menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
geplaatst:
Dance Lover schreef:
1. The Crystals - Then He Kissed Me

Ha, op de valreep toch nog iemand die deze ook op 1 heeft, ik dacht al, blijf ik nou echt de enige. Zoals het bekende gezegde gaat, jij weet dingen

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Poek schreef:
Nog 0,16 dagen tot de deadline, 34 lijstjes binnen. Ik hoop nog op bijvoegelijke bijdragen van o.a. Ataloona BrotherJohn 123poetertjes jordidj1 en wellicht ook de rest van PBH en eenieder die zin heeft.

Ik ga vanaf de zijlijn toekijken.

geplaatst:
Hier is de luisterlijst inmiddels aangeslingerd, vind m nu al sweeeeet.

geplaatst:
jordidj1 schreef:
(quote)

Ik ga vanaf de zijlijn toekijken.

Ik moet straks nog Verborgen Verleden kijken (begint 20:35), dus je hebt nog een iets van drie kwartier extra. Ruim genoeg tijd om de lijst te beluisteren!

geplaatst:
01. The Tammys - Egyptian Shumba
02. The Dixie Cups - Iko Iko

01. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
02. The Crystals - Then He Kissed Me
03. Reparata and The Delrons - Captain of Your Ship
04. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
05. The Shangri-Las - Past, Present and Future
06. The Crystals - Da Doo Ron Ron
07. The Ronettes - Be My Baby
08. The Exciters - Tell Him
09. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
10. Martha and The Vandellas - Heat Wave

geplaatst:
Nu ik als ultieme SOG-aangelegenheid weer door Adventure Timeafleveringen heenvlieg kan een beetje extra Candy Kingdomspul er nog wel bij. Ja, ik ga hier heel goed op. Eén vluchtige luisterbeurt voor deze stemming, vele extra luisterbeurten in de weken die nog gaan komen.

1. The Ronettes - Be My Baby
2. Martha and The Vandellas - Heat Wave
3. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
4. The Crystals - Then He Kissed Me
5. The Chiffons - One Fine Day
6. The Flirtations - Nothing But A Heartache
7. The Shirelles - Will You love Me Tomorrow
8. The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
9. The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
10. The Shangri-Las - Past, Present & Future

Eventjes een schaamteloze copypastekleineedit naar mijn Top 100-stukje x
https://i.imgur.com/nd4ojep.png
123poetertjes schreef:

Ja, ik heb me toch een enorm zwak voor dit soort oude girlgroups. Ze zijn gewoon zo sweet. Prachtige stemmen in harmonie en smeltbare liefdesteksten. Be My Baby is ook wel echt het absolute hoogtepunt. Het is gewoon zo sweet. Had ik al gezegd he? Ze brengen me gewoon in verlegenheid, hihi. Echt, als er deze avond nog een meid voor mijn huis gaat staan en dit nummer voor me zingt dan boek ik ondertussen al een huwelijksreis on the coast of Santorini. Ik verschiet er eigenlijk telkens van dat dit nummer al zo oud is, de oudste uit mijn lijst zelfs (konden jullie niet eens raden, foei) want het klinkt na al die jaren nog steeds fris en fruitig. Behalve die kapsels dan, die kunnen echt niet meer. Een paar jaar terug is Be My Baby nog gecoverd door [Beau ] dat eigenlijk, nu ik erover nadenk, hun stijl een beetje heeft overgenomen, vet he? Ook nog eventjes Phil Spector benoemen. Een enorme mafketel die nogal graag zijn wapenverzameling van dichtbij toonde, maar wel aan de wieg van een paar echt meesterlijke hits. Zijn laatste hit greep nog een lady in de strot, wat een banger.

Ook kjoel, ook een oude girlgroup en zowaar gebruikt in Adventure Time: The Shirelles - Mama Said

geplaatst:
Ik hoop iets na half tien te beginnen.

geplaatst:
42 mensen hebben meegedaan aan dit spel en we hebben een winnaar! Een overduidelijke winnaar, maar voor de andere plaatsen was het best spannend. Voor de laatste plaats ook even, maar uiteindelijk toch nog een behoorlijk verschil.

20. The Chiffons - Sweet Talkin' Guy
42 punten van 14 stemmers, nummer 1 van ranja

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=yWgyOBbQfoA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Ranja: "Dit is toch wel duidelijk nummer 1 eigenlijk, heerlijk onbezorgd liedje van waarschijnlijk m''n favoriete 60s girlgroup. Ik weet niet eens of ik deze eerder kende dan de coverversie op het album van Nancy Boyd eigenlijk"

Top tien in Amerika en Engeland, maar hier doet ie het wat minder. Maar om herman te quoten:

nummer 20 is nog ijzersterk.

geplaatst:
18. Martha and The Vandellas - Nowhere to Run
64 punten van 12 stemmers, nummer 1 van niemand.

https://www.youtube.com/watch?v=K3L-nJMyMPI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Een motownnummer gescheven door Holland-Dozier-Holland. Ooit door Rolling Stone op nummer 358 in de top 500 aller tijden gezet, wij schatten 'm iets lager in. Wel met een echte clip!

geplaatst:
Oh dat begint goed, mijn nummers 1 en 2 op de onderste 2 plaatsen.

geplaatst:
18. The Crystals (maar eigenlijk niet) - He's a Rebel
64 punten van 12 stemmers, nummer 1 van Arbeidsdeskundige

https://www.youtube.com/watch?v=aF7V2dSvxpo

Geschreen door Gene Pitney, in eerste instantie opgenomen door een andere meidengroep: He's A Rebel - The Blossoms 1962 - YouTube

Heel verschillend is de versie van The Crystals niet, sterker nog: " Produced by Phil Spector, their version was issued as a single credited to the Crystals, which topped the Billboard Hot 100 chart in November 1962". Bedrog dus!

geplaatst:
17. The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
65 punten van 11 stemmers, nummer 1 van 50tracks

https://www.youtube.com/watch?v=gOdP_VvPKHU

ArthurDZ: "“When I say I’m in love, you best believe I’m in love: L-U-V”. The Shangri-Las konden ook met vrolijk materiaal uit te voeten. Wat een ongelooflijk aanstekelijk liedje!"

Ranja: "The Shangri-la's had ik 3x bij m'n eliminatielijstje staan; ik vind ze echter wel erg goed maar dan liever met dit soort nummers. Leren kennen via de cover van Tracey Ullman, die versie vind ik al erg goed en het orgineel mag er ook zijn. Toch hoor ik Tracey's versie er gewoon doorheen eigenlijk, woordelijk hetzelfde natuurlijk."

Er wordt volop gepraat in dit nummer, zoals in wel meer nummers van The Shangri-Las. Geen grote hit, wel veel gecoverd, o.a. door de al genoemde Tracey Ullman, The New York Dolls en Kate Nash met Billy Bragg.

geplaatst:
16. The Belles - Come Back
78 punten van 17 stemmers, nummer 1 van zaaf en BrotherJohn

https://www.youtube.com/watch?v=a_g9aCzBE08

aerobag: "Interessante verschijning tussen de rest, deze rock dames. Soort Interpol maar dan 40 jaar eerder en de Girl Band variant. Pakkend refrein en zowaar wat gave spelingen met ritme, daar hou ik wel van!"

Het leek me wel leuk om in de startlijst niet alleen typische girl groups maar ook een garagerocknummer te stoppen. Ik hield er rekening mee dat ze de finale niet zouden halen (toch een iets minder bekend nummer), dus wel en daar ben ik blij mee. 17 keer top tien, 2 keer nummer één, ze hebben het goed gedaan. Verder kan ik weinig over The Belles vinden. Geen Wikipediapagina, geen filmbeelden. Ze doen vooral covers (b.v. Melvin is een cover van Gloria) en zover Choconas kon nagaan is Come Back het enige nummer dat ze zelf schreven.

geplaatst:
Ik scoor al beter dan in zaaf's lijst meestal Nu al 3 uit m'n top 5

geplaatst:
Poek schreef:
42 mensen hebben meegedaan aan dit spel en we hebben een winnaar! Een overduidelijke winnaar, ]
Tja die stond van tevoren eigenlijk al vast

geplaatst:
ranja schreef:
Ik scoor al beter dan in zaaf's lijst meestal Nu al 3 uit m'n top 5
je doet hier gewoon meer je best

geplaatst:
That's the spirit ranja!

15. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
80 punten van 17 stemmers
edit: nummer 1 van EttaJamesBrown en Koenr

https://www.youtube.com/watch?v=V5YxtweUxrA

aerobag: "Plek nummer 10 was of weer voor de Shangri-Las of voor Martha’s Nowhere To Run of Jimmy Mack. Nowhere to Run ook genieten hoor, maar de melodramatische zanglijnen van Shangri-La’s liggen mij net even wat beter. Sorry Martha! Wel een honourable mention."

Shadow Morton is de vaste songwriter van The Shangri-Las, maar het verhaal hoe dat begon is wel grappig. Hij bezocht een vriendin (Ellie Greenwich) in Bril Building, het gebouw waarin heel veel hits geschreven werden. Haar schrijfpartner Jeff Barry vroeg hem wat hij voor de kost deed en hij blufte "Ik schrijf liedjes." "O, wat voor liedjes?" "Hits!" "O, dat wil ik wel horen, kom volgende week maar weer langs."

Probleem: hij had nog nooit een lied geschreven. Maar op één of andere manier lukte het hem om vrij vlotjes Remember (Walking in the Sand) te schrijven. Hij huurde The Shangri-Las in, ook nog een onbekende pianist (ene Billy Joel), maakte een demo, Jeff Berry was onder de indruk en de rest is geschiedenis. Al claimt Billy Joel wel dat hij nog steeds wacht op zijn gage.

geplaatst:
14. The Velvelettes - He Was Really Saying Somethin'
82 punten van 20 stemmers

https://www.youtube.com/watch?v=mBDnowUOa4I

ranja: "Natuurlijk kende ik eerst de cover van Bananarama, fijne versie, het origineel heeft nog wel wat meer. Ik ken verder weinig van deze groep eigenlijk maar dit nummer verdient zeker een top 10 plaats."

Weer Motown, dit keer geschreven door een ander trio: Whitfield - Stevenson - Holland. Dat de versie van Bananarama en Fun Boy Three bestaat heeft waarschijnlijk wel wat extra punten opgeleverd (in mijn geval iig wel). The Velvelettes hadden weinig commercieel succes: Needle in a Haystack was hun grootste hit maar kwam ook niet verder dan plek 45 in Billboard.

geplaatst:
13. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
83 punten van 15 stemmers, nummer 1 van Poek, Poeha en Johnny Marr

https://www.youtube.com/watch?v=6sJfGDpwyv0

Poeha en Johnny Marr weten dingen. Bijvoorbeeld dat dit nummer alweer van Holland–Dozier–Holland is en dat het gaat over dat de ikfiguur hoopt dat Jimmy Mack snel terugkomt, want een andere man probeert haar te versieren en ze weet niet hoe lang ze nog nee kan zeggen.

geplaatst:
Vreemd dat dit geen top 10 scoort, wat een kraker!

geplaatst:
Het zijn allemaal krakers.

geplaatst:
12. The Chiffons - One Fine Day
92 punten van 19 stemmers, nummer 1 van niemand.

https://www.youtube.com/watch?v=X6C_8fMKzP0

Een grote hit van The Chiffons, maar ook van Carole King zelf (12 in Amerika) die het met Gerry Goffin geschreven heeft. De video leek me daarom wel passend.

geplaatst:
11. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
96 punten van 20 stemmers, nummer 1 van Rudi S en aERodynamIC

https://www.youtube.com/watch?v=68Uv959QuCg

ArthurDZ: "Een party-song die het schopte tot protest anthem, toe maar! Niet kapot te krijgen nummer, al deden Mick en David later nog een dappere poging."

Geschreven door (o.a.) Marvin Gaye! Ook veel gecoverd, waarvan één versie nog succesvoller was dan het origineel.

geplaatst:
10. Reparata and The Delrons - Captain of your ship
97 punten van 18 stemmers, nummer 1 van andré en remcodulac

https://www.youtube.com/watch?v=Rk6X5MSL2zM

aerobag: "Sterk popnummer. Het toepassen van geluiden geproduceerd door misthoornen en morse code (denk ik tenminste) zorgen wel dat deze wel opvalt binnen de Girl Band groepen. Verder ook gewoon zeer catchy."

ArthurDZ: "Enige nummer uit mijn top 10 dat ik bij aanvang nog niet kende. Mooie ontdekking dit, bedankt jongens!"

Niet overwogen voor de startlijst, wellicht ten onrechte, maar gelukkig hebben jullie dat gecorrigeerd. Het nummer deed weinig in Amerika, maar bereikte wel de hitparade in Engeland en Nederland. Wellicht had dat met het atypische geluid te maken: "The song is unusual in its atmospheric use of sound effects (foghorn, ship's bell, Morse code) and features psychedelic instrumentation and treatments including electric sitar, backwards piano, filtered vocals and phasing. Lead singer Mary Aiese O'Leary told Mojo magazine in May 2008, "I thought it was horrible — the foghorn, the way they had changed my voice with effects. But I grew to like it, and it afforded the opportunity to go over to London ... In America, it fizzled. People in England liked quirkier stuff, and 'Captain of Your Ship' was quirky." "

Stukjes van het nummer zijn gesampled voor Doin' the do' zoals ik eerder schreef.

geplaatst:
9. The Shangri-Las - Past, Present and Future
121 punten van 22 stemmers, nummer 1 van aerobag en herman

https://www.youtube.com/watch?v=IQu6pPoDFJY

herman: "Vrij naar mezelf: op 1 fiks melodrama van waarschijnlijk mijn favoriete jaren '60 girl group, The Shangri-Las. In 1964 brachten zijn hun twee grootste klassiekers uit: Leader of the Pack en Remember (Walkin' In The Sand). Dit is de laatste single die zij uitbrachten voor Red Bird Records en voor zover ik weet ook hun laatste hoogtepunt. Zangeres Mary Weiss (nog altijd maar 17 jaar hier) spreekt zo mooi verdrietig en smachtend.. Er is iets gebeurd, maar zij laat nergens los wat precies wat de suspense alleen maar vergroot. De basistrack is trouwens Moonlight Sonata van ene Ludwig von Beethoven."

ArthurDZ: "Het exacte tegenovergestelde van een typisch girl group-nummer. Een verhaal over date rape (?) op de tonen van Beethoven’s Moonlight Sonata, ongelooflijk genoeg nog uitgebracht als a-kant ook, ik bedoel, wie verzint zo’n dingen? Hoe stoned was iedereen in die tijd? Of werd het nummer soms door David Lynch geschreven en geproduceerd? Geniale song!"

aerobag: "Shrangi-Las is de grootste verrassing voor mij. Flinke dosis drama wordt toegevoegd aan de gebruikelijke suikerspin thema’s van onvoorwaardelijke liefde en wachten op de postbode. Combineer dit met muziek waar Tarantino zijn tenen van af gaat likken en dan heb je voor mij een winnende combinatie. Het hartverscheurende ‘I Can Never Go Home Anymore’ was al door de menigte verscheurd, maar had anders hier op 1 gepronkt, met deze er net achter. Maar ‘Past, Present and Future’ is net zo’n emotionele stomp in de maag, met prachtige instrumentale begeleiding. Uitzonderlijk!"

De single deed commercieel gezien niet, maar is toch één van hun meest geliefde nummers geworden, met dank aan Beethoven.

geplaatst:
8. Martha and The Vandellas - Heat Wave
136 punten van 23 stemmers, nummer 1 van arcade monkeys en Marco dB

https://www.youtube.com/watch?v=XE2fnYpwrng

aerobag: "Dit swingt alle potten en pannen uit natuurlijk. Die levendige blazers op dit nummer zijn wel bijna de showstealers. Bijna, want de echte showstealer blijft natuurlijk die ijzersterke stem van Martha."

De hoogste van de vier, weer geschreven door het supertrio van Motown. Met invloeden van gospel en doowop. Lekker a tempo, maar er zit toch ook wel wat melancholisch in het nummer.

geplaatst:
7. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
137 punten van 24 stemmers, nummer 1 van Superbitch

https://www.youtube.com/watch?v=XO1Jq-LtdSY

ArthurDZ: "Naar het schijnt de eerste girl group nummer 1-single van de jaren ’60, en terecht! Opnieuw zo heerlijk smachtend… tienermeisjes in de jaren ’60 hadden niet veel, maar ze hadden wel dit."

aerobag: "Geweldige productie kent dit nummer. De tekst is heerlijk bitterzoet en het refrein een ware oorwurm. En tja die strijkers he, daar heb ik altijd zo’n zwak voor. Die worden natuurlijk perfect toegepast in dit nummer."

ranja: "The Shirelles, ook een klassieker. Uit een docu van Carole King begreep ik dat de zangeres helemaal geen zin had in dit nummer en het met frisse tegenzin in zong. Juist dat zorgde voor de juiste snaar die het naar de 1e plaats van de hitparade bracht en Goffin & King genoeg geld opleverde voor een huis buiten de stad."

De eerste nummer-1-hit van een zwarte damesgroep in de VS inderdaad. The Shirelles hadden een tegenstelling die aansprak: ze klonken als onschuldige schoolmeisjes, maar in de teksten zaten seksuele toespelingen.

Wel verwarrend in popquizzen: is het nou Will You Love Me Tomorrow of Will You Still Love Me Tomorrow?

geplaatst:
6. The Crystals - Da Doo Ron Ron
148 punten van 23 stemmers, nummer 1 van DjFrankie, da dude en johan de witt

https://www.youtube.com/watch?v=8vs6e8l6m9w

ArthurDZ: "In dit soort uitbundige, blije liedjes komt het thema van kalverliefde toch het beste tot haar recht, vind ik. Nergens voel ik de neiging om met mijn ogen te rollen. Integendeel, binnen de kortste keren zwijmel ik mee met deze dames."

Gescheven door de al genoemde Barry en Greenwich samen met Phil Spector. In de kladversie hadden de eerste twee in plaats van een titel wat nonsenswoorden gezet, met de bedoeling later die te vervangen. Spector vond Da Doo Ron Ron echter leuk klinken en de titel bleef.

geplaatst:
Vijf plekken te laag! Wat een kraker.

geplaatst:
Verscheidene van de nummers ken ik eigenlijk enkel dankzij Sister Act, waar ik als kind 100 keer naar gekeken heb.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:17 uur

geplaatst: vandaag om 11:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.