MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Ik ben ff verward; gaat het hier nu om 1970 of 1971?

4. Joni Mitchell - California / A Case of You
7. Led Zeppelin - Black Dog / Misty Mountain Hop
8. The Rolling Stones - Wild Horses / Sway
12. Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen the Rain / Hey Tonight
15. Leonard Cohen - Dress Rehearsal Rag / Avalanche
17. Pink Floyd - One of These Days

Al aardig wat raak.

zaaf schreef:
(afbeelding)

Goedemorgen! 1971 is aangebroken.

Hier had zaaf het nog over 1971, daarna is hij overgestapt naar 1970, wel heel consequent overigens

Nadat we mijn nummer 1 gehad hadden, kwam mijn nummer 4 (Pink Floyd) en mijn nummer 8 (CCR) nog voorbij. Ik sluit niet uit dat deze dalende lijn zich qua matches voort zal zetten

zaaf
9. Derek and The Dominos - Layla / Bell Bottom Blues 
https://www.youtube.com/watch?v=cCKXvcUU9Cg

Punten : 329
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #8 voor 1971
Blues Rock

Layla, weer een gemankeerde albumtrack. Geschreven als ballad, maar Duane Allman bedacht de riff en verleidde Clapton tot het rockgedeelte.

Schiet nog niet erg op...

05. Leonard Cohen – Dress Rehearsal Rag / Avalanche
16. Pink Floyd – One of These Days

Layla op 7 bij mij, maar met I am Yours als b-kant had ie nog wat hoger gestaan. Helaas is die niet op RYM te vinden.

Hetzelfde trouwens bij Pink Floyd: de single One of These Days met Fearless als B-kant (zoals op het plaatje van Zaaf) had mijn top 20 wel gehaald, top 10 misschien zelfs, maar op RYM bestaat die niet (of althans niet bij het overzicht van de artiest).

Traag gestart, maar ondertussen toch al 5 nummers uit mijn lijstje:

02. The Velvet Underground - I'm waiting for the man / There she goes again
04. Isaac Hayes - Theme from Shaft
12. Joni Mitchell - California / A case of you
13. Derek and the Dominos - Layla
18. Creedence Clearwater Revival - Have you ever seen the rain

dix
Dat nummer van Isaac Hayes ken ik natuurlijk wel, maar wist ik niet te determineren. Die had in mijn lijst gekund.

Hmm, de laatste nummers hadden van mij niet echt gehoeven. Joni heb ik nog wel op 28 (en een andere in de top 20), maar CCR, Derek en VU heb ik niet overwogen. VU vind ik wel erg goed, maar 'archival releases' (zo RYM het noemt) neem ik niet mee.

Heb sowieso nog maar 2 overeenkomsten, maar ik verwacht dat er nog wel wat volgen.

Layla bij mij op 10, toch wel prima nummer en de korte single versie is wat mij betreft een verbetering tov de lange versie (komt vaker voor zoals bij Light my fire, maar toch blijven het uitzonderingen).

Niet in mijn Top 50, wel een heel stuk sterker dan de unplugged hitversie

zaaf
8. Gil Scott-Heron with Pretty Purdie and the Playboys - Home Is Where the Hatred Is / The Revolution Will Not Be Televised
https://www.youtube.com/watch?v=qMLjVqiAH4k

Punten : 340
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : Film Pegasus

RYM's #14 voor 1970
Soul, Funk, Spoken Word

Heel fijn dat deze erin staat, en hoe! Van het debuut van Gil Scott-Heron, begeleid door drummer Bernard "Pretty" Purdie en diens band. Over de B-kant: dit is een respons op When the Revolution Comes door The Last Poets, dat begint met 'When the revolution comes, some of us will probably catch it on TV'.

VU op 3, Stones op 11 en A case of You op 13 oh en Derek ( bkantje ) op 7 , veel treffers hier.

Wat een single, a en b zijn beide ijzersterk. Mijn nummer drie voor dit jaar.

Inderdaad een aangename verrassing dat deze de lijst gehaald heeft. Het was mijn nummer 13.

Geen playboys voor mij

dix
* facepalm *

zaaf schreef:
8. [i] Gil Scott-Heron with Pretty Purdie and the Playboys - Home Is Where the Hatred Is / The Revolution Will Not Be Televised

Heel fijn dat deze erin staat, en hoe! Van het debuut van Gil Scott-Heron, begeleid door drummer Bernard "Pretty" Purdie en diens band. Over de B-kant: dit is een respons op When the Revolution Comes door The Last Poets, dat begint met 'When the revolution comes, some of us will probably catch it on TV'.

Ik hoor het nu voor het eerst. Een beetje gruizig in een van der Valk rondom Breda en mijmer: home is where...

Toch al weer aardig wat matches:
5. Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen the Rain?
6. Derek and The Dominos - Layla
9. Led Zeppelin - Black Dog
10 Gil Scott-Heron with Pretty Purdie and the Playboys - Home Is Where the Hatred Is / The Revolution Will Not Be Televised
19 Isaac Hayes - Theme From Shaft

24 Al Green - Let's Stay Together

Verrassend dat mijn nr 1 zo hoog geëindigd is.

01. Gil Scott-Heron - Home is where the hatred is / The revolution will not be televised
02. The Velvet Underground - I'm waiting for the man / There she goes again
04. Isaac Hayes - Theme from Shaft
12. Joni Mitchell - California / A case of you
13. Derek and the Dominos - Layla
18. Creedence Clearwater Revival - Have you ever seen the rain

zaaf
7. Who - Baba O'Riley
https://www.youtube.com/watch?v=6ZBhgZBjiLE

Punten : 359
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : DjFrankie, wendyvortex, vigil, Justus18

RYM's #3 voor 1971
Hard Rock

Bedoeld als nummer van de beoogde opvolger van Tommy, Lifehouse, maar toen dat project geskipt werd, werd het de lead single van Who's Next.
Baba O'Reily is een samentrekking van twee van Townshend's inspiratoren, Meher Baba en Terry Reily. Het nummer is overigens niet op single uitgebracht in de UK en US.

Erg fijn nummer maar kwam toch in dit geweldige jaar niet verder dan nummer 16 in mijn lijst.

Met Layla of Baba heb ik niks.

Ander nummer van the Who haalde het net wel, deze niet.
Voorlopig maakt 1971 wel al mijn (voor)oordelen die ik over deze periode heb waar. Dat wordt nog wat de komende 4 a 5 jaar.

(toch verwacht ik mijn nummer 1, 3 en 5 eigenlijk nog wel)

Gil Scott Heron was wel een aangename verrassing, al had ik hem zelf ook niet. Over het hoofd gezien omdat ik een te lage stem bij RYM heb staan.

Met The Who heb ik niet veel op een handvol nummers uit de 60s na.

Baba heeft nog eens de laatste plek in mijn Ladderfinalelijstje bekleed. Niet verrassend dat ie hier hoog staat maar van mij had dat dus niet zo nodig gehoeven.

The Who op #12 hier, veruit hun beste nummer wat mij betreft.

7. Derek and The Dominos - Layla / Bell Bottom Blues
11. Gil Scott-Heron with Pretty Purdie and the Playboys - Home Is Where the Hatred Is / The Revolution Will Not Be Televised
13. Joni Mitchell - California / A Case of You
15. Led Zeppelin - Black Dog / Misty Mountain Ho

Ik denk dat ik het nummer van Gil door de Mumeladder ken.

In de top zes zullen wel Curtis, Marvin, de verkeerde van The Doors, Bill, hopelijk Sly maar BS zou ook kunnen en een tweede nummer van een artiest staan.

Ook geen Babla voor mij...

1971 moet het voor mij toch voornamelijk hebben van de soul. Vanmorgen de 1971 albums beluisterd van Gil Scott-Heron en Bill Withers. Vooral die eerste klonk zeer aangenaam.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:27 uur

geplaatst: vandaag om 10:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.