menu

Muziek / Muziekgames / MumeAfrekening 2015

zoeken in:
Eigenwijze 30 schreef:
Bedankt Arrie voor jouw verhaaltjes en jaaroverzicht. Het motiveert mij om weer te posten.
Sommige hadden een stuk hoger gestaan als ik de laatste 15 weken had meegedaan.

Zou ook leuk zijn als je weer zou aanhaken. Er zitten soms echte pareltjes in je lijst. Zo heb ik via jou kennis kunnen maken met de Haya Band. Een van de mooiste platen van 2015.

Goed bezig Arrie. Leuk om dit te lezen en de vergeten en gemiste singles nog eens te checken.

Goed gevonden, mocht dus toch gewoon in het topic.

Leuk om dit einde zo te volgen, wie weet dat ik dit jaar mee doe.

Ondanks dat ik al lang geleden ben afgehaakt kijk ik hier nog wel eens.

Opnieuw meedoen zit er helaas niet in. Te veel andere topics waar ik actief ben en deze lijst vraagt best wel veel inzet en tijd.

Eigenwijze 30 schreef:
Bedankt Arrie voor jouw verhaaltjes en jaaroverzicht. Het motiveert mij om weer te posten.

Dat zou leuk zijn. Qua smaak voeg je een hoop toe.

#60 Low - No Comprende (288 punten)

Eerste notering: curufin, 28 juni
Nummer 1 van: Aroentje, gerre
Ook in de lijst van: Silent_shout, stardust_be, Vince vega, DenDimi, Arrie, Sundance

Low is een gevestigde naam in de alternatieve muziekwereld, met een carrière van ruim twintig jaar, en ook op MuMe hebben ze aardig wat liefhebbers. Toch hadden ze nog niet echt een succesvolle single in de MuMeAfrekening. Tot vorig jaar. Hun laatste album wordt door velen gezien als weer een beetje op het oude niveau na een paar mindere albums. Hun muziek wordt vaak omschreven als slowcore; trage, melancholische muziek. No Comprende gaat over onbegrip in een relatie, hopelijk gaat dat niet over de relatie tussen Alan Sparhawk en Mimi Parker, die de spil van de band vormen. Het nummer is ook vrij traag, maar kenmerkt zich wel door een groove die het nummer voortsleept. Met aan het eind een mooie, intense break.

#59 Róisín Murphy - Exploitation (291 punten)

Eerste notering: Arrie[/user, 20 april
Nummer 1 van: Arrie
Ook in de lijst van: herman, Dance Lover, Eigenwijze 30, Sundance, Silent_shout, Sunderland

Róisín Murphy is vooral bekend als de zangeres van Moloko, het duo van Sing It Back, The Time Is Now, Fun for Me, etc. Veel dansbare nummers vooral. Ze zijn echter al een tijdje uit elkaar, ook op relationeel vlak, want het was een stelletje. Sindsdien probeert Róisín het solo, en op haar vorige album probeerde ze zelfs een succesvol popalbum met grote hits erop te maken. Dat verbaasde me, ze leek me niet het type die om commercieel succes geeft. Het was wat mij betreft een sterk album, maar behaalde toch niet het succes waar ze op hoopte. Op haar laatste album doet ze daarom maar gewoon waar haar eigen ding, zonder zich wat van anderen/het publiek aan te trekken. Het resultaat is minder dansbaar dan we gewend zijn, maar juist spannende, ingetogen popmuziek. Linkje gaat overigens naar de clip, maar dat is een ingekorte versie. De albumversie heeft nog een prachtig instrumentaal einde.

#58 Dave Gahan & Soulsavers - All of This and Nothing (302 punten)

Eerste notering: Vince vega, 12 september
Nummer 1 van: DjFrankie
Ook in de lijst van: musician, Sundance, curufin, iamsander, Ozric Spacefolk

De naam Dave Gahan komt je wellicht wel bekend voor. Dat kan kloppen, want hij is de zanger van Depeche Mode, de band die steevast de ladderfinale haalt met Enjoy the Silence. Dan zijn de oren van veel Afrekeners dus al meteen gespitst. Zijn stemgeluid blijkt heel mooi te passen bij de donkere, broeierige rockmuziek van Soulsavers. En voor de liefhebbers: er is in december een nieuwe single uitgebracht; Shine. Wellicht gaan we die binnenkort ook tegenkomen in de lijstjes.

#57 Marriages - Skin (307 punten)

Eerste notering: jassn, 25 januari
Ook in de lijst van: Aroentje, Vince vega, curufin, herman, Silent_shout, gerre, Eigenwijze 30

Marriages is een onbekende naam maar als ik dan zeg dat dit de band van Emma Ru Rundle (ook lid van Red Sparowes) is, zullen er een paar mensen opveren. Haar single Arms I Know So Well deed het ook goed in dit topic en in het Song van het Jaar-topic. Arms I Know So Well is een singer-songwriterliedje, maar op Marriages wordt haar muziek omgeven door een post-punkgeluid, dat terug doet denken aan de 80s en aan de shoegaze van begin jaren '90. Het duistere zusje van de Cocteau Twins. Leuk om zulke onbekende bandjes ook tegen te komen in de Eindafrekening.

#56 Oscar & the Wolf - Joaquim (307 punten)

Eerste notering: curufin, 13 juni
Nummer 1 van: niemand
Ook in de lijst van: JoaMuse, DenDimi, Silent_shout, Arrie, Sundance, iamsander

Onbekend geldt echter zeker niet voor Oscar & the Wolf. Ze haalden in 2012 nog de Eindafrekening met Orange Sky, al hadden ze toen nog een wat meer folky geluid. Ook hier is er een donker randje overheen gekomen. In België zijn ze trouwens razend populair, en hun meest recente single, een cover van Amy Winehouse' Back to Black, scoort daar erg goed in de charts. Joaquim is een mooi, spannend liedje dat wat filmisch aandoet in de instrumentatie en waar Oscar's stem wat mij betreft ook goed tot zijn recht komt.

#55 Lamb - What Makes Us Human (312 punten)

Eerste notering: Arrie, 12 juli
Nummer 1 van: Aroentje
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin, Silent_shout, Sundance, gerre

Ik volg veel artiesten op Facebook zodat ik vaak snel op de hoogte ben als ze een nieuwe single uitbrengen. Zo plaatste Lamb van de zomer een clip van What Makes Us Human op hun Facebook-pagina, wat ook op hun officiele YouTube-pagina stond. Ik dacht: ah, dat is dus de nieuwe single, ik zette hem in mijn lijst, en al snel werd ie door meer users opgepikt. Maar ik had niet goed gelezen: het was een clip die door fans was gemaakt. Die hadden hem naar Lamb opgestuurd, en Lamb vond hem zo mooi dat ze hem deelden. Dat maakt What Makes Us Human echter nog geen single. Ach ja, soms vind ik het niet erg als er een niet-single doorheen glipt, zeker niet bij zo'n prachtig nummer als What Makes Us Human.

Want bij Lamb denk je wellicht vooral aan de jaren '90 en begin jaren '00, aan nummers als Gorecki en Gabriel, maar ze zijn nog altijd goed bezig. Ook in de Afrekening, want het voorgaande jaar eindigde We Fall in Love zelfs in de top 20 van de Eindafrekening. En een 55e plaats is ook mooi voor dit bezwerende lied, aangezien het eigenlijk geen single was... Wel een mooie clio trouwens!

#54 Wolf Alice - You're a Germ (322 punten)

Eerste notering: Sunderland, 15 juni
Nummer 1 van: Sunderland, JoaMuse
Ook in de lijst van: Gretz, DenDimi, DjFrankie

Wolf Alice lijkt ondertussen een vaste kandidaat in de Eindafekening. In 2013 stonden ze erin met Bros, in 2014 met Moaning Lisa Smile, en deze keer dus met You're a Germ. Stiekem vind ik het dan wel leuk dat ik ze ooit geïntroduceerd heb in het topic.

De sound van de band is sinds die eerste single (Bros) wat meer richting jaren '90-rock/grunge-rock gegaan. Bros is dan ook opnieuw opgenomen, waardoor het beter paste op het album. Zelf ben ik daardoor wat afgehaakt, maar andere users hebben daar geen enkel probleem mee. Vooral het schreeuwerige refrein voelt trouwens heel erg jaren '90, lekker energiek ook. En dat voor zo'n schattig meisje als zangeres, maar schijn bedriegt.

#53 Siskiyou - Deserter (324 punten)

Eerste notering: Co Jackso, 27 januari
Nummer 1 van: Dance Lover
Ook in de lijst van: Sundance, Silent_shout, Arrie, gerre, Gretz

Siskiyou is de band van Colin Huebert, de vroegere drummer van de Great Lake Swimmers, samen met Erik Arnesen die nog altijd banjo speelt in die band. Dat zou je echter nooit raden, want de muziek staan mijlenver af van de folk van de Great Lake Swimmers. Dit is spannende, theatrale rock die meer richting Arcade Fire gaat (zowel qua zang als qua stijl). Avontuurlijke barok-rock, erg leuk om tegen te komen in de Eindafrekening.

#52 Young Ejecta - Into Your Heart (327 punten)

Eerste notering: Aroentje, 13 januari
Nummer 1 van: Gretz, herman
Ook in de lijst van: Dance Lover, Silent_shout

Young Ejecta is de samenwerking tussen zangeres Leanne Macomber (voorheen lid van Neon Indian) en producer Joel Ford, die nog samen heeft gewerkt met Oneohtrix Point Never. Ze heetten vroeger Ejecta, totdat ze een berichtje kregen van ene DJ Ejeca. Nu is het dus Young Ejecta en maken ze synthpop, in de hoek van Purity Ring. Ingetogen vrouwenzang gecombineerd met een lekkere, elektronische productie die mooi op- en af- wordt gebouwd. Aroentje was er heel vroeg bij, daarna duurde het een tijdje voor de rest het ook oppikte.

#51 The Vryll Society - Coshh (328 punten)

Eerste notering: DjFrankie, 13 oktober
Ook in de lijst van: Vince vega, musician, curufin, Sundance

Eén van de populairste bands van het laatste kwartaal van 2015 was wel The Vryll Society. Nog een totaal onbekende band, tot Vince vega in augustus Beautiful Faces oppikte. En dan heb je het mooie systeem van de MuMeAfrekening, waarin de leden elkaars lijstjes afspeuren op tips, en een obscure band zo kan uitgroeien tot een heel grote band in het topic. Beautiful Faces gaan we nog tegenkomen, dat verklap ik alvast, maar dat mag ook geen verrassing heten. Coshh was de opvolger ervan, die er heel snel achteraan kwam en daardoor wat overschaduwd werd door Beautiful Faces. Hij staat echter nog steeds in een aantal lijstjes dus had nog hoger kunnen komen.

De band maakt gedreven indierock, met een sterke, stuwende ritmesectie, en een mooi, helder gitaargeluid dat het handelsmerk van de band lijkt te zijn. De muziek knalt lekker uit de speakers, maar heeft toch ook wat dromerigs in zich. En het is op het moment de favoriete band van DjFrankie, geloof ik.

Ik vraag me nu trouwens wel af wat die titel betekent...

Edit: Google is je vriend, het staat voor Control of Substances Hazardous to Health.

Arrie schreef:
Onbekend geldt echter zeker niet voor Oscar & the Wolf. Ze haalden in 2012 nog de Eindafrekening met Orange Sky, al hadden ze toen nog een wat meer folky geluid. Ook hier is er een donker randje overheen gekomen. In België zijn ze trouwens razend populair, en hun meest recente single, een cover van Amy Winehouse' Back to Black, scoort daar erg goed in de charts. Joaquim is een mooi, spannend liedje dat wat filmisch aandoet in de instrumentatie en waar Oscar's stem wat mij betreft ook goed tot zijn recht komt.
Oscar's stem? De zanger heet helemaal niet Oscar maar Max Colombie, lekker verwarrend.
Dat je enkel Orange Sky vermeldt en niet Princes en Strange Entity, wil dat zeggen dat die laatste nummers de Eindafrekening niet haalden? Dat verbaast me dan toch, dat zijn hun twee populairste nummers. In de Eindafrekening van Studio Brussel van 2014 haalden Princes en Strange Entity respectievelijk de 6e en 1e plaats.

Mijn jaarlijst 2015 op basis van punten in mijn top20:

1 Benjamin Clementine – Condolence #1 5w 192
2 Editors - No Harm 189
3 Pumarosa - Priestess #1 5w 183
4 Haya Band & Daiqing Tana - Crazy Horse #1 6w 177
5 Lamb - What Makes Us Human 156
6 Iain Morrison - Eas #1 1w 139
7 Ought - Beautiful Blue Sky #1 5w 134
8 Marc Almond - Scar #1 3w 134
9 The War On Drugs - An Ocean In Between The Waves #1 2w 134
10 Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams 132
11 Mew - Satellites #1 1w 127
12 The Chemical Brothers feat. Q-Tip - Go 127
13 RY X - Sweat #1 1w 125
14 The Frames - None But I #1 1w 124
15 Django Django - First Light 124
16 Synapson feat. Anna Kova - All in You 120
17 Bilal - Satellites 119
18 The Slow Show - Bloodline 118
19 Joanna Newsom - Sapokanikan #1 3w 117
20 Lamb - In Binary 116
21 Parlor Mob - Cry Wolf #1 1w 114
22 Benjamin Clementine - London 114
23 Benjamin Clementine - Nemesis #1 1w 113
24 Warpaint - No Way Out 109
25 REINDIER – Cold Love #1 2w 107
26 Mark Ronson ft. Kevin Parker - Daffodils 107
27 Operators - Cruel #1 1w 106
28 Balthazar - Bunker 105
29 Damien Rice - It Takes A Lot To Know A Man 103
30 Siskiyou - Deserter 103
31 Scott Matthew - Skyline #1 2w 101
32 Phosphorescent - The Quotidian Beasts (Live at the Music Hall; 2015) #1 2w 100
33 Braids - Miniskirt 99
34 Raving George feat. Oscar & The Wolf - You're Mine 99
35 Howling - Stole The Night #1 1w 97
36 Holy Holy - You Cannot Call for Love Like a Dog 97
37 Jonathan Wilson - Slide By 95
38 Communions - Forget It's A Dream 94
39 Duran Duran - Paper Gods 94
40 John Grant feat. Tracey Thorn - Disappointing #1 1w 93
41 Amongster - Salrow 92
42 Rival Sons - Electric Man #1 1w 90
43 Feder feat. Lyse - Goodbye #1 1w 90
44 David Bowie - Blackstar 89
45 New Order - Plastic 89
46 Lanterns on the Lake - Faultlines 88
47 Inspiral Carpets - Let You Down ft. John Cooper Clarke #1 1w 87
48 Mercury Rev - The Queen of Swans 86
49 Samaris - Tibrá 86
50 Editors - Marching Orders 85
51 Husky - I'm Not Coming Back #1 1w 84
52 Sun Kil Moon - Birds of Films 83
53 Deerhunter - Snakeskin 80
54 Modest Mouse - Lampshades on Fire 80
55 Paul Weller - Going My Way 80
56 Mew - The night believer 80
57 Death Cab For Cutie - Black Sun 77
58 Tei Shi - Bassically 77
59 Edward Sharpe & the Magnetic Zeros – Hot Coals #1 3w 75
60 Editors - Life is Fear 75
61 Everything Everything - Regret #1 1w 74
62 Lenny Kravitz - The Pleasure & The Pain 74
63 Dave Gahan & Soulsavers – All of this and nothing 73
64 The Vryll Society - Beautiful Faces 72
65 All Tvvins - Thank You 70
66 Modest Mouse - The Ground Walks, with Time in a Box 69
67 The Amazing - Picture You 69
68 Macklemore & Ryan Lewis - Downtown 68
69 Fink - Pilgrim 68
70 Christine and The Queens - Christine 65
71 Woodkid ft. Panteros666 – Clear 65
72 Other Lives - Easy Way Out 64
73 Joanna Newsom - Leaving The City 64
74 Torres - Sprinter 63
75 Half Moon Run - Trust 63
76 Margot - Waldorf 63
77 Florence & The Machine - Delilah 62
78 Courtney Barnett - Depreston 61
79 The National - Sunshine On My Back 61
80 Major Lazer - Too Original 59
81 Swim Deep - To My Brother 57
82 The War on Drugs - Eyes To The Wind 56
83 Will Butler - Anna 56
84 The New Peter Gabrielz - Rewind 56
85 Jain - Come 55
86 Tame Impala - The Less I Know The Better 55
87 Archive - End of Our Days 54
88 Tame Impala - Let It Happen 54
89 Major Lazer & DJ Snake - Lean On (feat. MØ) 52
90 Villagers - Courage 51
91 Muse - The Handler 51
92 Saybia - Black Hole 51
93 Duke Dumont - Ocean Drive 51
94 Beirut - No No No 48
95 Holy holy - History 48
96 Until The Ribbon Breaks feat. Run The Jewels - Revolution Indifference 47
97 CHVRCHES - Get Away 47
98 PAUW - Shambhala 47
99 alt-J (∆) - Warm Foothills 46
100 Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love 43

Een erg mooi, leesbaar en beluisterbaar overzicht, Arrie!

Leuk overzicht! Af en toe kom ik een bekende tegen.

#50 Damien Rice - It Takes a Lot to Know a Man (329 punten)

Eerste notering: musician, 30 januari
Nummer 1 van: gerre
Ook in de lijst van: Sundance, curufin, Eigenwijze 30

Na zijn tweede album, wat een groot succes was, zonderde singer-songwriter Damien Rice zich volledig af. Het zou acht jaar duren voor we, in 2014, weer muziek van hem hoorden. Damien Rice, het schijnt een moeilijke man te zijn. Ook een man met diepe emoties, en dat hoor je terug in zijn muziek. Dit nummer gaat over zijn relationele breuk met Lisa Hannigan, waar hij ook veel mee heeft gezongen. Het begint als een fraai gearrangeerd folkliedje, maar halverwege wordt het donkerder en intenser. Uiteindelijk valt het stil, waarna we nog een prachtige instrumentale nasleep krijgen. Niet echt een typische single, want bijna tien minuten lang, maar het haalt toch de bovenste helft van de Eindafrekening. Vorig jaar lukte hem dat overigens ook met I Don't Want to Change You, het radiovriendelijke liedje van de plaat.

#49 Foals - Mountain at My Gates (334 punten)

Eerste notering: Vince vega, 21 juli
Ook in de lijst van: Aroentje, JoaMuse, curufin, Gretz, gerre, stardust_be, Magick1, Eigenwijze 30, Sander14

Om te vervolgen met het radiovriendelijke liedje van de laatste Foals-plaat. Hij is zelfs veel gedraaid door 3FM. Misschien is het daarom ook niet raar dat hij bij veel mensen de lijst haalde en goed im het gehoor lag, maar bij niemand een nummer 1-hit was. Gewoon lekkere rockmuziek zoals we het wel vaker gehoord hebben, maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Bovendien eindigt het mooi in een stevige rockclimax. Foals zijn trouwens ook zowat een vaste klant in de Eindafrekening. Inhaler scoorde top 10 in 2012 en My Number bijna top 10 in 2013.

#48 Jamie xx (ft. Romy) - Loud Places (338 punten)

Eerste notering: Gretz, 1 april
Nummer 1 van: Magick1, DenDimi, stardust_be
Ook in de lijst van: Vince vega, Dance Lover, curufin, Silent_shout, herman

De tweede en hoogste notering van Jamie xx in deze Eindafrekening. Na de dancehall-invloeden op I Know There's Gonna Be klinkt Loud Places een stuk vertrouwder. Dat is vooral te danken aan de zang van Romy Madley-Croft, die ook de zangeres van The xx is. Loud Places klinkt echter stukken minder minimalistisch dan de muziek van The xx. Het klinkt vertrouwd, maar toch net wat anders. Eigenlijk gewoon een sterk popliedje, het haalde zelfs de Engelse charts. Komend jaar schijnt er trouwens een nieuwe The xx-plaat uit te gaan komen!

#47 Editors - Life Is a Fear (340 punten)

Eerste notering: Vince vega, 16 augustus
Nummer 1 van: geen
Ook in de lijst van: JoaMuse, musician, ranboy, Eigenwijze 30

De tweede Editors-notering in deze Eindafrekening en van de vier singles die ze afgelopen jaar hebben uitgebracht, klinkt deze het meest als een typische Editors-single. Wel de synthesizer-Editors dan, de kant van Editors die we leerden kennen met Papillon. Deze single heeft ook zo'n stuwende beat, en er is weer een mooie rol voor het diepe stemgeluid van Tom Smith. Wel opvallend; dit was net als Mountain At My Gates hierboven een 3FM Megahit, en beide nummers hebben geen nummer 1-noteringen. Het lijkt erop dat we bij beide bands toch voor de net wat minder radiovriendelijke singles gaan...

#46 AOA - Heart Attack (342 punten)

Eerste notering: Poeha, 24 juni
Nummer 1 van: Poeha
Ook in de lijst van: Sfeermaker

Als Poeha gek is op een nummer, dan is ie ook echt gek op een nummer. En dan is ie het niet snel zat. De grootste hits in zijn lijst blijven dan ook heel lang heel hoog genoteerd staan in zijn lijst. Hierdoor halen nummers alleen met zijn lijstje al de Eindafrekening. Dat voelde voor mij niet helemaal goed (en dat heeft niks te maken met het soort muziek, soca en K-pop), dat zijn eerder persoonlijke favorieten van Poeha. Daardoor heb ik de nummers die niet in andere lijstjes hebben gestaan uit de top 100 gefilterd. Dat gaat om Ducking van Fadda Fox, My House van Farmer Nappy en Like a Cat van AOA. Voor het andere nummer van deze Koreaanse medestander was er echter een medestander. In Sfeermaker had Poeha eindelijk iemand gevonden die ook van K-pop houdt. Het is een user die niet elke week meedoet, maar toch zo af en toe weer wat lijstjes plaatst en soms met heel interessante keuzes komt, dus hopelijk wil hij in 2016 weer aanhaken!

Maar goed, K-pop dus! De muziek valt vooral op door een enorme uitbundigheid en vrolijkheid. Heel dansbaar en eigenlijk gewoon de Koreaanse Top 40-muziek en die is net wat anders dan onze Top 40-muziek. De groep zelf bestaat uit acht jonge, Koreaanse meiden die hele choreografieën uitvoeren in de strakke videoclips, gehuld in leuke pakjes en rokjes. Ook niet verkeerd om naar te kijken.

#45 HAYA Band & Daiqing Tana - Crazy Horse (343 punten)

Eerste notering: Eigenwijze 30, 22 maart
Nummer 1 van: Eigenwijze 30, Arrie, Sundance
Ook in de lijst van: Dance Lover

Van de ene eigenzinnige user naar de andere eigenzinnige user, en van Zuid-Korea naar Noord-China. We blijven dus nog even in Azië. Eigenwijze 30 is, zoals de naam al zegt, een heel eigenwijze lijst. Wars van enige hype zoekt de maker Joop Stroeve naar de bijzonderste recente singles, in allerlei genres en uit de hele wereld. Er staan dus allerlei exotische nummers in zijn lijst, van Zuid-Amerika tot Afrika, eigenlijk gewoon overal vandaan, want ook westerse popmuziek haalt gewoon zijn lijst. En zo af en toe wordt zo'n exotisch plaatje breed opgepikt in het topic, waaronder dus Crazy Horse.

De HAYA Band, met zangeres Daiqing Tana, komen dus uit het noorden van China, en zijn eigenlijk van een Mongoolse stam die daar doorgeen trekt. De muziek voelt voor mij best wel aan als post-rock, met een lange trage opbouw naar een uiteindelijke climax. Maar de instrumentatie (o.a. strijkers en percussie), de taal en zang onderscheiden het allemaal van het gemiddelde post-rockplaatje, waardoor het resultaat vrij bijzonder klinkt. Een soort hybride tussen westerse muziek en traditionele Mongoolse muziek, dat is het gevoel dat ik erbij heb. Een prachtigr aanwinst voor onze Eindafrekening.

#44 David Bowie - Blackstar (348 punten)

Eerste notering: ranboy, 21 november
Nummer 1 van: musician, ranboy, stardust_be
Ook in de lijst van: Vince vega, Sundance, curufin, herman, Dance Lover

Het is een bijzonder knappe prestatie, eind november in het eerste lijstje verschijnen, en nog gewoon de bovenste helft van de Eindafrekening halen. Toen ik dat tegen mij vriendin zei, zei ze: 'ja, het is ook David Bowie...'. En daar heeft ze wel een punt natuurlijk. Sinds zijn onverwachtste terugkeer in de muziek, heeft vrijwel elke single van hem wel de Eindafrekening gehaald. Where Are We Now en The Stars (Are Out Tonight) in 2013, en Sue (or in a Season of Crime) in 2014. Zie ik nog singles over het hoofd (op een James Murphy-remix na)? Nou is Blackstar niet de makkelijkste single. Na een toegankelijk rockalbum, is de kameleon nu weer wat meer aan het experimenteren geslagen. Een single van tien minuten lang, met bovendien een fascinerende clip. Mooi om te zien dat de zestiger in de Afrekening nog prima meekan met alle jonge bandjes en artiesten, en minstens zo weet te verrassen en overrompelen. Er is alweer een nieuwe single uit, Lazarus, wellicht al een kandidaat voor de Eindafrekening van 2016?

#43 Benjamin Clementine - Nemesis (349 punten)

Eerste notering: Reijersen, 9 januari
Nummer 1 van: Sundance
Ook in de lijst van: kemm, Dance Lover, jassn, Silent_shout, gerre, Eigenwijze 30

Naast veteranen als David Bowie zijn er natuurlijk ook nieuwkomers aan het front. Benjamin Clementine is er daar één van. Een twintiger, maar als je hem hoort zingen, zou je zeggen dat hij al flink wat levenservaring achter de rug heeft. En dat klopt ook wel. Zo is hij lange tijd dakloos geweest en heeft als straatmuzikant geleefd. Met zijn bijzondere stem en zijn sterke composities verdiende hij echter een groter publiek en dat is gelukt. Met zijn debuutalbum, At Least for Now, won hij zelfs de Mercury Music Prize, een belangrijke muziekprijs in Engeland. In de Afrekening waren we net zo enthousiast, want Nemesis is niet de hoogste notering in de Eindafrekening...

#42 Noel Gallagher's High Flying Birds - Ballad of the Mighty I (350 punten)

Eerste notering: Vince vega, 18 januari
Ook in de lijst van: JoaMuse, musician, Sundance, ranboy, Poeha, curufin, Dance Lover, gerre, iamsander

Van een nieuwkomer terug naar een veteraan, al is ie wel twintig jaar jonger dan David Bowie. Noel Gallagher heeft al aardig wat klassiekers gepend, ik noem een Live Forever, Wonderwall, Don't Look Back in Anger, Whatever. Dat zijn echter allemaal songs uit de hoogtijdagen van Oasis, zo halverwege de jaren '90. Sinds Oasis uit elkaar is en Noel het in zijn eentje doet, lijkt hij het heilige vuur weer gevonden te hebben, want zijn twee albums die hij met begeleidingsband High Flying Birds opgenomen, worden over het algemeen beter gewaardeerd dan de laatste Oasis-albums. Dat geldt zeker voor het album van afgelopen jaar. Geen vernieuwend geluid, maar wel een solide rocksound en veel sterke composities. Er werden tot nu toe al vijf singles vanaf getrokken, en die deden het allemaal prima in de Afrekening, met twee uitschieters. Dit is de eerste uitschieter, overigens met een gastrol van een andere veteraan; Johnny Marr.

#41 Marina and the Diamonds - Immortal (352 punten)

Eerste notering: Arrie, 4 januari
Nummer 1 van: gerre, curufin
Ook in de lijst van: jassn, herman, JoaMuse, Vince vega, Silent_shout, Gretz, Eigenwijze 30

Marina and the Diamonds is een solo-artieste, ondanks wat de artiestennaam doet vermoeden. The Diamonds is geen begeleidingsband, maar lijkt naar haar achternaam te verwijzen. Ze luistert namelijk naar de prachtige naam Marina Lambrini Diamandis. Een Griekse naam, al is ze zelf geboren in Wales. Ze brak door met catchy up-tempo popliedjes, maar op haar laatste album gooit ze regelmatig het tempo wat omlaag, resulterend in ietwat theatrale ballads, waar haar prachtige stem helemaal tot zijn recht komt. Dit zit bijvoorbeeld in de hoek van een London Grammar, ook een populaire artiest bij veel Afrekenaars. In Engeland scoorde ze er niet mee; waar ze in het verleden nog wat aardig grote hits had, was haar recente derde album de eerste waar geen enkele Engelse hitsingle vanaf kwam. Wij konden haar muziek echter des te meer op waarde schatten.

JoaMuse schreef:
(quote)
Oscar's stem? De zanger heet helemaal niet Oscar maar Max Colombie, lekker verwarrend.
Dat je enkel Orange Sky vermeldt en niet Princes en Strange Entity, wil dat zeggen dat die laatste nummers de Eindafrekening niet haalden? Dat verbaast me dan toch, dat zijn hun twee populairste nummers. In de Eindafrekening van Studio Brussel van 2014 haalden Princes en Strange Entity respectievelijk de 6e en 1e plaats.

Ah, hij is zeker de wolf?

Princes en Strange Entity hebben inderdaad niet onze Eindafrekening gehaald.

Nog mensen die zich aan een voorspelling willen wagen wat betreft de top 10?

Arrie schreef:

Grimes op 1, maar verder? Pumarosa, Dj Koze?

Arrie schreef:
#46 AOA - Heart Attack (342 punten)

Eerste notering: Poeha, 24 juni
Nummer 1 van: Poeha
Ook in de lijst van: Sfeermaker

Tof dat je er zo'n leuk stukje van hebt gemaakt
Ben ook erg blij met mede K-pop liefhebber Sfeermaker, al helemaal sinds het uitschrijven van "gouwe pik" sxesven op 24 augustus jl.. Die was helemaal idolaat van K&J-pop.

Arrie schreef:

Ariel Pink of The Editors met No Harm?

JoaMuse schreef:
(quote)
waarom verbaast u dat? Het zijn nummers van 2014....

jassn schreef:
(quote)
waarom verbaast u dat? Het zijn nummers van 2014....

De Eindafrekening van vorige jaren hebben we het over.

#40 Benjamin Clementine - London (361 punten)

Eerste notering: musician, 24 juni
Nummer 1 van: Eigenwijze 30
Ook in de lijst van: Sundance, ranboy, Vince vega, Silent_shout, curufin, JoaMuse

De tweede notering van Benjamin Clementine. De man die een moelijke jeugd heeft gehad, oo zijn zestiende gestopt is met school, weggelopen is van huis, uiteindelijk zo'n vier jaar lang in Parijs als straatmuzikant op straat heeft geleefd. Dat het zo lang heeft geduurd voor iemand zijn talent opmerkte... En de man die in 2013 op North Sea Jazz zou spelen, maar niet kwam opdagen doordat hij uit de trein was gezet wegens geen geldig vervoersbewijs en toen maar is gaan lopen; het was nog 45 kilometer, tien uur later kwam ie aan, maar dat was te laat.

Een bijzondere man, dat moge duidelijk zijn. Een bijzondere stem ook, en vooral een bijzondere manier van zingen die hij zichzelf heeft aangeleerd. Bij het schrijven van liedjes is hij geïnspireerd door grote Engelse dichters als William Blake en TS Eliot. In zijn pianospel dan weer door een klassieke componist als Erik Satie. De optelsom is een prachtig debuutalbum; At Least for Now. Opmerkelijk: London stond in net zoveel lijstjes genoteerd als Nemesis, met ook één nummer 1-notering, en deed het dus vrijwel even goed, maar stond dan toch in net wat andere lijstjes.

#39 Noel Gallagher's High Flying Birds - Riverman (366 punten)

Eerste notering: Vince vega, 14 april
Nummer 1 van: musician, Vince vega
Ook in de lijst van: gerre, Sundance, ranboy, Dance Lover, curufin, DenDimi

Ik voorspelde in het stukje bij Ballad of the Mighty I al dat er nog één zou komen van de altijd gezellige Noel. Riverman stond weliswaar in twee lijstjes minder dan Ballad of the Mighty I maar had wel twee nummer 1-noteringen die het andere nummer niet had. Persoonlijk ben ik geen groot liefhebber van Noel maar zelfs ik heb Riverman veel gedraaid. Een erg mooie en vooral sfeervolle single. Ik krijg er zelf een gevoel bij van druiilerige, regenachtige dagen. Doet ergens ook wel terugdenken aan Oasis, maar zo overtuigend heeft die band al lang niet meer geklonken. Uiteindelijk heeft Noel in de Afrekening dus meer succes gehad dan zijn broer Liam. De band van Liam, Beady Eye, is zelfs alweer uit elkaar. En heel raar is het ook niet, Noel schreef immers ook alle Oasis-nummers.

#38 Duke Dumont - Ocean Drive (372 punten)

Eerste notering: herman, 9 augustus
Nummer 1 van: iamsander, Poeha
Ook in de lijst van: Sundance, Dance Lover

Een paar jaar terug scoorde Duke Dumont in Engeland ineens drie enorme hits achter elkaar. Hij brak door met nummer 1-hit Need U (100%), waarna ook I Got U en Won't Look Back een groot succes werden. Het waren lekkere dansbare singles, geïnspireerd op 90s dance. Tegenwoordig houdt Duke Dumont het tempo echter iets lager, Ocean Drive is sfeervolle synth-pop. Herman vergeleek het met Years & Years en dat vind ik eigenlijk wel een heel treffende vergelijking, maar dan wel met een 80s-vibe erin. In Engeland haalde het net de top 40 niet (wat in zijn geval gewoon een flop is), bij ons haalde het zelfs de top 40 van de eindejaarslijst. Dat is overigens grotendeels te danken aan twee grote liefhebbers: Poeha en iamsander.

#37 Mark Ronson (ft. Kevin Parker) - Daffodils (373 punten)

Eerste notering: herman, 12 januari
Nummer 1 van: herman, Vince vega, Dance Lover
Ook in de lijst van: curufin, Sundance, Reijersen, jassn

We wijken sowieso regelmatig af van de normale hitlijsten. Zo scoorde Mark Ronson wereldwijd één van de grootste hits van het jaar met Uptown Funk. In onze lijsten scoorde hij ook, maar dan net met een ander nummer: Daffodils. Hier horen we Kevin Parker op zang, de man achter Tame Impala. En toevallig (of juist niet natuurlijk) staat die band ook veelvuldig in deze lijst. Daffodils is goed te vergelijken met de recente singles van Tame Impala, alleen heeft Mark Ronson er net wat funk en groove aan toegevoegd. Met onder andere een lekker vette bas.

#36 Kurt Vile - Pretty Pimpin' (380 punten)

Eerste notering: Vince vega, 21 juli
Nummer 1 van: Magick1, stardust_be
Ook in de lijst van: gerre, musician, Sundance, curufin, herman

Ik werd er zelf best wel door verrast maar dit is de eerste keer dat Kurt Vile de eindafrekening haalt. Ondanks dat zijn album uit 2013 enorm populair is op MuMe (en de hele alternatieve muziekwereld), deden de singles in de Afrekening het toch net wat minder. Hij kon daarmee niet op tegen zijn oude bandmaten van The War on Drugs. Dit jaar heeft hij ze wel verslagen. Wellicht omdat Pretty Pimpin' niet zo'n lang, uitgerekt nummer is, maar gewoon een pakkend popliedje. Klinkt lekker luchtig en laidback, zoals we van de man gewend zijn. Het album scoorde overigens ook goed in de album-eindejaarslijst van MuMe, evenals de albums van Noel Gallagher en Benjamin Clementine hierboven. De grote verrassing is wel dat de winnaar van de albumverkiezing afwezig is in de Eindafrekening.

#35 Muse - Psycho (382 punten)

Eerste notering: JoaMuse, 16 maart
Ook in de lijst van: Vince vega, DjFrankie, Sundance, Eigenwijze 30, musician

De tweede notering van Muse. Het is ook weer een nummer dat uitgeroepen werd tot 3FM Megahit (wat betekent dat je een week lang veel gedraaid wordt), en dat een groepje users in de MuMeAfrekening ook erg lekker vond maar weer door niemand op één werd gezet. Ik heb trouwens voor de aardigheid eens gekeken, tien van de 47 3FM Megahits haalde de Eindafrekening. Wat dus betekent dat zeker tien procent van de Eindafrekening ook veel op 3FM is gedraaid.

Dat dat ook voor Muse geldt, is geen verrassing. De band is uitgegroeid tot één van de grootste mainstream rockbands. Grootse liveshows geven ze ook. Door hun bombastische stijl is het ook een typische love/hate-band. Ook het feit dat Matthew Bellamy het altijd weer over complottheorieën heeft, wat ook bij het nieuwe album een grote rol speelt, vindt de één interessant en de ander juist totaal niet. Psycho is muzikaal gezien gewoon lekker stevige rock, leunend op een krachtig refrein en sterke riff. Overigens een gitaarriff die ze al sinds 1999 (!) live spelen.

#34 Kendrick Lamar - The Blacker the Berry (293 punten)

Eerste notering: Arrie, 16 februari
Nummer 1 van: Arrie, jassn, Dance Lover
Ook in de lijst van: Aroentje, curufin, Sundance, Eigenwijze 30, kemm, Gretz

Iemand die ook behoorlijk politiek betrokken is, is Kendrick Lamar. Een rapper uit de achterstandswijken van Compton, waar ook N.W.A. vandaan komt (Straight Outta Compton!). Kendrick doet gedeeltelijk hetzelfde als de groep met Ice Cube en Dr. Dre ooit deden, woede ventileren. Maar waar N.W.A. er vaak voor koos om te shockeren, kiest Kendrick Lamar voor een aanpak met meer inhoud. En meer emoties. Kendrick worstelt ook veel met zichzelf. Op The Blacker the Berry richt hij zich tegen racistische blanken, maar net zo goed tegen zichzelf. In het eerste couplet rapt hij nog dat hij trots is op zijn afkomst, maar aan het einde van het nummer is hij juist vernietigend naar zichzelf toe. De heftige emoties in combinatie met het engagement, en bovendien het muzikale vernuft, maken Kendrick Lamar tot één van de meest bijzondere rappers van het moment. Als ik voor mezelf spreek, is The Blacker the Berry één van de meest intense nummers die ik ken. De rauwe emotie in zowel de muziek, de raps en en de zang in het refrein, het grijpt me iedere keer weer aan.

#33 Cœur de Pirate - Crier Tout Bas (406 punten)

Eerste notering: stardust_be, 18 augustus
Nummer 1 van: stardust_be, Gretz
Ook in de lijst van: DenDimi, iamsander, curufin

Best apart. De Canadese zangeres Cœur de Pirate heeft twee succesvolle singles in het Afrekening-topic, en dan kijk je bij het bijbehorende album op MuMe: twee berichten, zeven stemmen. Blijkbaar worden haar singles door een klein groepje zeer gewaardeerd maar is er nauwelijks interesse voor de albums. Zo behaalde Place de La République de 21e plaats in de Eindafrekening van 2013, maar ook het album dat daarbij hoort heeft nog maar 27 stemmen en een paar berichten.

De zangeres zorgt in ieder geval voor wat Franstalige muziek in het topic. De emotie ligt er bij haar niet zo dik bovenop als bij het voorgaande nummer, maar is zeker aanwezig. Dat is wel duidelijk als je haar ziet dansen in de clip. Crier Tout Bas is een prima popliedje, dat vooral mooi is aangekleed door zwierige strijkers. Mooie dramatiek, zonder over het randje te gaan.

#32 Låpsley - Hurt Me (407 punten)

Eerste notering: kemm, 23 augustus
Nummer 1 van: kemm, Silent_shout, JoaMuse
Ook in de lijst van: Sander14, curufin, Sundance, DenDimi, stardust_be, Arrie, Magick1, Gretz

En nog een mooi popliedje met een tikje dramatiek en vooral emotie die er niet dik bovenop ligt. Ik heb haar live gezien, en daarin zingt ze voornamelijk heel voorzichtig en ingetogen, waardoor de uithalen des te meer effect hebben. Ze kleedt dat mooi aan met elektronische beats. Hurt Me is haar meest toegankelijke single tot nu toe en dat betaalt zich uit: het sloeg enorm aan in de Afrekening maar werd zelfs een top 10-hit in Vlaanderen! Een fraai break-upliedje dat de clichés weet te omzeilen. Het is overigens nog wachten op haar debuutalbum.

#31 Warpaint - No Way Out (424 punten)

Eerste notering: Sunderland, 23 maart
Nummer 1 van: Dance Lover, Gretz
Ook in de lijst van: Vince vega, DjFrankie, Arrie, herman, curufin, Aroentje, Sundance

Ook Warpaint is een vaste waarde onder de Afrekenaars. Love Is to Die haalde in 2013 de Eindafrekening, Biggy in 2014, en deze keer is het No Way Out. Een losse single die ze zomaar ineens online gooiden. Ze hadden geen zin om te wachten tot ze een album afhadden, ze wilden de dingen die ze hadden gemaakt op dat moment delen. Het ruim zeven minuten durende nummer bouwt zich langzaam op, met uiteindelijk weer een glansrol voor de ritmesectie die het geheel voortstuwt, met daaroverheen dromerige zang en subtiel gitaarspel. Een spannende compositie die laat horen dat de band zich blijft ontwikkelen. De B-kant I'll Start Believing was wat mij betreft trouwens ook de moeite waard.

Dat 'Strange Entity' die eindafrekening niet haalde is wel een enorme verrassing dan ja. Met 'Princess' was ik ook niet meteen mee maar met die 2e single was ik definitief mee.

Bij mij was Strange Entity wel een hit, maar bijna niemand verder pakte het op.

#30 Communions - Forget It's a Dream (428 punten)

Eerste notering: Vince vega, 2 augustus
Ook in de lijst van: ranboy, herman, musician, JoaMuse, Silent_shout, Aroentje, Sundance, Dance Lover, kaj_666

Leuk is dat, als we met z'n allen ineens een totaal onbekend bandje ontdekken. En al helemaal als dat verschillende smaken verenigt. De rockers met de dancers, zeg maar. Zo was daar ineens Communions, een bandje dat wel heel erg klinkt alsof ze uit het Engeland van 1990 komen (madchester enzo), maar toch echt van nu zijn en uit Denemarken komen. Staat er dus zowaar een tweede Deense artiest in de Eindafrekening, naast Mew. Gek is dan wel dat de opvolgende single, Out of My World, door haast niemand werd opgepikt.

#29 Beach House - Sparks (439 punten)

Eerste notering: Gretz, 3 juli
Nummer 1 van: Gretz
Ook in de lijst van: curufin, Silent_shout, Vince vega, DenDimi, stardust_be, ranboy, Dance Lover, Arrie, Sundance, Sfeermaker, musician, gerre, JoaMuse

De dreampoppers van Beach House barstten afgelopen jaar van de inspiratie. Ze hadden zoveel nummers opgenomen in hun studiotijd dat ze besloten gewoon twee albums vlak achter elkaar uit te brengen. Die twee albums staan grotendeels vol met de karakteristieke sound van Beach House, maar het allereerste nummer dat ze in 2015 lieten horen was net dat ene nummer dat wel wist te verrassen door iets af te wijken. Het klinkt nog steeds heel dromerig, maar het typerende stemgeluid van Victoria Legrand is wat meer op de achtergrond, en er zijn wat shoegaze-invloeden. Wat mij betreft resulteert het in het mooiste Beach House-liedje sinds het album Teen Dream, want verder raak ik een beetje uitgekeken op de nogal in herhaling vallende band. Maar dat is persoonlijk. Overigens leek er verder nogal onduidelijkheid te zijn over wat nou de singles waren, want er zijn allerlei titels langsgekomen in het topic, maar behalve van Sparks durf ik van geen van de titels echt te zeggen dat het een single is. Dat werkt dus niet voor de Afrekening. Maar het vestigde alle aandacht op Sparks, dat hun tweede keer in de Eindafrekening is, na Lazuli in 2012.

#28 Major Lazer & DJ Snake (ft. MØ) - Lean On (439 punten)

Eerste notering: Aroentje, 3 maart
Ook in de lijst van: herman, Dance Lover, Sundance, iamsander, Eigenwijze 30, Magick1, DenDimi, Arrie, JoaMuse, Ozric Spacefolk

De wereldhit van 2015 viel ook bij ons zeer in de smaak. Ook de grootste top 40-hit van het jaar, en het gebeurt niet vaak dat die ook zo wordt gewaardeerd door de wat alternatievere muziekliefhebbers. Maar Lean On lijkt zo'n liedje te zijn waar niemand wat tegen heeft. Het zit ook fantastisch in elkaar, vol met fraaie details in de productie. Er gebeurt ontzettend veel in het nummer. Eigenlijk hoorde ik er helemaal geen grote hit in toen ik hem voor het eerst hoorde, echt bijzonder vond ik hem ook niet. Dat is wel veranderd. Het is eigenlijk gewoon een ultiem popliedje, als je ziet hoeveel mensen er ontzettend blij van worden. Zoveel verschillende mensen in m'n omgeving die dit ontzettend graag draaien. Maar niemand in het topic die het bovenaan zijn lijst heeft gehad (maar het is niet de hoogste notering waar dat voor geldt). Er komen overigens nog twee grote top 40-hits.

#27 Sue the Night - The Whale (440 punten)

Eerste notering: Vince vega, 25 januari
Nummer 1 van: Vince vega
Ook in de lijst van: Poeha, DjFrankie, Dance Lover, herman, Eigenwijze 30, Sundance, Gretz

Het hoogste nummer van eigen bodem. Daarmee scoort Sue the Night dit jaar de prijs van succesvolste nationale single, na Birth of Joy met Three Day Road (2014) en Clear the Air van Jacco Gardner (2013). En die kwamen beiden niet tot 27 of hoger. In 2012 stond er überhaupt niets Nederlands in de Eindafrekening, zo op het eerste gezicht, of het moet om één van de mij onbekende namen gaan.

Sue the Night is de band rondom Suus de Groot uit Haarlem. Ze is beînvloed door oude grootheden als Fleetwood Mac, maar ook groot fan van een moderne band als The War on Drugs. En die kun je allebei wel terughoren in haar muziek. Schijnt een bijzonder energieke liveband te zijn, en dat kan ik me met dit nummer zo voorstellen. Zelf heb ik haar alleen solo een akoestische set zien doen. Overigens vind ik persoonlijk de single van een paar maanden terug, Look Forward, veel mooier, maar daar leek ik de enige in te zijn.

#26 DJ Koze - XTC (442 punten)

Eerste notering: herman, 5 juli
Nummer 1 van: Dance Lover, herman, curufin, Silent_shout
Ook in de lijst van: Gretz, JoaMuse

De balans van de deelnemers in 2015 sloeg volgens mij wat meer over naar de rockers. In het verleden deden er net wat meer deelnemers mee die van dance, hiphop, electronic, R&B, etc. houden, dit jaar waren de rockliefhebbers in de meerderheid. Niks mis met rock hoor, het is slechts een constatering. Des te knapper is deze prestatie van DJ Koze, een Duitse producer en dj. Maar wat wil je als hij bij vier van de zes liefhebbers zelfs op de eerste plaats stond?

Het is een meeslepende, euforische house-plaat waarin op een gegeven moment een vrouw begint te praten over het gebruik van de partydrug XTC. Ik kan me zo voorstellen dat dit met wat XTC achter de kiezen nog euforischer klinkt, en dat je er dan helemaal in op kan gaan. Maar dat is slechts gissen, want ik heb nooit XTC gebruikt.

#25 Death Cab for Cutie - Black Sun (443 punten)

Eerste notering: Silent_shout, 1 februari
Nummer 1 van: Dance Lover, musician
Ook in de lijst van: Aroentje, Sunderland, Vince vega, DjFrankie, Sundance, Gretz, gerre

Jaren '90 bands doen het goed in dit topic, merk ik. Death Cab for Cutie is er daar één van, met nog meer succes in de eerste helft van de jaren '00. Ze leken echter wat weg te zakken. De zanger haalde in 2013 nog wel de Eindafrekening met een eenmalige release van zijn zijproject The Postal Service. Met Black Sun slaan ze nu in één keer terug, ze zijn er nog! En zelfs opvallend stevig, met een ronkende gitaarsolo. Verder is het een typisch Death Cab for Cutie-popliedje, en dat is altijd fijn. De band doet gewoon waar het goed in is.

#24 Balthazar - Bunker (454 punten)

Eerste notering: Silent_shout, 31 maart
Nummer 1 van: Sfeermaker
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin, Sundance, herman, Gretz, DjFrankie, iamsander, ranboy, DenDimi

En als we een prijs uitreiken voor beste Nederlandse single, doen we er ook meteen één voor de beste Belg. Die staat dit jaar net wat hoger dan de beste Nederlander, want dat is Balthazar. Ook in 2014 deed België het net wat beter en stond Magnus het hoogst. In 2013 ging het om de Walen van Girls in Hawaii, met Misses, maar die deden het wel veel minder dan de Nederlandse Jacco. En in het eerste jaar stonden de Vlamingen van dEUS in de top 10 met Quatre Mains.

Bunker is trouwens ook op de derde plaats van de Studio Brussel-Afrekening geëindigd. De nummer één daarvan, Mercy van Muse, komen we in onze lijst niet tegen. En de nummer twee, Home van Dotan, is voor de Nederlanders juist heel erg 2014, maar ook toen haalde hij de Eindafrekening niet. Maar Bunker dus. Een typisch Balthazar-liedje, lekker loom, ietwat zeurderig, en voor hun doen ook best spannend. Then What en Nightclub deden het trouwens ook erg goed bij Studio Brussel, maar haalden bij ons de Eindafrekenig niet.

#23 Kendrick Lamar - King Kunta (461 punten)

Eerste notering: kemm, 29 maart
Nummer 1 van: kemm, Arrie, curufin, JoaMuse
Ook in de lijst van: Dance Lover, Aroentje, Gretz, Eigenwijze 30, Magick1

Hiphop deed het dit jaar erg slecht in de Eindafrekening. Zoals ik al aangaf, veel liefhebbers daarvan zijn afgehaakt. Alleeen Typhoon en Kendrick Lamar haalden de Eindafrekening, die laatste zelfs twee keer. Oké, vooruit, en Young Thug op de single van Jamie xx. The Blacker the Berry van Kendrick is echt pure, en behoorlijk rauwe hiphop. King Kunta daarentegen is een nummer dat ook niet-hiphoppers aanspreekt, ontzettend funky en dansbaar. De titel verwijst trouwens naar Kunta Kinte, een slaaf waar een tv-serie over is gemaakt in de jaren '70, met de titel Roots. Die slaaf wist meerdere keren te ontsnappen, waarna uiteindelijk zijn been werd afgezaagd. Met deze opzwepende single wist Kendrick Lamar trouwens zelfs hiphop te krijgen op het blanke rockersbolwerk van 3FM. Iedereen kan hier namelijk op dansen.

#22 Pumarosa - Priestess (463 punten)

Eerste notering: herman, 18 oktober
Nummer 1 van: herman, Sundance, Dance Lover
Ook in de lijst van: jassn, Vince vega, Arrie, Gretz, Silent_shout, kaj_666

Pumarosa kunnen we wel de belofte voor 2016 noemen. Slechts één nummer heeft de band nog maar uitgebracht, en als dat ene nummer het dan al zo goed doet... dat belooft wat! Priestess is een bedwelmend, hypnotiserend rocknummer dat uitmondt in een prachtige, instrumentale finale met een blazer in de hoofdrol. Spannend en mysterieus. Dat zijn ook de woorden die bij me opkomen als ik terugdenken aan hun optreden op London Calling. Ze hebben bovendien een zangeres met flink wat uitstraling. Dit nummer gaat overigens over haar zusje, dat altijd graag danst. Deze band kan komend jaar nog weleens flink doorbreken als ze meer van dit niveau uitbrengen.

#21 Cœur de Pirate - Oublie-Moi (469 punten)

Eerste notering: Gretz, 13 mei
Nummer 1 van: Gretz, JoaMuse
Ook in de lijst van: Aroentje, Dance Lover, DenDimi, stardust_be, iamsander, curufin

Het was een goed jaar voor de Canadese zangeres Cœur de Pirate. Tweemaal staat ze in de bovenste helft van de Eindafrekening. Waar Crier Tout Bas een rustig, emotioneel popliedje was, is Oublie-Moi juist lekker uptempo. Het is niet voor niets dat het nummer in een Engelstalige versie (Carry On) zelfs de dance-charts van de Billboard heeft gehaald. Dat verbaasde mij alsnog wel, maar het zou ook kunnen dat er remixes van bestaan die veel in de Amerikaanse clubs worden gedraaid. Cœur de Pirate is niet de meest opvallende of vernieuwende artiest in deze lijst, maar wel eentje die weet hoe je een goed popliedje moet schrijven. En dat is ook wat waard.

Echt leuk om al die stukjes te lezen. Heb Sue the Night (Suus de Groot) net een bericht gestuurd, dat haar nummer het zo goed heeft gedaan

Arrie schreef:
#33 Cœur de Pirate - Crier Tout Bas (406 punten)

Eerste notering: stardust_be, 18 augustus
Nummer 1 van: stardust_be, Gretz
Ook in de lijst van: DenDimi, iamsander, curufin

Best apart. De Canadese zangeres Cœur de Pirate heeft twee succesvolle singles in het Afrekening-topic, en dan kijk je bij het bijbehorende album op MuMe: twee berichten, zeven stemmen. Blijkbaar worden haar singles door een klein groepje zeer gewaardeerd maar is er nauwelijks interesse voor de albums. Zo behaalde Place de La République de 21e plaats in de Eindafrekening van 2013, maar ook het album dat daarbij hoort heeft nog maar 27 stemmen en een paar berichten.

De zangeres zorgt in ieder geval voor wat Franstalige muziek in het topic. De emotie ligt er bij haar niet zo dik bovenop als bij het voorgaande nummer, maar is zeker aanwezig. Dat is wel duidelijk als je haar ziet dansen in de clip. Crier Tout Bas is een prima popliedje, dat vooral mooi is aangekleed door zwierige strijkers. Mooie dramatiek, zonder over het randje te gaan.

Je zegt het al Franstalig, dat is over het algemeen niet aan een groter publiek besteed lijkt het (een uitzondering als Stromae daargelaten).

In Sfeermaker had Poeha eindelijk iemand gevonden die ook van K-pop houdt. Het is een user die niet elke week meedoet, maar toch zo af en toe weer wat lijstjes plaatst en soms met heel interessante keuzes komt, dus hopelijk wil hij in 2016 weer aanhaken!

Leuke woorden om te lezen! En ik wil Poeha niet teleurstellen. Dit weekend post ik weer een top 30'je met daarin ongetwijfeld k-pop. Ik hoorde vandaag een leuke nieuwe van Dal Shabet .

Sfeermaker schreef:
(quote)

Leuke woorden om te lezen! En ik wil Poeha niet teleurstellen. Dit weekend post ik weer een top 30'je met daarin ongetwijfeld k-pop. Ik hoorde vandaag een leuke nieuwe van Dal Shabet .

Helaas is Poeha net afgehaakt wegens te weinig smaakgenoten, maar misschien kan hij nog wat mooie tips opdoen uit je lijst!

Arrie schreef:
(quote)

Helaas is Poeha net afgehaakt wegens te weinig smaakgenoten, maar misschien kan hij nog wat mooie tips opdoen uit je lijst!

Wellicht ja . En jij bedankt voor al het werk in deze mume eindafrekening !!!

#20 Muse - Reapers (473 punten)

Eerste notering: DjFrankie, 23 juni
Nummer 1 van: Sfeermaker, JoaMuse
Ook in de lijst van: Dance Lover, musician, Eigenwijze 30

De derde en hoogste notering van Muse, en daarmee was Muse afgelopen jaar één van de succesvolste bands. Het is daarom wel opmerkelijk dat Mercy het niet gehaald heeft, de nummer 1 bij Studio Brussel. Reapers is een heel politiek nummer, eigenlijk een anti-oorlogsstatement. Daarin zingt Matthew Bellamy over drones, die op afstands bestuurbaar zijn en waarmee tegenwoordig mensen worden vermoord. Dat thema is ook mooi verwerkt in de clip. We horen weer scheurende gitaren, al is Psycho niet zo rechttoe rechtaan als Psycho. Trouwens ook eindelijk een Muse-single die op één heeft gestaan bij JoaMuse, dat gold voor de eerdere twee vreemd genoeg niet.

#19 The Tea Party - The Ocean at the End (476 punten)

Eerste notering: Poeha, 27 juli
Nummer 1 van: ranboy, curufin
Ook in de lijst van: musician, DjFrankie, Sundance, Eigenwijze 30

Van alle comebacks was die van The Tea Party de succesvolste. Sterker nog, voor mij niet eens zo'n bekende naam, ik had er wel eens vaag van gehoord, maar meer niet. Het gaat om een Canadese rockband die zijn hoogtijdagen in de jaren '90 had, en bekend staat om zijn combinatie van blues, progressive rock en oosterse invloeden. En om het krachtige stemgeluid van de zanger. Hoe vergelijkbaar The Ocean at the End is met het oudere werk, durf ik niet te zeggen, want dat ken ik nauwelijks. Maar ook hier drukt de zanger een behoorlijk stempel op de muziek. The Ocean at the End is een rockballad in zijn krachtigste soort. Erg leuk om tegen te komen in onze MuMeAfrekening, want elders op internet kom ik ze nergens tegen in de lijstjes. Maar tussen alle moderne bandjes verdient The Tea Party zeker een plekje.

#18 CHVRCHES - Get Away (482 punten)

Eerste notering: herman, 21 december 2014
Nummer 1 van: Silent_shout, JoaMuse, herman, Gretz
Ook in de lijst van: musician, Aroentje, Dance Lover, DjFrankie, Sundance, curufin, iamsander

Rond de tijd dat dit nummer uitkwam (iets later zelfs), trok de band de studio in voor hun tweede album, Every Open Eye, dat later in 2015 uit zou komen. Het werd prima ontvangen, maar er leek in het topic te veel verdeeldheid te zijn over de singles, waardoor geen van de singles de Eindafrekening haalde. De een ging voor Leave a Trace, de ander voor Clearest Blue, en ook Never Ending Circles en Empty Threat haalden noteringen. Waar we wel eensgezing over waren, was deze losse single: Get Away. Toen de film Drive op tv zou komen, zorgde BBC-dj Zane Lowe voor een re-score, een nieuwe soundtrack dus, waar onder andere dit nummer op stond. Het is synthpop met een heel positieve vibe. Best wel in de hoek van Years & Years eigenlijk. Een heel pakkend liedje dat het resultaat van The Mother We Share in de Eindafrekening van 2013 flink verbetert.

#17 Years & Years - King (501 punten)

Eerste notering: herman, 15 februari
Nummer 1 van: herman
Ook in de lijst van: JoaMuse, Vince vega, Dance Lover, iamsander, Gretz, curufin, Magick1

Over Years & Years gesproken, daar zijn ze! Dit werd een enorme radiohit, dus je zou zeggen dat dat er voor Chvrches ook best in had gezeten. Al heeft King natuurlijk wel dat enorm catchy keyboardriedeltje, en klinkt het refein heel groots en aansprekend. Ook een echte meezinger. Maar geen platte meezinger. Zelf leerde ik de groep kennen met Take Shelter, dat nog steeds m'n grote favoriet is, helaas heb ik die nooit op de radio gehoord. Hoe dan ook: het top 40-publiek en het Afrekening-publiek verschilt behoorlijk van smaak, maar ook voor die twee groepen zijn er soms nummers die ze bindt, die iedereen leuk lijkt te vinden. Er komt nog één grote top 40-hit, die heeft zelfs onze top 10 gehaald.

#16 Florence + the Man - What Kind of Man [Nicolas Jaar Remix] (505 punten)

Eerste notering: Arrie, 17 mei
Nummer 1 van: Dance Lover, herman
Ook in de lijst van: Gretz, kemm, Vince vega

Voor zowel Florence + the Machine als Nicolas Jaar de tweede notering in de eindejaarslijst. Los van elkaar deden ze het prima, maar gooi ze samen en je hebt een megahit! In ons topic dus, want dit is zeker geen makkelijke radiosingle, met zijn twaalf minuten. Wat betreft pure dance is dit de grootste winnaar, dit jaar. Althans, dance, net zoals bij Fight van Nicolas Jaar draait het naast dansbaarheid minstens zo om sfeer. Van het origineel is trouwens weinig herkenbaars meer over, alleen de vocalen komen zo nu en dan langs, en een gitaarstukje wordt gebruikt voor een lekkere groove. Nicolas heeft er een totaal ander nummer van gebouwd. En een prachtig nummer, als je het mij vraagt. Het kleine groepje dance-liefhebbers was hier dan ook razend enthousiast over, zes deelnemers is bijzonder weinig voor zo'n hoge notering.

#15 Editors - No Harm (509 punten)

Eerste notering: Vince vega, 19 april
Ook in de lijst van: DjFrankie, musician, ranboy, Sundance, curufin, JoaMuse, iamsander, Eigenwijze 30, Silent_shout, DenDimi, jassn, Ozric Spacefolk

Na Muse de tweede band waarvan we een derde notering tegenkomen. En er komen nog twee bands met een derde notering aan, en zelfs een band met een derde en vierde. Allemaal in de ontknoping van vanavond! No Harm is trouwens de hoogste notering zonder nummer 1-positie. Het was het eerste dat we hoorden van het nieuwe album, en dat was even wennen. Een heel ingetogen ballad, met een spannende, subtiele elektronische begeleiding. En een emotionele falsetto van Tom Smith in het refrein. Een traag voortslepende, zelfs wat eentonige compositie, maar dat werkt perfect. Naar het einde toe stijgt de intensiteit, met aanzwellende synthesizers. No Harm is Editors zoals we ze nog nooit gehoord hebben. Ik heb mensen erover gehoord dat ze het een pompeuze, sentimentele draak vinden, maar bij mij raakt ir ook de juiste snaar. Tof dat de band nieuwe dingen blijft uitproberen (denk ook aan Marching Orders dat eerder langskwam).

Overigens is eind november de nieuwe single, Ocean of Night, uitgebracht. Die is nog niet heel erg opgepikt, dus ik wijs jullie er even op!

#14 Grimes - Flesh Without Blood (517 punten)

Eerste notering: Gretz, 27 oktober
Nummer 1 van: Gretz, curufin
Ook in de lijst van: Vince vega, kemm, Arrie, JoaMuse, herman, Silent_shout, stardust_be, Dance Lover, kaj_666, Sundance

Na zo'n intens nummer gaan we gelukkig verder met juist een heel luchtig, opgewekt popliedje. Eerder in 2015 gooide de Canadese zangeres Grimes een demootje online dat ze nog had liggen, met het voorbehoud dat het nergens naar klonk (niet goed gemixt enzo). Het werd een overwacht megasucces, maar daarover later meer. Het is immers niet de vraag of dat nummer de Eindafrekening heeft gehaald maar hoe hoog ze is gekomen... Toen er een opvolger van dat nummer kwam, sprong iedereen er dus meteen op; een nieuwe Grimes! Zo komt het dat een nummer dat helemaal eind oktober werd uitgebracht, en dus maar zo'n acht weken heeft mee kunnen doen, toch bijna de top 10 weet te halen. Grimes is er een stuk poppier op geworden, zonder haar eigenzinnigheid daarmee te verliezen. Zo blijft Flesh Without Blood ook de hele dak in je hoofd hangen, maar weet ze het extreem catchy nummer uniek te laten klinken door de fraaie instrumentatie. Een verslavend nummer, is mijn eigen ervaring.

#13 Susanne Sundfør - Delirious (530 punten)

Eerste notering: Silent_shout, 10 januari
Nummer 1 van: Aroentje, Dance Lover, Gretz
Ook in de lijst van: DjFrankie, Vince vega, jassn, gerre, JoaMuse, curufin, Eigenwijze 30, Sfeermaker

Susanne Sundfør is de enige artiest die elk jaar de Eindafrekening gehaald heeft. In 2012 leerden we haar kennen met het mysterieuze White Foxes, in 2013 zong ze Running to the Sea van Röyksopp in dat de 13e plaats haalde, en in 2014 haalde ze zelfs de 12e plaats met Fade Away. Al drie jaar op rij net geen top 10 dus. Van de mysterieuze, rustige liedjes in het begin is ze gegaan naar wat stevigere, dansbare synthpop. Delirious klinkt ook opvallend fel. 'I'm not the one holding the gun'. Synthpop als een statement, zo voelt het.

#12 Best Coast - California Nights (549 punten)

Eerste notering: Vince vega, 1 maart
Nummer 1 van: Vince vega, ranboy
Ook in de lijst van: herman. Dance Lover, musician, DjFrankie, Gretz, gerre, JoaMuse, Eigenwijze 30, Sfeermaker

Best Coast is een Amerikaans duo dat flink door de jaren '60 is geïnspireerd. Zo combineert hun album van vijf jaar terug de garagerock uit die tijd met de meidengroepjes. Het album stond vol met vlotte, gezellige popliedjes. Voor deze single hebben ze het tempo wat naar beneden geschroefd, bovendien hoor ik nu ook jaren '90-shoegaze invloeden. Een fraaie, meeslepende ballad die het beste van vroeger tijden verenigt.

#11 Holy Holy - You Cannot Call for Love Like a Dog (550 punten)

Eerste notering: Vince vega, 3 mei
Nummer 1 van: Vince vega, musician
Ook in de lijst van: DjFrankie, ranboy, curufin, Sundance, iamsander

In een rijtje van awards dat ik heb uitgereikte (beste Nederlanders, beste Belgen, de beste top 40-hit komt nog), verdient Holy Holy de prijs voor de beste nieuwkomer. Wie die prijs de vorige jaren hebben gewonnen, dat is me nu wat te veel uitzoekwerk... Oké, vooruit, de band heeft in 2014 al een EP'tje uitgebracht, maar die is zo onopgemerkt gebleven dat ik die voor het gemak even over het hoofd zie (anders gaat de prijs naar Pumarosa).

De Australiërs doen niets verrassend, ze laten gewoon een traditioneel rockgeluid horen. Maar dat viel flink in de smaak bij het groepje rock-georienteerde users. Je ziet dat ze vergeleken met de nummers ervoor ook maar bij erg weinig users in het lijstje hebben gestaan. Sommige nummers worden juist breed gedragen, maar dit is er meer eentje voor een klein groepje liefhebbers. Een stevig rockgeluid, met een lekker vlot ritme, en nog een krachtige gitaarsolo tot slot. Het hoeft niet moeilijk te zijn...

Vanavond dus de ontknoping, stay tuned!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:39 uur

geplaatst: vandaag om 18:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.