MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
Koenr schreef:
Ik vind het wel een goed voorstel.

Bij +- 10 actieve deelnemers was het aantal automatische nominaties een stuk logischer, maar 24 automatische nominaties is w.m.b. gewoon niet meer logisch met zo veel deelnemers als we nu hebben, de balans is een beetje zoek.

Juist als het een paar maandjes zo populair is kunnen we voor die maanden toch flexibel zijn? Als de populariteit terugloopt kan het aantal automatische nominaties ook weer omhoog.

En nog wel even een interessant statistiekje: De automatische bronnen worden ook op volgorde van een waardering in de sheets gezet en op één uitzondering na hebben de nr. 5 en 6 steeds geen finaleplekken gehaald. De meest gewaardeerde nummers zitten bijna altijd bij de bovenste 4.

Nicola Cruz is die uitzondering?

Klopt, ik ben tegenwoordig eigenaar van RYM, en daarnaast brengt mijn platenlabel maandelijks vele goed ontvangen albums uit.

Nee, Niek refereerde naar je 24 andere accounts waarmee je die platen omhoog stemt.

Die heeft Jordi allemaal inactief gemaakt

Koenr schreef:
Nicola Cruz is die uitzondering?

Bingo, een extra nominatie voor jou

Ik vind dat bij de automatische nominaties van Maak Kennis Met... in de meeste gevallen er te weinig users een cijfer geven om echt een representatief beeld te krijgen van de waardering. Het aantal stemmers ligt daar vaak tussen de 5-10. Het zou anders zijn als er in Maak Kennis Met... net zoveel mensen op één nummer stemmen als hier op de gemiddelde ladder (nu een stuk of 30).

Datzelfde geldt in meer of mindere mate ook voor de MuMeAfrekening, waar een klein handje fanatieke fans soms een nummer hoog in de gezamenlijke lijst kan krijgen. Als de meerderheid van diezelfde fans vervolgens niet meedoet aan Song van het Jaar is zo'n nummer meestal op voorhand hartstikke kansloos. Dat is zonde.

aerobag schreef:

Deal or no deal?

Dus wat mij betreft deal. Voor zolang het logisch is kunnen we beter wat gaan snoeien in de automatische nominaties. Er doen ook dusdanig veel verschillende users mee dat hun nominaties veelzijdigheid genoeg zijn. Misschien nog wel veelzijdiger dan de automatische bronnen. We zouden eventueel ook een schema kunnen opstellen waarbij wordt aangegeven dat wanneer het gemiddeld aantal users onder een bepaald getal zakt, dat er dan de volgende maand weer extra automatische nominaties bijkomen. Ik verzin maar iets. Onweerwolf past een variabele schil ook elk jaar toe bij De Witte Trui-selectie.

Koenr schreef:
Ik vind het wel een goed voorstel.

Bij +- 10 actieve deelnemers was het aantal automatische nominaties een stuk logischer, maar 24 automatische nominaties is w.m.b. gewoon niet meer logisch met zo veel deelnemers als we nu hebben, de balans is een beetje zoek.

Juist als het een paar maandjes zo populair is kunnen we voor die maanden toch flexibel zijn? Als de populariteit terugloopt, kan het aantal automatische nominaties ook weer omhoog.

Goed punt. In het verleden heeft Teunnis ook wel geschoven met de aantallen, naar gelang de populariteit van het spel. De aantallen die we nu sinds februari zien zijn echter ongekend en nog nooit vertoond. Dat vraagt om een flexibele gedachtegang, zoals de regel 'in eerste instantie één nominatie per user' ook onder de flexibiliteit valt. Dan is slechts de vraag waar we meer waarde aan hechten. Ik kies dan voor de users, voor RYM, de albumlijst of de MuMeAfrekening doet het immers geen zeer als ze naast de pot pissen. Gezien de automatische nominaties vaak behoorlijk willekeurig zijn vind het ook geen punt om gedurende het jaar wat aan te passen. Mits er maar voldoende deelnemers voor zijn uiteraard.

Oef ik zie trouwens dat ik mezelf nu wel even heel hard in de vingers snij met die regel over die marge van 1 jaar voor een videoclip na de officiële album release. Viper dropt 10 jaar na albumrelease een video voor You Wanna See Me Dead Cause of My Hops. Die zou automatisch genomineerd worden via RYM anders.

zeg er maar niets van Johnny Marr

Gretz, Edgar18, dumb_helicopter

Ik hak even een knoop door.

Als iedereen on board was, hadden we de wijziging door kunnen voeren, maar gezien de duidelijke tegenstanders: We laten het voor nu even voor wat het is. Overigens heb ik de maand ook al zowat klaar staan en bij de veranderingen moeten de sheets ook weer aangepast worden.

Ik blijf wel van mening dat we ons niet halsstarrig hoeven vast te houden aan de gebruikelijke structuur. Flexibiliteit is op zijn plaats. Volgende maand hebben we weer wat meer zicht op de populareit van SVHJ nu de Benelux steeds weer meer aan het opstarten is. Desnoods gaan we stemmen over de structuur.

Bedankt voor de feedback en enthousiasme van iedereen. Denk maar even héél diep na over die ene nominatie of zet de wekker om edgar en al zijn dubbelaccounts tijdens de tweede nominatie ronde te verslaan

Mosterd na de maaltijd, maar ik ben het voor volgende maand wel eens met Geert, Koen en aerobag, specifiek wat betreft de Afrekening (daar is het ook niet de metal en prog die doorkomt vm). Niet dat ik zelf overigens meer wil nomineren, want ik loop erg achter in mijn 2020-luisterlijst.

Overigens vind ik het argument dat we het altijd zo doen een behoorlijk non-argument. Als we dat overal zouden toepassen, zouden we nu nog in het stenen tijdperk zitten... Bovendien, zoals Geert terecht stelt, hebben we ook al recent een aanpassing gedaan door het aantal nominaties p.p. terug te schroeven van 2 naar 1.

Titmeister schreef:
Overigens vind ik het argument dat we het altijd zo doen een behoorlijk non-argument.
Het zou aan mijn kritische leeshouding kunnen liggen, maar ik zie niemand dit argument aanvoeren .

Op De Afrekening heb ik weinig zicht omdat ik dat topic nooit bekijk, maar RYM, Maak Kennis Met... en de albumreleases zou ik graag houden zoals ze zijn. Ik heb even een paar jaar terug gekeken, en dan valt wel op hoe succesvol de automatische nominaties zijn. Op het oog lijkt RYM daarvan de meest succesvolle. Tegelijk is dat degene die de meeste overlap heeft met de gemiddelde smaak van de deelnemers. De albumreleases laten ons juist regelmatig kennis maken met artiesten en genres die hier anders niet zo snel een plekje hadden gevonden. Niet altijd naar tevredenheid, maar dat vind ik ook wel deels de lol van het spelletje. En zo nu en dan komen er liedjes bovendrijven (Morning in America, 50 Euro to Break Boost, The Fight Song) die de harten van de deelnemers wel veroveren.

Daarnaast vind ik extra usernominaties vooral zinvol als iedereen een tweede nominatie kan krijgen. Met een paar (acht in dit geval) extra nominaties is dat niet het geval.

Dames en Heren, de SVHJ-Gang proudly presents: Twenty-Twenty editie mei. Ik weet dat iedereen weer met smacht zit te wachten op 64 kersverse nummers, dus laten we als de wiederweerga aan de slag gaan.

De volgende 24 nummers – zoals nochtans van ons gewend - zijn automatisch genomineerd:

-De 6 hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 mei:

Ulcerate - Stare Into Death and Be Still
Protomartyr - Michigan Hammers
JPEGMAFIA - Cutie Pie!
Sewerslvt - Drown (Sewerslvt Remix)
M.I.A. - M.I.A OHMNI W2020. 4 COV19
King Krule - Alone, Omen 3

-De 6 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand mei uit het topic Maak kennis met... 2020

Sohnarr - Melomania
Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give
YEИDRY - Nena
The Eddy feat. St. Vincent - The Eddy
Freddie Gibbs & The Alchemist - 1985
Elza Soares - Carinhoso

-Vervolgens de 6 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2020:

Agar Agar - Nap
Fontaines D.C. - A Hero's Death
Sea Girls - Do You Really Wanna Know?
Declan McKenna - The Key to Life on Earth
Big Thief - Love In Mine
Someone - You Live In My Phone

-En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 6 meest populaire albums op MusicMeter van mei. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Jason Isbell and The 400 Unit - Overseas
Paradise Lost - Ravenghast
Damien Jurado - Birds Tricked Into the Trees
Vandenberg - Hell and High Water
Mark Lanegan - Skeleton Key
American Aquarium - Me + Mine (Lamentations)

Alfabetische lijst:

Agar Agar - Nap
American Aquarium - Me + Mine (Lamentations)
Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give
Big Thief - Love In Mine
Damien Jurado - Birds Tricked Into the Trees
Declan McKenna - The Key to Life on Earth
Elza Soares - Carinhoso
Fontaines D.C. - A Hero's Death
Freddie Gibbs & The Alchemist - 1985
Jason Isbell and The 400 Unit - Overseas
JPEGMAFIA - Cutie Pie!
King Krule - Alone, Omen 3
M.I.A. - M.I.A OHMNI W2020. 4 COV19
Mark Lanegan - Skeleton Key
Paradise Lost - Ravenghast
Protomartyr - Michigan Hammers
Sea Girls - Do You Really Wanna Know?
Sewerslvt - Drown (Sewerslvt Remix)
Sohnarr - Melomania
Someone - You Live In My Phone
The Eddy feat. St. Vincent - The Eddy
Ulcerate - Stare Into Death and Be Still
Vandenberg - Hell and High Water
YEИDRY - Nena

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag in eerste instantie één nummer nomineren, een volgende nominatie ronde volgt na 24 uur. De voorwaarden:

1. Een nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
2. Een nummer dient in het betreffende jaar van de huidige Song van het Jaar editie te zijn uitgebracht, op voorwaarde dat het een officiële release betreft.

Definitie van een officiële release:
- Single, EP, album of mixtape uitgebracht via een platenlabel of in eigen beheer via de volgende platforms: Bandcamp, Soundcloud, YouTube en/of betaalde streaming services (Spotify, Apple Music, Tidal etc.)

Voor compilatie-albums, postuum werk, heruitgaven, remasters en live-albums (uitgebracht via platenlabel of in eigen beheer) gelden de volgende regels:
- Nieuw materiaal kan genomineerd worden ongeacht het jaartal van opname, tenzij op MusicMeter, RYM of Discogs op welke wijze dan ook kan worden aangetoond dat een nummer al in een eerder jaar aanwezig was op een fysieke of digitale release.

Afspraak rond release in album/EP vorm en single vorm
- Een nummer van een album/EP kan genomineerd worden, ook als een single release van datzelfde nummer uit een eerder jaar afkomstig is.
- Singles (met of zonder een videoclip) uitgegeven na de officiële single/album/EP release kunnen meedoen, mits de album/EP release niet ouder is dan het DIRECT voorafgaande jaar van single-release.

Nominaties graag aanleveren met een spotify-uri (In de spotify-app, cursor over nummer verplaatsen. Drie puntjes verschijnen naast de speelduur, klikken op puntjes dan Delen > Spotify-URI's kopieren en achter je nominatie plakken). Indien nummer niet aanwezig is op spotify, gaarne een bandcamp-link/youtube-link/soundcloud-link etc.

Lijst van nummers die in 2019 of 2020 al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020

Ik realiseer me dat ik de vakjury van de vorige finale nog niet bedankt had. Dus bij deze: Wederom bedankt voor de bijdrage! Kom wat moois nomineren, zou ik zeggen.

Arno, Gretz, herman, panjoe, Snoeperd, arcade monkeys, Dance Lover, Edgar18, Titmeister, stardust_be, Arbeidsdeskundige, ArthurDZ, JB7x, yeahyeahyeah, charlotte2807, jassn, Simon77, MVW, dumb_helicopter, Ploppesteksel, aerobag, Cervantes, Gyzzz, inquestos, hoi123, Masimo, Poeha, Johnny Marr, jordidj1, sj0n88, Choconas, Koenr

Eerst één nominatie, vanaf morgen 20:30 kan een tweede nominatie geplaatst worden

Het goede voorbeeld:

25. Kelsey Lu - Morning Dew spotify:track:4IU9uyvBToh2mtFEyiAdGk

26. 박혜진 Park Hye Jin - Like This spotify:track:69m0nk21Qs3xPCb99FHEpY

27. Nick Cave - Cosmic Dancer spotify:track:4HPW1XR0LM2SDP4tysLWGa

28. Terrace Martin & Denzel Curry - Pig Feet (feat. Kamasi Washington, G Perico & Daylyt) spotify:track:0HYjIgbtQIrDB0KGQDMaFt

Apollo Brown automatisch genomineerd

Doe hem alvast meteen:

29. Run the Jewels - a few words for the firing squad spotify:track:1hxVQkhDJN2UnkgeqX68D3

edit: walking in the snow toch nog even vervangen door deze, nomineert iemand anders nog even die?

30. Sevdaliza - Joanna spotify:track:4UHCrvP1lfBbcUfe842VRD

31. Donny Benét - Mr Experience spotify:track:28dzgyKPLDPf5nCump4no8

panjoe (moderator)
Ah mooi, Koenr is me voor met Park Hye Jin! Nu mag Arca meedoen.

32. Arca - Time spotify:album:2Iqg9i3aamtJUcdIapKJ9I

33. Husbands - Try Not to Worry spotify:track:6y3t07DCDhcsZfgRw9KyPK

34. Melenas - Primer tiempo
spotify:track:6O8GXOvOTbLE8Xcc0Vom2F

Mooie nominatie jordidj1, maar wat de regels komende maand ook zullen zijn, je kunt er zeker van zijn dat ie dan automatisch genomineerd is.

35. Nihiloxica - Black Kaveera spotify:track:6uknOVN7gL9MWglIOXWwdM

36. Freddie Gibbs & The Alchemist - God Is Perfect spotify:track:5V9lnDn1hePoudMfKfCTNl

37. TV Priest - House of York spotify:track:4wXaumTDznPTzstS7LQfoG

Edgar18 schreef:
Mooie nominatie jordidj1, maar wat de regels komende maand ook zullen zijn, je kunt er zeker van zijn dat ie dan automatisch genomineerd is.

Op RYM is het nu zelfs de #14 alltime single. Maar nu is hij wel op zijn meest relevant, dus blij dat hij deze maand al mee doet

aerobag schreef:
(quote)

100%, op RYM is het nu zelfs de #14 alltime single. Maar nu is hij wel op zijn meest relevant

Wie, ik?

ik nomineer hem gewoon. punt.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:29 uur

geplaatst: vandaag om 12:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.