MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Prince Greatest Hits

De lijst:

1999
Alphabet St.
Controversy
Cream
Darling Nikki*
Erotic City*
Girls & Boys*
I Could Never Take the Place of Your Man
I Wanna Be Your Lover
I Would Die 4 You
If I Was Your Girlfriend*
Kiss
Let's Go Crazy
Little Red Corvette
Mountains
Paisley Park*
Pop Life*
Purple Rain
Raspberry Beret
Sign o' the Times
Sometimes It Snows In April*
Starfish and Coffee*
The Beautiful Ones*
The Cross*
U Got the Look
When Doves Cry

Maak je top 10 van bovenstaande nummers, de uistlag zal naderhand worden geplaatst

Deadline: Vrijdag omstreeks 8u

Net aan 10 goeie...

1. Raspberry Beret
2. When Doves Cry
3. Purple Rain
4. Alphabet St.
5. I Would Die 4 You
6. Kiss
7. 1999
8. Paisley Park*
9. Cream
10. Sign o' the Times

1. Controversy
2. Darling Nikki*
3. Girls & Boys*
4. U Got the Look
5. 1999
6. If I Was Your Girlfriend*
7. Kiss
8. Pop Life*
9. When Doves Cry
10. The Beautiful Ones*

zaaf
mijn flink gemankeerde Prince top 10

1. Sometimes It Snows In April*
2. When Doves Cry
3. Sign o' the Times
4. The Beautiful Ones*
5. If I Was Your Girlfriend*
6. Alphabet St.
7. Girls & Boys*
8. Erotic City*
9. Let's Go Crazy
10. Darling Nikki*

Door de lijst van Prince in 80 seconden:

1. Paisley Park*
2. Alphabet St.
3. 1999
4. Sometimes It Snows In April*
5. Kiss
6. The Beautiful Ones*
7. The Cross*
8. I Could Never Take the Place of Your Man
9. Purple Rain
10. When Doves Cry

1. When Doves Cry
2. Sign o' the Times
3. Purple Rain
4. Controversy
5. Kiss
6. Let's Go Crazy
7. Raspberry Beret
8. I Would Die 4 You
9. Little Red Corvette
10. Cream

"1999" kan ik niet meer verdragen sinds de millenniumvieringen.

1. Sometimes It Snows In April*
2. Sign o' the Times
3. Purple Rain
4. The Cross*
5. When Doves Cry
6. Mountains
7. Starfish and Coffee*
8. Girls & Boys*
9. Darling Nikki*
10. Cream

Nieuwe nummer één. Onderin de lijst zijn de verschillen nogal klein, dus dan maar Cream als nummer tien genomen. Jammer dat er maar één nummer van na de jaren '80 in de lijst staat, zeker Gold had bij mij behoorlijk hoog gestaan.

1. Sign o' the Times
2. The Beautiful Ones*
3. Controversy
4. Let's Go Crazy
5. Starfish and Coffee*
6. If I Was Your Girlfriend*
7. When Doves Cry
8. Darling Nikki*
9. U Got the Look
10. Kiss

Niet te doen dit, maar toch een poging gewaagd.

1 The Beautiful Ones*
2 Sometimes It Snows In April*
3 Let's Go Crazy
4 Purple Rain
5 When Doves Cry
6 Sign o' the Times
7 Little Red Corvette
8 Darling Nikki*
9 Kiss
10 Girls & Boys*

1. Sign o' the Times
2. Erotic City*
3. Controversy
4. When Doves Cry
5. The Cross*
6. Sometimes It Snows In April*
7. Let's Go Crazy
8. Kiss
9. I Could Never Take the Place of Your Man
10. Purple Rain

1. If I Was Your Girlfriend
2. The Beautiful Ones
3. Mountains
4. Girls & Boys
5. Erotic City
6. Alphabet St.
7. Sign o' the Times
8. Sometimes It Snows In April
9. Starfish and Coffee
10 Paisley Park

Aardige playlist voor een Hitlist, ondanks dat mijn persoonlijke Purple Top veel obscuurder is. Een raakvlak:
If I Was Your Girlfriend is de ultieme Nelson lovesong. Wie anders heeft z'n visie op het uitgekouwde onderwerp en de veelvoud van tegen elkaar strijdende stemmen, hoog en laag, is geniaal.

1. Raspberry Beret
2. I Could Never Take the Place of Your Man
3. Starfish and Coffee*
4. I Would Die 4 You
5. Let's Go Crazy
6. U Got the Look
7. When Doves Cry
8. Little Red Corvette
9. Alphabet St.
10. Darling Nikki*

11. If I Was Your Girlfriend*
12. 1999
13. Erotic City*
14. The Cross*
15. Cream
16. The Beautiful Ones*
17. Paisley Park*
18. Pop Life*
19. Sign o' the Times
20. Mountains

Jammer van Money Don't Matter 2 Night

1 If I Was Your Girlfriend*
2 Girls & Boys*
3 U Got the Look
4 When Doves Cry
5 Let's Go Crazy
6 Pop Life*
7 I Would Die 4 You
8 I Could Never Take the Place of Your Man
9 Raspberry Beret
10 I Wanna Be Your Lover

johan de witt schreef:
Jammer van Money Don't Matter 2 Night

Zou mijn nr. 1 zijn

Frapant dat Anna Stesia en Computer Blue dan weer zijn afgevallen. Waren beide Top 10 materiaal in de Princemeter.

Ja, vooral van Computer Blue vind ik het erg spijtig. Ging mijn nummer 10 geweest zijn. Nu is het echt wikken en wegen voor die tiende positie.

1. Purple Rain
2. Sometimes It Snows In April*
3. When Doves Cry

4. Let's Go Crazy
5. I Would Die 4 You
6. Sign o' the Times
7. 1999
8. I Could Never Take the Place of Your Man
9. Raspberry Beret
10. The Cross*

11. Pop Life*
12. Controversy
13. Little Red Corvette
14. Kiss
15. Cream
16. I Wanna Be Your Lover
17. If I Was Your Girlfriend*
18. Mountains
19. Alphabet St.
20. Erotic City*
21. Girls & Boys*
22. Starfish and Coffee*
23. Darling Nikki*
24. U Got the Look
25. Paisley Park*
26. The Beautiful Ones*

De Top 3 is uitwisselbaar van positie afhankelijk van de dag, When Doves Cry heb ik wel het vaakst beluisterd. Sometimes It Snows In April* met Wendy & Lisa die ik tegenwoordig vaker luister dan Prince.

The Beautiful Ones en The Cross waren de favorieten op de gerelateerde albums van mijn ex. Samen hebben we hem even zien dansen in een danstent/club/disco aan het Leidseplein in 1988 na een optreden uit de Lovesexy tour in de Kuip eerder die dag waar we ook bij waren. Zij heeft hem een paar jaar later nog eens 'echt' ontmoet, ze is/was dan ook een veel grotere fan dan ik. Ik kwam niet dichter dan circa een half meter bij hem in de buurt toen 'de kleine opdonder' ons passeerde in die danstent.

Leuk hoor om te lezen dat ik niet de enige was in De Kroon op het Leidseplein, diep in de nacht, vermoedelijk Na een Aftershow. Die dag en nacht is en blijft de mooiste Prince herinnering Ever.

Telamon
Mijn favoriete Prince nummers passen niet in een top 10:

1. Alphabet St.
2. If I Was Your Girlfriend*
3. Girls & Boys*
4. U Got the Look
5. Sign o' the Times
6. When Doves Cry
7. Kiss
8. I Would Die 4 You
9. Purple Rain
10. Raspberry Beret
11. Little Red Corvette
12. Let's Go Crazy
13. 1999
14. Mountains
15. I Could Never Take the Place of Your Man

1. The Beautiful Ones*
2. I Could Never Take the Place of Your Man
3. If I Was Your Girlfriend*
4. Sign o' the Times
5. When Doves Cry
6. Purple Rain
7. Let's Go Crazy
8. Darling Nikki*
9. Sometimes It Snows In April*
10. Paisley Park*

11. The Cross*

Sja... er mogen er maar tien genoemd worden hé. Een bulk aan favorieten is niet in deze finale beland, maar vrijwel alles wat er in de lijst staat vind ik goed. Heerlijk om Prince te horen en ik kijk dan ook uit naar een leuke presentatie van de finale.

1. When Doves Cry
2. Purple Rain
3. Kiss
4. Girls & Boys*
5. Sign o' the Times
6. Alphabet St.
7. If I Was Your Girlfriend*
8. Mountains
9. I Wanna Be Your Lover
10. Paisley Park*

Shaky schreef:
en ik kijk dan ook uit naar een leuke presentatie van de finale.

Dan zul je zeker niet teleurgesteld worden. De finalepresentaties van laxus11 zijn werkelijk fenomenaal, altijd een waar lust voor het oog.

zaaf
Shaky schreef:
Heerlijk om Prince te horen en ik kijk dan ook uit naar een leuke presentatie van de finale.
Dat zit wel snor, ik zit morgen ook met een bierie te trappelen

De stukjes heb ik heel lui gekopieerd uit het topic dat ik eind 2016 heb opgestart

01. The Beautiful Ones

En toen overleed Prince op 21 april 2016..............

De eerste dagen lukte het me niet om nummers te draaien, laat staan beelden te bekijken. Het eerste nummer dat ik draaide was The Beautiful Ones, een nummer dat altijd in mijn top 5 stond. Het heeft er echt enorm hard in gehakt. En dat doet het nog steeds. Er ontstaat telkens weer een gevoel dat me emotioneel maakt. Ik had het recentelijk zelfs bij een cover van Dezmond Meeks en eerder daarvoor Bilal. De enige twee artiesten waar ik deze cover van kon hebben. De rest die het hebben geprobeerd waren een aanfluiting.

Niemand kan die oerkreten zo zingen als Prince zelf. Oerkreten die altijd al indruk op me hebben gemaakt. Voor mij de meest passionele oerkreet in de muziek ook:

Do you want him?
Or do you want me?
'Cause I want you
Said I want you
Tell me, babe
Do you want me?
I gotta know, I gotta know
Do you want me?

Ik vrees dat dit nummer sinds zijn dood alleen maar aan kracht heeft gewonnen, maar ook emoties. Dit is het nummer dat me de dood van Prince het hardst doet beseffen. De pijn van het verlies van een heel groot stuk van mijn muzikale leven. Een muzikaal leven dat heel anders zou zijn geweest zonder Prince.
Nooit zal er meer een artiest opstaan die zo veelzijdig was als Prince. Nooit zal ik meer de euforie tijdens een live optreden ervaren als bij Prince. Vanaf nu zijn het herinneringen die ik zal blijven koesteren.

02. Raspberry Beret

Raspberry Beret heb ik altijd als mijn favoriete Prince nummer beschouwd. When Doves Cry nam die positie af en toe in als ik vond dat ik wat 'correct' moest zijn. Of dacht dat het nummer meer kans maakte in allerhande lijsten.
Het album Around the World in a Day knalde er bij mij gelijk goed in en al helemaal toen ik Raspberry Beret voor het eerst hoorde. Dit vond ik zo hemels, zo ongehoord goed. Het beste wat ik tot dan toe van hem gehoord had...

Raspberry Beret is mijn grote lieveling en zal dat altijd wel blijven. Gek genoeg had ik er live altijd wat minder mee.

03. When Doves Cry

Het nummer waar de serieuze belangstelling van mijn kant begon. Dit was wel heel erg bijzonder. En was dit dezelfde man van 1999, het nummer dat ik niet leuk vond?! Dat nummer nog maar eens beluisteren dan.

Een bijzondere ervaring, ja dat was het. Die vreemde vogel in dat bad. Met de opvolgende single Purple Rain veranderde alles in mijn muzikale leven maar When Doves Cry was het eerste signaal. When Doves Cry bleek een klassieker.
Een klassieker die ik ook wel eens op één heb staan. Maar dat is ook wel met een ietsiepietsie muzikale correctheid. Dit nummer, daar heeft bijna niemand wat tegen. Ik ook niet. IJzersterk!

Opvallend is het ontbreken van een baslijn. Hier is het de drumcomputer die heerst. Ook qua tekst bijzonder. Heel persoonlijk, net als de film Purple Rain. Maar wat nu echt klopt en wat niet dat is altijd een beetje in het midden gebleven.

04. Purple Rain

Purple Rain. Het nummer waar het allemaal mee begon voor mij.

Een veertienjarig ventje. Doe Maar hield ermee op eerder het jaar. Ik was een groot fan van Henny en zijn mannen. En toen was daar Purple Rain.
When Doves Cry vond ik geweldig, maar het was door dit nummer, Purple Rain, dat ik fan werd. Met grote letters op mijn boekentas gekalkt. Door Let's Go Crazy en I Would Die 4 U wist ik dat ik moest gaan sparen voor de hele lp. En die kwam er ook.

Er volgde nog veel meer.........

Het is dé Prince evergreen. Of we dat nu leuk vinden of niet. De diehards kunnen het nummer niet meer horen. Ook live niet. Ik kreeg elke keer weer kippenvel.
Gekscherend heb ik wel eens gezegd dat dit het laatste nummer op mijn crematie moest worden. Op de wegstervende strijkers tonen moest de kist weggedragen worden.

Maar nu is de grote meester er zelf niet meer. Het nummer werd tot in den treuren gedraaid. Alweer.
She Gave Her Angels was een nummer dat me raakte i.v.m. de dood van Prince. Nothing Compares 2 U en Sometimes It Snows in April, ook veel gedraaid na zijn dood door de media, deden me niks op dat vlak (als nummers an sich ligt dat weer anders).

Purple Rain raakte me wel diep. Heel diep. Het nummer waar het mee begon voor mij als fan werd ook het nummer dat direct linkte aan de dood van Prince. Ik luister er nu ook anders naar.

05. Mountains

Mountains...... ik weet nog goed dat, ik meen de Soulshow, Parade uitzond, of tenminste een aantal nummers daarvan. En toen kwam dit nummer voorbij. Ik was gelijk verliefd en die liefde is nooit gedoofd. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen; maar volgens mij heb ik dit nummer nooit live gehoord (want de Parade tour in 1986 heb ik gemist door vakantie).

De extended version van Mountains is zeer de moeite waard.

06. Let’s Go Crazy

Ik hou van de rockkant van Prince. Dit nummer was misschien wel het nummer dat me overtuigde in 1984 om een groot fan van de man te worden. Na When Doves Cry en Purple Rain wist ik genoeg. Ik moest het hele album hebben!

De extended version geniet nog veel meer mijn voorkeur, dat is echt puur genieten.

07. Erotic City

Een b-kant van Let's Go Crazy en later verscheen het nog eens op de 12" van Girls & Boys... met Sheila E.

Hoe zit het nu met dat ene zinnetje 'we can fuck until the dawn'. Volgens Sheila was het funk, maar daar lijkt het niet echt op. Dat de twee een relatie hadden benadrukte Sheila na zijn dood regelmatig, iets té regelmatig als je het mij vraagt.

Die funk/fuck 'verwarring' was ook een dingetje bij het nummer We Can Funk, dat oorspronkelijk 'We Can Fuck' heette.

Maar het gaat uiteindelijk om het nummer, waarschijnlijk de eerste bijdrage van Sheila E aan een Prince-track. Een fan favoriet en zeker ook van mij.

Iedereen snapt natuurlijk wel dat ik intens gelukkig werd van dit nummer als spectaculaire opener van de Livesexy shows in 1988.

08. The Cross

Een geweldig nummer van SOTT, later doopte hij het om in The Christ. Qua tekst heb ik er niet veel mee, maar daar moet je als niet-gelovige mee dealen voor wat betreft Prince, dat is nooit anders geweest.

Live tijdens de SOTT tour in 1987 één van de vele hoogtepunten. In de film het laatste nummer na It's Gonna Be a Beautiful Night. Maar dat was niet tijdens de concerten het geval. Daar was The Cross het laatste nummer van de eerste encore en kregen als tweede encore It's Gonna Be a Beautiful Night.

09. I Could Never Take the Place of Your Man

Een hoogtepunt tijdens de SOTT tour toen de extra versterkers achter in het stadion ingezet werden wat een bijzonder effect gaf. Het is en blijft een energiek nummer dat ik nooit maar dan ook nooit zal skippen als ik het album draai.

Tijdens het optreden in Paradiso (eerste show 11 augustus 2013) speelde hij het ook. Hij deed dat die jaren als een slow version.

10. Sign o' the Times

De titelsong van het magistrale album Sign O' the Times. Een serieuze tekst en een voorbode van een album dat alle hooggespannen verwachten waar zou maken. Voor mij is en blijft 1987 hét Prince jaar, door het album en het bijbehorende concert in Utrecht.

De film heb ik meerdere malen in de bioscoop gezien. Ik was er zelfs voor naar Amsterdam gegaan met m'n tienertoer kaartje. Ik moest en zou de film zien. Een zeer goede vriend ging mee en werd gelijk mega-fan waardoor hij de jaren erna ook meeging naar de optredens en baalde niet mee geweest te zijn naar de SOTT tour.

hebben we ook een spotify lijst? misschien geef ik ook een top-10 morgen

Prachtige finalelijst, echt stuk voor stuk meesterwerkjes. En dan hebben een hoop persoonlijke favorieten de finale nog niet gehaald ook. Wat een muzikale overvloed heeft deze kleine held ons toch geschonken doorheen de jaren...

1. Mountains
2. When Doves Cry
3. I Would Die 4 You
4. Let's Go Crazy
5. The Beautiful Ones*
6. Erotic City*
7. Purple Rain
8. U Got the Look
9. Little Red Corvette
10. Starfish and Coffee*

11. Sign o' the Times
12. Kiss
13. I Could Never Take the Place of Your Man
14. Raspberry Beret
15. Cream
16. Sometimes It Snows In April*
17. The Cross*
18. Alphabet St.
19. Girls & Boys*
20. 1999
21. Paisley Park*
22. If I Was Your Girlfriend*
23. Controversy
24. I Wanna Be Your Lover
25. Pop Life*
26. Darling Nikki*

1. Sign o' the Times
2. Purple Rain
3. Raspberry Beret
4. When Doves Cry
5. I Could Never Take the Place of Your Man
6. Controversy
7. The Cross*
8. Sometimes It Snows In April*
9. I Would Die 4 You
10. Kiss

1.If I Was Your Girlfriend*
2.When Doves Cry
3.Sign o' the Times
4.Raspberry Beret
5.Kiss
6.Purple Rain
7.Controversy
8.1999
9.U Got the Look
10.Girls & Boys*

1. Girls & Boys*
2. Controversy
3. Sign o' the Times
4. The Cross*
5. Paisley Park*
6. Starfish and Coffee*
7. Kiss
8. If I Was Your Girlfriend*
9. Sometimes It Snows In April*
10. Alphabet St.

1. Kiss
2. Mountains
3. Sign o' the Times
4. When Doves Cry
5.Girls & Boys*
6. Raspberry Beret
7. If I Was Your Girlfriend*
8. Erotic City*
9. Alphabet St.
10. Sometimes It Snows In April*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:08 uur

geplaatst: vandaag om 19:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.