MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:

Heb mijn lijstje 1959 net afgerond. Ben al helemaal ingesteld om de prehistorie voorgeschoteld te krijgen.

EttaJamesBrown schreef:
Ik graaf elke keer een hint in de ton:

(afbeelding)

Nee joh, da's van veel later.

Metro Area

Ah, de fameuze trein. Die heeft het niet gehaald. Er liep wel iets anders op mijn spoor.

zaaf
En de eerste deadline is bereikt...
Morgen komt een deel van al het moois langs.

zaaf
18 lijstjes, 183 verschillende singles, 12 x werd de nr 1 genoemd, wat 288 punten opleverde.
dank allemaal!

12/18, dat is niet mals. Ik vermoed dat mijn #1 van 1956 (en mijn #2 van) deze periode gaat winnen. En dan hopelijk opnieuw in 1956. Ik denk ook het enige nummer dat in twee versies een grote kans maakt.

EDIT: Die tweede versie is blijkbaar nooit als single uitgebracht Dan moet het dus deze editie gebeuren!

Ben benieuwd. Toch een mooi aantal deelnemers, zeker nadat sommige mensen al hadden aangegeven dat deze periode te oud was voor hen. Laat maar komen!

Wel even wennen, zo op maandag.
Die vr/za zitten toch nog in mijn systeem

zaaf
20. Judy Garland with Victor Young and his Orchestra - Over the Rainbow (1939)
https://streamd.hitparade.ch/cdimages/judy_garland-over_the_rainbow_s.jpg

Punten : 62
Nom. : 4x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #5 voor 1939
Traditional Pop, Film Soundtrack

Leuk liedje, zeer bekend (bij mij tenminste). Zeer romantisch.

Judy Garland with Victor Young and his Orchestra - Over the Rainbow (1939)

19. Louis Armstrong & His Savoy Ballroom Five - St. James Infirmary (1929)
http://images.45cat.com/louis-armstrong-and-his-savoy-ballroom-five-st-james-infirmary-columbia-s.jpg

Punten : 64
Nom. : 3x

RYM's #5 voor 1929
Vocal Jazz, Dixieland

Een vroege Louis. Past helemaal in de tijd van de drooglegging (ik heb Boardwalk Empire gezien). Frappant om te horen dat die markante stem al zo markant was in zijn twintiger jaren.

Louis Armstrong & His Savoy Ballroom Five - St. James Infirmary (1929)

Die tweede ken ik nog niet! Ik wist ook niet dat Louis Armstrong al in 1929 muziek maakte, had het iets later ingeschat. EDIT: In 1923 blijkbaar ook al. En in 1926 zijn eerste single op eigen naam. En doodleuk 309 singles uitgebracht volgens RYM EDIT: En Sir Duke gaat daar overheen met 466 singles ?

zaaf
18. Hank Williams - You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) / Lost Highway (1949)
http://images.45cat.com/hank-williams-with-his-drifting-cowboys-youre-gonna-change-or-im-gonna-leave-mgm-2-s.jpg

Punten : 64

RYM's #1 voor 1949
Country, Honky Tonk

Kant A kent een mannelijke tekst (met een iets minder mannelijke uitvoering). Kant B bevalt me meer, maar ik zal geen Hank-adept worden. Dat ligt meer aan de stijl dan aan Hank.

Hank Williams - You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) / Lost Highway (1949)

17. Robert Johnson - Preachin' Blues (Up Jumped the Devil) / Love in Vain Blues (1939)
http://images.45worlds.com/s/78/robert-johnson-love-in-vain-blues-1939-2-78-s.jpg

Punten : 70
Nom. : 3x
Nr. 1 van : west

RYM's #4 voor 1939
Delta Blues

Kant B is vrij nauwkeurig gecovered door de Stones en is ook in deze uitvoering al mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar kant A. Daar gaat iets dreigends van uit en de combi van stem en gitaarspel bevalt me goed.

Robert Johnson - Preachin' Blues (Up Jumped the Devil) / Love in Vain Blues (1939)

Wow! Daar is Robert Johnson (hoort eigenlijk ook bij de 'club van 27') die lang geleden zoveel moois heeft gemaakt. Leuk dat hij ook in deze lijst staat. Een aanrader om eens wat meer van hem te gaan luisteren, hij is goed gedocumenteerd met heel wat stemmen hier op Musicmeter: Robert Johnson

'Over the rainbouw' had ik niet in mijn lijst, maar wel leuke opener van deze serie. Wel uit mijn lijst het geweldige nummer van Louis Armstrong met zijn St. James Infirmary. En Robert Johnson is zoals verwacht ook aanwezig, maar ik had dit nummer niet verwacht.

Ik had Hank Williams met You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) eerst in mijn top 20 staan, maar heb 'm op het laatst nog ingewisseld voor Lovesick Blues. Mooi nummer (dus)!

Ik heb ze allebei, maar You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) wel als hoogste.
Had hem hier ook wel iets hoger ingeschat.

Ik kende het nummer van Hank Williams niet, mooie ontdekking.

Hank Williams stond er bij mij ook in, maar vooral vanwege de b-kant Lost Highway.
Erg mooi nummer, al heeft hij nog beter. Maar die gaan we de komende edities nog wel zien.

zaaf
16. John Lee Hooker - Sally Mae/Boogie Chillen' (1948)
http://images.45worlds.com/s/78/john-lee-hooker-boogie-chillen-modern-78-s.jpg

Punten : 73

RYM's #2 voor 1948
Electric Blues

Eerste single van John Lee. Boogie Chillen werd later op de A-kant gezet (en bekender dan de oorspronkelijke A-kant). Rond zijn dertigste vond dit debuut plaats en dit is al een blauwdruk van zijn stijl en kunnen. Prettig plaatje.

John Lee Hooker - Sally Mae/Boogie Chillen' (1948)

15. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Dream a Little Dream of Me (1950)
http://images.45worlds.com/s/78/louis-armstrong-and-ella-fitzgerald-dream-a-little-dream-of-me-brunswick-78-s.jpg

Punten : 78
Nom. : 4 x

RYM's #5 voor 1950
Vocal Jazz

En deze kennen we van Mama Cass, hier al minstens zo overtuigend gezongen door Ella en Louis. Ella met haar loepzuivere lenige stem (met naar mijn smaak iets te weinig expressie), het karakter komt hier van Louis.

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Dream a Little Dream of Me (1950)

John Lee Hooker vind ik erg goed. Ik had alleen Boogie Chillen' niet bij de eerste 20 omdat ik mij wilde beperken tot maximaal 2 nummers per artiest. Dat werden na aarzelen Hobo Blues & Crawlin' King Snake.

zaaf
14. Carter Family - Can the Circle Be Unbroken (By and By) (1935)
http://images.45worlds.com/s/78/carter-family-can-the-circle-be-unbroken-banner-192030s-78-s.jpg

Punten : 79
Nom. : 4 x

RYM's #1 voor 1935
Traditional Country, Appalachian Folk Music

A.P. Carter met vrouw en schoonzus. Schoonzus was Maybelle Carter, moeder van Johnny Cash' vrouw June, en gitariste van de groep (zeer verdienstelijk!). Bekend om de samenzang, waarvan dit een sterk voorbeeld is.

Carter Family - Can the Circle Be Unbroken (By and By) (1935)

13. Hank Williams with His Drifting Cowboys - My Bucket's Got a Hole in It / I'm So Lonesome I Could Cry (1949)
http://images.45worlds.com/s/78/hank-williams-with-his-drifting-cowboys-im-so-lonesome-i-could-cry-mgm-78-s.jpg

Punten : 94
Nom. : 5 x
Nr. 1 van : Edgar18

RYM's #2 voor 1949
Traditional Country, Honky Tonk

Single die vooral wordt gelauwerd om de B-kant, een in-en-in treurig lied met de whippoorwill (een zwaluwsoort) als symbool van eenzaamheid. Ook voor mij een van de beste Hanks (maar dan nog…).

Hank Williams with His Drifting Cowboys - My Bucket's Got a Hole in It / I'm So Lonesome I Could Cry (1949)

Al vier matches waaronder de 2 van Louis Armstrong. Vooral St. James Infirmary is prachtig.
Leuk dat er de eerste 20 besproken worden ?

west schreef:
Wow! Daar is Robert Johnson (hoort eigenlijk ook bij de 'club van 27')
Sterker nog, hij is de oprichter. Wat mij betreft ook de allergrootste uit het illustere rijtje maar die mening deelt vast niet iedereen.

Preachin' Blues (Up Jumped the Devil) / Love in Vain Blues (1939) heb ik niet in mijn lijstje van twintig, drie van zijn andere nummers wel met de hoogste zelfs op het podium.

herman schreef:
Erg mooi nummer, al heeft hij nog beter. Maar die gaan we de komende edities nog wel zien.
Ik ben wel benieuwd op welk nummer je doelt. Mijn persoonlijke favoriet van hem staat bovenaan mijn lijstje. In '51 bracht hij ook te gek nummer uit, hopelijk zien we die komende editie voorbij komen.

Oeh... en terwijl ik dit typ komt I'm So Lonesome I Could Cry voorbij, die had ik een stuk hoger verwacht!

Drie matches voorlopig:

1. Hank Williams with His Drifting Cowboys - I'm So Lonesome I Could Cry
8. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Dream a Little Dream of Me
10. The Carter Family - Can the Circle Be Unbroken (By and By)

Louis had ik ook, maar dan met aardappelen.

Van mij zijn deze langsgeweest:

03. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Dream a Little Dream of Me / Can Anyone Explain? (No, No, No!) (1950)
16. Hank Williams - You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) / Lost Highway (1949)

Edgar18 schreef:

(quote)
Ik ben wel benieuwd op welk nummer je doelt. Mijn persoonlijke favoriet van hem staat bovenaan mijn lijstje. In '51 bracht hij ook te gek nummer uit, hopelijk zien we die komende editie voorbij komen.

Oeh... en terwijl ik dit typ komt I'm So Lonesome I Could Cry voorbij, die had ik een stuk hoger verwacht!

Ik bedoelde o.a. I'm So Lonesome I Could Cry, maar die heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Ik dacht daardoor dat ie van later zou zijn... Maar zijn mooiste vind ik Ramblin' Man, die bij RYM onder 1951 staat.

herman schreef:
Maar zijn mooiste vind ik Ramblin' Man, die bij RYM onder 1951 staat.
Leuk, die bedoelde ik ook met het nummer uit '51. Jammer dat je I'm So Lonesome gemist hebt. Misschien kan zaaf hem er nog even bijtellen .

zaaf
Ik ben zo soepel (voor mn leeftijd) maar DEADLINE IS DEADLINE

zaaf
12. Robert Johnson - Cross Road Blues (1937)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/34/Cross_Road_Blues_single_cover.jpg/220px-Cross_Road_Blues_single_cover.jpg

Punten : 94
Nom. : 6 x

RYM's #3 voor 1937
Delta Blues

Lied dat gekoppeld wordt aan de mythe dat Robert zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht in ruil voor zijn muzikale capaciteiten. Niets van terug te horen in de tekst. Wel in het vaardige gitaarspel?

Robert Johnson - Cross Road Blues (1937)

11. Nat "King" Cole - Nature Boy (1948)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b8/Nat_King_Cole_Nature_Boy.png/220px-Nat_King_Cole_Nature_Boy.png

Punten : 113
Nom. : 5 x
Nr. 1 van : wibro

RYM's #10 voor 1948
Vocal Jazz, Traditional Pop, Standards

Nat kan me nog wel eens storen met zijn dictie, maar deze is wel erg mooi. Nat niet in mijn lijst, whahahaha.

Nat "King" Cole - Nature Boy (1948)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:25 uur

geplaatst: vandaag om 21:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.