MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
geplaatst:
7.5

geplaatst:
Laten we het eens even over Troy Tate gaan hebben. Zo rond 1983 stond hij even fel in de spotlights, als ex-lid van de Teardrop Explodes, verse soloartiest op het Rough Trade-label en producer van het debuutalbum van the Smits. Dat viel allemaal snel in duigen. Zijn single 'Love is...' werd niet echt lekker opgepikt door de radio, zijn debuutalbum verkocht niet en tot overmaat van ramp waren the Smiths ontevreden over het producerswerk van de aan hen toegewezen Tate. Zij keurden de opnamen af en namen alles opnieuw op, nu met producer John Porter; dat leidde hen naar wereldfaam. Troy Tate maakte nog een tweede soloalbum, dat ook flopte, waarna hij volledig van het toneel verdween en al veertig jaar lang spoorloos is. De Troy Tate-sessions van the Smiths zagen later alsnog het levenslicht; eerst als bootleg, maar inmiddels ook in legale vorm. Tate zelf schijnt er nooit voor betaald te zijn. Nou, dan begrijp ik die titel wel.

708. Troy Tate - Love is...

geplaatst:
Overigens voor de meeschrijvers nog een paar gemiddelden:
'Could you be the one' van Hüsker Dü komt tot een niet onverdienstelijke 7,83, wat de track net boven 'Diane' laat eindigen.
'Pain' van Boy Harsher blijft steken op een 6,73.
En 'Insomnia' van Primal Danse zit daartussenin en eindigt op een 7,6.

geplaatst:
7

geplaatst:
6,3

geplaatst:
6.5

dix
geplaatst:
Aangenaam, maar ik mis wat persoonlijkheid.

7

geplaatst:
6,5

geplaatst:
6

geplaatst:
7

geplaatst:
Ik ben het met bovenstaande beoordelers eens: aardige track, maar het had wat meer smoel mogen hebben.
7,5

geplaatst:
Nederlandstalige new wave c.q. postpunk.
Begin jaren '80 luisterde ik regelmatig naar BRT Radio 2. Dat waren de gouden jaren van de Belgische new wave, met topbands als the Kids, the Bet, Toy, Scooter, Allez Allez, Jo Lemaire + Flouze en uiteraard TC Matic. De raarste band in die hoek was misschien wel Arbeid Adelt! De groep rond zanger Marcel Vanthilt en muzikant Jan Vanroelen bracht begin jaren '80 twee albums uit, vol met puntige liedjes en absurde teksten.
Hun doorbraakhit was in 1982 'De dag dat het zonlicht niet meer scheen'. Dat leverde hen meteen een fittie op met landgenoot en smartlappenzanger John Terra, omdat die op het zelfde moment een grote hit had met een levenslied met dezelfde titel. Arbeid Adelt! had daar geen boodschap aan en verwerkte ook nog eens de voornaam van de zanger en beelden van Terra zelf in hun clip.
Arbeid Adelt! verdween na een paar jaar van het toneel en Marcel Vanthilt groeide uit tot tv-presentator, quizmaster en mediapersoonlijkheid, Zo presenteerde hij o.a. jarenlang Tien voor Taal. Inmiddels is Arbeid Adelt! gereünieerd en gaat de groep weer op dezelfde absurde voet verder.

709. Arbeid Adelt! - De dag dat het zonlicht niet meer scheen

geplaatst:
8,5
Een van die nummers die een brug wisten te slaan tussen mainstream pop en de nieuwe Belgische wave.
Het kortstondige TV-programma Hitring op (destijds BRT 1) gaf in die tijd jonge bands budget en mogelijkheden om in prime time de buis te komen naast de Grote Namen van die tijd.
Het uur van de amateurs was van een korte adem, maar wat een weelde die beelden te zien van Red Zebra, Tonic, Luna Twist, Madou,T.C.Matic...

geplaatst:
5

geplaatst:
5
Sommigen vinden ook het Duitse neefje Andreas Dorau geweldig, ik pas.....

geplaatst:
Dit smaakt mij wel op z’n tijd. Krijg nu zelfs beetje trek in een CV’tje.

7,3

geplaatst:
7

geplaatst:
Chameleon Day schreef:
Dit smaakt mij wel op z’n tijd. Krijg nu zelfs beetje trek in een CV’tje.

Dat is wel een heel andere divisie....

geplaatst:
6.5

geplaatst:
6

geplaatst:
Premonition schreef:
(quote)

Dat is wel een heel andere divisie....

Zeker. De arbeid mag daarvoor nog flink aan de adel. Of de adel mag dan nog flink aan de arbeid. Zo u wilt. En daarom heb ik er zin an. Weet echter niet of het vanavond of vannacht nog gaat gebeuren…zo’n CV’tje. Zit normaal in een zomermenu, als ik buiten kan zitten. Meestal na 2u…

8,5
Ik ben het helemaal eens met pygmydanny, en ook ik was groot fan van Hitring, met Kurt van Eeghem. Verder blijft Arbeid Adelt! hier grotendeels onbegrepen, maar dat mag ook natuurlijk.
'De dag dat het zonlicht niet meer scheen' komt uit op een gemiddelde van 6,58 en neemt daardoor in het totaaloverzicht een plaats in de achterhoede in.

Op 16 maart is de Duitse zangeres, saxofonist en componist Bettina Köster op 66-jarige leeftijd overleden. Ik schreef daarover in het RIP-topic:
Eind jaren '70 speelde Köster in de Berlijnse groep Mania D. Daarnaast had ze een avant garde modewinkel, die muziektapes van undergroundbands uitbracht. Ze maakte deel uit van een Berlijnse groep artiesten die bekend raakte onder de naam Genius Dilettantes. Vanuit Mania D ontstond in 1981 de groep Malaria!, die internationale bekendheid kreeg en o.a. tourde met Siouxsie & the Banshees. Köster bleef in 1983 in New York hangen, produceerde er films en schreef er de muziek voor. De laatste jaren woonde ze in Zuid-Italië, waar ze ook overleden is.

De internationale bekendheid van Malaria! kwam met name vanwege de single 'Kaltes klares Wasser'. Laten we die deze week maar eens onder de aandacht brengen dan.

710. Malaria! - Kaltes klares Wasser

Overigens is de playlist met alle op spotify beschikbare tracks uit dit topic hier te vinden:
(Post)Punk - New Wave Meter

Gast
geplaatst: vandaag om 16:35 uur

geplaatst: vandaag om 16:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.