MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Voor mij is alleen Spotify ook prima.

Ladder 1 is wel gelijk het absolute zwaartepunt van de halve finales. Ik moet zelfs mijn huidige nummer 14 in de Afrekening zonder punten laten

1. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
2. clipping. - Blood of the Fang
3. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
4. James Shinra - Signs

Ik maak regelmatig gebruik van de YT-linkjes. Is wel zo handig.

1. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
2. Cult of Luna - Lights on the Hill
3. Anna Meredith - Moonmoons
4. James Shinra - Signs

Ik vind de YT-linkjes niet essentieel, maar wel handig om af en toe tussendoor nummers te checken. Ik gebruik ze in ieder geval met enige regelmaat.

En de ladders zijn best mooi verdeeld. Overal 4-5 sterke nummers. Ladder 2 is zo op het eerste gezicht de sterkst bezette.

1. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
2. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
3. clipping. - Blood of the Fang
4. Cult of Luna - Lights on the Hill

Ik gebruik ook alleen Spotify.
Ladder 1 is echt ongezellig sterk in vergelijking met de andere ladders. Het is wel jammer dat het niet iets beter verdeeld kan worden idd.

Ik vind ladder 2 beduidend sterker dan deze.

1. clipping. - Blood of the Fang
2. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
3. James Shinra - Signs
4. Anna Meredith - Moonmoons

01. clipping. - Blood of the Fang
02. James Shinra - Signs
03. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
04. Anna Meredith - Moonmoons

Ik pauzeer deze speelronde even, maar was na aerobags tag benieuwd naar presteren van Richard Dawson. Maar relevanter: denk dat de YouTube-linkjes drempelverlagend werken voor mensen die nog niet bekend zijn met het topic en op die manier gemakkelijk kunnen aanhaken. Spotify is al wat meer afgesloten. Verder sluit ik me aan bij Koenr.

2. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
3. Cult of Luna - Lights on the Hill
4. Jenny Hval - Accident

2 maandjes die excel sheets bijhouden heeft me wel geleerd dat stempercentages maar matige voorspellers zijn voor het vervolg. Sortering op stempercentage zou uitgaan van de redenering dat de ladders allen even sterk zijn. Als een ladder bestaat uit 8 nummers met daarin 3-4 minder gewaardeerde nummers, dan gaan er vanzelf meer punten naar de top 4 en zullen deze automatisch een hoger stempercentage krijgen dan een "sterkere" ladder waar alle 8 nummers op gelijke wijze gewaardeerd worden door de stemmers.

Youtube linkjes zouden van mij niet hoeven, maar ook omdat het aardig wat extra werk is met betrekking tot de sheets (maar als mensen er blij van worden, doe ik het met liefde)

Masimo schreef:
Maar relevanter: denk dat de YouTube-linkjes drempelverlagend werken voor mensen die nog niet bekend zijn met het topic en op die manier gemakkelijk kunnen aanhaken. Spotify is al wat meer afgesloten.
Denk je? In deze tijd nog? Er zijn zo enorm veel mensen met een Spotify-account. Bovendien lijken de (potentiële) deelnemers aan dit spel me geen personen die angstig worden van het fenomeen Spotify. De (bij mijn weten) drie populairste spellen op deze site maken geen van allen gebruik van YouTube links, alles gaat met Spotify.

1. clipping. - Blood of the Fang
2. Jenny Hval - Accident
3. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
4. James Shinra - Signs

5. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)

jordidj1 schreef:
Ik stem voor YT-linkjes puur om Edgar te pesten, omdat 'ie vanavond niet naar Damsko gaat.

Chromatics?

Overigens, de YT-linkjes worden gewaardeerd - maar zijn niet essentieel - en omdat ik er de moeite wel voor wilde doen, deed ik dat. Nu ik nauwelijks meer iets doe, vind ik dat het aan de anderen (degenen die de sheet bijhouden) is en snap ik best wanneer het niet meer gedaan wordt - het kost immers relatief veel tijd om bij te houden.

Dat waren mijn twee centen, hopelijk weer tot snel!

aerobag schreef:
Sortering op stempercentage zou uitgaan van de redenering dat de ladders allen even sterk zijn. Als een ladder bestaat uit 8 nummers met daarin 3-4 minder gewaardeerde nummers, dan gaan er vanzelf meer punten naar de top 4 en zullen deze automatisch een hoger stempercentage krijgen dan een "sterkere" ladder waar alle 8 nummers op gelijke wijze gewaardeerd worden door de stemmers.

Dit klinkt heel plausibel! Het mag duidelijk zijn dat niet elke ladder even sterk gewaardeerd wordt, dus een hoog stempercentage in een ladder zegt iets over de populariteit van het betreffende nummer, maar ook over die van de rest van de nummers in de ladder. Het lijkt me dan ook niet evident om liedjes die het geluk hebben in een (relatief) zwakke ladder te zitten daarna nog eens extra te belonen.

YouTube gebruik ik overigens sporadisch, dus voor mij zou het geen probleem zijn als de linkjes verdwijnen en ik af en toe zelf een link zou moeten opzoeken.

Trouwens, goed je weer eens te zien, Teunnis!

Ey, wie is die kill met zo’n knappe chick als avatar?

Koenr schreef:
Ik vind de YT-linkjes niet essentieel, maar wel handig om af en toe tussendoor nummers te checken. Ik gebruik ze in ieder geval met enige regelmaat.
Me too. Houden zo, graag. Waarom stoort het je zelfs, Edgar? Omdat je tien seconden per maand extra werk moet verrichten? Willen we trouwens echt lijken op van die punctuele spellen à la MuMeLadder etc.? Wat mij betreft helemaal niet. Dat gezegd zijnde, wil iedereen de Spotify-link meenemen als hij/zij een ladder plaatst?

Teunnis schreef:
Dat waren mijn twee centen, hopelijk weer tot snel!
Tot snel, Teun! Is er een specfieke reden waarom je helemaal niet meer van de partij bent de laatste weken?

Wat betreft de loting: dat is toch compleet subjectief? De ene ladder is voor de ene geniaal, voor de andere compleet ruk. Volgens mij brengt een verandering in systeem weinig verandering in aanvoelen (of 'eerlijkheid' inzake verloop). Maar als je het toch wil proberen, be my guest!

Wat een feest, deze ladder. Alle 8 goed. ?

1. Sunlotus - Picturesque
2. Jenny Hval - Accident
3. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
4. James Shinra - Signs

5. Cult of Luna - Lights on the Hill
6. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty
7. Anna Meredith - Moonmoons
8. clipping. - Blood of the Fang

Is zo'n loting hier niet een beetje als de groepsverdeling op een WK voetbal? Die wordt ook gedaan obv een reeks objectieve criteria, maar toch zul je altijd zien dat er uiteindelijk een 'poule des doods' is met drie of vier toplanden en een poule met hoogstens één traditioneel topland. Maakt het wel zo verrassend, vind ik.

(PS voor de Nederlanders: een WK voetbal is een toernooi waar de beste landen van de wereld het tegen elkaar opnemen.)

Wat is voetbal? Zegt me niks

Ik stem zo trouwens

Holy shit hoe hard is BotF? En sowieso, hoe hard is deze ladder?

2. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
3. Anna Meredith - moonmoons
4. James Shinra - Signs
5. Jenny Hval - Accident

jordidj1 schreef:
Ey, wie is die kill met zo’n knappe chick als avatar?
hoi

2. James Shinra - Signs
3. clipping. - Blood of the Fang
4. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)

Arno schreef:
Is zo'n loting hier niet een beetje als de groepsverdeling op een WK voetbal? Die wordt ook gedaan obv een reeks objectieve criteria, maar toch zul je altijd zien dat er uiteindelijk een 'poule des doods' is met drie of vier toplanden en een poule met hoogstens één traditioneel topland. Maakt het wel zo verrassend, vind ik.

(PS voor de Nederlanders: een WK voetbal is een toernooi waar de beste landen van de wereld het tegen elkaar opnemen.)

Goed punt, er is inderdaad meestal wel een 'poule des doods' en een zwakkere groep. Ook dan zijn er nog vaak genoeg verrassingen: de topfavoriet gaat bijvoorbeeld naar huis en een op papier zwakke broeder wint de groep.

(Overigens klinkt zo'n WK me wel bekend in de oren! Heeft Oranje niet drie keer in de finale gestaan van dat toernooi!?)

Ik wil vandaag nog stemmen, trouwens.

Ploppesteksel schreef:
Waarom stoort het je zelfs, Edgar? Omdat je tien seconden per maand extra werk moet verrichten?
Vreemde reactie. Als het tien seconden werk per maand zou zijn dan denk ik niet dat iemand dat een probleem zou vinden en aan zou kaarten. Helaas is het een stuk meer werk zoals degene die regelmatig de nieuwe maand opzetten (aerobag, Teun, ik) al aangaven.
aerobag schreef:
Sortering op stempercentage zou uitgaan van de redenering dat de ladders allen even sterk zijn. Als een ladder bestaat uit 8 nummers met daarin 3-4 minder gewaardeerde nummers, dan gaan er vanzelf meer punten naar de top 4 en zullen deze automatisch een hoger stempercentage krijgen dan een "sterkere" ladder waar alle 8 nummers op gelijke wijze gewaardeerd worden door de stemmers.
In principe zijn alle ladders in ronde één wel even sterk. Iedere ladder bevat evenveel automatisch geplaatste nummers, en evenveel user-nominaties. Ronde één kun je - wat mij betreft - dus wel zien als "eerlijk".

Zoals jij terecht stelt komt het wel voor dat er in bepaalde ladders één of meer nummers zitten die bovengemiddeld worden gewaardeerd door de stemmers. Die liedjes (deze maand bijvoorbeeld Danny Brown en clipping.) scoren dan een hoog stempercentage. Betekent dat dat de ladder zwak is, of zijn de eerder genoemde nummers erg sterk (breed gewaardeerd)? Ik denk dat laatste.

De goed scorende nummers in ronde één worden niet beloond voor hun goede prestatie door een gunstigere loting in de halve finale. De loting voor de halve finale zou denk ik anders ("eerlijker") kunnen. Maar zoals ik gisteren ook al zei, een idee hoe dat aan te pakken heb ik (nog) niet .

lastige inderdaad Edgar18. Liedjes worden wel beloond voor een goede prestatie, want als ze eerste worden vermijden ze sowieso 6 andere nummer 1's uit andere ladders. Je zou de nr. 1 met hoogst percentage bij de nr. 1 met het laagste percentage in de ladder kunnen stoppen, en zo'n zelfde trend bij de rest van de nr. 1's op basis van stempercentage's. Maar wat doe je dan met de hoogste/laagste stempercentage van nr. 2? en van nr.3? Plus dan krijg je het probleem dat liedjes mogelijk bij elkaar komen die al eerder bij elkaar in de ladder zaten.

En de failsafe van Teunnis dat de nummer 13 t/m 20 de grand finale halen is ook slim natuurlijk, als liedjes dan echt een hele ongelukkige lotingen hebben, maken ze zo later nog wel kans

Klinkt als een ingewikkelde constructie waar een behoorlijke excel tovenaar voor nodig is. En dat ben ik niet.

Ik denk dat die loting helemaal niet zoveel uitmaakt, de betere twintig nummers halen het meestal toch wel. ATCQ won in 2016 en die haalde toch ook ternauwernood de top 20 van de maand?

2. Cult of Luna - Lights on the Hill
3. Jenny Hval - Accident
4. Sunlotus - Picturesque

Als je toeval meer wilt uitsluiten (zeker in de Grote Finale) zou je eerder richting herkansingsrondes moeten gaan. Maar de charme van Song van het Jaar tov bijvoorbeeld de Trui of Ladder is ook wel dat nummers geen tweede kans krijgen. Als je in maandedities niet bij de beste 20 zit lig je er definitief uit. En wordt je in de Grote Finale gedeeld 4e is het ook einde verhaal. Gelukkig hebben we in the end toch altijd wel een geniale finale.

Choconas schreef:
Ik wil vandaag nog stemmen, trouwens.

Ach, zo lang Gang Starr dit jaar maar wint.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.