MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar #2

zoeken in:
aerobag schreef:
Kijk je uit dat je niet alleen maar één geïsoleerde spiergroep traint?
Te laat, twee keer zelfs...

Niet meegedaan aan de editie van 2016. Het ontbrak mij eenvoudigweg aan inspiratie, Is ook geen sterk jaar trouwens. Dat kan wel gezegd worden van 2017. Bevat voor mij een van de sterkste nummers van het decennium 2010-2019. Lijst inmiddels ingestuurd.

Toch nog even mijn top 20 van 2016, al is het maar voor de fun.

01. Preoccupations - Anxiety
02. Beach House - Majorette
03. Tame Impala - The Less I Know the Better
04. Underworld - I Exhale
05. Japanese Breakfast - Everybody Wants to Love You
06. Agnes Obel - Familiär
07. Princess Chelsea - Morning Sun
08. Weyes Blood - Do You Need My Love
09. Lush - Out of Control
10. PJ Harvey - The Wheel

11. Paradis - Toi et Moi
12. Teleman - Düsseldorf
13. Cigarettes After Sex - K.
14. Drab Majesty - 39 by Design
15. Radiohead - Daydreaming
16. Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
17. Pumarosa - Cecile
18. Glass Animals - Life Itself
19. Angel Olsen - Sister
20. The Last Shadow Puppets - Aviation

wibro schreef:
Niet meegedaan aan de editie van 2016. Het ontbrak mij eenvoudigweg aan inspiratie,

Toch nog even mijn top 20 van 2016, al is het maar voor de fun.

Wel inspiratie voor mosterd na de maaltijd? Rare jongens, die Wibromeinen.

Ik doe (een jaar te laat?) toch maar ook mee aan de retrotrend en mijn nummer 1 voor 2017 is een Schotse band die vooral populair was in de jaren '80. Verder 1x Canada, 1x Nieuw-Zeeland, 1x Australie, een halve Francaise, een Nederlandse zangeres en een Nederlandse band. De single van de laatste heeft één stem op RYM, de mijne (was niet mijn toevoeging).

Net ingeleverd, wat een geweldig jaar weer. Ik zou in deze periode per jaar ook wel een top 1000 kunnen maken. En dan heb ik er vanavond nog een paar toegevoegd die niet op RYM stonden maar wel in mijn top 20. Opvallend veel dames in mijn topje van de ijsberg, liefst 12 van de 20 nummers worden gezongen door enkel een vrouw tegenover 4 door enkel een man. 4 nummers door zowel een man als vrouw.

Per land:
6 x VK
4 x VS
2 x Frankrijk, Mexico, Canada
1 x België, Nederland, IJsland, Oostenrijk

Mijn 2017 lijst bevat opvallend veel dubbele artiesten, 4 maar liefst. Dat levert 16 unieke acts op waarvan 4 uit UK, 4 uit USA, 3 Nederland, 3 Australië, 1 Canada en 1 Nieuw Zeeland.
De man/vrouw verhouding is qua zang een beetje uit balans, 19:1

Ja het is best wel een vrouwenjaar, ook in mijn lijst. Al is het verwarrend met vrouwen die bands blijken te zijn en andersom.

zaaf
Zo daar is ie weer met zijn wekelijkse opkikker.

2017 is het onderwerp deze keer, maar dan wel beperkt tot de singles die dat jaar zijn uitgebracht volgens RYM.

Het onderwerp inspireerde 37 MuMe'olieten tot een top 20. Zij hadden 367 van die RYM-singles nodig om hun voorkeuren duidelijk te maken.

Slechts 13 lieden hadden voorkeur voor de uiteindelijke nummer 1, maar, laat dat duidelijk zijn, dat was dus wel genoeg. Een povere 313 puntjes is in 2017 voldoende om de wisselbeker binnen te slepen.

De nummer 20 werd toch ook nog 8x genoemd, 124 punten was het gevolg.

en sommige hadden nog flink wat werk om hun gewenste singles op RYM te krijgen

Stel je voor, je bent artiest, je oma wordt 100 en dan wil je iets speciaals met haar doen, maar je hebt eigenlijk geen tijd, want je moet nog een video maken. Wat doen je dan? Dat combineren en zo de video van het jaar 2017 maken:

En ze schijnt nog steeds te leven!

zaaf
het nummer is niet best, maar de clip geeft een big smile!

Best een toffe clip, goed nummer ook. Bij mij een net-niet in m'n lijstje.

Ik gok op 3 overeenkomsten dit jaar.

zaaf
20. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra
https://youtu.be/JCJONUVTPbU

Punten : 124
Nom. : 8x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #5 voor 2017
Experimental Rock

Van het in het https://www.musicmeter.nl/forum/4/9809/0#5349056]album top 10 per jaar hogelijk gewaardeerde Dead Magic.
Opgenomen met de producer van Sunn O))), Randall Dunn. En daar is wel wat van te merken Dreigende track die hier geregeld laag in de lijstjes tevoorschijn kwam (pun intended).

19. Susanne Sundfør - Undercover
[url=https://youtu.be/8MmbT9ASWyg[/url]

Punten : 125
Nom. : 6x

RYM's #61 voor 2017
Art Pop, Chamber Pop, Singer/Songwriter

Veelvuldig bewoonster van onze top 50, slechts eenmaal eerder in de top 20.
Waar haar vorige album, Ten Love Songs, een flinke wissel op haar trok (relationeel, fysiek en mentaal brak een zware periode aan) liet ze de muziek nu, als eerder in haar carrière, natuurlijk tot zich komen. Resultaat is weer meer folk, maar dan met een elektronische touch.
Leadsingle van Music For People In Trouble, dat album heet niet voor niks zo.

dix
Echt twee tracks voor de vroege maandagmorgen

Anna net buiten mijn lijst vanwege een excuusjan.
Susanne had ik niet herkend dit jaar, anders wellicht in mijn lijst.

Edit: Had Susanne zelfs een relatief hoog cijfer op RYM gegeven, had top tien in mijn lijst moeten zijn.

Ik had voor een paar weken terug nog nooit van de term 'chamber pop' gehoord, blijkbaar is dat enorm populair want onze lijsten staan er vol mee
(nou ja, mijn lijstjes tot nu toe nauwelijks geloof ik)

De huiswolf bij mij op plek 3. Had ook niet verwacht dat ze hier hoog zou eindigen. Haar zien optreden een paar jaar geleden in Doornroosje in Nijmegen.

Meteen 2x raak.

3. Susanne Sundfor - Undercover
16. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra

Fijn de dag beginnen met Susanne. Hoog in mijn lijstje.

Ik duik mn bed weer in...

Nog niks, sowieso geen Susanne zonder Freek.

Mysterieus nummer van Anna, ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Onlangs voor het eerst gehoord via het Song van het Decennium-topic geloof ik, en die heksenvocalen die af en toe voorkomen waren best irritant. Niettemin intrigeerde het nummer mij (mede daardoor) ook. Undercover is mooi, maar kan voor mij niet tippen aan de singles van Ten Love Songs.

Rudi S schreef:
Nog niks, sowieso geen Susanne zonder Freek.

Gretz, let je op?

Allebei niet. Die van Anna vind ik zelfs vreselijk, die van Susanne wel aardig.

wibro schreef:
De huiswolf bij mij op plek 3. Had ook niet verwacht dat ze hier hoog zou eindigen. Haar zien optreden een paar jaar geleden in Doornroosje in Nijmegen.
Ik heb haar een jaar of drie geleden gezien in de kleine AB Club in Brussel. Geweldig intense show was dat.

Susanne in ik geloof 2015 zien optreden in een voormalig kerkgebouw in de buurt van Gent. Ook dat was een dijk van een show, al herinner ik me wel dat ze live niet altijd even zuiver klonk. Bij Anna was dat dan wel weer perfect.

Had nog nooit gehoord van deze dames, maar ze klinken alvast geweldig. Zo'n mooie tips, daar doen we het voor.

Geweldig album ook van Anna, al valt deze buiten mijn top 20. Susanne niet overwogen.

zaaf
18. Bicep - Glue
https://youtu.be/XqZBMtvipGM

Punten : 128
Nom. : 6x

RYM's #172 voor 2017
UK Garage, Breakbeat, Ambient Trance

En elektronisch mag er ook gedanst worden. Bicep debuteert met een gelijknamig album en leadsingle Glue krijgt hulde.
Het album had een lange maaktijd, het duo is al sinds eind jaren zero tezamen en kreeg van DJ Mag al in 2012 de Best of British Breakthrough DJ award.

17. Hatchie - Sure
https://youtu.be/njVJtWUZTK4

Punten : 128
Nom. : 7x

RYM's #45 voor 2017
Dream Pop

De Australische Harriette Pilbeam is zangeres en bassiste van de indie rockband Babaganouj.
Ze wilde graag andersoortige muziek opnemen (haar postpunk, shoegaze en popvoorkeur laten horen) en deed dat middels een EP onder haar familiekoosnaam.
Die sloeg behoorlijk aan, die EP, in haar thuisland. Sure is de tweede single van deze EP.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.