Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2019, 23:40 uur
Simon & Garfunkel haalden het bij mij net niet: staan op 29. Neil Young with Crazy Horse op 9.
1. The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You Can't Always Get What You Want
5. Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son / Down on the Corner
6. Shocking Blue - Venus
9. Neil Young with Crazy Horse - Down by the River
6. Shocking Blue - Venus
0
geplaatst: 13 mei 2019, 23:44 uur
3 toppers. 
01. Jane Birkin (avec Serge Gainsbourg) - Je t’aime… moi non plus
04. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
05. Leonard Cohen - The Partisan
Pastorale net buiten de top 20.

01. Jane Birkin (avec Serge Gainsbourg) - Je t’aime… moi non plus
04. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
05. Leonard Cohen - The Partisan
Pastorale net buiten de top 20.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 23:54 uur
zaaf schreef:
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie... En we zouden hier toch op de singles moeten stemmen. Of vinden jullie die singleversie ook zo mooi?
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie... En we zouden hier toch op de singles moeten stemmen. Of vinden jullie die singleversie ook zo mooi?
Goed punt.
Kijk ik gelijk verder naar 1971 waar een nog veel vreemdere 'single' hoog bij RYM staat. Wat vindt u als spelleider hiervan:
Echoes by Pink Floyd (Single, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
In de enige review op RYM wordt gezegd dat de beoordeling is voor de albumversie.
Kijk ik op Discogs dan vind ik de lengte: 7.00 minuten en dan blijkt het ook nog een single-sided acetate (uit Zuid-Afrika) te zijn, dus nooit bedoeld voor de markt en ook nooit verkocht:
Pink Floyd - Echoes (Acetate, 7", 33 ⅓ RPM, Single Sided) | Discogs
Kortom: mijn voorstel is om deze nooit verschenen en verkochte 'single' van 7.00 minuten, die niemand van ons heeft gehoord, uit te sluiten van deelname. Hoe fantastisch ik ook de 20 minuten durende LP kant vind. Wat vind je ervan?
2
zaaf
geplaatst: 14 mei 2019, 05:58 uur
Tja noeste west, in wezen vind ik wel dat je een goed punt hebt. Alleen: uitsluiten... Daar hou ik niet zo van.
En een Zuid-Afrikaanse single mag niet? En een Nederlandse wel?
We hebben ook So What de revue al laten passeren, die alleen in Japan was uitgebracht. Die is weliswaar volle lengte, want op 33 toeren afspeelbaar...
En erop vertrouwen dat de stemmers op de single versie stemmen, dat blijkt nu ook tevergeefs...
Ach lieve mensen zegt u het maar. Wat mij betreft gaan we vrolijk verder, met die malle RYM als leidraad en singles uit alle landen zijn welkom. Wel goed luisteren hoor, voor je stemt!
PS1 ik heb eens vele singletjes gedownload, om eens terug te beluisteren en het was zeer opvallend dat van de albumtracks die ik kende, er tamelijk veel op single waren kortgefade, of gekortfade... Lelijk!
PS2 de korte versie is de reden dat Station To Station niet in mijn 76 lijst mag.
We hebben ook So What de revue al laten passeren, die alleen in Japan was uitgebracht. Die is weliswaar volle lengte, want op 33 toeren afspeelbaar...
En erop vertrouwen dat de stemmers op de single versie stemmen, dat blijkt nu ook tevergeefs...
Ach lieve mensen zegt u het maar. Wat mij betreft gaan we vrolijk verder, met die malle RYM als leidraad en singles uit alle landen zijn welkom. Wel goed luisteren hoor, voor je stemt!
PS1 ik heb eens vele singletjes gedownload, om eens terug te beluisteren en het was zeer opvallend dat van de albumtracks die ik kende, er tamelijk veel op single waren kortgefade, of gekortfade... Lelijk!
PS2 de korte versie is de reden dat Station To Station niet in mijn 76 lijst mag.
1
zaaf
geplaatst: 14 mei 2019, 06:43 uur
7. Velvet Underground - What Goes On
https://www.youtube.com/watch?v=kym3xgrEISA
Punten : 357
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : shinybeast
RYM's #17 voor 1969
Rock, Garage Rock
Stapje in de richting van Reed's solocarrière. De dominante Cale was uit de groep gezet en de nadruk lag nu meer op de composities en teksten van ome Lou. Dit is er een mooi voorbeeld van.
https://www.youtube.com/watch?v=kym3xgrEISA
Punten : 357
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : shinybeast
RYM's #17 voor 1969
Rock, Garage Rock
Stapje in de richting van Reed's solocarrière. De dominante Cale was uit de groep gezet en de nadruk lag nu meer op de composities en teksten van ome Lou. Dit is er een mooi voorbeeld van.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 07:02 uur
Down by the River is een van m'n favoriete Neil Young nummers. In mijn lijst is de single echter niet terug te vinden aangezien het een verkrachting van de albumversie is.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 07:37 uur
VU mijn nummer 3, bleek een stuk beter dan ik aanvankelijk dacht.
Nu zijn mijn nummer 3, 4, 5 geweest en verder niks. Hopelijk vandaag nog wat meer
Nu zijn mijn nummer 3, 4, 5 geweest en verder niks. Hopelijk vandaag nog wat meer

0
geplaatst: 14 mei 2019, 10:44 uur
zaaf schreef:
Tja noeste west, in wezen vind ik wel dat je een goed punt hebt. Alleen: uitsluiten... Daar hou ik niet zo van.
Het klopt wat je zegt over Zuid-Afrika natuurlijk. Het ging mij er om dat het een acetate was (= een proef), toevalligerwijs uit dat land. En dat is nou net het verschil met die Japanse single van So What: dat was een officiële single die daar in de winkel te krijgen was. Een acetate is nooit bedoeld voor de verkoop, sterker nog aan deze acetate is ook geen vervolg gegeven in de vorm van een officiële single. Ik kan RYM dan ook niet volgen, dat ze een acetate als single accepteren, want dat is het niet. Vandaar mijn 'strenge woordkeuze' van uitsluiten. Hoe kijken jij en anderen tegen deze acetate aan?
Ik waardeer je verhaal over de lange albumtracks op single en de lelijke fade-out. Ik zal er in de toekomst beter op letten en ik hoop de rest hier ook.

0
geplaatst: 14 mei 2019, 10:47 uur
Oh ja: the Velvet Underground had ik op 62: aardig singletje van ome Lou. Prima albumtrack. 

1
zaaf
geplaatst: 14 mei 2019, 11:57 uur
6. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
https://www.youtube.com/watch?v=HQmmM_qwG4k
Punten : 385
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #22 voor 1969
Hard Rock, Blues Rock
Niet zonder discussie, deze van Zep. Plant had er in die dagen een handje van om hem bekende bluesnummers in het materiaal van Zeppelin te laten terugkomen. Lijkt namelijk qua zangpartij nogal op You Need Love van Muddy Waters. En het is geen passage, zoals bv bij How Many More Times, het zijn complete coupletten. Dus moest na een rechtszaak in '85 de portemonnee getrokken.
Nou bestaat het nummer natuurlijk uit meer dan het geleende, namelijk een fantastische riff, een intrigerend middenstuk en natuurlijk de muzikale kwaliteiten die Led Zeppelin groot hebben gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=HQmmM_qwG4k
Punten : 385
Nom. : 19 x
RYM's #22 voor 1969
Hard Rock, Blues Rock
Niet zonder discussie, deze van Zep. Plant had er in die dagen een handje van om hem bekende bluesnummers in het materiaal van Zeppelin te laten terugkomen. Lijkt namelijk qua zangpartij nogal op You Need Love van Muddy Waters. En het is geen passage, zoals bv bij How Many More Times, het zijn complete coupletten. Dus moest na een rechtszaak in '85 de portemonnee getrokken.
Nou bestaat het nummer natuurlijk uit meer dan het geleende, namelijk een fantastische riff, een intrigerend middenstuk en natuurlijk de muzikale kwaliteiten die Led Zeppelin groot hebben gemaakt.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 11:59 uur
Leuk nummer van Led Zeppelin en een echte topper van de Velvet Underground. Dit is het gitaargeluid waar zoveel bands (Modern Lovers, Galaxie 500, Feelies, etc. etc. op hebben voortgeborduurd).
1
geplaatst: 14 mei 2019, 12:01 uur
Mijn nummer 9, in de voorspelling op 8.
Killer riff natuurlijk, Na de westfilm nu ook Top of the Pops dus het avondje tv kijken is compleet
VU had ik niet, zowel niet in de voorspelling als in mijn eigen lijst.
Killer riff natuurlijk, Na de westfilm nu ook Top of the Pops dus het avondje tv kijken is compleet

VU had ik niet, zowel niet in de voorspelling als in mijn eigen lijst.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 12:06 uur
Ah dat is inderdaad het nummer van Top Of the Pops, maar is dat niet de 90s cover van Goldbug?
0
geplaatst: 14 mei 2019, 12:36 uur
herman schreef:
Leuk nummer van Led Zeppelin en een echte topper van de Velvet Underground.
Leuk nummer van Led Zeppelin en een echte topper van de Velvet Underground.
Leuk nummer van the Velvet Underground en een echte topper van Led Zeppelin.

Bij mij op 10. Wat een jaar 1969, maar op 10...

0
geplaatst: 14 mei 2019, 12:47 uur
01. Creedence Clearwater Revival - Fortunate son
05. Led Zeppelin - Whole lotta love
11. The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You can't always get what you want
19. Neil Young - Down by the river
Zeppelin staat bij mij alvast wat hoger.
05. Led Zeppelin - Whole lotta love
11. The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You can't always get what you want
19. Neil Young - Down by the river
Zeppelin staat bij mij alvast wat hoger.

1
geplaatst: 14 mei 2019, 13:14 uur
herman schreef:
Ah dat is inderdaad het nummer van Top Of the Pops, maar is dat niet de 90s cover van Goldbug?
Nou ja TotP bestaat wel ietsje langer Ah dat is inderdaad het nummer van Top Of the Pops, maar is dat niet de 90s cover van Goldbug?

Ik heb even op wiki gekeken. Per 1970 (toen bestond de show al een paar jaar) is LZ ingezet. Vanaf 1998 is er een wat hippere drum & bass versie gemaakt door ene Ben Chapman.
Overigens is tussendoor ook wel eens voor kortere periodes van themesong veranderd (o.a gemaakt door 80's synth kids Paul Hardcastle en Vince Clarke) maar uiteindelijk kwamen ze toch steeds weer bij Whole Lotta Love uit.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:31 uur
vigil schreef:
Ik heb even op wiki gekeken. Per 1970 (toen bestond de show al een paar jaar) is LZ ingezet. Vanaf 1998 is er een wat hippere drum & bass versie gemaakt door ene Ben Chapman.
Heb jij een andere Wiki dan ik?
"C.C.S. are best known for their instrumental version of Led Zeppelin's 1969 track "Whole Lotta Love", which entered the UK Singles Chart in 1970,[1] and was used as the theme music for the BBC pop programme Top of the Pops ("TOTP") for most of the 1970s, and, in a remixed version, between 1998 and 2003. Technically, the TOTP theme was not by C.C.S., but was recorded by the TOTP orchestra one morning before the day's rehearsals. Nevertheless, the band was conducted by John Cameron on that occasion and many of the musicians were C.C.S. regulars. This enabled the production to tailor the tune to the correct duration and, more importantly, avoided the weekly payment of royalties to the record label. "
1
zaaf
geplaatst: 14 mei 2019, 13:35 uur
5. Isaac Hayes - Walk On By / By the Time I Get to Phoenix
https://www.youtube.com/watch?v=Hns2tqND_Qk
Punten : 394
Nom. : 18 x
RYM's #19 voor 1969
Smooth Soul, Psychedelic Soul
Een geile Bacharach! De single is prima, de albumtrack is natuurlijk nog veel mooier. Met The Bar-Kays op bas-drum-gitaar.
https://www.youtube.com/watch?v=Hns2tqND_Qk
Punten : 394
Nom. : 18 x
RYM's #19 voor 1969
Smooth Soul, Psychedelic Soul
Een geile Bacharach! De single is prima, de albumtrack is natuurlijk nog veel mooier. Met The Bar-Kays op bas-drum-gitaar.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:41 uur
Mijn nummer 13
De albumversies zouden nog wat hoger hebben gestaan.
De albumversies zouden nog wat hoger hebben gestaan.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:46 uur
Fijne updates vandaag! Overeenkomsten tot nu toe:
3. The Velvet Underground - What Goes On (7)
4. Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie And Clyde (11)
19. Isaac Hayes - Walk On By (5)
Hoop nog op mijn nummers 1 en/of 5, de rest zal sowieso wel onderbubbelen.
3. The Velvet Underground - What Goes On (7)
4. Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie And Clyde (11)
19. Isaac Hayes - Walk On By (5)
Hoop nog op mijn nummers 1 en/of 5, de rest zal sowieso wel onderbubbelen.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:49 uur
Ik had het al opgegeven, maar daar komt maar liefst op 5 Isaac Hayes voorbij lopen.
Zelf had ik de single op 2. De albumversies zouden op 1 zijn geëindigd.
Zelf had ik de single op 2. De albumversies zouden op 1 zijn geëindigd.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:53 uur
Overeenkomsten tot dusver:
03. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie and Clyde
04. Isaac Hayes - Walk On By
05. The Velvet Underground - What Goes On
06. Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West
11. Shocking Blue - Venus
16. Simon & Garfunkel - The Boxer
17. King Crimson - The Court of the Crimson King
19. Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
Voorspellingen tot dusver:
04. Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
05. Simon & Garfunkel - The Boxer
08. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
09. The Velvet Underground - What Goes On
10. Isaac Hayes - Walk On By
Ik ben in ieder geval van die hatelijke nul af.
03. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie and Clyde
04. Isaac Hayes - Walk On By
05. The Velvet Underground - What Goes On
06. Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West
11. Shocking Blue - Venus
16. Simon & Garfunkel - The Boxer
17. King Crimson - The Court of the Crimson King
19. Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
Voorspellingen tot dusver:
04. Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
05. Simon & Garfunkel - The Boxer
08. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
09. The Velvet Underground - What Goes On
10. Isaac Hayes - Walk On By
Ik ben in ieder geval van die hatelijke nul af.

0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:07 uur
3. Isaac Hayes - Walk On By
4. Neil Young with Crazy Horse - Down by the River
7. The Velvet Underground - What goes on
11. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
13. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
17. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Hier blijft het waarschijnlijk wel bij, Beatles, Bowie en 2x Stones heb ik niet.
4. Neil Young with Crazy Horse - Down by the River
7. The Velvet Underground - What goes on
11. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
13. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
17. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Hier blijft het waarschijnlijk wel bij, Beatles, Bowie en 2x Stones heb ik niet.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:18 uur
Zes uit mijn eigen top 10. Zowel Isaac Hayes als Led Zeppelin niet in de gezamenlijke top 10 voorspeld. 
2. Isaac Hayes - Walk On By
6. Shocking Blue - Venus
10 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

2. Isaac Hayes - Walk On By
6. Shocking Blue - Venus
10 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:21 uur
Wellicht...
Een nagespeelde versie dan.
Gelukkig weten we er nu tot in detail alles van

0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:23 uur
Isaac Hayes had ik op 28.
Niet in de voorspelling, ook nooit overwogen. Ik sta er zelfs van te kijken. Mooie prestatie van Chef.
Niet in de voorspelling, ook nooit overwogen. Ik sta er zelfs van te kijken. Mooie prestatie van Chef.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 mei 2019, 14:33 uur
Ik had Isaac Hayes op 12. Dat was het weer even qua matches. De riff van Led Zeppelin is inderdaad legendarisch, maar het is ook meteen het enige legendarische aan het nummer.
Interessante discussies verder over de singleversies versus de albumversies en de puristen hebben hier absoluut gelijk, maar als ik daar ook nog rekening mee moet houden, dan kan ik meteen wel inpakken hier.
Interessante discussies verder over de singleversies versus de albumversies en de puristen hebben hier absoluut gelijk, maar als ik daar ook nog rekening mee moet houden, dan kan ik meteen wel inpakken hier.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.