MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Goed, de kogel is door de kerk. 22 stemmers hebben bepaald dat dit de twaalf minst favoriete nummers van Pearl Jam zijn:

Sirens 18
Light years 17
Present tense 16
World wide suicide 15
Wishlist 14
Off he goes 12
Corduroy 10
Just breathe 10
Nothingman 10
I am mine 9
Do the evolution* 8
Spin the black circle* 8

In principe zouden er 11 liedjes moeten afvallen om te komen tot een finale van 20, wat zou betekenen dat er nog een tweestrijd zou moeten plaatsvinden tussen Do the evolution en Spin the black circle. Ik heb echter besloten om beide liedjes het voordeel van de twijfel te gunnen, waardoor ze ternauwernood de dans ontspringen. Dat betekent dus dat we de finale gaan spelen met 21 nummers.

Opvallend: ik weet niet of het uniek is, maar alle afvallers zijn afkomstig uit de startlijst. Alle elf extra nominaties hebben het dus gered! =)

Terecht. Twee PJ-krakers/klassiekers

Ik denk wel dat dit uniek is ja

Just Breathe vind ik toch verrassend (en heel jammer!)

Uitstekende nominaties dus, of een matige startlijst

Corduroy en Just Breathe hadden van mij mogen blijven, maar met deze 21 finalisten kan ik zeker uit de voeten!

In dat lijstje staat wel mooi mijn nummer 2 en nog twee top 10 kandidaten

Het is énorm moeilijk zo lang op voorhand iets in te plannen, maar ik hoop dat het lukt. Een plezierig tussendoortje op 27 maart. Geen idee hoe dat gaat uitdraaien, aangezien in Nederland toch heel wat minder hits bekend zijn.

14 juni - Choconas (Pearl Jam)
21 juni - Arrie (Roberta Flack)
28 juni - Gretz (Vampire Weekend)
5 juli - ranja (The Bangles)
12 juli - Casartelli (Rainbow)
19 juli - Edgar18 (Hi Records)
26 juli - Johnny Marr (Songs:Ohia/Jason Molina/Magnolia Electric Co.)
2 augustus - AstroStart (Jens Lekman)
9 augustus - wendyvortex (The Residents)
16 augustus - Poek (Sia)
23 augustus - dix (Laibach)
30 augustus Les de Groot (the Paladins)
6 september - AstroStart (Lucy Dacus)
13 september - Gretz (The National)
20 september - jordidj1 & 123poetertjes (BROCKHAMPTON)
27 september - dynamo d (Herbert Grönemeyer)
4 oktober - Dance Lover (The Field )
11 oktober - Shaky ('Kings' of the Blues: Albert / BB / Freddie)
18 oktober - jordidj1 & Gretz (Lana Del Rey)
25 oktober - Superbitch (Billie Holiday)
1 november - wendyvortex (Frits Spits Steunplaat)
8 november - arcade monkeys (Our Band Could Be Your Life)
15 november - herman (Sparklehorse/Mark Linkous)
22 november - Motel Matches (Paisley Underground)
29 november - dazzler (Boney M.)
6 december - Gretz (Cœur de Pirate)
13 december - Dance Lover (David Bowie)
20 december - dumb_helicopter (Oasis)
27 december - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2019)
3 januari - jordidj1 (David Guetta)
10 januari - TornadoEF5 (Grimes)
17 januari - 123poetertjes (Franz Ferdinand/FFS)
24 januari - Bonk (Counting Crows)
31 januari - ArthurDZ (Madness)
7 februari - Poek (60's Girl Groups)
14 februari - Rudi S (Richard Thompson)
21 februari - Shaky ('The Day the Music Died': Buddy Holly / Ritchie Valens / The Big Bopper)
28 februari - Motel Matches (nederbeat: Shocking Blue, Outsiders, Motions, Tee Set & Q65)
6 maart - Superbitch (Christina Aguilera)
13 maart - vigil (Sting)
20 maart - dynamo d (Kayak)
27 maart - esteban (Samson & Gert)
1 mei - ArthurDZ (Japan/David Sylvian)
8 mei - Shaky (Shakin' Stevens)
15 mei - dynamo d (Roger Waters)
22 mei - herman (Africa)

https://www.liveabout.com/thmb/D-n3I1k-Gl5p6EJXgTkLIJB7h6A=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/2560904200_fca5d0d249_b-56a7fd285f9b58b7d0efed37.jpg

DE GROTE PEARL JAM-FINALE

Het voorgaande betekent dat we de finale gaan spelen met de onderstaande 21 nummers:

Alive
Animal*
Better man
Black
Daughter
Dissident*
Do the evolution*
Elderly woman behind the counter in a small town*
Even flow
Garden*
Given to fly
Go*
Jeremy
Nothing as it seems
Oceans*
Once*
Rearviewmirror
Release*
Spin the black circle*
Why go*
Yellow Ledbetter

De opdracht is even eenvoudig als lastig: destilleer je top 10 uit bovenstaande lijst en plaats deze in dit topic. Ik stel de deadline op vrijdagavond 23.59u en zal de uitslag dan ofwel direct daarna of zaterdagochtend plaatsen.

Vervolgens weten we eens en voor altijd wat het favoriete Pearl Jam-nummer van MusicMeter is! Vanzelfsprekend zijn begeleidende tekstjes, anekdotes of andere wetenswaardigheden van harte welkom!

Hier is de bijgewerkte Spotifylijst: spotify:playlist:7a2QmuhyW3tmivHbLeGUr2

Het begon allemaal in 1991, het jaar waar ik steeds meer alternatieve muziek ging ontdekken en uitkwam op bandjes waar het broeide maar die nog niet groot waren (Smashing Pumpkins, Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam). Bandjes die dat heel snel wel werden en ik stond erbij en keek ernaar. Een bijzondere tijd.

In het Utrechtse White Noise had ik twee albums in mijn hand: Badmotorfinger van Soundgarden en Ten van Pearl Jam. Ik besloot ze allebei ze te kopen. Al heel snel werd Pearl Jam een lieveling, waar Soundgarden meer tijd nodig had goed bij me door te dringen.

In 1993 had ik een kaartje voor Pinkpop, maar werd ziek en moest het doorverkopen. Enorm balen, maar met het geld dat ik er voor kreeg kocht ik gelijk een kaartje voor het eerste grote concert van Pearl Jam in Ahoy. Het ging hard met de band, een beetje té hard misschien. Het tweede album was nog niet eens uit, maar als liefhebber kende ik al wel een aantal nieuwe nummers die op Vs. terecht zouden komen.
Raar om juist deze band in zo'n zaal te zien. Dat is nu niet anders meer voor te stellen en dat hebben ze tot op de dag van vandaag zou kunnen houden. Zelfs solo lukt het Vedder om de tent voor enorme bedragen uit te verkopen.

En ja, Alive was toen mijn grote favoriet en zal dat altijd wel blijven.......

Jammer dat I Am Mine er niet bij staat (mijn nummer 2), en ik mis Just Breathe ook in de lijst.

1. Alive
2. Release
3. Black
4. Better Man
5. Dissident
6. Daughter
7. Yellow Ledbetter
8. Jeremy
9. Even flow
10. Nothing As It Seems

Simon77 schreef:
Uitstekende nominaties dus, of een matige startlijst

Het is veeleer dat de startlijst redelijk uitgebalanceerd was tussen de verschillende albums, maar dat in de finale uiteindelijk het zwaartepunt evident op de begintijd is komen te liggen.

Ga maar na: 9 x Ten (plus Yellow Ledbetter uit dezelfde periode), 6 x Vs., 2 x Vitalogy, 2 x Yield en 1 x Binaural.

Uiteraard, snap ik ook volledig. Zowel startlijst als finalelijst zijn volkomen logisch.

1. Jeremy
2. Alive
3. Dissident*
4. Why go*
5. Even flow
6. Nothing as it seems
7. Spin the black circle*
8. Yellow Ledbetter
9. Animal*
10. Release*

Off He Goes en Wishlist zouden in dit veld mijn nr. 1 en 2 zijn

1. Go*
2. Animal*
3. Alive
4. Given to fly
5. Jeremy
6. Daughter
7. Elderly woman behind the counter in a small town*
8. Even flow
9. Rearviewmirror
10. Once*

01 | Alive
02 | Black
03 | Elderly woman behind the counter in a small town
04 | Even Flow
05 | Jeremy
06 | Better Man
07 | Given to Fly
08 | Yellow Ledbetter
09 | Garden
10 | Oceans

Ik heb het eerder voor de (volgens sommigen) zeurderige Pearl Jam dan de stevige Pearl Jam.

Via ultiem genieten van de briljante live band Pearl Jam in Tivoli in 1992, later Ahoy en inmiddels flink wat keren in de Ziggo Dome wordt mij nu gevraagd om het onmogelijke te doen. Een top 10 te maken. Maar oké, kiezen is nu eenmaal lastig. 'Gelukkig' missen er nog flink wat nummers in de finale lijst...dat scheelt.

1. Black
2. Alive
3. Once*
4. Do The Evolution*
5. Animal*
6. Even Flow
7. Dissident*
8. Nothing as it seems
9. Garden*
10 Better Man

Pearl Jam heb ik nooit live gezien. Wie mijn lijsten van 1993 heeft gezien heeft wel gemerkt dat ik ze destijds al erg goed vond, met name de eerste 2 albums, daarna even pauze gehouden maar sinds Binaural zo'n beetje ben ik de tussenliggende albums met terugwerkende kracht ook nog gaan herwaarderen.Gezien het feit dat er in deze finale al veel van het eerste en tweede album staan is het ook niet zo gek dat die bij mij vrijwel de hele top 10 bevolken. Riot Act vind ik wel erg onderschat.
Groot gemis vind ik persoonlijk 'State of Love and Trust' die bij mij duidelijk op 3 staat. Vanaf plaats 4 (nu dus 3) wordt het lastiger rangschikken maar die top 3 staat al jaren vast.
Rearviewmirror, zo'n geweldig nummer, je hebt nummers die langzaam beginnen en naar een climax toe werken, nou deze begint al opgefokt en werkt alsnog toe naar een climax. Nog een tandje er bij en nog een en nog een en uiteindelijk nog even gewoon rammen.
Alive duidelijk m'n nummer 1, destijds speelde al de discussie 'Black of Alive', voor mij nooit een issue geweest. In de studentensoos waar ik kwam en ook draaide werden beide evenveel gedraaid maar ik gooide er net zo lief (of liever) een Even Flow in (misschien toch wel mijn duidelijke nummer 4) in. Maar steeds maar Black aanvragen, nou vooruit, maar Alive heeft voor mij toch veel meer en staat ook elk jaar gewoon in m'n top 100 allertijden.

1. Alive
2. Rearviewmirror
3. Even flow
4. Spin the black circle*
5..Once*
6. Go*
7. Garden*
8. Dissident*
9. Given to fly
10. Why go*

1. Black
2. Garden
3. Daughter
4. Nothing as it seems
5. Jeremy
6. Once
7. Alive
8. Better man
9. Elderly woman behind the counter in a small town
10. Even flow

Ik mis vooral Corduroy, I Am Mine en enkele No Code-krakers als Present Tense en In My Tree in mijn top 10. Nu is het wel heel erg een Ten-feestje. Niet dat dat erg is overigens, het blijft uiteindelijk hun beste plaat, maar Pearl Jam is ook wel meer dan alleen Ten.

1. Alive
2. Why go*
3. Better man
4. Black
5. Garden*
6. Release*
7. Spin the black circle*
8. Jeremy
9. Daughter
10. Elderly woman behind the counter in a small town*

Ik mis 3 persoonlijke kleppers: wishlist, sometimes en vooral unthought known. En inderdaad wat veel Ten, wat ik ook niet hun beste plaat vind, dat is Vs. en dan Yield en Ten in eeuwige balans.

1. Given to fly
2. Rearviewmirror
3. Elderly woman behind the counter in a small town*
4. Daughter
5. Spin the black circle*
6. Jeremy
7. Oceans*
8. Go*
9. Nothing as it seems
10. Alive

johannesA
1. Alive
2. Yellow Ledbetter
3. Better man
4. Given To Fly
5. Release*
6. Dissident*
7. Black
8. Rearviewmirror
9. Spin the black circle*
10. Daughter

1. Rearviewmirror
2. Given to Fly
3. Go*
4. Oceans*
5. Animal*
6. Spin the Black Circle*
7. Even Flow
8. Do the Evolution*
9. Nothing As It Seems
10. Once*

Vergeleken met de MuMeLadder toch een paar opmerkelijke verschillen in de keuzelijst. Nummer 616 weggestemd, nummer 764 uberhaupt niet genomineerd. En misschien dat de nummer 110 zomaar de nummer 10 gaat verslaan!

1. Black
2. Even flow
3. Jeremy
4. Yellow Ledbetter
5. Alive
6. Better man
7. Garden*
8. Once*
9. Go*
10. Oceans*

Erg veel Ten (ook wel de favoriet) maar nummers die makkelijk mijn Top 10 zouden halen zijn weggestemd of niet genomineerd.

Ik herinner me nog de snoekduik van Eddie op Pinkpop, zal altijd legendarisch blijven.

1. Jeremy
2. Black
3. Even flow
4. Daughter
5. Oceans*
6. Elderly woman behind the counter in a small town*
7. Alive
8. Dissident*
9. Once*
10. Release*

1. Black
2. Release*
3. Rearviewmirror
4. Jeremy
5. Garden*
6. Elderly woman behind the counter in a small town*
7. Why go*
8. Oceans*
9. Given To Fly
10. Yellow Ledbetter

11. Once*
12. Alive
13. Better Man
14. Go*
15. Even Flow
16. Dissident*
17. Spin the Black Circle*
18. Daughter
19. Animal*
20. Nothing As It Seems

21. Do the evolution*

1. Alive
2. Animal*
3. Black
4. Jeremy
5. Spin the Black Circle*
6. Dissident*
7. Once*
8. Go*
9. Garden*
10. Why Go*

1. Rearviewmirror
2. Even flow
3. Once*
4. Animal*
5. Jeremy
6. Go*
7. Do the evolution*
8. Alive
9. Spin the black circle*
10. Why go*

Ik leerde Pearl Jam kennen in 2005, toen ik alternatieve muziek begon te ontdekken. Mijn leidraden waren vooral Musicmeter en de Studio Brussel Tijdloze 100: twee plekken waar PJ-fans mee de plak zwaaien - Black en Alive zijn al jaren vaste klant in de top 10 van de Tijdloze. Ik werd meteen omvergeblazen door Alive, en bij uitbreiding Ten in z'n geheel. Die resideerde dan ook een jaar of drie bovenaan in mijn top 10 (tot The Sound op de proppen kwam en ik me ging verdiepen in de donkere jaren 80).

Naderhand verslond ik ook Yield, Vitalogy en vooral Vs. Mijn nummer 1 in deze finale komt van Vs., maar die hele top 5 kan er morgen weer anders uitzien.

De PJ-platen van na 2000 vind ik dan weer matig. Vedders solowerk kan me wel bekoren, al is dat grotendeels te danken aan die geweldige film Into the Wild.

1. Alive
2. Jeremy
3. Daughter
4. Black
5. Oceans*
6. Even Flow
7. Rearviewmirror
8. Garden*
9. Once*
10. Animal*

1. Black
2. Given to Fly
3. Rearviewmirror
4. Alive
5. Daughter
6. Even Flow
7. Once
8. Better Man
9. Animal*
10. Jeremy

1. Given to fly
2. Dissident*
3. Rearviewmirror
4. Daughter
5. Alive
6. Release*
7. Elderly woman behind the counter in a small town*
8. Black
9. Jeremy
10. Oceans*

1. Once*
2. Black
3. Even flow
4. Better man
5. Dissident*
6. Oceans*
7. Jeremy
8. Release*
9. Animal*
10. Daughter

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.