Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
2
geplaatst: 1 juni 2020, 10:23 uur
Hé Rheinzand komt uit Gent, wat leuk en onverwachts
niet Johnny Marr?
En top gedaan inderdaad Choconas!
niet Johnny Marr?En top gedaan inderdaad Choconas!
1
geplaatst: 1 juni 2020, 10:24 uur
Even besloten om deze maand over te slaan maar de finale zal ik deze week zeker nog beluisteren. De presentatie maakt me alvast superenthousiast 

1
geplaatst: 1 juni 2020, 10:27 uur
Mooie, uitgebreide presentatie Choconas. Muzikaal was het weer niet veel soeps helaas, maar ik neem genoegen met de krenten uit de pap van de eerste rondes 

1
geplaatst: 1 juni 2020, 12:33 uur
ArthurDZ schreef:
niet Johnny Marr?
En top gedaan inderdaad Choconas!
niet Johnny Marr?En top gedaan inderdaad Choconas!
Wow een Gentse winnaar, nice! Top finale en presentatie, Choconas!
3
geplaatst: 1 juni 2020, 12:45 uur
Alle goeie shit komt uit Gent, niet?
Puur toevallig ben ik er ook geboren.
Puur toevallig ben ik er ook geboren.
3
geplaatst: 1 juni 2020, 13:01 uur
Ja
Hopelijk volgend jaar weer 
Ik zal gedurende die periode alles aan doen om iedere dag met een flinke kater wakker te worden
Hopelijk volgend jaar weer 
Ik zal gedurende die periode alles aan doen om iedere dag met een flinke kater wakker te worden
2
geplaatst: 1 juni 2020, 13:35 uur
Ja, van harte gefeliciteerd met de overwinning. Gent aan de top! Volgende maand West-Vlaanderen?
2
geplaatst: 1 juni 2020, 16:08 uur
Volgend jaar MuMeMeeting op de GF
, hadden we het gisteren nog over in de CSL
4
geplaatst: 1 juni 2020, 19:18 uur
Omdat er wat onduidelijkheid bestond over de regels rondom nominaties en er daarnaast een aantal diskwalificaties waren rond verzamel-albums., hebben Edgar en ik gebrainstormd over een uitgebreider nominatie-reglement.
Korte toelichting van de regels rond de 'dubbele release' als single versie en album versie
De vuistregel is: De album-release is leidend.
Een album heeft ook in het digitale tijdperk nog een afgebakend karakter en een duidelijk release-date, in tegenstelling tot veel singles (vraag maar eens aan Zaaf en zijn Single top 20-topic). Daarnaast gaan we uit van het aloude doel van singles: Het opkomende album promoten. Een single uit 2018 kan dus in 2018 genomineerd worden, maar als hetzelfde nummer op een album-release in 2020 te vinden is, kan deze ook in 2020 genomineerd worden (mits hij niet al in 2018 meegedaan heeft).
Om users tegemoet te komen die muziek voornamelijk via clips/singles ontdekken, kunnen singles (met of zonder een videoclip) die uitgegeven worden na de officiële album-release meedoen, mits de album-release niet ouder is dan het DIRECT voorafgaande jaar van single-release. Oftewel: Album uit 2019, clip in 2020 MAG MEEDOEN. Album uit 2018, clip in 2020 MAG NIET MEEDOEN. Deze marge is ingebouwd om het topic voornamelijk op het huidige jaar gericht te houden. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat een band het 5-jarig bestaan van een album release viert met een nieuwe clip van een oud nummer.
In de volgende post vind je de definitie van een 'officiële SVHJ release' en de afspraken op een rijtje. Ik hoop dat jullie je in deze afspraken kunnen vinden en anders horen we graag feedback!
Korte toelichting van de regels rond de 'dubbele release' als single versie en album versie
De vuistregel is: De album-release is leidend.
Een album heeft ook in het digitale tijdperk nog een afgebakend karakter en een duidelijk release-date, in tegenstelling tot veel singles (vraag maar eens aan Zaaf en zijn Single top 20-topic). Daarnaast gaan we uit van het aloude doel van singles: Het opkomende album promoten. Een single uit 2018 kan dus in 2018 genomineerd worden, maar als hetzelfde nummer op een album-release in 2020 te vinden is, kan deze ook in 2020 genomineerd worden (mits hij niet al in 2018 meegedaan heeft).
Om users tegemoet te komen die muziek voornamelijk via clips/singles ontdekken, kunnen singles (met of zonder een videoclip) die uitgegeven worden na de officiële album-release meedoen, mits de album-release niet ouder is dan het DIRECT voorafgaande jaar van single-release. Oftewel: Album uit 2019, clip in 2020 MAG MEEDOEN. Album uit 2018, clip in 2020 MAG NIET MEEDOEN. Deze marge is ingebouwd om het topic voornamelijk op het huidige jaar gericht te houden. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat een band het 5-jarig bestaan van een album release viert met een nieuwe clip van een oud nummer.
In de volgende post vind je de definitie van een 'officiële SVHJ release' en de afspraken op een rijtje. Ik hoop dat jullie je in deze afspraken kunnen vinden en anders horen we graag feedback!
1
geplaatst: 1 juni 2020, 19:18 uur
Criteria voor nominaties:
1. Een nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
2. Een nummer dient in het betreffende jaar van de huidige Song van het Jaar editie te zijn uitgebracht, op voorwaarde dat het een officiële release betreft.
Definitie van een officiële release:
- Single, EP, album of mixtape uitgebracht via een platenlabel of in eigen beheer via de volgende platforms: Bandcamp, Soundcloud, YouTube en/of betaalde streaming services (Spotify, Apple Music, Tidal etc.)
Voor compilatie-albums, postuum werk, heruitgaven, remasters en live-albums (uitgebracht via platenlabel of in eigen beheer) gelden de volgende regels:
- Nieuw materiaal kan genomineerd worden ongeacht het jaartal van opname, tenzij op MusicMeter, RYM of Discogs op welke wijze dan ook kan worden aangetoond dat een nummer al in een eerder jaar aanwezig was op een fysieke of digitale release.
Afspraak rond release in album/EP vorm en single vorm
- Een nummer van een album/EP kan genomineerd worden, ook als een single release van datzelfde nummer uit een eerder jaar afkomstig is.
- Singles (met of zonder een videoclip) uitgegeven na de officiële single/album/EP release kunnen meedoen, mits de album/EP release niet ouder is dan het DIRECT voorafgaande jaar van single-release.
1. Een nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
2. Een nummer dient in het betreffende jaar van de huidige Song van het Jaar editie te zijn uitgebracht, op voorwaarde dat het een officiële release betreft.
Definitie van een officiële release:
- Single, EP, album of mixtape uitgebracht via een platenlabel of in eigen beheer via de volgende platforms: Bandcamp, Soundcloud, YouTube en/of betaalde streaming services (Spotify, Apple Music, Tidal etc.)
Voor compilatie-albums, postuum werk, heruitgaven, remasters en live-albums (uitgebracht via platenlabel of in eigen beheer) gelden de volgende regels:
- Nieuw materiaal kan genomineerd worden ongeacht het jaartal van opname, tenzij op MusicMeter, RYM of Discogs op welke wijze dan ook kan worden aangetoond dat een nummer al in een eerder jaar aanwezig was op een fysieke of digitale release.
Afspraak rond release in album/EP vorm en single vorm
- Een nummer van een album/EP kan genomineerd worden, ook als een single release van datzelfde nummer uit een eerder jaar afkomstig is.
- Singles (met of zonder een videoclip) uitgegeven na de officiële single/album/EP release kunnen meedoen, mits de album/EP release niet ouder is dan het DIRECT voorafgaande jaar van single-release.
1
geplaatst: 1 juni 2020, 19:30 uur
0
geplaatst: 1 juni 2020, 20:01 uur
0
geplaatst: 3 juni 2020, 06:25 uur
Yup, ik heb een nummer gevonden dat ik graag wil nomineren.
(eigenlijk twee zelfs)
(eigenlijk twee zelfs)
0
geplaatst: 3 juni 2020, 09:50 uur
Ik wacht nog even de RYM chart update af (1 dag uitgesteld vanwege Blackout Tuesday). Dan pak ik ook gelijk de gezamenlijke MuMeAfrekening mee die vandaag gepost wordt.
Ga maar brainstormen over de nominaties, eerst weer beginnen met één nominatie de neus. Het record van finale-stemmers is weer eens doorbroken namelijk, het enthousiasme voor het topic is nog niet gaan liggen.
Ga maar brainstormen over de nominaties, eerst weer beginnen met één nominatie de neus. Het record van finale-stemmers is weer eens doorbroken namelijk, het enthousiasme voor het topic is nog niet gaan liggen.

0
geplaatst: 3 juni 2020, 15:42 uur
aerobag, Edgar18, dumb_helicopter: gezien er 32 stemmers in de finale waren (wat er nog meer hadden kunnen zijn) en het er naar uitziet dat Song van het Jaar de komende maanden populair blijft: kunnen we niet alsnog overwegen om het deelnemersveld enigszins uit te breiden?
Als we bijvoorbeeld naar 80 nummers (+16) zouden gaan dan ontstaan er tien ladders van 8 nummers. Daaropvolgend zijn er in Ronde 2 vijf ladders van 8, waarvan de bovenste twee zich rechtstreeks kwalificeren voor de finale samen met de 2 beste nummers #3. Er zijn dan 3 extra speeldagen t.o.v. van de huidige opzet, dat makkelijk zou moeten kunnen in het huidige tempo.
Voordeel van uitbreiden is dat we niet elke maand een situatie krijgen waar er meerdere vaste users niet een tweede nominatie kunnen indienen. Nadeel is dat de luisterdruk iets groter wordt en er minder ruimte is voor speling, als de ladder wel eens veel langer dan een dag blijven staan.
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Vasthouden aan de opzet die al vanaf 2011 grotendeels hetzelfde is (m.u.v. de automatische nominatiebronnen) is uiteraard ook gewoon te volgen (never change a winning team). Het is niet per se dat ik heel sterk neig naar uitbreiding, maar het is wel interessant om eens te brainstormen.
Als we bijvoorbeeld naar 80 nummers (+16) zouden gaan dan ontstaan er tien ladders van 8 nummers. Daaropvolgend zijn er in Ronde 2 vijf ladders van 8, waarvan de bovenste twee zich rechtstreeks kwalificeren voor de finale samen met de 2 beste nummers #3. Er zijn dan 3 extra speeldagen t.o.v. van de huidige opzet, dat makkelijk zou moeten kunnen in het huidige tempo.
Voordeel van uitbreiden is dat we niet elke maand een situatie krijgen waar er meerdere vaste users niet een tweede nominatie kunnen indienen. Nadeel is dat de luisterdruk iets groter wordt en er minder ruimte is voor speling, als de ladder wel eens veel langer dan een dag blijven staan.
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Vasthouden aan de opzet die al vanaf 2011 grotendeels hetzelfde is (m.u.v. de automatische nominatiebronnen) is uiteraard ook gewoon te volgen (never change a winning team). Het is niet per se dat ik heel sterk neig naar uitbreiding, maar het is wel interessant om eens te brainstormen.
1
geplaatst: 3 juni 2020, 15:46 uur
Ik ben hier minder fan van, Geert. Nu is er mogelijk nog heel veel animo maar dat kan snel veranderen als alles terug zijn normale gangetje gaat. Daarnaast vind ik een dergelijke structurele verandering niet iets voor midden in een lopende editie door te voeren, maar eerder bij de start van een nieuw jaar.
4
geplaatst: 3 juni 2020, 15:56 uur
Ik ben meer voor het minderen van het aantal automatische nominaties (m.n. die van de meest-bestemde releases), zodat er meer user-nominaties mee kunnen doen. Het is immers een spelletje dat drijft op de deelnemers hier, en niet op users die verder niet op het forum of in dit topic komen.
3
geplaatst: 3 juni 2020, 15:56 uur
Een makkelijkere tijdelijke aanpassing om meer 'nominatieruimte' te scheppen is het (gedeeltelijk) schrappen van automatische nominaties. Sowieso ben ik eigenlijk niet zo'n fan van automatische nominaties, omdat je nooit weet of deze nummers wel echt relevant zijn voor de deelnemers uit dit specifieke topic.
Als een nummer echt onmisbaar is, wordt dit vanzelf wel een keer door een user genomineerd. Gebeurt dit niet, dan vinden misschien veel users op MuMe (of RYM) een nummer goed, maar is het blijkbaar niet bijzonder genoeg voor de users uit dit topic.
edit: crosspost, wat Koen zegt dus
Als een nummer echt onmisbaar is, wordt dit vanzelf wel een keer door een user genomineerd. Gebeurt dit niet, dan vinden misschien veel users op MuMe (of RYM) een nummer goed, maar is het blijkbaar niet bijzonder genoeg voor de users uit dit topic.
edit: crosspost, wat Koen zegt dus

1
Arbeidsdeskundige
geplaatst: 3 juni 2020, 16:07 uur
Dank voor de organisatie en presentatie Choconas 

0
geplaatst: 3 juni 2020, 16:12 uur
Ik denk dat we ook wel kunnen doen met minder automatische nominaties. De nummers daarvan die hier goed scoren, worden vanzelf ook wel genomineerd.
0
geplaatst: 3 juni 2020, 16:12 uur
Ik ben anders net wel voorstander van de automatische nominaties omdat daar regelmatig nummers meedoen uit genres die anders minder aan bod komen (prog, metal, roots, enz). Daarnaast zorgt het ervoor dat bepaalde usual suspects die in dit alternatieve topic net over hoofd zouden gezien worden ook aan bod komen zodat er goede verdeling van de nummers van dat jaar vertegenwoordigd is.
1
geplaatst: 3 juni 2020, 16:16 uur
Wat mij betreft laten we het aantal nummers hoe het is. Teunnis heeft de sheets toentertijd ontworpen rond de maandelijkse structuur van 64 nummers. Zonder Teunnis kan het aanpassen van die sheets nog een heel karwei worden vrees ik. + ik vind 64 nieuwe nummers per maand persoonlijk ook intensief genoeg.
We zouden eventueel de automatische nominaties kunnen terugdringen. Maar als je naar de 2020 statistieken kijkt van de nominaties die de top 20 halen (en dus kans maken op de Grand Finale) is de succes rate van automatische nominaties zelfs nog iets hoger dan de user nominaties. Wat wel opvalt is dat RYM en populaire releases over het algemeen iets minder 'scoren'.
User nom: 49 top 20 plekken / 160 totale nominaties = 30% succes rate
Automatische nom: 31 top 20 plekken / 96 totale nominaties = 32% succes rate
(Maak Kennis Met 13, Afrekening 9, RYM 5, Release 4)
Mijn voorstel, aangezien ik meer geluiden tegen automatische nominaties lees dan voor: Laten we de automatische nominaties terugschroeven van 6 per bron naar 4 per bron, zodat er 8 user nominaties extra beschikbaar komen. Zo houden we én de frisse wind van automatische nominaties in stand én users hebben het plezier hun eigen nominaties te kunnen volgen. 2 nominaties is eigenlijk een beetje luxe, maar we zijn ook wel luxe-poesjes met zijn allen
Deal or no deal?
We zouden eventueel de automatische nominaties kunnen terugdringen. Maar als je naar de 2020 statistieken kijkt van de nominaties die de top 20 halen (en dus kans maken op de Grand Finale) is de succes rate van automatische nominaties zelfs nog iets hoger dan de user nominaties. Wat wel opvalt is dat RYM en populaire releases over het algemeen iets minder 'scoren'.
User nom: 49 top 20 plekken / 160 totale nominaties = 30% succes rate
Automatische nom: 31 top 20 plekken / 96 totale nominaties = 32% succes rate
(Maak Kennis Met 13, Afrekening 9, RYM 5, Release 4)
Mijn voorstel, aangezien ik meer geluiden tegen automatische nominaties lees dan voor: Laten we de automatische nominaties terugschroeven van 6 per bron naar 4 per bron, zodat er 8 user nominaties extra beschikbaar komen. Zo houden we én de frisse wind van automatische nominaties in stand én users hebben het plezier hun eigen nominaties te kunnen volgen. 2 nominaties is eigenlijk een beetje luxe, maar we zijn ook wel luxe-poesjes met zijn allen

Deal or no deal?
0
geplaatst: 3 juni 2020, 16:21 uur
Akkoord.
(Met de connotatie dat het logisch is dat de automatische nominaties beter scoren, omdat op al deze nominaties een pre-selectiemethode zit en je dus veilig kan aannemen dat deze veelal algemeen worden beschouwd als de betere nummers van die maand. Bovendien gaan deze de usernominaties vooraf, veel van deze nummers zouden anders wrs door users genomineerd worden.)
(Met de connotatie dat het logisch is dat de automatische nominaties beter scoren, omdat op al deze nominaties een pre-selectiemethode zit en je dus veilig kan aannemen dat deze veelal algemeen worden beschouwd als de betere nummers van die maand. Bovendien gaan deze de usernominaties vooraf, veel van deze nummers zouden anders wrs door users genomineerd worden.)
1
geplaatst: 3 juni 2020, 16:22 uur
Zo'n Maak Kennis Met...-topic heeft inderdaad zodanig veel deelnemersoverlap met SvhJdat het een beetje overbodig wordt om mee te nemen, al legt het aan de andere kant wel weer een hoger basisniveau voor de maand omdat ze al een keer door een keuring hebben moeten gaan. Het zit hem nu voornamelijk in het vertrouwen of persoonlijke nominaties eenzelfde niveau kunnen halen. Da's een afweging.
0
geplaatst: 3 juni 2020, 16:26 uur
aerobag schreef:
Deal or no deal?
Wat mij betreft niet. Ik sluit mij 100% aan bij beide posts van dumb_helicopter die uitstekend verwoord hoe ik over e.e.a. denk. Deal or no deal?
Acht extra usernominaties zet overigens niet veel zoden aan de dijk. Dan zijn er nog steeds users die maar één liedje kunnen nomineren, want er is niet genoeg ruimte om iedereen een tweede nominatie te gunnen.
Wat betreft veranderingen, het begin van het jaar vind ik beter. Leuk dat het topic nu een paar maandjes Corona populair is, maar is dit in oktober en november nog steeds het geval? Zo ja dan kunnen we voor volgend jaar de automatische nominaties altijd nog herzien.
1
geplaatst: 3 juni 2020, 16:27 uur
Ik vind het wel een goed voorstel.
Bij +- 10 actieve deelnemers was het aantal automatische nominaties een stuk logischer, maar 24 automatische nominaties is w.m.b. gewoon niet meer logisch met zo veel deelnemers als we nu hebben, de balans is een beetje zoek.
Juist als het een paar maandjes zo populair is kunnen we voor die maanden toch flexibel zijn? Als de populariteit terugloopt, kan het aantal automatische nominaties ook weer omhoog.
Bij +- 10 actieve deelnemers was het aantal automatische nominaties een stuk logischer, maar 24 automatische nominaties is w.m.b. gewoon niet meer logisch met zo veel deelnemers als we nu hebben, de balans is een beetje zoek.
Juist als het een paar maandjes zo populair is kunnen we voor die maanden toch flexibel zijn? Als de populariteit terugloopt, kan het aantal automatische nominaties ook weer omhoog.
0
geplaatst: 3 juni 2020, 16:30 uur
Edgar18 schreef:
Jij ziet natuurlijk al je automatische nominaties hiermee wegvallen, wees maar gewoon eerlijk x(quote)
Wat mij betreft niet. Ik sluit mij 100% aan bij beide posts van dumb_helicopter die uitstekend verwoord hoe ik over e.e.a. denk. * denotes required fields.