MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2020 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Titmeister schreef:

Vind vooral de verdeling van de 70's frappant: 6x '71, niets uit '73-'76 en dan weer 4x '77...

Tja, 1971 is met afstand het beste muziekjaar ooit...

Johnny Marr schreef:
(quote)

Tja, 1971 is met afstand het beste muziekjaar ooit...

Huh dat is toch echt 2010 hoor

Gretz schreef:
(quote)

Wellicht deze dame

(afbeelding)
Is dat Rebecca Friday in 2020?

yeahyeahyeah schreef:
Ook ff een kristallen bol in het zakje gooien: ik gok op een soulvolle finale.
Zou heel fijn zijn, maar ik kijk ook niet gek op als het een vrij traditionele finale wordt. De geijkte namen zijn redelijk goed verdeeld over de vier ladders.

Het zwaartepunt ligt wat mij betreft bij ladder één. Ik tel daar gelijk zeven 'zekerheidjes', namelijk: David Bowie - Life On Mars?, Fleetwood Mac - Go Your Own Way, Kate Bush - Wuthering Heights, Nina Simone - Sinnerman, Radiohead - Street Spirit (Fade Out), Sigur Rós - Untitled #8, Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr., The Beatles - A Day In The Life. Het laatste plekje gaat vrees ik voor Led Zeppelin - Stairway To Heaven zijn. Ik hoop (uiteraard) dat ik er naast zit.

Ladder twee gaat een finaleplek opleveren voor: Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels), David Bowie - Heroes, New Order - Blue Monday & The Cure - A Forest. Daarachter geef ik o.a. Kendrick Lamar - King Kunta, Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler), Massive Attack - Unfinished Sympathy, Pixies - Debaser, Prince & The Revolution - When Doves Cry & The Velvet Underground - Venus In Furs een goede kans. Of Lana Del Rey kan stunten betwijfel ik, maar het zou wel leuk zijn.

Ladder drie vind ik het lastigst te voorspellen. Naar mijn smaak is het ook (veruit) de minste ladder. Ik gok sowieso op: Depeche Mode - Enjoy The Silence, dEUS - Instant Street, Pearl Jam - Black & The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out. Deze ladder is een behoorlijke "rocky road", ik zie Curtis Mayfield - Move On Up en Miles Davis - So What daar wel van profiteren. Radiohead hopelijk niet. En als het moet dan wel met Idiotique, want Let Down vind ik bij lange na geen finalemateriaal.

De laatste ladder is weer een zwaargewichten feestje. Schrijf Arcade Fire - Rebellion (Lies), Radiohead - Exit Music (For A Film), Radiohead - Paranoid Android, Talking Heads - Once In A Lifetime en The Smiths - How Soon Is Now? maar alvast op. Bobby Womack - Across 110th Street geef ik een goede kans zich daarbij te voegen. Zou een te gekke finalist zijn! Voor de laatste plekjes komen o.a. Burial - Ashtray Wasp, Donna Summer - I Feel Love, Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat, Sinéad O'Connor - Troy, Songs: Ohia - Lioness, Sufjan Stevens - Chicago en The Smiths - Bigmouth Strikes Again in aanmerking. Talk Talk wordt hier het kind van de rekening. Voor Mazzy Star, Simple Minds, Television, The Clash en The Doors lijkt de finale me te hoog gegrepen.

Kristallen bol modus weer uit. Hopelijk zit ik er gigantisch naast en krijgen we een finale met vijf soulnummer, een jazzer, twee hiphoppers en paar elektronisch georiënteerde tracks. Radiohead, The Smiths, The Cure en Bowie slaan dan een jaartje over .

Even een vraag c.q. proefballon. Staat het finalespel al vast?

We spelen nu een jaar lang met een systeem waarbij we per ladder een x-aantal favorieten kiezen en daar punten aan geven. Die punten worden niet-lineair verdeeld. Zou het dan niet leuk (en logisch) zijn om deze speelwijze ook in de finale te hanteren?

En mochten er nou toch veel users waarde hechten aan traditie en alle tweeëndertig liedjes willen rangschikken, kunnen we dan geen puntentelling optuigen die in lijn ligt met hoe we de rest van het jaar ladderen. Ofwel (bijvoorbeeld!) je nummer één honderd punten, de nummer twee tachtig, de nummer drie zeventig enz.

Hmm ik weet niet, persoonlijk vind ik het dan weer logischer dat de winnaar van de finale (en dit hele marathonspel) het nummer is dat doorheen de verschillende finalelijstjes globaal gezien het meest op handen gedragen wordt, en zou het juist niet logisch vinden als we ook in de finale naar een systeem gaan waarin de liedjes die het globaal gezien bij iedereen wel goed doen (aka 'de allemandsvriendjes') daarvoor afgestraft worden (althans, dat maak ik van je alternatieve puntentelling-voorstel). Om de ladder te kunnen winnen, moet je gewoon het meeste mensen over de streep kunnen trekken vind ik.

Oftewel, ik hou wel van de huidige finaleopzet.

cosmic kid (moderator)
De huidige finale opzet is mij zeer lief. Die traditie is zo sterk en zo passend bij de MuMeLadder dat ik vind dat we hem moeten handhaven. Ik ga er echter niet over, ook al mag ik El Ninjo af en toe een handje helpen. Daarom ben ik wel benieuwd naar zijn mening

Luigi bepaalt de finale, dat is de nieuwe opzet.

luigifort schreef:
Luigi bepaalt de finale, dat is de nieuwe opzet.

Wat Cocteau Twins in de finale moedig ik wel aan

Laten we een eventuele discussie over de opzet van de finale sowieso in het Discussie topic bespreken in plaats van in dit topic.
En over een eventuele uitkomst....ik wil eigenlijk deze editie nu niet overhaast een verandering in gaan voeren, dus mijn voorstel is dan om het dit jaar bij het oude te houden en o.b.v. de discussie in het discussietopic dan kijken of er behoefte is aan een nieuwe opzet en indien daar een grote behoefte aan is dit dan eventueel in een volgende editie invoeren.

Kon niet beter gezegd worden.

Edgar18, er gaat geen post voorbij zonder dat Led Zeppelin een tik krijgt. Wat hebben ze jou misdaan?

Omdat ie moet betalen voor die stairway.

cosmic kid (moderator)
Ik heb de ladders eens doorgespit en afgaande op de posities van vorig jaar kom ik tot de volgende finalisten. Laten we hopen dat deze voorspelling ernaast zit want anders zijn er geen exotische verrassingen.

Ladder 1:

Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Kate Bush - Wuthering Heights
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
Nina Simone - Sinnerman
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Sigur Rós - Untitled #8
The Beatles - A Day In The Life
The National - Bloodbuzz Ohio

Ladder 2:
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
David Bowie - Heroes
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kendrick Lamar - King Kunta
New Order - Blue Monday
The Church - Under The Milky Way
The Cure - A Forest
The Velvet Underground - Venus In Furs

Ladder 3:
Depeche Mode - Enjoy The Silence
dEUS - Instant Street
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Massive Attack - Teardrop
Pearl Jam - Black
Sigur Rós - Svefn-G-Englar
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
The The - Uncertain Smile

Ladder 4:
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Burial - Ashtray Wasp
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Radiohead - Paranoid Android
Sinéad O'Connor - Troy
Songs: Ohia - Lioness
Sufjan Stevens - Chicago
The Smiths - How Soon Is Now?

Mijn gok:

Ronde 6 - Ladder 1:

Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Kate Bush - Wuthering Heights
Nina Simone - Sinnerman
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
Talk Talk - Life's What You Make It
The Beatles - A Day In The Life
The National - Bloodbuzz Ohio

-------

Ronde 6 - Ladder 2:

Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
David Bowie - Heroes
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kendrick Lamar - King Kunta
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
New Order - Blue Monday
The Cure - A Forest
The Velvet Underground - Venus In Furs

-------

Ronde 6 - Ladder 3:

Depeche Mode - Enjoy The Silence
dEUS - Instant Street
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Massive Attack - Teardrop
Pearl Jam - Black
Portishead - Glory Box
Sigur Rós - Svefn-G-Englar
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out

-------

Ronde 6 - Ladder 4

Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Burial - Ashtray Wasp
Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Radiohead - Paranoid Android
Songs: Ohia - Lioness
Talk Talk - Living In Another World
The Smiths - How Soon Is Now?

Eens met cosmic kid: niet erg verrassend dan. Sowieso toch wel heel bijzonder dat dit stel altijd weer boven komt drijven.

Jullie denken dat er netjes 8 nummers per ladder doorgaan

Ik overigens wel een voorstander van het aanpassen van het stemmechanisme in de finale, waarbij de hooggeplaatste nummers in een lijstje relatief meer punten krijgen.

cosmic kid (moderator)
Voor het gemak ben ik daar maar van uit gegaan al weet ik dat dat niet zo is

Ik ook, omdat zo de finale er uit komt te zien volgens mijn gok

Prachtige top tachtig. Ik ben trots op ons.

Ronde 6 - Ladder 1:

Rechtstreeks geplaatst voor de Finale van de Top 2000

1. Nina Simone - Sinnerman [20] 578
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) [6] 577
3. Kate Bush - Wuthering Heights [12] 513
4. Archive - Controlling Crowds [351] 487
5. Sigur Rós - Untitled #8 [25] 476
6. Echo & The Bunnymen - The Killing Moon [37] 474
7. Bill Withers - Ain't No Sunshine [315] 455

Uitgeschakeld, echter - de beste 16 afvallers plaatsen zich alsnog bij de top 80.

8. The Beatles - A Day In The Life [7] 448
9. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr. [26] 441
10. The National - Bloodbuzz Ohio [15] 441
11. Kendrick Lamar - Sing About Me, I'm Dying of Thirst [1131] 421
12. Prince - Sign O' The Times [69] 418
13. David Bowie - Life On Mars? [44] 411
14. Fleetwood Mac - Go Your Own Way [18] 370
15. The Doors - Riders On The Storm [54] 366
16. Led Zeppelin - Stairway To Heaven [16] 354
17. Spinvis - Bagagedrager [166] 353
18. Talk Talk - Life's What You Make It [281] 353
19. The Beach Boys - God Only Knows [55] 289
20. The Beatles - Eleanor Rigby [41] 275

Tsja waar zal ik eens beginnen.
Bij het feit dat The Beatles niet bij de top 7 zitten?
Of dat Archive en Bill Withers zich voor het eerst voor de finale hebben geplaatst?
Of dat Nina Simone gewoon boven Radiohead eindigt?
Genoeg te vertellen over deze ladder dus. Ten opzichte van vorig jaar raken we in ieder geval op zeker Fleetwood Mac en Led Zeppelin kwijt. En we hebben sowieso 3 nieuwe namen in de finale met Archive, Echo & the Bunnymen en Bill Withers. Daarvan is de middelste waarschijnlijk de minst opvallende aangezien The Killing Moon al een aantal keer in het verleden finalist was en toch vaak ook in de top 50 belandde.
The Beatles buiten de top 7 is toch wel een daverende verrassing...maar ik denk dat ik de Beatles fans wel redelijk gerust kan stellen, want kijkend naar het stempercentage en dat vergelijkend met wat eerdere rondes de top 4 nummers hadden zouden ze gewoon wel safe moeten zijn.
Dat is niet helemaal het geval voor Sufjan Stevens en The National, dat zou wel eens net te weinig kunnen zijn. Sufjan is daarbij nog wel in het voordeel van betere resultaten in de rondes 1 t/m 5 dus komt daardoor boven The National te staan.

Afvallerslijst, deze 4 halen voorlopig de finale.

1 The Beatles - A Day In The Life
2 Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
3 The National - Bloodbuzz Ohio
4 Kendrick Lamar - Sing About Me, I'm Dying of Thirst

Archive Andere twee nieuwelingen ook top!

Zo zie je maar dat dit spelletje lastig te voorspellen blijft

Matige uitslag

Geen 1 nummer uit mijn lijst die door gaat....

Maar je moet toch wat in je rechterrijtje hebben staan

Mijn nummer 1 en 31 en 32 van de finalelijst heb ik iig al.

Eenmalige (DAB+) stunt van Bill Withers lijkt me, die komende jaren gewoon weer véél te licht zal worden bevonden voor de finale.

The Beatles zullen wel weer door het oog van de naald kruipen...

Archive is ook voor mij het belangrijkste lichtpuntje van de uitslag. Maken een goede kans om in m’n top 10 terecht te komen

Archive Verder was ik bezorgd om Untitled #8 maar die heeft het ook gewoon gehaald

Hopelijk kunnen we Sufjan voor de finale nog even lozen, ook al zou dat ten koste gaan van The National.

Meteen drie geweldige nieuwkomers in de finale!

Gretz schreef:
Eenmalige (DAB+) stunt van Bill Withers lijkt me, die komende jaren gewoon weer véél te licht bevonden zal worden voor de finale.

Verpest het moment nou niet Geert

Leuke uitslag! Mooie stunts van Echo en Bill, al had ik die laatste stiekem al wel opgeschreven. Nina op 1 hopelijk niet te vroeg gepiekt, maar erg tof in ieder geval.

Die Archive ging in de vorige ronden natuurlijk al hard, maar toch verrassend. Voor mij het minst bekende nummer ooit in de finale. Ik ga maar weer eens een verwoede poging doen dit nummer echt tot me te laten doordringen, wat tot nu toe maar niet wil lukken. Ook als het kwartje bij mij nog niet wil vallen, leuk dat zo'n in de "bovenwereld" onbekende artiest de finale überhaupt kán halen.

Fleetwood Mac, Bowie en Led Zeppelin dus toch niet zo'n zekerheidjes. Sowieso veel top 2000-spul erdoorheen gezakt in deze ladder. Zullen elkaar ook wel in de weg hebben gezeten.

cosmic kid (moderator)
Ondanks dat van mijn lijstje alleen Street Spirit door is (en goede hoop heb op A Day In The Life) een heerlijke uitslag. The Killing Moon vind ik een uitstekend nummer en is terecht terug, Bill Withers is een prima aanwinst voor de finale en mag gelukkig profiteren van de DAB. En dan Archive, ook voor mij het minst bekende nummer ooit in de finale. Wat een prestatie, een band die buiten MusicMeter een grote onbekende is (1 nummertje in de SNOB2000 en dat is het dan ook wel) en hier gewoon de de top 32 haalt. Dat onderschrijft toch weer het unieke van onze ladder en daar mogen we best een beetje trots op zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.