menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
Love Elimination

Indeed, met een stuk groter verschil dan ik verwacht had ook. Slotje erop

https://i1.wp.com/media1.giphy.com/media/xT0GqyjOfGA8FZA9u8/giphy.gif

En dat brengt ons bij de finale! Twintig nummers zijn er nog over, met het titelloze debuut duidelijk als hofleverancier (negen stuks!). YCHISMB volgt met vijf, Tonight houdt er slechts drie over maar dat is nog altijd meer dan RTRWRA (twee) en AA (één). FFS is, helaas, uitgeschakeld.

Stel een toptien uit de volgende twintig liedjes. Als je zin hebt, schrijf er nog iets leuks over, dan verwerk ik het in de presentatie!

40'
Always Ascending
Auf Achse
Darts Of Pleasure
Do You Want To
Eleanor Put Your Boots On
Evil Eye
Jacqueline
Lucid Dreams
Michael
No You Girls
Outsiders
Right Action
Take Me Out
Tell Her Tonight
The Dark Of The Matinée
The Fallen
This Fire
Ulysses
Walk Away

Deadline: Vrijdag 20:00

Duurt nog ff voordat ik aan de beurt ben, maar tegen die tijd heeft King Gizz vast weer 10 nieuwe albums uit om uit te kiezen, dus extra leuk!

24 januari - ArthurDZ (Madness)
31 januari - Bonk (Counting Crows)
7 februari - Plastic Beach House (Run The Jewels)
14 februari - Rudi S (Rush)
21 februari - Shaky ('The Day the Music Died': Buddy Holly / Ritchie Valens / The Big Bopper)
28 februari - Motel Matches (Supergrass)
6 maart - TornadoEF5 (Grimes)
13 maart - vigil (Sting)
20 maart - dynamo d (Kayak)
27 maart - esteban (Samson & Gert)
3 april - Johnny Marr (Def Leppard)
10 april - Choconas (Sade)
17 april - Teunnis (The Second Summer of Love)
24 april - Poek (60's Girl Groups)
1 mei - ArthurDZ (Japan/David Sylvian)
8 mei - Shaky (Shakin' Stevens)
15 mei - dynamo d (Roger Waters)
22 mei - herman (Africa)
29 mei - hoi123 (Perfume Genius)
5 juni - jordidj1 & 123poetertjes (Danny Brown)
12 juni - cosmic kid (The Beatles)
19 juni - Choconas (Led Zeppelin)
26 juni - Casartelli (IQ)
3 juli - Arno (XTC)
10 juli - Arrie (Roberta Flack)
17 juli - Plastic Beach House (Jack Antonoff)
24 juli - Les de Groot (CCR)
31 juli - esteban (2 Unlimited)
7 aug - Superbitch (Laura Marling)
14 aug - Poek (My Bloody Valentine)
21 aug - zaaf (Coil)
28 aug - Shaky (Meat Loaf)
4 sep - ranja (kristin hersh/tanya donelly)
11 sep - Motel Matches (Van Morrison)
18 sep - panjoe (MF DOOM)
25 sep - Dance Lover (FOALS)
2 okt - catdog (Lady Gaga)
9 okt - laxus11 (U2)
16 okt - ArthurDZ (1980s hardcore punk)
23 okt - wendyvortex (Grand 12 Inches)
30 okt - arcade monkeys (Dinosaur Jr.)
6 nov - dynamo d (Alicia Keys)
13 nov - E-Clect-Eddy (Ike & Tina Turner)
20 nov - Shaky (10cc)
27 nov - laxus11 (Dire Straits)
4 dec - Superbitch (Frank Sinatra)
11 dec - Hedser (Elbow)
18 dec - Arno (StuBru's Tijdloze 100)
25 dec - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2020)
1 jan - dazzler (80's europop)
8 jan - zaaf (Stereolab)
15 jan - jordidj1 (NTB)
22 jan - luigifort (Richard Hawley)
29 jan - Gretz (Green Day)
5 feb - TornadoEF5 (Cocteau Twins)
12 feb - dynamo d (UNKLE)
18 feb - motel matches (Villagers)
25 feb - catdog (Britney Spears)
4 maart - Poeha (BABYMETAL)
12 maart - VladTheImpaler (King Gizzard & The Lizard Wizard)

Zoals gezegd, niet de grootste Franz Ferdinand fan. Ook zoals gezegd, met een open mind geluisterd en bij deze dus alsnog een lijstje. De eerste 2 hoor ik best graag, de rest ... Dat is OK.

1. The Dark of the Matinée
2. Take Me Out
3. Walk Away
4. 40'
5. Always Ascending
6. Do You Want To
7. Auf Achse
8. Eleanor Put Your Boots On
9. Darts of Pleasure
10. Evil Eye

1. Auf Achse
2. Outsiders
3. Always Ascending
4. Take Me Out
5. Darts Of Pleasure
6. The Dark Of The Matinée
7. No You Girls
8. This Fire
9. Evil Eye
10. Right Action

1. Take Me Out
2. Auf Achse
3. Tell Her Tonight
4. Do You Want To
5. Evil Eye
6. No You Girls
7. The Dark Of The Matinée
8. 40'
9. Michael
10. Right Action

FranzFerdi top10:
1. Take Me Out
2. Eleanor Put Your Boots On
3. Lucid Dreams
4. Always Ascending
5. Outsiders
6. Do You Want To
7. Walk Away
8. Right Action
9. The Dark Of The Matinée
10. Ulysses

1.  Take Me Out
2. This Fire
3. The Dark Of The Matinée
4. Auf Achse
5. Do You Want To
6. No You Girls
7. Evil Eye
8. Tell Her Tonight
9. The Fallen
10. Walk Away

1. This Fire
2. The Dark Of The Matinée
3. Take Me Out
4. Michael
5. Jacqueline
6. Auf Achse
7. Tell Her Tonight
8. Eleanor Put Your Boots On
9. Evil Eye
10. 40'

Arbeidsdeskundige
1. Jacqueline
2. Outsiders
3. Right Action
4. Lucid Dreams
5. Tell Her Tonight
6. Eleanor Put Your Boots On
7. Do You Want To
8. Darts Of Pleasure
9. Evil Eye
10. Take Me Out

1. Take Me Out
3. Ulysses
4. Eleanor Put Your Boots On
5. Darts Of Pleasure
6. Jacqueline
7. This Fire
8. Auf Achse
9. Walk Away
10. Tell Her Tonight

1. Outsiders
2. Darts Of Pleasure
3. 40'
4. Auf Achse
5. Take Me Out
6. Do You Want To
7. Always Ascending
8. Lucid Dreams
9. The Dark Of The Matinée
10. The Fallen

1. Take Me Out
2. The Fallen
3. Tell Her Tonight
5. The Dark Of The Matinée
6. Auf Achse
7. Darts Of Pleasure
8. No You Girls
9. Always Ascending
10. Outsiders

1 Walk Away
2 Take Me Out
3 The Dark Of The Matinée
4 Ulysses
5 No You Girls
6 Do You Want To
7 This Fire
8 Eleanor Put Your Boots On
9 Lucid Dreams
10 Evil Eye

Walk Away is mijn favoriete FranzFerdinand nummer. De meeste FF nummers zijn heel blij en niks aan de hand (ook heel leuk); maar dit nummer is zo'n goed, sterk 'break-up' nummer; Je hebt meteen een beeld bij de situatie (jongen maakt het uit met meisje en doet dat met het 'hoofd' niet met het 'hart' en probeert zichzelf te overtuigen dat hij de goede beslissing heeft gemaakt) en je voelt de spanning van de beschreven situatie ook in de muziek doorklinken; al vanaf het intro krijg je onderhuidse spanning mee. Kortom: topnummer.

Take Me Out, Dark of the Matinee, This Fire; en ook Do You Want To, dat was lekker meeblèren terwijl ik huiswerk zou moeten maken en examens enzo.

Een Franz Ferdinand-luistersessie, dat was lang geleden hier. Blijft een fijn bandje!

1. The Dark Of The Matinée
2. Take Me Out
3. Auf Achse
5. No You Girls
6. Evil Eye
7. Darts Of Pleasure
8. This Fire
9. Walk Away
10. Michael

Lucid Dreams kwam net voorbij in de popquiz, dit is een teken #stemffgh

Was vroeger alles beter? Natuurlijk niet. Nieuwerwets spul bovenaan.
Het magistrale “Always Ascending” snijdt op subliminale wijze (AA) de strijd met de fles aan. Bring me water!

1. Always Ascending
2. Ulysses
3. The Dark Of The Matinée
4. Darts Of Pleasure
5. No You Girls
6. Take Me Out
7. The Fallen
8. Walk Away
9. Outsiders
10. 40'

01. The Dark Of The Matinée
02. Take Me Out
03. This Fire
04. Ulysses
05. Auf Achse
06. The Fallen
07. Evil Eye
08. Do You Want To
09. Walk Away
10. Jacqueline

01 Ulysses
02 The Dark of the Matinee
03 Take Me Out
04 Tell Her Tonight
05 Darts of Pleasure
06 Jacqueline
07 No You Girls
08 Auf Achse
09 40'
10 Right Action

1. Walk Away
2. Eleanor Put Your Boots On
3. Take Me Out
4. Do You Want To
5. This Fire
6. The Dark Of The Matinée
7. Darts Of Pleasure
8. Tell Her Tonight
9. The Fallen
10. Ulysses

L.Wells had in de top 3 gestaan

2. The Fallen
3. Ulysses
4. Take Me Out
5. 40'
6. Jacqueline
7. This Fire
8. Do You Want To
9. Always Ascending
10. No You Girls

11. Darts Of Pleasure
12. Walk Away

Ik ben een groot liefhebber van deze band en al helemaal live. Het beste concert wat ik van ze zag was in Paradiso, wat letterlijk en figuurlijk op zijn kop stond. Op een bepaald moment sprongen er een paar mensen op het podium om te dansen en Alex zei: kom er maar bij, terwijl hij eraf sprong. Na even stopte de band en vroeg hij: waar zijn jullie nou mee bezig?! Ik sta hier in de zaal en jullie op het podium. Maak dat je weg komt, dan spelen we nog een paar extra nummers. Dat lukte gelukkig.

Van elk album minimaal eentje:

1. Take Me Out
2. This Fire
3. Ulysses
4. Michael
5. No You Girls
6. Walk Away
7. The Dark of the Matinée
8. Do You Want To
9. Always Ascending
10 Evil Eye

Ik mis o.a.: Bite Hard. What She Came For & Love Illumination

Oh oh oh wat baal ik verschrikkelijk dat ik ze nooit in hun hoogtijdagen heb mogen zien

1. Take Me Out
3. No You Girls
4. Do You Want To
5. This Fire
6. Michael
7. Ulysses
8. Darts Of Pleasure
9. Walk Away
10. Evil Eye

Van elk album tenminste 1 nummer, maar het zwaartepunt ligt toch wel bij het debuutalbum. Heb ze destijds ook live gezien, in maart 2004 in een kolkend Rotown (https://www.rotown.nl/agenda/franz-ferdinand/). Twee maanden later stonden ze al op Pinkpop, maar ik denk toch dat het in Rotterdam leuker was. Dat kan aERodynamIC vast beamen.

2. This Fire
3. Darts Of Pleasure
4. Always Ascending
5. Jacqueline
6. Tell Her Tonight
7. Ulysses
8. Take Me Out
9. Do You Want To
10. Right Action

123poetertjes schreef:
Oh oh oh wat baal ik verschrikkelijk dat ik ze nooit in hun hoogtijdagen heb mogen zien

Ken je deze 2CD versie? De 2e CD is Live at the Paradiso Amsterdam / November 2003. Je kan 'm hier nog krijgen: Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004, CD) | Discogs

1. Michael
3. Lucid Dreams
4. No You Girls
5. Ulysses
6. Auf Achse
7. Darts Of Pleasure
8. 40'
9. Outsiders
10. Jacqueline

Rond mijn 12e/13e had ik een Good Charlotte-fase: de eerste rockmuziek waar ik naar luisterde. Dat zorgde er echter niet voor om naar meer van dergelijke poppunkbands te luisteren. Destijds had ik een klasgenoot die al net iets meer bezig was met alternatieve bandjes, Jeroen, en die kwam bij mij aanzetten met o.a. Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand. Het was eigenlijk maar een kleine stap: net als Good Charlotte energiek en verdomd catchy en meezingbaar. Net als de dance-plaatjes die ik nog vóór Good Charlotte draaide.

FF en KC waren wél een soort gateway naar meer, en al snel kwamen er dingen bij als Editors, Arctic Monkeys. Best een belangrijke band dus, Franz Ferdinand. Destijds was ik wel net een grotere fan van Kaiser Chiefs maar die zakten al heel snel weg.

Ik had overigens ook een klasgenoot genaamd Michael. Jeroen printte op een dag voor de gein de lyrics van het nummer Michael uit, gaf het aan Michael waar de hele klas bij was en zei dat ie het voor hem geschreven had. Iedereen in totale verwarring, Jeroen en ik gingen stuk.

Ook heb ik later nog eens een recensie van Tonight voor de schoolkrant geschreven, waarin ik van mening was dat de band na een matige tweede weer helemaal terug was. Sta ik nog steeds achter, nu ik Tonight voor het eerst in lange tijd weer gedraaid heb is ie alleen maar beter gevallen.

Daarna ben ik wel echt afgehaakt. Toen ze op Best Kept Secret stonden ben ik niet eens gaan kijken, ik liep toen met m'n vriendin een beetje over het refrein in, wel weer dichtbij genoeg blijvend om FF op de achtergrond te horen.

Maar blijft toch wel een ijzersterke band!

1. Outsiders
2. Take Me Out
3. The Fallen
4. 40'
5. Lucid Dreams
6. Ulysses
7. Do You Want To
8. No You Girls
9. Darts of Pleasure
10. Michael

Leuk om weer eens in Franz Ferdinand te duiken. Bij toeval was ik er al heel vroeg bij, omdat ik eind jaren '90 altijd naar het London Calling festival ging en de verzamelaars daarvan verzamelde. In 1997 stond Kapranos daar met zijn eerdere band The Karelia, die ik ontdekte door zo'n verzamelaar. Voor mij sprongen ze eral gelijk uit en ik was erg gelukkig toen ik hun enige album Divorce at High Noon voor (als ik me goed herinner) een gulden uit een Utrechtse uitverkoopbak viste. De muziek was net even wat anders dan andere indiebands door de invloeden van jazz, dixieland en music hall (hoor bv. Say Try).

Toen ik hoorde dat Kapranos een nieuwe band had, ben ik die meteen gaan volgen, maar echt een opgave was dat niet, want van meet af aan was Franz Ferdinand één groot feest. Voor mij althans, want op Pinkpop 2004 moest ik mijn vriendenclubje wel overtuigen te gaan kijken naar die Britse band op het kleine podium... Het publiek reageerde daar nog wat lauw (ze speelden ook al in de middag en waren nog niet algemeen bekend), maar ik vond het geweldig. Met het album bekoelde de liefde wel een beetje moet ik zeggen, maar een jaar of 5 geleden vond ik hun optreden op Primavera Sound wel weer een geweldig feest. Zoveel goede, fijne, mooie en ook opzwepende liedjes... En dat scheutje disco in hun muziek deed me altijd denken aan Pulp, een eerdere muzikale liefde.

1. Ulysses
Deze vond ik ook meteen geweldig en is anno nu het nummer van Franz Ferdinand dat ik nog het meeste luister, zoals Tonight ook het album is dat ik nog het meeste beluister. Jammer dat op 2 na de beste nummers niet in de finale staan, met name Twilight Omens en Can't Stop Feeling zijn toch wel top 10 materiaal voor mij.

2. This Fire
Franz Ferdinand kwam ook op in een tijd dat ik met een vriend werd gevraagd in te vallen op een maandelijkse indiedansavond. Dat gingen we uiteindelijk veel vaker doen en This Fire bleek toch wel het FF-nummer waarmee je de dansvloer goed op zijn kop kon zetten. Heerlijk nummer dat maar doorblijft denderen.

3. Take Me Out
Geweldige modulatie waarmee het begint. Trucje hebben ze nog wel eens herhaald met Do You Want To, maar hier werkt het het best. Zo'n nummer dat het publiek in het begin altijd leuk op het verkeerde been zette, maar als je het nummer eenmaal kende de feestvreugde alleen maar verhoogde.

4. Do You Want To
Volgens mij heb ik deze toen 'ie uitkwam gelijk 2 uur non-stop gedraaid. Kreeg er geen genoeg van.

5. Auf Achse
6. Tell Her Tonight
7. Eleanor Put Your Boots Back On
Beetje Paul McCartney-achtige ballad. Het tweede album moest wat snel gemaakt worden en is minder evenwicht dan het debuut en Tonight, wat ik hun beste albums vind. Maar het bewees na het debuut wel dat Kapranos ook fraaie rustige liedjes kon schrijven.

8. Lucid Dreams
Gemiddeld nummer voor hun doen, maar dan komt dat outro... heerlijk.

9. Michael
10. The Fallen
Eigenlijk meer vanwege de eclectische Justice remix dan het origineel. Zij bouwden het om naar een formidabele dj-tool. Vooral geweldig gebruikt door Erol Alkan in zijn BBC Essential Mix uit 2005.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:00 uur

geplaatst: vandaag om 23:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.