betekenis heeft, maar desondanks is hun liefde te sterk om van elkaar weg te gaan. Comme des Enfants is de fan favourite bij haar concerten. Hét nummer dat door het publiek altijd luidkeels (a capella) wordt (mee)gezongen. Tevens haar doorbraakhit in Franstalig Europa.
concertnews.be (2012) schreef:
Dan volgt het moment waar iedereen op gewacht heeft, ‘Comme Des Enfants‘ de hit waarmee de Canadese het hart van alle Franssprekenden veroverd heeft. Er klinkt een kakafonie van verschillende tonen en klanken van mensen die samen dezelfde songtekst zingen. Geweldig hoe muziek mensen één kan doen voelen.

concertnews.be (2013) schreef:
Voor ‘Comme Des Enfants’ schakelt Martin haar in-ears uit en gaat vooraan op het podium staan om samen met het ganse Circus een a capella versie neer te zetten. Samenzang op een concert klonk nog nooit zo goed en ook de sfeer bevindt zich in de hoogste regionen als het op zaalshows aan komt.

Comme des Enfants schreef:
Et il m'aime encore
Et moi je t'aime un peu plus fort
Et on se prend la main, comme des enfants
Le bonheur aux lèvres, un peu naïvement
Et on marche ensemble, d'un pas décidé
Alors que nos têtes nous crient de tout arrêter

2. Somnambule [61 pt, 10/14, GP: 4,9]
En Cas de Tempête, Ce Jardin Sera Fermé.  (2018)
Meeste punten van: dynamo d

https://www.youtube.com/watch?v=5keCkSvLnyU

De Slaapwandelaar, een van de nieuwste nummers die meedoet, maakt indruk met een tweede plaats. Dit had ik zeker niet verwacht van deze sombere pianoballad, afkomstig van haar laatste langspeler. In de MuMeAfrekening (2018) werd het nummer een behoorlijke hit (#5 8w + de 41e plek in de Eindlijst). Béatrice schrijft over de post-tour depressie waar ze mee kampte, wat ze ervoer als een intense psychologische ontbering. Somnambule werd net als de nummer 3 door meer users in hun lijst opgenomen (10 keer), maar verloor het op hoge noteringen van de winnaar.
AstroStart schreef:
Een melancholische pianoballad over de depressie van zangeres Béatrice Martin. De titel van het nummer is slaapwandelaar. Ik versta geen woord Frans, maar in het Engels is het verhaal van Martin goed te volgen. "And I’m a sleepwalker / My dream becomes silence, and I wander around without it / The doubts of an incredulous person are getting lost into the night. And everything’s settled / I only live off ideals and broken words / I try to be complete with love and strangers." Dit nummer is een beetje langs me heengegaan dit jaar, maar fijn dat er weer even extra aandacht voor is in de eindlijst.

Somnambule schreef:
Et je suis somnambule
Mon rêve devient silence, et j’erre sans lui
Les doutes d’une incrédule se perdent dans la nuit
Et tout s’est décidé, je ne vis que d’idéaux de mots cassés
Je tente d’être complétée, d’amour et d’inconnu

Gretz schreef:
Ava refereert naar de legendarische Amerikaanse actrices/zangeres Ava Garnder, wiens artistieke carrière met name in de jaren 40 tot leven kwam. Verder werd ze als persoon vooral gekenmerkt door een turbulent liefdeleven (rock & roll) en enkele schandalen.
Gardner...Ava Gardner, zeg ik als MovieMeter-lid
Leuke stukjes zo. Als ik wat tijd over heb, ga ik de clips hier eens een kans geven.

1. Place de La République [74 pt, 8/14, GP: 2,8]
Blonde (2011)
Meeste punten van: stardust_be, motel matches, 123poetertjes, Gretz

https://www.youtube.com/watch?v=snYZl-vujf4

Op #1 staat uiteraard de gedoodverfde favoriet. Maar liefst 4x door iemand bovenaan zijn/haar top 10 geplaatst. Place de La République had met een notering in de MuMeLadder en De Witte Trui en een 21e plaats in de EindAfrekening van 2013 een eer hoog te houden en slaagt daar glansrijk in!
stardust_be schreef:
Met name Place de La République vind ik haar meest aangrijpende nummer en zal voor mij altijd gelinkt zijn aan de aanslagen in Parijs gezien ik haar die week zag in Brussel.

Gretz schreef:
Place de la République, de laatste single van Blonde (2011), is voor mij het absolute hoogtepunt op een zwoele breakup-plaat vol met onweerstaanbare pianopopliedjes. We horen een bezwerende en weemoedige ballade met een pakkende melodielijn, gedragen door de klassieke piano. Het schitterende, rijke arrangement kent een zorgvuldige opbouw. Bij de piano voegen zich eerst gitaar en daarna een viool. In de tweede helft komen er meer sierlijke strijkers bij, die de pianomelodie zullen ondersteunen. En dan zijn er nog de subtiele drums tot besluit.

Béatrice' dromerige, liefelijke en licht zuchtende stem is er daarnaast een om van weg te smelten. Place de la République is in essentie een verdrietig liefdesliedje, maar door het verschrikkelijke slagveld in de stad van de liefde kan ik het nummer sinds 13 november 2015 moeilijk meer loskoppelen van de geografische plaats in de titel. Vooral de laatste zin geeft me keer op keer rillingen. 'Un soir qui m'a rendue bien triste, un soir Place de la République.’ We voel(d)en ons voor even verslagen, maar komen altijd sterker terug.

Superbitch schreef:
Place de La République Is een somber afscheidslied door iemand die terug moet keren van Frankrijk naar Canada. De rustige pianobegeleiding wordt gesteund door weemoedige strijkers.

Ingelise De Vries (De vergeten liedjes van de Top 2000) schreef:
Het nummer geeft de sfeer van Parijs op zaterdag 14 november 2015 weer. Verslagen, verdrietig, terneergeslagen. Maar vooral ook heel erg rustig. Er is nog geen woede, geen angst. Men is alleen maar verslagen. De lucht is grijs en druilerig. Maar de sfeer is sereen. Het leven gaat door, maar net even op een wat minder tempo. Net als dit nummer. Prachtig, rustig, maar een tikkeltje verdrietig.

https://media.giphy.com/media/dyMI0fUutcFU3gyFxq/giphy.gif

Samenvattend is hier het overzicht van de gehele Top 20. Nogmaals dank voor alle bijdragen, erg leuk om te zien dat meerdere users (die Cœur de Pirate's muziek nog nauwelijks kenden) deze week hebben aangegrepen om haar werk te ontdekken

20. Combustible [21 pt, 5/14, GP: 6,8]
19. Slow Show [22 pt, 5/14, GP: 6,6]
18. Ne M'appelle Pas [24 pt, 4/14, GP: 5]
17. La Petite Mort [27 pt, 6/14, GP: 6,5]
16. Cap Diamant [28 pt, 5/14, GP: 5,4]
15. Tu Oublieras Mon Nom [30 pt, 7/14, GP: 6,7]
13. Francis [32 pt, 7/14, GP: 6,4]
13. De Honte et de Pardon [32 pt, 7/14, GP: 6,4]
12. Ensemble [33 pt, 4/14, GP: 2,8]
11. Off to Sleep [37 pt, 6/14, GP: 4,8]
10. C'était Salement Romantique [37 pt, 7/14, GP: 5,7]
9. Crier Tout Bas [39 pt, 9/14, GP: 4,3]
8. Golden Baby [40 pt, 7/14, GP: 5,7]
7. Danse et Danse [42 pt, 10/14, GP: 6,8]
6. Adieu [42 pt, 7/14, GP: 5]
5. Ava [43 pt, 7/14, GP: 4,9]
4. Oublie-Moi [51 pt, 8/14, GP: 4,6]
3. Comme des Enfants [55 pt, 10/14, GP: 5,5]
2. Somnambule [61 pt, 10/14, GP: 4,9]
1. Place de La République [74 pt, 8/14, GP: 2,8]

https://open.spotify.com/user/gretzs/playlist/6L7opo75cdK4HFev3cO0w3

Greatest Hits of Cœur de Pirate (Jan '20) on Spotify - open.spotify.com

Het woord is nu aan TornadoEF5 voor de Greatest Hits-editie van een briljante en iconische zangeres c.q. MuMeDarling die de afgelopen dagen veelvuldig in het nieuws was

jordidj1 (moderator)
weet Tornado dat 'ie nu aan de beurt is?

Mooie presentatie weer Geert! Leuk eens wat meer van werk te beluisteren.

TornadoEF5 schreef:
Mag ik me ook inschrijven. Mention me trouwens maar, is wel leuk om eens een iedere week een andere groep te leren kennen op deze manier. Ik ga Beach House en Cocteau Twins later ook nog wel eens toevoegen, maar dat zal dan voor 2020 zijn.

dit was eind februari vorig jaar zijn enige bericht in dit topic en hij is al een week niet online geweest, dus het zal me benieuwen...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.