MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Ik vind dat de liedjes die nog in de race zijn sowieso evenwichtig verdeeld zijn. Ik zie (electro)pop, (indie)rock, metal, funk, wereld, jazz, folk, elektronische muziek, hiphop, neoklassiek, punk, r&b en dan vergeet ik vast ook nog e.e.a.

1. Weyes Blood - Movies
2. FKA twigs - sad day
3. Kate Tempest - People's Faces
4. Jon Hopkins & Kelly Lee Owens - Luminous Spaces

Ja, er zullen altijd wat genres onderbelicht en -gewaardeerd blijven hier (Reggae ontbreekt o.a.), maar er is echt wel een mooie verdeling overgebleven.

Uiteraard, ik hou bijvoorbeeld best wel van countrymuziek maar ik weet dat ik daar redelijk alleen in sta. En ook de pure soul is helemaal verdwenen, al deed die het dit jaar al beter dan ik zou verwachten met finaleplaatsen voor Charles Bradley, D'Angelo en Durand Jones.

Verdeling qua genres is nog prima in orde hoor. Ik denk alleen niet dat het in de geschiedenis van het spel eerder voorgekomen dat 1 user nog zoveel nominaties over had in R3 (19, incl. Maak Kennis Met...-nomi's), terwijl de rest al grotendeels met lege handen staat. Het is leuker als iedereen nog een paar ijzers in het vuur heeft

Edgar18 schreef:
Uiteraard, ik hou bijvoorbeeld best wel van countrymuziek maar ik weet dat ik daar redelijk alleen in sta.

Hopelijk komt Kacey dit jaar weer met een nieuwe plaat, wie weet wat er dan mogelijk is

Sublieme Top 5! Ontlopen elkaar niet heel veel.

Kate ook fijn; verontrustende en urgente teksten maar muzikale omlijsting moet echt beter.

1. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
2. Sonder - Crown Shyness
3. Weyes Blood - Movies
4. FKA twigs - sad day

5. Jon Hopkins & Kelly Lee Owens - Luminous Spaces

Koenr schreef:
Ja, er zullen altijd wat genres onderbelicht en -gewaardeerd blijven hier (Reggae ontbreekt o.a.), maar er is echt wel een mooie verdeling overgebleven.

Er is vorig jaar ook niet echt een daverend reggae album uitgebracht, of wel?

Masimo schreef:
Ik hoop nog op Ustad Saami met een wildcard.

Misschien als hij een cover van Bad Guy maakt

aerobag schreef:
(quote)

Claude Fontaine - Claude Fontaine (2019)

7. Claude Fontaine - Cry for Another 13 pt.
Een aantal maanden geleden waren we niet erg onder de indruk.

Edgar18 schreef:
Ik vind dat de liedjes die nog in de race zijn sowieso evenwichtig verdeeld zijn.
Dit is inderdaad een vrij evenwichtig topic, divers vooral. In vergelijking met vorige jaren heb ik wel het gevoel dat hip-hop véél beter vertegenwoordigd is (misschien wel een beetje oververtegenwoordigd als we heel eerlijk zijn: ongeveer 20% deze ronde) en alternatieve rock een stuk minder. Ook de indie-folk-met-zangeres vind ik duidelijk oververtegenwoordigd dit jaar.

Edgar18 schreef:
(quote)

Jullie niet. Ik wel. Maar ik geniet er zelf wel weer lekker van de komende zomer.

En dit gebeurde er precies 1 dag later:
6. FKA twigs - Cellophane (10)

Dus jullie waren met z'n allen een beetje de weg kwijt rond die periode.

aerobag schreef:
(quote)

Het gaat hier toch om tracks?

Koffee is voor velen de stem van de nieuwe generatie, maar krijgt op deze site nog niet de liefde die ze verdiend. Rapture haalde mijn top 50 van 2019, maar ook Toast had hier niet misstaan in de top 100 (of in die van 2018).

stoepkrijt schreef:
(quote)
en alternatieve rock een stuk minder. Ook de indie-folk-met-zangeres vind ik duidelijk oververtegenwoordigd dit jaar.

Is dit niet al jaren?

Ik stem morgenn.

1. Sonder - Crown Shyness
2. Jon Hopkins & Kelly Lee Owens - Luminous Spaces
3. Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
4. FKA twigs - sad day

1. Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
2. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
3. Tool - Pneuma
4. FKA twigs - sad day

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Is dit niet al jaren?
Nee, dat vind ik niet. Iets meer rock zou van mij persoonlijk wel mogen, maar ik vind de vertegenwoordiging meestal best representatief. Dit jaar alleen beduidend minder.

Het gehalte Big Thief en consorten is dit jaar ook echt véél groter dan ik gewend ben.

stoepkrijt schreef:
Iets meer rock zou van mij persoonlijk wel mogen. Het gehalte Big Thief en consorten is dit jaar ook echt véél groter dan ik gewend ben.
Big Thief maken dikwijls ook rocksongs en daar schiet er nog maar 1 (rock)nummer van over, weet niet welke consoorten je precies bedoelt .
Dat Little Simz weer door dezelfde laatstemmer werd doorgestemd komt de verscheidenheid zeker ook niet ten goede.

Uitstekende ladder dit, de volgende drie mogen recht door naar de finale.

1. Jon Hopkins & Kelly Lee Owens - Luminous Spaces
2. Weyes Blood - Movies
3. FKA twigs - sad day

4. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ik ga 'm niet maken, ik ga 'm echt niet maken...

Here`s Johnnyyyyyyyyyyy!

Edgar18 schreef:
(quote)

Bedankt voor het delen, fijn nummer!

Fuck finalevoorspellingen, hier de finale die er moet komen:

Big Thief - Not
Black Country, New Road - Athen's, France
Black Country, New Road - Sunglasses
Caroline Polachek - So Hot You're Hurting My Feelings
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Blood of the Fang
Erika de Casier - Little Bit
Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell
Little Simz - Boss
Nihiloxica - Diggi Dagga
Tropical Fuck Storm - Paradise
Weyes Blood - Movies

Doe jullie best jongens!

Kijk een aan, dat is nou eens een finale-lijstje waar ik blij van word

Claude Fontaine kende ik wel, is leuk! Grappig, ik wist niet eens dat het reggae was. Koffee klinkt ook lekker organisch, volgende keer maar es nomineren dan

stardust_be schreef:
(quote)
Big Thief maken dikwijls ook rocksongs en daar schiet er nog maar 1 (rock)nummer van over, weet niet welke consoorten je precies bedoelt.
Julia Jacklin, Angel Olsen, Sharon van Etten, Charlotte Lawrence, Weyes Blood. Die consorten.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Julia Jacklin, Angel Olsen, Sharon van Etten, Charlotte Lawrence, Weyes Blood. Die consorten.

Welke artiesten had je graag nog willen zien?

aerobag schreef:
(quote)

Welke artiesten had je graag nog willen zien?
Ik ben best tevreden met wat er nog meedoet aan dit spel, hoor! Begrijp me niet verkeerd.

Maar als je de vraag toch stelt: The Murder Capital, The Twilight Sad en Silversun Pickups zijn een paar rockbands die ik hier wel had gehoopt en stiekem ook een beetje verwacht. Bear's Den en Het Zesde Metaal zouden ook niet misstaan hebben. Er waar de fuck is Foals eigenlijk?

stoepkrijt schreef:
(quote)
Ik ben best tevreden met wat er nog meedoet aan dit spel, hoor! Begrijp me niet verkeerd.

Maar als je de vraag toch stelt: The Murder Capital, The Twilight Sad en Silversun Pickups zijn een paar rockbands die ik hier wel had gehoopt en stiekem ook een beetje verwacht. Bear's Den en Het Zesde Metaal zouden ook niet misstaan hebben. Er waar de fuck is Foals eigenlijk?

Misschien een doekje voor het bloeden, maar de bands die je noemt hebben wel allemaal meegestreden in eerdere ladders.

aerobag schreef:
(quote)

Misschien een doekje voor het bloeden, maar de bands die je noemt hebben wel allemaal meegestreden in eerdere ladders.
Fijn, dat stelt me een beetje gerust.

Wat Silversun Pickups dit jaar gepresteerd heeft is wel diep- en dieptriest trouwens. Twee liedjes hebben meegedaan en in hun eerste ronde-ladders hebben ze alleen Lucky Fonz II achter zich gelaten.

Lekker laddertje!

2. Kate Tempest - People's Faces
3. Tool - Pneuma
4. Weyes Blood - Movies

Luminous Spaces, man man man. Geef dat nummer toch meteen een wildcard voor de finale. Liefde op het eerste gezicht.

Arbeidsdeskundige
1. Tool - Pneuma
2. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
3. Kate Tempest - People's Faces
4. Sonder - Crown Shyness

stoepkrijt schreef:
(quote)

+ Caroline Polachek ♡

Ik vind het nochtans wel meevallen hoeveel er nog over over zijn. Er waren jaren dat de indiegitaarvrouwen cq. zuchtmeisjes dominanter aanwezig waren in het speelveld. Hier een rijtje succesvolle vrouwelijke indie(folk)popnamen die allang en breed zijn uitgeschakeld:

Aafke Romeijn
Aldous Harding
Alex Lahey
Bat for Lashes
Clairo
Dizzy
Hatchie
ionnalee
Eefje de Visser
Jessie Ware
Marika Hackman
Lucy Dacus
Nilüfer Yanya
Roosbeef
Sigrid
The Japanese House

In vergelijking met bijvoorbeeld de MuMeAfrekening doet de (mannelijke) gitaarrock het hier wel een stuk minder goed.

2. Weyes Blood - Movies
3. FKA twigs - sad day
4. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again

Gast
geplaatst: vandaag om 22:54 uur

geplaatst: vandaag om 22:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.