MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
123poetertjes schreef:
(quote)
Godver, ik wilde je al uitsluiten maar nu moet ik mijn tekstjes aanpassen.

Wel lekker confusing dit

We trappen de finale af met een blokje albumtracks die niet bijster veel potten konden breken in de finale. Maar het schoppen tot de twintig populairste kerken is in feite ook al een prestatie op zich.

20. Forever (12 punten, 4 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)
Nummer 1 van: –

19. Playing Dead* (16 punten, 4 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)

Door met de tweede single en een albumtrack van het debuut, die beiden ex aequo eindigen.

18. Never Ending Circles (17 punten, 5 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)

18. Night Sky* (17 punten, 5 keer genoemd)
The Bones of What You Believe (2013)

jordidj1 schreef:
(quote)

Wel lekker confusing dit
Die avatars van jullie zijn confusing.

stoepkrijt schreef:
(quote)

Dat bedoel ik ook.

Aan kop van de achterhoede staan de twee minst populaire singles van Love Is Dead. Ondanks de hulp van Matt Berninger mag dit niet als een grote verrassing komen, want het zijn niet de echte live-knallers en ze zijn nog relatief vers. Gelukkig heeft de laatste worp nog drie ijzers in het vuur.

16. Miracle (20 punten, 6 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)

123poetertjes schreef:
En ik maar een halfjaar lang beweren dat op Love Is Dead geen bangers stonden. Soms heb ik er toch ook geen verstand van. Die drop, goeiedag zeg.

15. My Enemy (ft. Matt Berninger) (23 punten, 5 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)

Miracle geen liveknaller, wut?

#stemnellygh

stoepkrijt schreef:
(quote)
Stem Nelly x #stemnellygh

123poetertjes schreef:
Miracle geen liveknaller, wut?

Meer in verhouding tot Get Out en Never Say Die Bijna alles wat Chvrches live speelt knalt

Gretz schreef:
(quote)

Meer in verhouding tot Get Out en Never Say Die
Maar toch ownt Miracle die twee wel heur. Beste nummer op Love Is Dead. DAT DROP #stemnellygh

Really Gone is CHVRCHES op haar allerbreekbaarst. De band bewijst nog maar eens dat ze ook een geweldige touch hebben voor het schrijven van gevoelige ballades. Graffiti is daarentegen weer een klassieke, anthem-achtige song met een heerlijk euforische synthlijn, gemaakt om uit volle borst mee te zingen.

14. Really Gone* (28 punten, 6 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)

123poetertjes schreef:
Lauren op de kruk. Bewapend met niks dan haar stem. Die stem is mooi. Die stem is prachtig. Dit liedje is prachtig. Simpel kan zo mooi zijn. Lauren is ook mooi trouwens. Is Lauren dan simpel? Nee, dat ook weer niet. Ach, laat maar zitten. Op die kruk dan wel. Lauren op de kruk. HΔRTJES.

stoepkrijt schreef:
Een breekbaar liedje waarin Lauren's stem prachtig in de etalage wordt gezet.

13. Graffiti (32 punten, 8 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)

Genius schreef:
The opener to Love Is Dead, Scottish synth-pop band CHVRCHES’ third studio album, “Graffiti” reminisces on a youthful love that has since faded. It explores an innocent passion that is dead now, but still maintains a fondness that only young love can bring.

Op basis van de energie en het tempo dat er in Keep You on My Side zit zou je niet direct denken dat het een break-up song betreft. Een nummer waarop de zanglijnen van Lauren sterk in positieve zin opvallen. Zoals poetertjes aangeeft was het tot de Love Is Dead-tour een geweldige live-banger die ze regelmatig speelden, maar helaas is ie nu verdwenen uit de setlist.

12. Keep You on My Side (40 punten, 7 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)
Nummer 1 van: 123poetertjes

123poetertjes schreef:
Dit nummer belichaamt eigenlijk alles dat ik goed vind aan de Kerkjes. De stap terug in de bridge, dat fabuleuze refrein en één van de heerlijkste synthloopjes van 50+ jaar popmuziek. Dat deze at the moment niet in hun liveset zit is me een raadsel.

Op de gedeeld 10e plaats vinden we Recover, ook wel bekend van de gelijknamige EP die al een klein half jaar voor het debuutalbum werd uitgebracht. Het is een buitengewoon catchy en opbeurend anthem. Met daarbij een kippenveltekst over een moeizame relatie, waarbij Lauren op schitterende wijze het boetekleed aantrekt.

10. Recover (44 punten, 9 keer genoemd)
Nummer 1 van: DjFrankie

DjFrankie schreef:
Geweldige tekstlijnen in dit nummer I'll give you one more chance to say
JoaMuse schreef:
Geweldige timing van de zang in dit nummer met die pauzes tussen sommige woorden.
freddze schreef:
Het is nog altijd hun meest pakkende track en de tweede die ik aangeduid heb met een sterretje. Het contrast tussen die meanderende synthezisers en haar woorden die ze hortend en stotend over haar lippen krijgt is prachtig. En die weemoedige sound tijdens het tweede deel van het refrein terwijl ze compleet breekbaar klinkt bezorgt mij echt kippevel, zalig!: I'll give you one more chance to say we can change or part ways. I'll give you one more chance to say we can change our old ways. And you take what you need and you don't need me..

10. We Sink (44 punten, 10 keer genoemd)

Nog zo'n synthpop(love)anthem van de bovenste plank, waar ik vooral keihard op wil meewiegen wanneer ik de bliepjes van het intro hoor.
123poetertjes schreef:
Atypisch ritme, klopt eigenlijk net niet helemaal en daardoor klopt het juist. WHAT THE FUCK WERE YOU THINKING
freddze schreef:
We Sink: Via deze track leerde ik ze kennen (ik luister niet vaak naar de radio, dus Lies had ik al gemist, maar ik speel wel FIFA). Het nummer wordt ingezet als een stampende en beukende elektronische pletwals waarin de pure haat jegens iemand sterk doorklinkt. En toch ook weer niet, want die stem van Lauren Mayberry is toch zóóóó lieflijk. Ik hoorde in het begin: I'll be upon your side till you die, for always, maar ze zingt dus wel degelijk: I'll be a thorn in your side till you die, for always.
ArthurDZ schreef:
We Sink is het nummer dat synthpoppionier OMD nooit heeft kunnen maken

9. Never Say Die (45 punten, 7 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)
Nummer 1 van: Gretz

Never Say Die is de een-na-hoogste afvaardiging van het laatste album. Voor mij persoonlijk is het een van de mooiste nummers van het afgelopen jaar. Naast de euforieboost die de magistrale drop in het refrein keer op keer geeft, ben ik ook een sucker voor de goudeerlijke songtekst die ons doet inzien dat je nooit moet opgeven. Mindere tijden – met een opeenstapeling aan tegenslagen – komen in vrijwel ieders leven voor. In veel gevallen kom je een heel eind met relativeren en een positieve mindset.
We kunnen bovendien ook nooit genoeg beseffen hoe mooi en waardevol een mensenleven is, zeker zolang we elke dag van prachtige (troostende) muziek kunnen genieten

Never Say Die is trouwens net zo hemeltergend mooi in de akoestische live-versie, waarbij de klasse van Laurens stem fantastisch hoorbaar is.
Genius schreef:
The phrase “never say die”, which has been around since at least the 1800s, is an emphatic way of telling someone to never give up. Alluding to the often frantic phrase “we’re all going to die”, the weight of its polar opposite creates a sense of desperation from Mayberry and highlights her determination to keep this boat afloat.

Marking the second time Mayberry has compared giving up to death, it solidifies her nature of fighting until the very end and implies she would rather die herself than see the relationship end.

8. Get Out (49 punten, 8 keer genoemd)
Love Is Dead (2018)
Nummer 1 van: EttaJamesBrown

Met het passeren van leadsingle Get Out is Love Is Dead helemaal uitgespeeld. Bij de afgelopen tour startten de concerten met dit aanstekelijke anthem. Een van de meest catchy nummers die ze hebben geschreven. Best wel opmerkelijk dat het hitsucces uitbleef.

DjFrankie schreef:
Geweldige opener van hun concert vorig jaar

7. Leave a Trace (55 punten, 10 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)
Nummer 1 van: Superbitch

De leadsingle van Every Open Eye, waarbij Laurens vocalen de bovenhand voeren boven de synth- en drumlijnen. Tekstueel gezien een doeltreffende middelvinger naar een aantal exen. Deze song slaat even hard in als een TABLET OF TERROR, en wraak voelde nooit eerder zo zoet als Leave a Trace
JoaMuse schreef:
Iets duisterder en mysterieuzer dan de rest vind ik.
Lauren Mayberry schreef:
“Leave a Trace” is the middle finger mic-drop. It’s about that point where you’re like, “There’s no point having this conversation anyways: There will be no resolve, I won’t feel better about it, you won’t feel better about it, no outcome from this will actually change my reality.” It makes me feel better to write about that—I’ve done something constructive with it. You don’t put that on other people, you put that into what you do. That’s always the way I’ve written lyrics. My ex-partners are not friends with me, but I’m OK with that.

6. Clearest Blue (66 punten, 11 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)

Opmerkelijk genoeg geen #1-noteringen, maar Clearest Blue is wel vijfmaal op #2 gezet. Het moge duidelijk zijn wat dit nummer zo goed maakt. Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het schier onmogelijk is om bij de live-uitvoering niet als een bezetene te gaan springen op de uitzinnige bridge!
(afbeelding)
stoepkrijt schreef:
Deze single was liefde op het eerste gezicht. Dit prijsbeest onderscheidt zich vooral door die verrukkelijke, uitbundige, dansbare bridge. Als er iemand is die goed kan stilzitten bij dansbare muziek ben ik het, maar tijdens Clearest Blue moet ik gewoon van mijn stoel af. En live moeten de voetjes van de vloer.

123poetertjes schreef:
Eén van de beste liveanthems ooit. By anyone. Punt.

JoaMuse schreef:
Lekkere drumbeat, knallend refrein, mooie bridge.

5. Empty Threat (68 punten, 13 keer genoemd)
Every Open Eye (2015)
Nummer 1 van: E-Clect-Eddy

De vierde single van Every Open Eye is ook weer zo'n waan-zin-ni-ge knaller. Synthipop van het allerhoogste niveau. Als de kerkjes in de gouden jaren 80 al hadden bestaan waren ze waarschijnlijk een van de populairste synthpopacts ooit geweest. Het refrein is simpel, pakkend en doeltreffend, de bridge is om je vingers bij af te likken zooo mooi
stoepkrijt schreef:
Really Gone mag dan bloedmooi zijn, maar de mooiste zinnen die Lauren ooit gezongen heeft zitten toch echt in dat 'maybe the water's high'-stukje hier
123poetertjes schreef:
Wat ik bij Keep You On My Side schreef, maar dan net iets minder. Wel nog altijd fenomenaal. Eens met koen trouwens, wat een heerlijk zinnetje!
JoaMuse schreef:
Lekkere drumbeat, knallend refrein, mooie bridge.

Een topvier van botten dus. Misschien een beetje overdreven al heb ik er zelf ook drie van in mijn lijst. En die vierde gun ik het ook wel. #stemnellygh

4. Tether (82 punten, 11 keer genoemd)
Nummer 1 van: ArthurDZ, JoaMuse, Johnny Marr, Rudi S, stoepkrijt

De gehele top 4 bestaat dus uit nummers van het debuut. Tether is opvallend genoeg vaker op #1 gezet dan alle podiumkandidaten. Het geeft wel aan dat jullie net zo gesteld zijn op het tragere werk, waar een minutenlange opbouw uiteindelijk uitmond in een hemelse climax.

stoepkrijt schreef:
Mijn absolute nummer 1. Het begin is nog tergend traag en mysterieus - helemaal niet des CHVRCHES' - in de tweede helft breekt de boel open en wordt ik meegenomen in een heerlijke trance. Stil genieten met je ogen dicht of uit je bol gaan, bij Tether kan het gewoon allebei!
123poetertjes schreef:
Fraaier wordt een climax niet. Meegezogen in een draaikolk van outta space synthesizers. Lief en hard tegelijk.
JoaMuse schreef:
Wat een nummer. Beheerste aanloop en dan vanaf halverwege die opzwepende synths in schril contrast met de rustgevende zang, maar toch klopt het plaatje helemaal, heerlijk!
freddze schreef:
Dit is mijn favoriete nummer van de plaat. De rustige, ingetogen stukken worden afgewisseld met heel lichte uitbarstingen (opdrijven het drumritme) om dan na de slotconclusie I'm feeling capable of seeing the end, I'm feeling capable of saying it's over (zo rond 160 seconden) compleet los te breken met een wel heel leuk synthmelodietje. "Het is allemaal muziek voor de massa!", werd hier al gesuggereerd, maar ik hou nu eenmaal van Music for the Masses
ArthurDZ schreef:
Tether klinkt als de 2013-update van de Cyndi Lauper-classic Time After Time.

3. Lies (83 punten, 12 keer genoemd)

Debuutsingle Lies is dan weer door helemaal niemand bovenaan geplaatst. Ze mist het zilver op 1 schamel puntje. Nog steeds een knaller van jewelste.

Stoepkrijt schreef:
CHVRCHES gaf synthpop begin 2013 een nieuwe impuls. Het normaliter nogal stemmige genre klinkt hier ineens erg fris en opgewekt. Vrolijk bijna. Misplaatst is het niet, want CHVRCHES laat horen dat synthesizers en vrolijkheid prima te combineren zijn. Het refrein van Lies wordt gedragen door de synths die hier venijniger en beklemmender klinken dan op de rest van hun debuutalbum. Dat rauwe randje maakt dit nummer zo goed. In combinatie met de aanstekelijke melodie en de lieve stem van Lauren Mayberry levert dat een ontzettend goed nummer op.
123poetertjes schreef:
Misschien wel de meest hitgevoelige van allemaal. Ergens ook een beetje fout, die uitgestreken smeersels in het refrein. Maar meer dan dat gewoon erg goed. En het betere Kerkjesdrumwerk. Fasteuhhrrrrr. Fasteuhhrrrrrr.
freddze schreef:
k herkende dat ritme van pompende synths van Depeche Mode en ik wist al direct welke tekst er zat aan te komen. Maar da's niet alles... Lie to Me (van: Some Great Reward) heeft frappant veel overeenkomst qua tekstueel thema. Ze zouden het bij wijze van spreken tegen elkaar kunnen zingen en wel als volgt: Lauren Mayberry: I can sell you lies you can't get enough of. I can call you up if I feel alone. I can feed your dirty mind like I know I know what you are. Waarop Dave Gahan: So lie to me and make me think that at the end of the day some great reward will be coming my way. Dat wordt nog een mooi koppel, die twee

Gretz schreef:
Als de kerkjes in de gouden jaren 80 al hadden bestaan waren ze waarschijnlijk een van de populairste synthpopacts ooit geweest.

Mee eens, al had jij ze dan waarschijnlijk overschat gevonden

Hier doet een YouTube-remixer een aardige poging om Graffiti opnieuw in te richten als een 80s synthpop powerballad, en het is best leuk gedaan.

2. Gun (84 punten, 14 keer genoemd)
Nummer 1 van: ranja, Sfeermaker

Het euforische Gun, dat opvallend genoeg nog niet eens een notering heeft in de MuMeLadder, pakt hier enigszins verrassend de zilveren plak. Al waren de verschillen tussen de nummer 2 t/m 4 maar net met het blote oog zichtbaar.
stoepkrijt schreef:
Een van de latere singles die ik leerde kennen van The Bones of What You Believe, maar inmiddels uitgegroeid tot mijn favoriet. Een meezinger van de eerste tot de laatste seconde. Dít is hoe je een puike popsong schrijft.
JoaMuse schreef:
Het eerste wat ik hoorde van CHVRCHES. Ik leerde het kennen via de radio en koos het even later zelf in een groepswerk radio-uitzending maken op school. Een radiovriendelijk nummer dus. En sprankelend, lekker, aanstekelijk... Veel adjectieven die je vaak bij CHVRCHES kan gebruiken, zijn hier zeker van toepassing.
freddze schreef:
Letterlijk en figuurlijk een knaller. De openingszinnen zetten al meteen de toon: You had better run from me with everything you own, cause I am gonna come for you with all that I have. I am gonna break you down to tiny, tiny parts. Heel veel verschillende synths kleuren alles mooi in en ik hoor ook écht wel een gitaar hier. Heel gelaagd nummer. En ook bij dit nummer ga ik automatisch meezingen met dat aanstekelijke refrein: Hide, hide! I have burned your bridges. I will be a gun and it's you I'll come for!

1. The Mother We Share (110 punten, 15 keer genoemd)
Nummer 1 van: Arno, Gebruiker43757, johan de witt, Simon77,

The Mother We Share, uiteindelijk toch baas boven baas met een zeer overtuigende voorsprong op de rest van het veld. Het enige CHVRCHES' nummer dat in de afgelopen 6 jaar ontegenzeggelijk is uitgegroeid tot een absolute MuMe-klassieker. Zo'n akelig perfect popliedje dat onmogelijk haar glans zal verliezen, daarvoor zit het veel te goed in elkaar en is het veel te aanstekelijk. Lange leve de millennial whoop!

CHVRCHES zag ik voor het eerst in een zaal spelen in november 2015. Op de avond die compleet werd overschaduwd door de terreuraanslagen in Parijs. Meest in het oog sprong de schietpartij in Bataclan, waarbij 89 concertgangers het leven lieten. De eerste (push)berichten sijpelden bij ons in de Melkweg pas door toen de Schotten net aan het laatste nummer van de toegift bezig waren. Uiteraard was dat The Mother We Share, de alleszins fantastische afsluiter waar iedereen nog 1x zijn/haar remmen losgooide. In eerste instantie was nog niet duidelijk hoe ernstig het was, waardoor de euforie er in de zaal niet onder te leiden had. Maar het blijft toch onvoorstelbaar dat op precies hetzelfde moment - waarop wij de avond van ons leven hadden - de absolute hel was losgebarsten in een vergelijkbare concertzaal. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zo'n unheimisch gevoel had toen ik de metro instapte en al het nieuws tot me nam. Waarom vond deze serie aanslagen vanavond in Parijs plaats en niet in Amsterdam? Zoveel vragen. Ik had eigenlijk ook nooit gedacht dat juist een popconcert nog eens het doelwit zou kunnen zijn van een verschrikkelijke terreurdaad. De dagen in de nasleep voelden als surrealistisch, maar gelukkig lieten ik en vele andere concertliefhebbers met mij zich niet leiden door de angst.

Mooi om in de dagen daarna de solidariteit van popzalen over de hele wereld te zien door hun gebouwen/podia op te lichten in de Franse driekleur. Sinds 13/11/2015 zal ik bepaalde teksten van CHVRCHES regelmatig associëren met thema's als vrijheid (van meningsuiting) en het feit dat we nooit zullen mogen zwichten voor barbaarse ideologieën die onze vrije, westerse samenleving tot wankelen willen brengen. And the mother we share will never keep your proud head from falling

stoepkrijt schreef:
Begin 2013 kwam deze single uit. Dit leek op electropop, maar meteen was duidelijk dat dit niet hetzelfde was. Hier werd niet zomaar elektronica gebruikt, maar synthesizers. Dat maakt de muziek van CHVRCHES wezenlijk anders. The Mother We Share is ontzettend catchy (een goede melodie doet wonderen), maar is niet per se springerig. Dit nummer heeft iets volwassens. The Mother We Share is lang niet zo simpel en oppervlakkig als het op het eerst gehoor lijkt en dat maakt dit nummer alleen maar interessanter en beter.
123poetertjes schreef:
Hier begon het allemaal mee wat mij betreft. En dan niet alleen qua CHVRCHES maar qua synthpop in het algemeen. Na één keer as ik al verkocht, en dat gebeurt me niet heel vaak. Hoe het refrein inkickt, als een soort roadtrip in de duisternis waarin zich plots een metropool vol lichtjes openbaart. A capella ook zeker de moeite. Millennial whoopdidoop!
JoaMuse schreef:
Ronduit prachtig. Verder geen idee hoe ik de schoonheid van dit nummer zou moeten beschrijven.
freddze schreef:
Op de opener (en één van de hits) van de plaat, klinken de synths bombastisch en glinstert het refrein alle kanten op.

GREATEST HITS OF CHVRCHΞS

En met het bekendmaken van de logische nummer #1 is de eerste Greatest Hits-editie van CHVRCHΞS nu ten einde! Thanks allemaal voor het meespelen Mooi om te zien dat alle albums konden meekomen tot de finale, al blijven jullie de songs op het debuut als de grootste anthems zien. Dat is ook niet gek, want The Bones of What You Believe is uitgegroeid tot een van dé moderne albumklassiekers van de 10s. De finale is terug te lezen vanaf hier. De top 20 is als volgt:

20. Forever (12 punten, 4 keer genoemd)
19. Playing Dead* (16 punten, 4 keer genoemd)
18. Never Ending Circles (17 punten, 5 keer genoemd)
18. Night Sky* (17 punten, 5 keer genoemd)
16. Miracle (20 punten, 6 keer genoemd)
15. My Enemy (ft. Matt Berninger) (23 punten, 5 keer genoemd)
14. Really Gone* (28 punten, 6 keer genoemd)
13. Graffiti (32 punten, 8 keer genoemd)
12. Keep You on My Side (40 punten, 7 keer genoemd)
10. Recover (44 punten, 9 keer genoemd)
10. We Sink (44 punten, 10 keer genoemd)
9. Never Say Die (45 punten, 7 keer genoemd)
8. Get Out (49 punten, 8 keer genoemd)
7. Leave a Trace (55 punten, 10 keer genoemd)
6. Clearest Blue (66 punten, 11 keer genoemd)
5. Empty Threat (68 punten, 13 keer genoemd)
4. Tether (82 punten, 11 keer genoemd)
3. Lies (83 punten, 12 keer genoemd)
2. Gun (84 punten, 14 keer genoemd)
1. The Mother We Share (110 punten, 15 keer genoemd)

Alle 20 finalisten zijn in de playlist op volgorde terug te beluisteren:

http://petehatesmusic.com/wp-content/uploads/2013/06/CHVRCHES-PeteHatesMusic-Toque2-resize.jpg

Dan draag ik nu het stokje over aan 123poetertjes voor een nostalgisch weekje Nelly #stemnellygh

Dank Gretz weer een mooie GH editie

Dank voor de mooie week Gretzieboy x

https://media.giphy.com/media/8rElLt1DXJdFHRdEFX/giphy.gifZolang mijn telefoon mee blijft werken kan ik zsm de volgende week opzetten. Zou één van de mods de titel al kunnen aanpassen?
#stemnellygh

Mooie eindlijst, mijn top 7 in de top 10

Jeez die embeds doen mijn telefoon crashen als een malle. #stemnellygh

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.