MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1982

zoeken in:

voor een albumtrack best hoog

Edgar18 schreef:
De harde kern supporters is trouw en bezorgd

Waar zijn ze bezorgd over? Is er iets met Peter aan de hand? ?

vigil schreef:
Prima resultaat en als ik het goed begrijp zonder alle automatisch geplaatste nummers dus de nummer 1
Absoluut. Al vermoed ik dat een aantal van de liedjes die erboven staan dan alsnog wel genomineerd zou zijn .

5. The Cure - One Hundred Years (39 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ranja, nelis & Edski)

The Cure was de tweede act die met meerdere liedjes de finale wist te bereiken. One Hundred Years werd maar liefst vijf keer vaker genoemd dan A Strange Day maar eindigt er toch maar twee puntjes boven. Een plek die in lijn ligt met de resultaten in de vorige ronden.

4. Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (44 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno & sheep67)

De middenmoot wordt aangevoerd door de Simple Minds die met hun New Gold Dream naast het podium eindigen. Het nummer werd maar liefst zeventien keer genoemd maar slechts vijf van die noteringen waren op plek één of twee. Dit nummer ging met groot gemak door de eerste ronde heen en plaatste zich als tweede voor deze finale. De uiteindelijke vierde plek valt in dat licht bezien toch een beetje tegen.

Als we aan voorspellingen deden, had ik deze op 1 gezet. Verrassend.

De top drie in één post gevangen.

3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc) (52 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ArthurDZ, vigil, Simon77, LucM & musicfriek)

OMD startte deze finale bijzonder slecht en was na acht lijstjes nog puntloos laatste. Daarna begon het langzaam te lopen en o.b.v. de laatste tien lijstjes is de Maid of Orleans zelfs de duidelijke koploper. Het nummer eindigt uiteindelijk in een klein niemandsland. Ver boven plek vier en flink achter plek twee.

2. Michael Jackson - Billie Jean (57 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: wibro, GrafGantz, laxus11, charlotte2807, jeroentjuhh, Bucquoy en mijzelf)

Een stukje hoger dan ik had verwacht, een stukje lager dan ik had gehoopt. Billie Jean is misschien wel de ultieme popsong. Iedereen kent het en vele kunnen het woordelijk meezingen. Dat Michael Jackson het goed zou doen verbaasd me niet echt maar deze tweede plek is in dit deelnemersveld boven (mijn) verwachting. Het nummer werd het een na vaakst genoemd van alle liedjes en haalde met zevende top noteringen ook de meeste nummer één posities. Helaas bleek er één liedje toch net iets te sterk.

1. The The - Uncertain Smile (66 punten, 21 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré)

De allemansvriend wint uiteindelijk deze finale. Op deze site geniet Uncertain Smile een bescheiden klassiekerstatus en die status maakt het in deze finale waar. Het nummer haalde in de halve finale al (veruit) het hoogste stempercentage en maakt die favorietenrol hier waar. De eenentwintig noteringen zijn er maar liefst vier meer dan Michael Jackson en Simple Minds. Opvallend vind ik wel dat slechts een user dit nummer bovenaan zijn lijstje zette. Uncertain Smile moest het duidelijk hebben van de breed gedragen waardering. Die waardering was echter breed genoeg om overtuigend deze finale te winnen.

SONG VAN HET JAAR 1982:

https://stereosociety.com/20/jpg/UncertainSmile300.jpg

THE THE - UNCERTAIN SMILE

Song van het Jaar podia:

1965:

1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1982:

1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

En terecht.

Oh , mooie winnaar

Bedankt Edgar18 voor de organisatie

Begin van deze editie vroeg ik jullie naar ideeën omtrent de spelopzet. Zeven mensen reageerden daarop en gaven een mening. Het gemiddeld aantal deelnemers per ladder ligt rond de tweeëndertig. Kan ik daaruit opmaken dat slechts een kleine 22% van de spelers verandering in enigerlei vorm wenselijk acht?

Voor nu twijfel ik tussen alles bij het oude laten of het aantal nominaties per persoon terugbrengen van twee naar één. Wellicht dat ik nog iets schuif in de automatische nominaties maar dit zal echt heel minimaal zijn.

Mocht je nog ideeën hebben dan kun je ze hier achterlaten. Ik weet nog niet wanneer ik een nieuwe editie opzet. Het kan straks al zijn maar evengoed kom ik er pas in de loop van de week aan toe.

Edgar18 schreef:
Door de wijziging die ik nu heb doorgevoerd viel I Love Rock 'n Roll net buiten de boot. Dat leek me niet erg (want in mijn ogen kansloos) maar vervolgens zie ik hem wel doodleuk genomineerd worden.
Je had dit overigens wel goed ingeschat, beter dan ik die 'm volledig onwetend doodleuk nomineerde

ranja schreef:
Je had dit overigens wel goed ingeschat, beter dan ik die 'm volledig onwetend doodleuk nomineerde
Kansloze nominaties zijn niet zelden de leukste. Zeker als je er anderen door kennis laat maken met iets wat ze nog niet kenden maar wel tof vinden.

Ik zou gaan voor 1 user nominatie, maar dat is mijn bescheiden mening.

Verhip, helemaal vergeten te stemmen! Niettemin heeft het spel wel een prachtige winnaar opgeleverd, chapeau daarvoor!

Matig duo bovenaan. Op naar het volgende jaar zou ik zeggen!

Graag de 2 nominaties te behouden.

Thanks Edgar

Ik zou gezien de populariteit van het spel (bijna 2x zoveel deelnemers als SvhJ 19) gewoon naar 96 nummers gaan, zoals in de Grote Finale van de reguliere Song van het Jaar ook gebruikelijk is. Dan heeft iedere user in ieder geval de kans om twee favorieten te laten deelnemen. Bovendien voorkom je in deze opzet dat in de laatste ronde voor de finale slechts de bovenste 3 doorgaan, terwijl je aan 4 nummers punten moet geven.

R1: 12 ladders van 8: 96 => 48
R2: 6 ladders van 8: 48 => 24
R3: 3 ladders van 8: 24 => 12
Finale met 12 nummers

Ik sluit me bij Gretz aan

Edgar18 schreef:
Begin van deze editie vroeg ik jullie naar ideeën omtrent de spelopzet. Zeven mensen reageerden daarop en gaven een mening. Het gemiddeld aantal deelnemers per ladder ligt rond de tweeëndertig. Kan ik daaruit opmaken dat slechts een kleine 22% van de spelers verandering in enigerlei vorm wenselijk acht?

Dat lijkt me vanuit statistisch oogpunt nogal een boude stelling. Je waardeert daarmee de niet ge-uite mening van de zwijgende meerderheid hoger dan de mening van de minderheid die wel de moeite nam om zich uit te spreken. Daarbij kun je de mening van de zwijgende meerderheid slechts interpreteren op basis van aannames, terwijl de mening van de minderheid gewoon op tafel ligt. Ik zou dan ook vooral dat laatste meenemen in je overwegingen en op basis daarvan een besluit nemen. Veel wijsheid! =)

Leuk topic! Heb dezelfde top 3, maar dan in andere volgorde

Ik denk dat 96 een aardig compromis is tussen 64 en 128
Mooie polderoplossing

Ik ga ook mee met Gretz..

Vreemd dat A Strange Day niet wint, nog vreemder dat het onder One Hundred Years eindigt. Gelukkig geen winst voor de Meid of de Simpele Zielen.

96 lijkt me te lang, waardoor de toegankelijkheid afneemt en er waarschijnlijk ook minder deelnemers gaan zijn. Gewoon laten zoals het is en de ene keer ben je snel genoeg om te nomineren, de andere keer niet, maar de belangrijkste nummers zullen toch wel vertegenwoordigd zijn.

Ja, ben ook voor handhaving van de huidige opzet.

Huidige opzet is wat mij betreft prima.

DjFrankie (moderator)
jordidj1 schreef:
Ik zou gaan voor 1 user nominatie, maar dat is mijn bescheiden mening.

Ik ook

DjFrankie (moderator)
Choconas schreef:
Verhip, helemaal vergeten te stemmen! Niettemin heeft het spel wel een prachtige winnaar opgeleverd, chapeau daarvoor!

Ik ook, zit in Tallinn en krijg niet alles mee.

Ik heb een lichte voorkeur voor 96 nummers, maar apprecieer dat dat het tijdspad verlengt en ben daarom ook ok met het blijven bij de huidige opzet. Lekker agnostisch

Verder een uitstekende winnaar van een enigszins inspiratieloze finale.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:10 uur

geplaatst: vandaag om 18:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.