MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Stem vanavond

Ploppesteksel schreef:
EDIT: Poeha, dit moet de eerste keer ooit zijn dat de volgorde van onze top picks overeenkomt.
Of heb je stiekem iets aan jouw volgorde gedaan, waarmee je eindelijk durft toe te geven dat ik eigenlijk niet eens zo'n verkeerde muzieksmaak heb

Ik had pas geleden ook al een keer de top drie gelijk aan die van Teunnis. Dat was voor mij al even hard schrikken

1. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
2. Dakota - Dreams
3. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
4. Brutus - War

1. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER
2. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
3. Brutus - War
4. Jessica Pratt - This Time Around

Poeha schreef:
(quote)
Of heb je stiekem iets aan jouw volgorde gedaan, waarmee je eindelijk durft toe te geven dat ik eigenlijk niet eens zo'n verkeerde muzieksmaak heb

Ik had pas geleden ook al een keer de top drie gelijk aan die van Teunnis. Dat was voor mij al even hard schrikken

Mij valt in het algemeen op dat jouw smaak vooruit gaat als je dan ook dichterbij Plop komt, dan ligt dat meer aan jou dan mij

Zere neus, ik merk dat hoe meer de muziek een buitenbeentje is, hoe meer we het eens zijn. Wat dat betreft denk ik dat we eigenlijk veel meer dezelfde smaak hebben dan lijkt.

Edit: ook hier stem ik voor morgen 11.00 uur.

01. Jessica Pratt - This Time Around
02. The Comet Is Coming - Summon the Fire
03. Dakota - Dreams
04. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER

Brutus & Ariana ook tof.

1. The Comet Is Coming - Summon the Fire
2. Ariana Grande - break up with your girlfriend, i'm bored

3. Jessica Pratt - This Time Around
4. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
5. Brutus - War

Luisterende

1. Brutus - War
2. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
4. The Comet Is Coming - Summon the Fire

Edgar18 schreef:
De podcast van 3voor12 besteedt deze week aandacht aan "het fenomeen" Billie Eilish. Ik vond het wel interessant om te luisteren. Het gaat over de marketing achter de artiest, m.a.w. wat is er gedaan om haar op een juiste manier te lanceren als nieuwe superster. Persoonlijk fascineert het mij wel dat het ook op deze site (bij sommigen) lijkt aan te slaan. Billie Eilish en haar muziek richten zich per slot van rekening toch vooral op jonge meisjes (categorie < 16 jaar).

Ik heb die podcast ook beluisterd en er is nergens gezegd dat of Billie zelf of haar marketingteam zich specifiek op jonge meisjes richt. Bovendien denk ik dat Billie (en haar broer) eerder vanuit zichzelf schrijven dan met een doelgroep van tienermeisjes voor ogen.

Overigens hou ik me bij mijn waardering voor muziek niet bezig met voor wat voor doelgroep het eigenlijk is bedoeld. Geen idee waarom je als niet-tienermeisje de muziek van Billie niet mooi zou kunnen vinden.

Edgar18 schreef:
De podcast van 3voor12 besteedt deze week aandacht aan "het fenomeen" Billie Eilish. Ik vond het wel interessant om te luisteren. Het gaat over de marketing achter de artiest, m.a.w. wat is er gedaan om haar op een juiste manier te lanceren als nieuwe superster.

Ik heb De Machine vorige week ook besluisterd. Volgens mij legde Atze en Niels juist uit dat er in het geval van Billie nauwelijks extra marketing/promotie nodig was, omdat de hype zich grotendeels (vanzelf) via internet vormde. De platenmaatschappij hoefde dus eigenlijk alleen mar een beetje bij te sturen. Het gaat mij veel te ver om haar nu weg te zetten als de volgende industry plant.

Persoonlijk fascineert het mij wel dat het ook op deze site (bij sommigen) lijkt aan te slaan. Billie Eilish en haar muziek richten zich per slot van rekening toch vooral op jonge meisjes (categorie < 16 jaar).

Waar baseer je het op dat ze haar muziek specifiek richt op tienermeisjes? Ik hoor toch voornamelijk volwassen, alternatieve singles voorbij komen die muzikaal gezien echt niet het meest geschikt zouden zijn voor de jeugd in vergelijking met andere leeftijdscategorieën. Dat ze zo populair is onder leeftijdsgenoten komt volgens mij voornamelijk door haar coole persoonlijkheid/uitstraling waar velen zich mee willen identificeren. Billie lijkt veel meer naturel te zijn dan eerdere tieneridolen.

1. Brutus - War
4. The Comet Is Coming - Summon the Fire

Belangrijker is echter de vraag: waar was je gisteren Edgar?

Stem vanavond btw als t nog mag, of het moet me voor half twee nog ergens lukken

De ladder staat er al sinds zaterdag. Dus ik wacht hoogstens tot half twee.

123poetertjes

Jup, eerst nog even Controlling Crowds afronden en dan begin ik

Kijk eens aan, dat is een goede reden om wat langer te wachten

Blijkbaar waren er gister toch meer tienermeisjes aanwezig dan ik dacht. Mezelf incluis.

1. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER
3. The Comet Is Coming - Summon The Fire
4. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again

Arrie schreef:
Ik heb die podcast ook beluisterd en er is nergens gezegd dat of Billie zelf of haar marketingteam zich specifiek op jonge meisjes richt.
Gretz schreef:
Waar baseer je het op dat ze haar muziek specifiek richt op tienermeisjes?
Richting het einde van het item in de podcast wordt het genoemd door de presentatoren van dienst. Maar ook zelf geeft ze aan 'een stem voor haar generatie te willen zijn', bijvoorbeeld in dit vraaggesprek of hier in NME.

Verder baseer ik het om wat ik om me heen zie gebeuren. De kinderen met wie ik werk (leeftijd 9 - 12 jaar) kennen haar en luisteren haar muziek. Ik vind dat wel bijzonder want het gebeurt zelden dat zij iets kennen van de dingen die ik luister/benoem. Alleen de allergrootsten (Beatles, Michael Jackson, ABBA) kennen ze en dan vaak ook nog via bijvoorbeeld een film (Mamma Mia) of omdat ouders het luister(d)en.

Arrie schreef:
Geen idee waarom je als niet-tienermeisje de muziek van Billie niet mooi zou kunnen vinden.
Dat zegt toch ook niemand? Ik neem tenminste niet aan dat je dat als de strekking van mijn bericht ziet. Het uiten van verbazing is in ieder geval iets wezenlijk anders dan veroordeling in welke vorm ook.

123poetertjes schreef:
Belangrijker is echter de vraag: waar was je gisteren Edgar?
Thuis, op het voetbalveld in de buurt, in de kroeg op de hoek en bij mijn moeder thuis. Best wat verschillende plekken eigenlijk. Hoezo, moest ik ergens anders zijn .

Edgar18 schreef:
(quote)
Thuis, op het voetbalveld in de buurt, in de kroeg op de hoek en bij mijn moeder thuis. Best wat verschillende plekken eigenlijk. Hoezo, moest ik ergens anders zijn .
Als je nou ook gelijk je moeder had meegenomen naar Olievjee was er in elk geval nog een dame aanwezig geweest op de meeting.

123poetertjes schreef:
Als je nou ook gelijk je moeder had meegenomen naar Olievjee was er in elk geval nog een dame aanwezig geweest op de meeting.
Zo'n vijfentwintig mannen waarvan de meeste (allemaal?) jonger zijn dan zij. Dat had ze vast enig gevonden .

Ik begreep dat Gretz de volgende keer in elk geval wel zijn moeder meeneemt!?

Stem binnen half uur

1. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
2. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
3. Brutus - War
4. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER

Niet meer aan toegekomen, maar nu ga ik er dan écht mee bezig (mits de wifi in de trein meewerkt, anders wordt het nog wat later)

Uitslag finaleladder 2 (21 stemmers):

1. The Comet Is Coming - Summon the Fire (41)
2. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again (33)
3. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas (30)
4. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER (26)
5. Brutus - War (24)
6. Ariana Grande - break up with your girlfriend, i'm bored (22)
7. Dakota - Dreams (21)
8. Jessica Pratt - This Time Around (13)

Billie afgevallen met zes (!) #1-noteringen

Finaleladder 3:

Aesop Rock & TOBACCO Are Malibu Ken - Acid King
Billie Eilish - bury a friend
Foals - Exits
Harkin - Mist on Glass
James Blake feat. ROSALÍA - Barefoot in the Park
Sharon Van Etten - Seventeen
The Twilight Sad - VTr
Vampire Weekend - Harmony Hall

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 (Januari) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Teunnis schreef:
Billie afgevallen met zes (!) #1-noteringen
Ze heeft er nog één toch? Al is die wel een stuk minder.

1. James Blake feat. ROSALÍA - Barefoot in the Park
2. Vampire Weekend - Harmony Hall
3. Billie Eilish - bury a friend
4. Sharon Van Etten - Seventeen

Edgar18 schreef:
(quote)
Ze heeft er nog één toch? Al is die wel een stuk minder.

Kijk eens boven je Of naar bedenen

Die is wat mij betreft wel een stuk beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.