MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
1. Caterina Barbieri - Fantas
2. clipping. - Nothing Is Safe
3. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
4. clipping. - Blood of the Fang
5. Weyes Blood - Movies
6. Sevdaliza - Darkest Hour
7. Big Thief - Not
8. Black Country, New Road - Sunglasses
9. FKA twigs - sad day
10. Vampire Weekend - Harmony Hall
11. Georgia - About Work the Dancefloor
12. Lana Del Rey - California

01. clipping. - Blood of the Fang
02. FKA twigs - sad day
03. Caterina Barbieri - Fantas
04. Black Country, New Road - Sunglasses
05. clipping. - Nothing Is Safe
06. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
07. Sevdaliza - Darkest Hour
08. Georgia - About Work the Dancefloor
09. Weyes Blood - Movies
10. Lana Del Rey - California
11. Big Thief - Not
12. Vampire Weekend - Harmony Hall

Bedankt, Edgar18!

1. clipping. - Nothing Is Safe
2. Weyes Blood - Movies
3. Big Thief - Not
4. FKA twigs - sad day
5. Lana Del Rey - California
6. Black Country, New Road - Sunglasses
7. Vampire Weekend - Harmony Hall
8. clipping. - Blood of the Fang

9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
10. Georgia - About Work the Dancefloor

11. Sevdaliza - Darkest Hour
12. Caterina Barbieri - Fantas

Mooie top 3!

Schitterende winnaar van een geweldige finale, ik kan niet anders zeggen! Leuk dat er voor het eerst sinds 6 jaar weer een nummer de dubbel pakt (MuMeAfrekening + Song van het Jaar). Harmony Hall schrijft na Reflektor in 2013 nogmaals geschiedenis!

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

In de eerste plaats wil ik mijn grote dank betuigen aan Edgar18 voor de fantastische presentatie, waar de spanning er tot het laatste moment in bleef! Thanks ook voor je belangrijke inzet gedurende de rest van het jaar. Deze dank uit ik ook naar de medetellers-/loters dumb_helicopter en aerobag en tegen de presentators jordidj1, 123poetertjes, Masimo, hoi123, Titmeister en Koenr! De rest (zowel de oudgedienden als diegenen die Song van het Jaar pas relatief recentelijk ontdekten) allen bedankt voor het bijdragen van mooie nominaties en het levendig houden van dit zo succesvolle en mooie topic! Super tof dat we met deze editie van Song van het Jaar meerdere stemrecords hebben kunnen verbreken! (meeste stemmers op 1 ladder, meeste finalelijstjes ) De wiki- cq. lijstjesfreak in me juicht dit enorm toe!
(afbeelding)

Dit was mijn eigen top 12:

1. Georgia - About Work the Dancefloor 9.9
2. Vampire Weekend - Harmony Hall 9.4
3. Lana Del Rey - California 9.3
4. Weyes Blood - Movies 9.0
5. Big Thief - Not 8.9
6. FKA twigs - sad day 8.9
7. clipping. - Nothing Is Safe 8.8
8. Caterina Barbieri - Fantas 8.5

9. clipping. - Blood of the Fang 7.8
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan 7.6
11. Sevdaliza - Darkest Hour 6.7
12. Black Country, New Road - Sunglasses 5.9

Ik nodig bij deze iedereen nogmaals uit om mee te komen spelen met Song van het Decennium, waar alle moderne klassiekers uit 10 jaar Song van het Jaar de revue passeren Song van het Decennium 10s

Ook mijn grote dank aan Edgar!

De top lag uiteindelijk veel dichter bij elkaar dan ik op voorhand had verwacht. Niet het beste nummer wint maar Harmony Hall dat ik eerst maar VW op autopiloot vond is wel gegroeid bij mij (zeker na het fijne optreden in de Ab) en is een waardige winnaar.

1. Big Thief - Not
2. Weyes Blood - Movies
3. Georgia - About Work the Dancefloor
4. Lana Del Rey - California
5. FKA twigs - sad day
6. Vampire Weekend - Harmony Hall
7. clipping. - Nothing Is Safe
8. Caterina Barbieri - Fantas
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
10. Sevdaliza - Darkest Hour
11. clipping. - Blood of the Fang
12. Black Country, New Road - Sunglasses

Toch nog 4 noteringen in de Top 240.

Bedankt voor de fijne presentatie Edgar18, en sorry dat mijn podium het beter heeft gedaan dan jouw podium

1. Vampire Weekend - Harmony Hall 8,5
2. Big Thief - Not 8,2
3. Lana Del Rey - California 7,7
4. Georgia - About Work the Dancefloor 7,5
5. Weyes Blood - Movies 7,0
6. Black Country, New Road - Sunglasses 6,7
7. clipping. - Blood of the Fang 6,5
8. Sevdaliza - Darkest Hour 6,5

9. clipping. - Nothing Is Safe 6,2
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan 6,0
11. FKA Twigs - sad day 5,5
12. Caterina Barbieri - Fantas 4,0

Simon77 schreef:
Bedankt voor de fijne presentatie Edgar18, en sorry dat mijn podium het beter heeft gedaan dan jouw podium
Daar kan ik goed mee leven Simon. Als ben ik wel een klein beetje jaloers op al het moois dat jij nog gaat ontdekken in Blood of the Fang, sad day, Sunglasses, Movies en Nothing Is Safe. Heel veel plezier daarmee!

Arbeidsdeskundige
Dank voor de goede organisatie en fraaie presentatie Edgar18!

Song van het jaar 2019

1. Lana Del Rey - California
2. Sevdaliza - Darkest Hour
3. Georgia - About Work the Dancefloor
4. Caterina Barbieri - Fantas
5. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
6. Weyes Blood - Movies
8. clipping. - Blood of the Fang

jordidj1 schreef:
Holy, van de harde kern geven alleen Marco en ik de volle buit aan Lana. Daarna is het echt punten schrapen voor haar

Confessie; ik moest Lana wel op #01 zetten, anders zou Jordi nooit meer met mij op date gaan.....

Mooie winnaar ''mijn #08'' heeft zijn strepen wel verdiend en ook bijzonder; sinds lange tijd weer een Afrekening kanon die zijn reputatie nu ook hier waar weet te maken i.t.t. Venice Bitch/Everything i Wanted etc.

Edgar18 Dank voor deze smakelijke presentatie!

Eveneens hulde voor alle betrokkenen die de standen uitrekenen, excelsheets beheren, linkjes plaatsen en de lotingen tot een goed einde hebben gebracht. Heb wederom genoten van dit mooie topic, van de levendigheid/de discussies/de ontdekkingen en ga in 2020 wat minder verzaken!

Voor de statistieken:

1. Black Country, New Road - Sunglasses (9,5)
2. clipping. - Blood of the Fang (9)
3. Caterina Barbieri - Fantas (8,5)
4. Weyes Blood - Movies (8,2)
5. clipping. - Nothing Is Safe (8,2)
6. Sevdaliza - Darkest Hour (8)
7. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,8)
8. FKA twigs - sad day (7,5)
9. Big Thief - Not (7,2)
10. Vampire Weekend - Harmony Hall (7)
11. Lana Del Rey - California (6)
12. Georgia - About Work the Dancefloor (4,5)

Dit had ik naar Edgar18 gestuurd:

01. Lana Del Rey - California (9,8)
02. clipping. - Nothing Is Safe (9,5)
03. Vampire Weekend - Harmony Hall (9)
04. Big Thief - Not (8,9)
05. Black Country, New Road - Sunglasses (8,8)
06. Georgia - About Work the Dancefloor (8,75)
07. FKA twigs - sad day (8,25)
08. clipping. - Blood of the Fang (8)
09. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,8)
10. Weyes Blood - Movies (7,5)
11. Caterina Barbieri - Fantas (6)
12. Sevdaliza - Darkest Hour (5,1)

Iedereen bedankt voor deze leuke editie, hopelijk kunnen in 2020 weer zo'n tof lijstje eruit persen.

Edgar18 schreef:
1. Vampire Weekend - Harmony Hall (135 punten, 28 keer genoemd)

Dat deze Song van het Jaar 2019 niet door iedereen met gejuich begroet zal worden laten onderstaande recensies zien.

Koenr schreef:
(quote)

Edgar18 schreef:
(quote)

En mag ik daar nog aan toevoegen: Heeft dat schijtnummer (pardon my French) nu serieus gewonnen?

Edgar dank voor de fijne presentatie
Alleen jammer van die anti-climax.

2. FKA twigs - sad day
3. clipping. - Nothing Is Safe
4. Vampire Weekend - Harmony Hall
5. Lana Del Rey - California
6. Georgia - About Work the Dancefloor
7. clipping. - Blood of the Fang
8. Weyes Blood - Movies
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
10. Sevdaliza - Darkest Hour
11. Big Thief - Not
12. Black Country, New Road - Sunglasses

Dank Edgar18 voor de spannende presentatie en alle deelnemers voor het meespelen aan dit erg toffe spel. De finale vond ik een pak minder dan vorig jaar, maar als ik zo naar de top 240 kijk, hebben we wel weer een erg fraaie jaarlijst weten samen te stellen. Daarnaast heb ik dankzij jullie dit jaar weer een aantal prachtige pareltjes ontdekt, waarvan sommige allicht tot heuse favorieten zullen uitgroeien. Ik zie jullie graag weer in de SvhJ 2020 en de SvhJ Decennium-editie!

1. Big Thief - Not (9,5)
2. Black Country, New Road - Sunglasses (8)
3. Georgia - About Work the Dancefloor (7)
4. Vampire Weekend - Harmony Hall (7)
5. clipping. - Nothing Is Safe (6,5)
6. FKA twigs - sad day (6,5)
7. Sevdaliza - Darkest Hour (6,5)
8. Lana Del Rey - California (6)

9. clipping. - Blood of the Fang (5,5)
10. Weyes Blood - Movies (5,5)
11. Caterina Barbieri - Fantas (5,5)
12. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (5,5)

Harmony Hall is een mooie winnaar. Gaat ongetwijfeld een klassieker worden de komende jaren. Of misschien is het dat al wel een klein beetje.

Dank aan Edgar en consorten voor weer een mooi Song van het Jaar-jaar!

Voor de geïnteresseerden hier nog even mijn hele top 12:

2. Georgia - About Work the Dancefloor
3. Sevdaliza - Darkest Hour
4. Black Country, New Road - Sunglasses
6. Vampire Weekend - Harmony Hall
7. Big Thief - Not
8. clipping. - Nothing Is Safe
9. Weyes Blood - Movies
10. Lana Del Rey - California
11. FKA twigs - sad day
12. clipping. - Blood of the Fang

Mijn lijstje was dit:
1. Weyes Blood - Movies
2. Vampire Weekend - Harmony Hall
3. clipping. - Blood of the Fang
4. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
5. FKA twigs - sad day
6. Big Thief - Not
8. Sevdaliza - Darkest Hour
9. Caterina Barbieri - Fantas

Wat zou het voor lijst zijn geweest als iedereen zijn top 12/30/40 van het jaar zouden inleveren?

Eigenwijze 30 schreef:
Wat zou het voor lijst zijn geweest als iedereen zijn top 12/30/40 van het jaar zouden inleveren?
Ik zie mogelijkheden voor een nieuw topic. Tag je me even als je het opgezet hebt?

Edgar18 schreef:
(quote)
Ik zie mogelijkheden voor een nieuw topic. Tag je me even als je het opgezet hebt?

Zoiets bedoel je Eigenwijze 30?
Song Top 10 Per Jaar #2

Eindelijk de tijd om de finale terug te lezen. Doet me goed dat Fantas het linkerrijtje heeft gehaald, was voor mij een hele fijne ontdekking. De rest kende ik allemaal al wel.

Mijn top 12, met cijfertjes:

1. Vampire Weekend - Harmony Hall 8,75
2. FKA twigs - sad day 8,5
3. Big Thief - Not 8,5
4. Weyes Blood - Movies 8,5
5. Caterina Barbieri - Fantas 8,25
6. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan 8,25
7. Black Country, New Road - Sunglasses 8,25
8. clipping. - Nothing Is Safe 8
-
9. Georgia - About Work the Dancefloor 7
10. clipping. - Blood of the Fang 7
11. Sevdaliza - Darkest Hour 6,5
12. Lana Del Rey - California 5

Dat California zo hoog is geëindigd verbaasd me wel. Verder prachtig werk Edgar18, ook leuk dat je de cijfers van de harde kern eruit hebt gelicht en de verschillen te zien met de goegemeente. Zoals bij elk topic zie je dat hoe meer mensen er aan haken, hoe meer 'mainstream' het eindresultaat hoort, maar met deze 12 nummers kon het sowieso bijna niet misgaan (Lana kwam nog een heel eind )

Nu door naar 2020

herman schreef:
Zoals bij elk topic zie je dat hoe meer mensen er aan haken, hoe meer 'mainstream' het eindresultaat hoort,
Heb je het nou over je eigen lijstje? Want die zit dichter tegen de "goegemeente" aan dan die van de "harde kern".

Mijn top 12. Wellicht moet Harmony Hall nog groeien.

2. Lana Del Rey - California
3. Black Country, New Road - Sunglasses
4. Sevdaliza - Darkest Hour
5. clipping. - Nothing Is Safe
6. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
7. Big Thief - Not
8. Vampire Weekend - Harmony Hall

9. clipping. - Blood of the Fang
10. Georgia - About Work the Dancefloor
11. Weyes Blood - Movies
12. FKA twigs - sad day

chevy93 schreef:
(quote)
Heb je het nou over je eigen lijstje? Want die zit dichter tegen de "goegemeente" aan dan die van de "harde kern".

Daar kom ik wellicht niet onderuit met Vampire Weekend op 1. Harmony Hall was mijn meest gedraaide en geliefde nummer in het voorjaar. Hoewel ik hem nu niet meer zoveel draai, hoorde die toch wel op 1. En net als Harmony Hall was ook Sad Day een nummer 1 in mijn MuMeAfrekening, dus die hoorde op 2 (hoewel ik hem momenteel ook even niet meer kan horen, iets teveel een mineur-song in deze coronatijden).

edit: volgens mij valt het eigenlijk wel mee dat ik dichter tegen de 'goegemeente' zit. Ik heb Vampire Weekend op 1, maar Lana, Georgia dan weer niet in mijn lijst en Barbieri weer wel. De andere nummers scoren min of meer even goed in beide lijsten.

herman schreef:
edit: volgens mij valt het eigenlijk wel mee dat ik dichter tegen de 'goegemeente' zit. Ik heb Vampire Weekend op 1, maar Lana, Georgia dan weer niet in mijn lijst en Barbieri weer wel. De andere nummers scoren min of meer even goed in beide lijsten.
Jouw Clippings staan vrij laag, maar stond op 1 en 2 bij de 'harde' kern en ook Georgia stond hier veel hoger dan bij jou en Big Thief en Vampire Weekend stonden aanmerkelijk lager. Kortom, alle plekken waar de 'harde' kern afwijkt van de uitslag (ongeveer de helft) zit jij dichter bij de uitslag. Alleen Lana is daarop een uitzondering.

Maakt niets uit natuurlijk, maar ik proef op deze site toch vaak wat dedain wanneer een uitslag voor een wat meer 'mainstream' geluid zorgt.

edit:
Correlatie tussen jou en de uitslag: 0,39
Correlatie tussen jou en de 'harde kern': 0,10
(ja, ik verveelde me )

herman schreef:

Maakt allemaal niet uit Herman, je hebt Barbieri ontdekt en daar draait het allemaal om. Het hele doel van dit (door jou leven ingeblazen) topic is delen en ontdekken, of je nou al het hele jaar aanhaakt of bij de finale even komt kijken wat we er nou weer van gebreid hebben en misschien wel wat moois oppikt. Bedankt voor de stemmen in ieder geval

Mijn lijst, al ben ik me bewust dat ik verder het hele jaar niet heb meegestemd en wellicht de lijst wat vertekend heb. Vooral de clippings die het bij de vaste kern maar matig bekoren. Al ben ik Nothing Is Safe inmiddels erg gaan waarderen. Sevdaliza waas dan weer een erg mooie ontdekking.

Wel opvallend dat herman en ik dezelfde nummers hoog inschalen, maar het over Lana Del Rey niet eens zijn. Voor mij was Lana's album met stip het album van het jaar en had ieder nummer van dat album (misschien met uitzondering van The Next American Record) in deze finale op 1 gestaan. De zanglijnen van Lana Del Rey doen me denken aan die van Joanna Newsom. Ze kosten tijd om op je in te werken, maar als je ze eenmaal hoort is het gehele nummer een aaneenschakeling van mooie stemklanken. Wat dat betreft liggen Lana's laatste album en die van FKA Twigs niet heel ver uit elkaar voor mijn gevoel.

1. Lana Del Rey - California
2. FKA twigs - sad day
3. Vampire Weekend - Harmony Hall
4. Big Thief - Not
6. Sevdaliza - Darkest Hour
7. Weyes Blood - Movies
8. clipping. - Nothing Is Safe

9. Caterina Barbieri - Fantas
10. Black Country, New Road - Sunglasses
11. Georgia - About Work the Dancefloor
12. clipping. - Blood of the Fang

Hier kun je de top-100 terugvinden op Spotify:

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:gretzs:playlist:2ywY9zlK2CIUdMeTV3FwNu

herman schreef:
Zoals bij elk topic zie je dat hoe meer mensen er aan haken, hoe meer 'mainstream' het eindresultaat hoort, maar met deze 12 nummers kon het sowieso bijna niet misgaan (Lana kwam nog een heel eind )
Je zag in het verleden bij de prehistorische ladder en de soulladder inderdaad gelijke patronen. Een aantal van de finalestemmers hoorde sommige liedjes voor het eerst, dan luister je er anders naar dan als je een nummer al kent. Je zag deze keer duidelijk dat de twee bekendste liedjes (want ik veronderstel dat dat voor Harmony Hall en California wel opgaat) ook het beste scoren. De vaste deelnemers van dit spel kennen alle liedjes van haver tot gort, hun voorkeuren zijn al meer uitgekristalliseerd.

Daarom ook een schaduwlijstje voor de vaste stemmers, ik vind het wel leuk om die verschillen inzichtelijk te maken.

MVW
Gretz schreef:
Hier kun je de top-100 terugvinden op Spotify:

(embed)

Helaas niet in 100 naar 1 volgorde dus lastiger op die manier te luisteren... Op 1 of andere manier sorteren waardoor de volgorde omdraait kan niet (althans in de desktop versie) en als je zoals mij met sorteren al iets hebt uitgeprobeerd kan je niet meer naar de oorspronkelijke volgorde. 1 van de dingen waarin de gebruiksvriendelijkheid van spotify te wensen overlaat (wat dat betreft nog niet op t niveau dat foobar 15 jaar geleden al had...).

Gelukkig in de webapp nog wel zoals jij m hebt aangemaakt kunnen vinden maar dan moet je dus 99x 'in wachtrij' klikken

MVW schreef:
(quote)

Helaas niet in 100 naar 1 volgorde dus lastiger op die manier te luisteren...

Ik wil de volgorde wel omdraaien, als dat de voorkeur heeft van jou en anderen

MVW
Gretz schreef:
(quote)

Ik wil de volgorde wel omdraaien, als dat de voorkeur heeft van jou en anderen

Luistert wel het makkelijkst (neem aan dat anderen ook bij voorkeur van 100 naar 1 luisteren ipv andersom), Paddy heeft bijv. ook de Ladder 2019 playlist zo ingericht, zie: MuMeLadder 2019 on Spotify - open.spotify.com

edit: dat embedden lukt me niet helaas maar de link werkt iig.

MVW schreef:
(quote)

Luistert wel het makkelijkst (neem aan dat anderen ook bij voorkeur van 100 naar 1 luisteren ipv andersom), Paddy heeft bijv. ook de Ladder 2019 playlist zo ingericht, zie: MuMeLadder 2019 on Spotify - open.spotify.com

edit: dat embedden lukt me niet helaas maar de link werkt iig.

Gefixt.

En mocht je de hele top 240 willen luisteren van laag naar hoog (minus de drie nummers die niet op spotify staan) dan kan dat hier:

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 (Juni) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Gast
geplaatst: vandaag om 01:05 uur

geplaatst: vandaag om 01:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.