MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Van de Kerkjes nu over naar een ander deel van het popspectrum, namelijk één van de allergrootste namen in de hitlijsten van het vorige decennium. Een dame die enkele maanden terug haar veertigste verjaardag vierde maar vooral de wereld zelf ook veel prachtcadeaus gegeven heeft. Een unieke verfrissende mix van mainstream pop, R&B, urban, latin, fado, dance en hiphop. Engels, Spaans of Portugees, het maakt haar niks uit. Deze week spelen we The Greatest Hits of Nelly Furtado!

https://i.pinimg.com/originals/17/2b/c2/172bc276c6878a56e63f6e6a58002f95.jpg

Nelly Kim Furtado zag 2 december 1978 het levenslicht in Victoria, Canada. Ze had Portugese ouders die haar van jongs af aan muzikaal opvoedden. Ze zong, speelde trombone, ukelele, gitaar en keyboard. Op haar zestiende belandde ze in een triphopbandje, maar dat duurde niet lang. Daar was ze te eigenwijs voor, ze wilde muziek maken waar ze honderd procent achter stond en waar haar stem kon shinen. Gelukkig maar.

En zo kwam eind 2000 I'm Like A Bird uit, wat leidde tot haar definitieve doorbraak. De Vogel werd één van de grootste hits van 2001 en bereikte de piekpositie in haar Canada. Opvolger Turn Off The Light bewerkstelligde dit in Nieuw-Zeeland. Haar debuutalbum Whoa, Nelly! (2000) scoorde dan ook goed. Stonden daar vooral veel sympathieke popliedjes en een enkele megahit op, het was bij opvolger Folklore (2003) waar ze definitief bevestigde en de hand legde op die frisse stijl die we van haar kennen. De ene na de andere heet vloeide hier uit, zoals EK-lied Forca, ballad Try en Powerless. Ten tijde van derde album Loose (2006) steeg Nelly's populariteit echter naar een hoogte die ze daarna ook nooit meer zou halen.
Timbaland draaide aan de knoppen alsof ie keek uit zijn doppen en zijn hand is te horen met zijn typische producties waar hij het tweede deel van de zeroes mee domineerde. Het lieve meisje Nelly werd een stoere urbanchick. Desalniettemin behield ze haar eigen unieke stijl en dat legde haar zeker geen windeieren. In negen vooraanstaande landen bereikte Loose de nummer 1, en in Duitsland en Zwitserland werd het zelfs het best scorende album van de 2007-charts. Met All Good Things scoorde ze tevens haar eerste en enige nummer 1-hit in zowel Nederland als België, terwijl ook hits als Say It Right en Promiscuous wekenlang meedraaiden.

Maar zo snel als ze kwam, zo stilletjes verdween ze daarna uit beeld. In Nederland althans. Nieuwe popsterren als Katy Perry, Lady Gaga en Adele stonden op en namen over. Van Mi Plan (2009) bereikte, ondanks behoorlijk internationaal succes, geen enkel nummer de Top 40. Het betrof dan ook een Spaanstalig latinalbum dat moeilijk meer kon verschillen van Loose. In de internationale latincharts maar ook in Duitsland bleef ze succes behalen. In Nederland tekende ze hiermee juist haar doodvonnis als grote popartieste, daar kon zelfs een optreden op de Winterspelen in Vancouver niks aan veranderen. Het enige nummer na 2010 dat nog regelmatig te horen was op de radio is de samenwerking met K'NAAN. Van The Spirit Indestructible (2012) haalde één nummer hier de hitlijsten, rechterrijtje. The Ride (2017), haar laatste worp, ging geruisloos voorbij met een MuMegemiddelde van onder de drie sterren uit slechts 18 stemmers. Nelly, één van de grote sterren van de midzeroes, lijkt totaal vergeten te zijn. In de ladder staat ze nog altijd niet en met duet Broken Strings verdween in 2014 haar laatste nummer uit de Top 2000. Flames to dust.

Maar ergens op een bijna Wikipediawaardige website blijft een dapper groepje users weerstand bieden opdat wij Nelly nooit of te nimmer vergeten. Tijd om haar deze week weer in het zonnetje te zetten en haar terug de waardering te geven die ze nog altijd verdient. Deze week zullen we er weer achter gaan komen hoe verdomd goed het werk toch is wat ze heeft uitgebracht. En misschien is dit ook wel een geschikte week om eens in haar nieuwere werk te gaan duiken. De topicorganisator kent bijvoorbeeld ook niet veel van post-2010 en wie weet zit daar nog we een ruwe diamant tussen. Ik nodig jullie hierbij allemaal uit om deze week mee te spelen. Zelfs jordidj1, die ik eigenlijk wilde uitsluiten vanwege het veranderen van zijn ava naar Lariana maar nu is ie weer gewoon weer team #nellygoesleft dus het is hem vergeven. Fijne vakantie J!

De startlijst bestaat uit twintig nummers waarin ik de Top 40 als leidraad heb genomen, aangevuld met de populairste nummers van elk van haar recentste albums. Dit zijn de twintig nummers die zich automatisch plaatsen voor de tweede ronde:

All Good Things (Come To An End)
Big Hoops (Bigger The Better)
Broken Strings (James Morrisson feat. Nelly Furtado)
Cold Hard Truth
Explode
Força
Give It To Me (Timbaland feat. Justin Timberlake & Nelly Furtado)
I'm Like A Bird
In God's Hands
Is Anybody Out There? (K'NAAN feat. Nelly Furtado)
Maneater
Manos Al Aire
Powerless (Say What You Want)
Promiscuous
Say It Right
Shit On The Radio (Remember The Days)
Te Busque (feat. Juanes)
Try
Turn Off The Light
Who Wants To Be Alone (Tiësto ft. Nelly Furtado)

te beluisteren via deze playlist:

spotify:user:1156994116:playlist:3CHqG0A4668TNorLIF72yi

Aan jullie om deze lijst nog aan te vullen met tien nummers van Nelly die absoluut niet mogen ontbreken. Featurings, covers, wie weet wil je wel zo’n drie seconde durende interlude uit Loose. Maakt niet uit, het mag allemaal zolang het maar Nelly is. Sidenote: het gaat dus om Nelly Furtado dus wie het in zijn hoofd haalt om Hot In Herre te nomineren zet ik op het strafbankje als vervanger van Jordi. De tien met de meeste stemmen gaan eveneens mee naar ronde 2. Om alvast een idee te geven uit wat voor tofs er te kiezen valt: deze Spotifylijst heb ik getrokken uit al het materiaal dat ik aldaar van haar kon vinden:

spotify:user:1156994116:playlist:47DwyQN6VvhCmLbgjamljj

Spelen de volgende gewaardeerde users mee?
(Blacksad),Arno,ArthurDZ,AstroStart,Brunniepoo,Casartelli,DenDimi,deric raven,Dikkop,Dim,DjFrankie,E-Clect-Eddy,EttaJamesBrown,Gebruiker43757,Gele Stift,Gloeilamp,GrafGantz,IllumSphere,JoaMuse,Johnny Marr,Kuk,Man of Sorrows,Mastroianni,Matthijs72,Molemen25!,Onweerwolf,Pinsnider,Poeha,Poek,Premonition,Rudi S,Rudi1984,Sfeermaker,Superbitch,TornadoEF5,Urbanoetang,arcade monkeys,Choconas,coldwarkids,domainator,dumb_helicopter,freddze,japser121,johan de witt,kaj_666,laboomzaa,mauricedegier,mauricez,musicman13,NewYorkCityLight,popstranger,ranja,rzasa,Silent_shout,Slowgaze,stardust_be,stoepkrijt,Teunnis,Verweggistan,Gretzie,vigil,catdog
en last but not least onze ultieme Nezzaboy Arrie

De deadline ligt trouwens op maandag 4 maart, 14:00 sharp(ish)

Nelly rekent op jullie! #stemnellygh
https://i.imgur.com/MHULLSU.png
x

Nelly is geboren op 2 december, niet op 3 december. Foutje x

En bedankt aan Gretz voor de heerlijke CHVRCHES-week!

Dat was natuurlijk om je testen x
Ofcourse not, soms heb ik gewoon typaids. We kunnen ook niet allemaal 50 woorden per seconde typen #stemnellygh

Thanks Niek! Kerkjes helaas gemist, maar voor Nelly doe ik alles. Lekker op Gran Canaria Verdejo drinken en Nelly luisteren

Afraid
Childhood Dreams
Do It
Feliz Cumpleanos
Fresh of the Boat
Glow
One-Trick Pony
Phoenix
Picture Perfect
The Grass Is Green

jordidj1 schreef:
Lekker op Gran Canaria Verdejo drinken en Nelly luisteren

Ron Miel zou je eigenlijk moeten drinken, past ook beter bij Nelly!

Het wordt trouwens wel verwarrend als iedereen zich vermomt als de vroegere Jordi! =P

Ik ga in de finale wel even kijken cq luisteren

Gretz schreef:
Never Say Die is trouwens net zo hemeltergend mooi in de akoestische live-versie, waarbij de klasse van Laurens stem fantastisch hoorbaar is.
Jaaa, deze versie is fantastisch!

Choconas schreef:
(quote)

Ron Miel zou je eigenlijk moeten drinken, past ook beter bij Nelly!

Het wordt trouwens wel verwarrend als iedereen zich vermomt als de vroegere Jordi! =P

Zonet al na het eten gehad

No Hay Igual (feat. Calle 13)
One-Trick Pony (met Kronos Quartet)
Picture Perfect
Phoenix
Island of Wonder (feat Caetano Veloso)
Andrea Bocelli - Corcovado / Quiet Nights of Quiet Stars (feat. Nelly Furtado)
Michael Bublé - Quando, Quando, Quando (with Nelly Furtado)
Bajofondo — Slippery Sidewalks feat. Nelly Furtado)
Hot-N-Fun - N.E.R.D. & Nelly Furtado
The Roots - Sacrifice (with Nelly Furtado)

123poetertjes schreef:

Spelen de volgende gewaardeerde users mee?

Mogen minder gewaardeerde users ook aansluiten? ....

Uiteraard, ik had gewoon de taglijst van Geert overgenomen. Dus blijkbaar is hij degene die jou niet waardeert #stemnellygh

Shaky schreef:
(quote)

Mogen minder gewaardeerde users ook aansluiten? ....

Ik mocht alsnog meedoen van Niek

jordidj1 schreef:
(quote)

Ik heb btw al wel een geschikte avatar voor onze BROCKHAMPTON GH *kuch pbh* #stemnellygh

Childhood Dreams
Do It
En Las Manos de Dios
Feliz Cumpleaños
No Hay Igual
Island of Wonder (feat. Caetano Veloso)
Phoenix
Right Road
The Grass Is Green
Vacación

Haar debuutalbum blijft met voorsprong haar beste. Het openingsnummer daaruit zou toch echt naar de tweede ronde moeten.

Baby Girl
Build You Up
Hey, Man!
Mi Plan
Onde Estas
Parking Lot
Pipe Dreams
Showtime
Spirit Indestructible
The Grass Is Green

jordidj1 schreef:
(quote)

Haha, die is een paar dagen de weg kwijt bij ons in de stad.

Rudi S schreef:
(quote)

Haha, die is een paar dagen de weg kwijt bij ons in de stad.
Letterlijk zelfs, word ik vanochtend zowaar wakker in Venlo... #stemnellygh

Onweerwolf
Op zich mag er wel gestopt worden met mij te taggen in dit topic. Ik heb hier nog nooit meegedaan en dat gaat ook niet veranderen. En bovendien; Nelly Furtado? Was dat niet dat meisje van 'I'm like a bird'?

Ja, klopt.

Afraid
Build You Up
Childhood Dreams
Do It
Fresh Off the Boat
Hey, Man!
Island of Wonder
No Hay Igual
One-Trick Pony
Wait for You

Onweerwolf schreef:
Nelly Furtado? Was dat niet dat meisje van 'I'm like a bird'?
Je bent zelf ook een vogel, eendje van me #stemnellygh

Heb ik trouwens al gezegd dat elk lijstje waar Saturdays niet instaat ongeldig wordt verklaard? #stemnellygh

123poetertjes schreef:
Heb ik trouwens al gezegd dat elk lijstje waar Saturdays niet instaat ongeldig wordt verklaard? #stemnellygh

Hmm ik twijfelde. Hij leek me zo kansloos. Wel een favje van me hoor, zo leuk als Nelly in de lach schiet

Hij leek mij ook kansloos Wil ‘m wel nomineren hoor

Onweerwolf schreef:
Op zich mag er wel gestopt worden met mij te taggen in dit topic. Ik heb hier nog nooit meegedaan en dat gaat ook niet veranderen. En bovendien; Nelly Furtado? Was dat niet dat meisje van 'I'm like a bird'?

Goede reden om mee te doen. Kan je zien dat Nelly wel meer is dan De Vogel (waar ik als ultieme Nezzaboy eigenlijk niet veel mee heb). Folklore is een prachtalbum!

Ik wil Nezzaboy genoemd worden

jordidj1 schreef:
Hij leek mij ook kansloos Wil ‘m wel nomineren hoor
Dat had je dan gister moeten doen, het was toen potverdriepoetertjes zaterdag #stemnellygh

Zullen we onze lijstjes aanpassen J? Saturdays verdient het eigenlijk wel!

123poetertjes schreef:
(quote)
Dat had je dan gister moeten doen, het was toen potverdriepoetertjes zaterdag #stemnellygh

Nou en. Bij deze vervang ik Feliz door Saturdays.

Aaah sweet #stemnellygh

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:08 uur

geplaatst: vandaag om 09:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.