Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2019, 18:34 uur
Gainsbourg bij mij als een van de laatsten afgevallen, zeg maar 21 of 22.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 18:36 uur
De beste update tot nu toe!
4. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
14. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
Serge scoort zelfs nog hoger met een b-kant van een andere single (b-kant).
En natuurlijk het prachtige Pastorale. Samen met 'En Nou Ik' en 'Dracula' het beste Nederlandstalige nummer uit de jaren '60 wat mij betreft.
4. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
14. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
Serge scoort zelfs nog hoger met een b-kant van een andere single (b-kant).
En natuurlijk het prachtige Pastorale. Samen met 'En Nou Ik' en 'Dracula' het beste Nederlandstalige nummer uit de jaren '60 wat mij betreft.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 18:38 uur
Na het werk even goed bijgelezen. Tot nu toe één overeenkomst. De Pastorale stond op 16. Een andere van CCR op 17. Earth and Fire redde de lijst net niet.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 18:41 uur
Pastorale is een topnummer dat net mijn top 20 niet gehaald heeft. Gainsbourg heeft betere nummers dan B&C.
2
zaaf
geplaatst: 13 mei 2019, 19:11 uur
10. King Crimson - The Court Of The Crimson King
https://www.youtube.com/watch?v=nGXsPFX-94s
Punten : 299
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : Lukas, Casartelli
RYM's #3 voor 1969
Symphonic Prog, Progressive Rock, Art Rock
Eerste single van de groep, geleid door Robert Fripp. Deze iconische track, die ook bij niet-progfans in de smaak valt (jazeker ook bij mij) is geschreven door toetsenist Ian McDonald (met de 'riff' op mellotron geleend van Samuel Barber's Essay for Orchestra (1938)), na zijn King Crimsontijd een van de oprichters van de AOR-groep Foreigner.
https://www.youtube.com/watch?v=nGXsPFX-94s
Punten : 299
Nr. 1 van : Lukas, Casartelli
RYM's #3 voor 1969
Symphonic Prog, Progressive Rock, Art Rock
Eerste single van de groep, geleid door Robert Fripp. Deze iconische track, die ook bij niet-progfans in de smaak valt (jazeker ook bij mij) is geschreven door toetsenist Ian McDonald (met de 'riff' op mellotron geleend van Samuel Barber's Essay for Orchestra (1938)), na zijn King Crimsontijd een van de oprichters van de AOR-groep Foreigner.

0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:21 uur
Zo lekker als ik vorige jaargang scoorde zo moeizaam verloopt het nu. Stand! / I Want To Take You Higher, Pastorale en The Partisan / Bird on the Wire heb ik wel meegenomen in mijn overwegingen, de rest komt voor mij niet eens in de buurt van het beste wat '69 heeft voortgebracht.
20. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
20. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:34 uur
King Crimson bij mij op 2, op basis van de LP-versie. Dat opsplitsen over de A- en de B-kant is toch iets raars...
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:43 uur
Ik proef een verplicht inluistermoment voor mijzelf, om voor the court te verschijnen, aankomen. Ken het niet.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:44 uur
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:44 uur
nico1616 schreef:
Dat opsplitsen over de A- en de B-kant is toch iets raars...
Dat opsplitsen over de A- en de B-kant is toch iets raars...
Dat moest vanwege de maximale lengte voor een 7" single kant.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:45 uur
De tussenstand na nr 10:
vigil: 5 punten
Superbitch: 4 punten
west: 4 punten
nico1616: 3 punten
motel matches: 3 punten
DjFrankie: 3 punten
wendyvortex: 3 punten
jordidj1: 1 punt
50tracks: 1 punt
wibro: 0 punten
Tot nu toe weinig verrassingen. De 10 nummers die het vaakst genoemd zijn, zouden nog allemaal kunnen. King Crimson werd 6 keer in de top 10 voorspeld.
vigil: 5 punten
Superbitch: 4 punten
west: 4 punten
nico1616: 3 punten
motel matches: 3 punten
DjFrankie: 3 punten
wendyvortex: 3 punten
jordidj1: 1 punt
50tracks: 1 punt
wibro: 0 punten
Tot nu toe weinig verrassingen. De 10 nummers die het vaakst genoemd zijn, zouden nog allemaal kunnen. King Crimson werd 6 keer in de top 10 voorspeld.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 19:46 uur
Ik ben ook geen prog-liefhebber, maar King Crimson kan ik goed hebben. Het eerste album is prachtig en dit een van de mooie nummers (al staan er niet zoveel op). Wel iets dat ik de laatste jaren nauwelijks nog draai, daarom bij mij niet zo hoog.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 20:30 uur
Hier wel een progliefhebber. KC stond dan ook op 3 hier. Overigens wel weer wat geleerd, want ik was me totaal niet bewust van de link met Foreigner. Steek hier ook nog wat op qua muziekkennis maar wellicht zegt dat ook wat over mijn niveau 

1
zaaf
geplaatst: 13 mei 2019, 20:33 uur
9. Simon & Garfunkel - The Boxer / Baby Driver
https://www.youtube.com/watch?v=6JUbFj0BIc4
Punten : 303
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #8 voor 1969
Singer/Songwriter, Folk Pop, Folk Rock
The Boxer… Lie La Lie… Ik heb een flinke aversie tegen de tekst, heb er Bløf associaties bij. Muzikaal is het oke. Ofzo. Weetjewel. Lie La Lie.
https://www.youtube.com/watch?v=6JUbFj0BIc4
Punten : 303
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #8 voor 1969
Singer/Songwriter, Folk Pop, Folk Rock
The Boxer… Lie La Lie… Ik heb een flinke aversie tegen de tekst, heb er Bløf associaties bij. Muzikaal is het oke. Ofzo. Weetjewel. Lie La Lie.
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 13 mei 2019, 20:36 uur
Gaat nog steeds heel lekker hier
02 The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You Can't Always Get What You Want
04 King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
05 Simon & Garfunkel - The Boxer
06 Earth & Fire - Seasons
08 Ennio Morricone - Il était une fois dans l'Ouest
10 Liesbeth List & Ramses Shaffy – Pastorale
11 Leonard Cohen – Bird on the Wire
15 Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son / Down on the Corner
28 Shocking Blue - Venus
02 The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You Can't Always Get What You Want
04 King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
05 Simon & Garfunkel - The Boxer
06 Earth & Fire - Seasons
08 Ennio Morricone - Il était une fois dans l'Ouest
10 Liesbeth List & Ramses Shaffy – Pastorale
11 Leonard Cohen – Bird on the Wire
15 Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son / Down on the Corner
28 Shocking Blue - Venus
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 13 mei 2019, 20:38 uur
Voorspelling
1969
06 Ennio Morricone - Il était une fois dans l'Ouest
09 Simon & Garfunkel - The Boxer
10 King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
1969
06 Ennio Morricone - Il était une fois dans l'Ouest
09 Simon & Garfunkel - The Boxer

10 King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)

0
geplaatst: 13 mei 2019, 20:41 uur
Liesje en Ramses had ik op 19, King Crimson "slechts" op 18 en Siem en Garf op de 24ste stek.
In de voorspelling heb ik King Crimson op 9.
In de voorspelling heb ik King Crimson op 9.
4
zaaf
geplaatst: 13 mei 2019, 21:47 uur
8. Neil Young with Crazy Horse - Down by the River
https://www.youtube.com/watch?v=5icrWZnl_1w
Punten : 319
Nr. 1 van : Bonk
RYM's #28 voor 1969
Country Rock
Erg mooi nummer, volgens de overlevering geschreven tijdens een koortsperiode, waarin ook Cinnamon Girl en Cowgirl in the Sand werden geschreven. En ik maar mn best doen om gezond te blijven.
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie... En we zouden hier toch op de singles moeten stemmen. Of vinden jullie die singleversie ook zo mooi?
https://www.youtube.com/watch?v=5icrWZnl_1w
Punten : 319
Nr. 1 van : Bonk
RYM's #28 voor 1969
Country Rock
Erg mooi nummer, volgens de overlevering geschreven tijdens een koortsperiode, waarin ook Cinnamon Girl en Cowgirl in the Sand werden geschreven. En ik maar mn best doen om gezond te blijven.
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie... En we zouden hier toch op de singles moeten stemmen. Of vinden jullie die singleversie ook zo mooi?
0
geplaatst: 13 mei 2019, 21:52 uur
2. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale / Zo hoog in de hemel (1969)
3. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde / Everybody Loves My Baby (1969)
10. Neil Young & Crazy Horse - Down by the River / The Losing End (When You're On) (1969)
19. Leonard Cohen - The Partisan / Bird on the Wire (1969)
3. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde / Everybody Loves My Baby (1969)
10. Neil Young & Crazy Horse - Down by the River / The Losing End (When You're On) (1969)
19. Leonard Cohen - The Partisan / Bird on the Wire (1969)
0
geplaatst: 13 mei 2019, 22:22 uur
zaaf schreef:
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie...
Puntje van kritiek: de singlemix is echt een waardeloos aftreksel van de superieure albumversie...
Daarom heb ik in mijn lijst ook voor die andere gekozen.....oh wacht

0
geplaatst: 13 mei 2019, 22:43 uur
You Can't Always Get werd in de minder uitgebreide mix (met een iets minder prominent London Bach Choir als gospelkoor) op de achterzijde gekwakt.
Maar goed dat Zaaf hier niet zo streng op de stemmers was. Ik wist niet dat er een aparte singleversie was.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 22:45 uur
01. Creedence Clearwater Revival - Fortunate son
11. The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You can't always get what you want
19. Neil Young - Down by the river
De albumversie zou iets hoger staan van Young, maar hij moest er toch bij in mijn top. Nooit de liefde voor King Crimson begrepen. The boxer ging dan weer wel in aanmerking, maar er kunnen maar 20 singles in een top 20.
11. The Rolling Stones - Honky Tonk Women / You can't always get what you want
19. Neil Young - Down by the river
De albumversie zou iets hoger staan van Young, maar hij moest er toch bij in mijn top. Nooit de liefde voor King Crimson begrepen. The boxer ging dan weer wel in aanmerking, maar er kunnen maar 20 singles in een top 20.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 22:58 uur
Tuurlijk is die albumversie nog vele malen mooier. Maar dan nog blijft er ook in uitgeklede versie een heerlijke track over. En je hoeft de singleversie toch ook weer niet lager te beoordelen, omdat je weet dat er nog een (veel) betere versie van is, toch? Dus ook op basis van deze versie een terechte top 10 plek. 

0
geplaatst: 13 mei 2019, 23:13 uur
4. Neil Young with Crazy Horse - Down by the River
11. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
13. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
Dat de single-versie van Down by the river heel anders is wist ik niet. Wat ik mooi vind aan de albumversie is dat je op een gegeven moment links de ene en rechts de andere gitaar hoort (vooral met een koptelefoon is dat duidelijk te horen). Als de singleversie dat niet heeft zou ik 'm wel iets lager zetten.
11. Brigitte Bardot et Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
13. King Crimson - The Court of the Crimson King (Parts 1 & 2)
Dat de single-versie van Down by the river heel anders is wist ik niet. Wat ik mooi vind aan de albumversie is dat je op een gegeven moment links de ene en rechts de andere gitaar hoort (vooral met een koptelefoon is dat duidelijk te horen). Als de singleversie dat niet heeft zou ik 'm wel iets lager zetten.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2019, 23:18 uur
Pastorale viel voor mij ten prooi aan de Casartelli-methode, ook verder een aantal mismatches. Maar ook mijn nummers 1 (King Crimson) en 2 (Simon & Garfunkel) achter elkaar.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.