menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
avatar van herman
18. Vera Lynn - We'll Meet Again
58 punten van 12 stemmers, de nummer 1 van EttaJamesBrown

Vera Margaret Welch (20 maart 1917 - 18 juni 2020) debuteerde in 1935 op de Britse radio en stond begin vorig jaar nog in de Britse hitparade, nadat Queen Elizabeth de woorden "We'll Meet Again" in een coronatoespraak gebruikte. We'll Meet Again werd in 1939 uitgebracht en wordt vaak met de Tweede Wereldoorlog geassocieerd. Ook was het lang een uitvaartklassieker, o.a. op de crematie van mijn vader werd het nummer ook gedraaid. Wat mij betreft een nummer en artiest die niet mochten ontbreken in de finale.



avatar van herman
17. Gerry & The Pacemakers - Ferry Cross the Mersey
60 punten van 16 stemmers.

Gerard Marsden (24 september 1942 – 3 januari 2021) formeerde in 1959 zijn groep. Zij werden de op één na succesvolste groep uit Liverpool ooit, misschien toch vooral door dat nummer dat we nog terug gaan zien. Superbitch schreef nog: "Er staat geen afkappingsteken in de titel, want het is de gebiedende wijs van to cross." Dit heb ik me eigenlijk nooit gerealiseerd, leuk weetje.



avatar van Poek
16. Manu Dibango - Soul Makossa
73 punten van 18 stemmers.

Hier was laatst bij Untold Stories een leuk item over. In 1972 was de Africa Cup in Kameroen. Manu Dibango (12 september 1933 - 24 maart 2000) werd gevraagd een nummer hiervoor te schrijven. Dat werd Soul Makossa. Nadat Kameroen werd uitgeschakeld verdween de interesse voor het nummer, tot wat zwarte Amerikanen in Parijs op zoek gingen naar Afrikaanse muziek. Zo kwam het nummer in de Newyorkse clubs terecht en werd het de eerste discohit in Amerika.

Het nummer werd later opnieuw bekend doordat Michael Jackson en Rihanna het 'Mama ko mama sa mamma appelsap' in grote hits gebruikten, hoewel zonder toestemming van Dibango. Terecht dat hij ze aanklaagde, wel opmerkelijk dat hij dat pas in 2009 deed.



avatar van Poek
15. Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Is In)
82 punten van 17 stemmers, nummer 1 van mijzelf.

Ik ben niet speciaal fan van Kenny Rogers (21 augustus 1938 - 20 maart 2020), toch stond dit nummer in mijn top 100 die ik vorig jaar postte. En dat zit zo:

Poek schreef:
Er zijn maar twee films waarvan ik geregeld een fragment terugkijk: Monty Python and the Holy Grail en The Big Lebowski. Van de eerste herinner ik me nog wel waar ik hem voor het eerst zag: in de vijfde klas tijdens een les Engels. Ik vond het meteen geweldig. Ik heb zelfs een muzikale herinnering aan de film: met een paar klasgenoten speelde we de scene van de monniken na (waarin ze “pie jesu domine, dona eis requiem” zingen) waarbij we jesu hadden vervingen door de naam van de amanuensis. Inclusief het zichzelf op het hoofd slaan (met een schoolboek in plaats van een houten plank dan). Achteraf hadden we enige twijfel over onze actie: misschien is de amanuensis wel heel gelovig en vat hij het op als het spotten met zijn geloof? Los daarvan vind ik het nog steeds een leuke actie.

The Holy Grail had maar een budget van 400.000 dollar en kon dus geen bekende muziek gebruiken, maar het zou ook niet erg gepast hebben. The Big Lebowski had dat probleem niet (budget $15M), zit vol met muziek van bekende artiesten en heeft diverse scenes die op zichzelf al een videoclip kunnen zijn. Dylans The Man in Me tijdens de opening credits , Hotel California in de uitvoering van The Gypsy Kings met Jesus die vorig jaar zijn eigen film gekregen heeft (heeft matige kritieken gekregen, maar that’s just, like, their opinion, man). En mijn favoriet, het nummer met de lange titel.

Kenny Rogers kennen we natuurlijk van zijn countryhits en zijn baard (er was ooit een site menwholooklikekennyrogers.com/ , helaas is daar slechts een archief van over) en wie hem nog niet kende deed dat vast na zijn recente overlijden wel. Just Dropped In is echter een heel ander nummer, psychedelisch, net als de scene waarin het gespeeld wordt, waarin de dude droomt over bowlen, Saddam Hussein, vrouwen met lange benen (inclusief de even niet huilende Julianne Moore) en het zijn van een bowlingbal. Ongetwijfeld had ik toen ik het voor het eerst zag geen idee van de zanger en dat Kenny Rogers als lid van The First Edition (later zijn begeleidingsband) begon met psychedelica. Dat hij het zingt maakt het nummer wel nog iets cooler voor mij.

Het nummer is trouwens geschreven door Mickey Newbury in 1967. In 2002 bracht hij het nummer zelf uit. Maar is dat dan een cover of niet!?




Er heeft een hele lange periode gezeten tussen dat ik voor het eerst The Big Lebowski zag en het moment dat ik besefte dat dit nummer van Kenny Rogers was (zo'n 15 jaar)

avatar van herman
Bij mij nog wel meer, ik kwam daar vorig jaar pas achter. En ik heb de film na de jaren '90 niet meer gezien... Wordt tijd dat ik hem ga herzien.

avatar van herman
14. Toots & The Maytals - Funky Kingston
82 punten van 14 stemmers, andré, Johnny Marr en yeahyeahyeah weten dingen.

Frederick Nathaniel "Toots" Hibbert (8 december 1942 - 11 september 2020) begong al vroeg met zingen. Als son of a preacher man en woman, zong hij in een gospelkoor. Hij bekwaamde zich als muzikant en richtte de legendarische ska/reggaegroep The Maytals op. Zoals dat wel vaker gaat met popgroepen in de jaren '60, werd de naam van de vocalist uiteindelijk onderdeel van de bandnaam. En terecht, wat Toots was een pionier in het reggaegenre, dat zelfs werd vernoemd naar een van zijn nummers (Do The Reggay). Na de jaren '60 neemt hun muziek wel een vlucht en klinkt het muzikaal nog een stuk rijker en rijper. Het geweldige opzwepende Funky Kingston is daar wel het beste voorbeeld van.



avatar van Poek
13. De Raggende Manne - Poep in je Hoofd
98 punten van 17 stemmers, nummer 1 van arcade monkeys en ranja.

"Zal ik jou eens even lekker in je bek schijten" zei Philip Freriks afgelopen woensdag bij De Slimste Mens. Dat tekent wel dat deze tekst een klassieker is geworden, of met andere woorden, (licht schetsend)

Simon77 schreef:
Eén van de mooiste Nederlandse liedteksten


Als Bob Fosko (4 oktober 1955 - 28 februari 2020) het zegt/zingt/roept/schreeuwt klinkt het toch anders. Het gitaarspel in dit nummer verklaart wat mij betreft de bandnaam.



avatar van herman
12. Gerry & The Pacemakers - You'll never walk alone
101 punten van 17 stemmers

We noemden hem net al, bij Ferry Cross The Mersey. Maar het grote wapenfeit van Gerard Marsden (24 september 1942 – 3 januari 2021) is natuurlijk dit You'll Never Walk Alone. Het nummer is zoals de meesten hier vast wel weten al ouder. Het werd in 1945 geschreven voor de musical Carousel, gecoverd door deze en genen. Gerry Marsden raakte geïnspireerd door de versie van Gene Vincent en besloot het te coveren. Het nummer werd een grote hit, maar kreeg natuurlijk eeuwige status doordat Liverpool FC het adopteerde als clublied. Sindsdien is het een enorme voetbalklassieker, in Nederland werd het zelfs een top 40 hit in 1995 door de successen van Ajax.

En vorig jaar was er natuurlijk de actie geïnitieerd door de Nederlandse radiodj Sander Hoogendoorn, waardoor het nummer in heel Europa tegelijk op de radio kwam. Ik ben ergens wel blij dat Gerry dat nog mee heeft mogen maken, al zal het nummer de mensen tot ver na zijn dood steun blijven geven.



avatar van herman
11. Betty Wright - Clean Up Woman
101 punten, 24 keer genoemd

Bessie Regina Norris (21 december 1953 - 10 mei 2020) was eerlijk gezegd tot voor kort redelijk onbekend voor mij. Zij piekte in de vroege jaren '70 met dit prachtige funky soulnummer dat haar grootste hit zou worden. Ze had een veelbewogen leven, met drie huwelijken en een kind dat noodlottig om het leven kwam. Ze overleed uiteindelijk aan kanker. In 2021 zal ik wat meer in haar muziek duiken, dit nummer was een mooie kennismaking.



avatar van Poek
10. The Outfield - Your Love
106 punten van 18 stemmers, nummer 1 van GrafGantz en Simon77.

De Britse band The Outfield met zanger Tony Lewis (21 december 1957 - 19 oktober 2020) heeft een opmerkelijke manier van commercieel succes. In Nederland zullen velen ze alleen van Your Love kennen. In eigen land waarschijnlijk niet eens, ze hebben daar nooit een hit gescoord. In Amerika daarentegen acht hits en het schijnt dat Your Love het goed in sportstadions doet. Dankzij de dab dit jaar ook voor het eerst in de top 2000 (wel nipt, op 1994).



avatar van Poek
9. Little Richard - Tutti Frutti
107 punten van 19 stemmers, nummer 1 van wendyvortex.

De eerste hit van Little Richard is altijd zijn populairste nummer gebleven. "Wop-bop-a-loo-mop alop-bom-bom" is naar mijn mening een geniale tekst. Dat hij in de tekst ook zijn liefde aan twee meisjes betuigt was vast een leugentje om bestwil.



avatar van herman
8. Bill Withers - Harlem
113 punten van 21 stemmers, de nummer 1 van laxus11

Bijna 33 was William Harrison "Bill" Withers Jr. (4 juli 1938 - 30 maart 2020) toen hij in 1971 debuteerde met het album Just As I Am, waarvan Harlem de opener is. Dat riep bij mij de vraag op: maar wat heeft hij die jaren ervoor gedaan? Sowieso heeft hij van zijn 17e tot zijn 26e bij de marine gezeten, waar hij interesse in muziek kreeg en liedjes begon te schrijven. Daarna probeerde hij door te breken, wat niet echt lukte. Zo werd zijn eerste single geen hit, terwijl Three Nights and a Morning eigenlijk gewoon een uptempo versie van Harlem is. Gelukkig zou het nog goedkomen met Bill en hij prachtige platen maken. En bij ons misschien wel de geëerde overledene van 2020 worden. Want na Harlem heeft Bill nog twee ijzers in het vuur om deze editie te winnen.



avatar van EttaJamesBrown
Een mooie duopresentatie!

avatar van herman
7. Mory Kanté - Yé ké yé ké
115 punten van 23 stemmers, de nummer 1 van LucM en Titmeister

Een onwaarschijnlijke nummer 1 hit van de late jaren '80 was Yé ké yé ké van de Guinese zanger Mory Kanté (29 maart 1950 – 22 mei 2020). Kanté schreef het in de Mandinka-taal gezongen nummer in Parijs waar hij op dat moment woonde. Vanuit Frankrijk veroverde hij de wereld, na al zo'n 15 jaar muzikaal actief te zijn geweest. Via allerlei remixen zou het nog vele jaren op de dansvloer te horen blijven, maar het origineel is wat mij betreft pas echt tijdloos en een nummer waar ik altijd weer blij van wordt
.


avatar van Poek
6. D.A.F. - Der Mussolini
119 punten van 18 stemmers, nummer 1 van DjFrankie.

Deutsch Amerikanische Freundschaft wordt wel eens als een voorloper van Industrial en EBM gezien, maar zelf vonden ze dat ze electronische punk maakten. En dus provoceerden ze graag, met bijvoorbeeld het nummer waar ze Mussolini, Hitler en Jezus op een hoop gooiden. Ze werden ook fascistisch genoemd vanwege dit nummer, maar dat zal vast niet: de ouders van de in Spanje geboren zanger Gabi Delgado-López (18 april 1958 - 22 maart 2020) waren immers gevlucht voor Franco. Hij overleed mogelijk in zijn geboortestad Cordoba, volgens andere bronnen in Portugal.



avatar van Poek
5. Cardiacs – Is This The Life?
120 punten van 17 stemmers, nummer 1 van aerobag, Arno, dix en vigil.

De fanboys maakten zich zorgen of het nummer uberhaupt de finale zou halen, maar kijk eens, niet alleen dat, ook nog top vijf! Zorgen waren er al langer over Zanger Tim Smith (3 juli 1961 - 21 juli 2020) die in 2008 een hartaanval kreeg en sindsdien in slechte gezondheid verkeerde. De laatste twaalf jaar van zijn leven zullen vast niet zijn leukste geweest zijn.
Ik ben verder wel benieuwd waarom Is this the life hier populair is: op last.fm staat het namelijk niet bij de tien meest gedraaide nummers.



avatar van herman
4. Bill Withers - Use Me
124 punten van 20 stemmers, de nummer 1 van aERodynamIC, El Ninjo, Brunniepoo en [user=227]Marco dB

William Harrison "Bill" Withers Jr (4 juli 1938 - 30 maart 2020) brak in 1971 door met Harlem en vanaf dat moment brengt hij de ene na de andere prachtige single uit Dit vond ik zelf de mooiste van de drie de finale haalde, zie ook deze clip bij Soul Train en kijk hoe Bill en dansers genieten:



avatar van herman
3. The Serenes - Abiding Place
145 punten van 23 stemmers, de nummer 1 van Choconas, Outlaw104 en likeahurricane

We spreken eind jaren '70 als Paul Dokter (3 maart 1961 - 7 augustus 2020) zijn studie Friese en Drentse taal- en volkenkunde in Groningen afbreekt, omdat hij in de punk verzeild raakt. Na de punk volgt de new wave en als hij uiteindelijk Theo de Jong ontmoet, richtten ze de band The Serenes op. Er is een duidelijke chemie en het album Barefoot and Pregnant dat in 1990 uitkomt groeit uit tot een alternatieve klassieker.
De muziek is geënt op de jangle pop van groepen als The Feelies en The Chills, maar toch ook heel erg eigen. Luister maar eens:



avatar van Outlaw104
Even er tussendoor fietsen.

Zoals bij een enkeling misschien wel bekend bezochten Paul Dokter en Theo de Jong elkaar nog regelmatig om samen muziek te 'componeren'. Daar kwam nooit iets van naar buiten, toch verscheen er enkele jaren geleden onder de naam "Volvox Colony" iets op Soundcloud, dat er helaas alweer is afgehaald.
In 2018 verscheen een nieuw nummer onder de naam "The Family Acid" en een clip op YouTube en die staat er nog steeds (zie eerste link). Er zou later dat jaar een album volgen, maar die zal nu waarschijnlijk helaas nooit afgemaakt worden.

The Family Acid - Ross Ice Shelf

Wel zijn er vanaf zo'n twee maanden geleden ineens vijf muziekstukken op YouTube gezet onder de noemer The Bedum Sessions 2014-2018, de plaats waar Paul Dokter in die periode woonde en een studio bezat en daar af en toe samen met Theo de Jong vrijblijvend wat zat te musiceren.

The Family Acid - Are You Alive?
The Family Acid - Les étoiles oubliées
The Family Acid - Dead Popstars
The Family Acid - The Gas Chair
The Family Acid - Night Sky Over the Occident

avatar van Poek
2. Bill Withers - Ain't No Sunshine
194 punten van 28 stemmers, nummer 1 van Ast, Edgar18, Funky Bookie, jeroentjuhh, musicfriek en teus

De populariteit van een nummer is vaak lastig te voorspellen. Zie bijvoorbeeld dit:

https://images.recordsale.de/600/600/bill-withers_harlem-aint-no-sunshine_2.jpg

Ja, het populairste nummer van Bill Withers schijnt oorspronkelijk een b-kantje geweest te zijn. Nadat de radio steeds dit nummer draaide werd het snel gecorrigeerd.

Voor deze finale leek dit nummer me de grote favoriet, het had immers vorig jaar de finale van de MuMeLadder gehaald. Het heeft het echter toch moeten afleggen tegen de nummer 723 uit de MuMeLadder. En zo wordt weer eens bevestigd: het ene spel is het andere niet.

Nog een interessant feitje van Wikipedia: oorspronkelijk was de bedoeling dat het typerende I know x26 vervangen zou worden door echte tekst, maar op aanraden van andere muzikanten liet Withers dat na. Verstandig!



avatar van herman
1. Liesbeth List - Pastorale (met Ramses Shaffy)
201 punten van 30 stemmers, de nummer 1 van Bucquoy, dominicano fonso, johan de witt, motel matches, Superbitch en mijzelf.

Elisabeth Dorathea (Elly) Driessen (Bandoeng, 12 december 1941 – Soest, 25 maart 2020) had alles behalve een makkelijke start van haar leven. Ze is 5 als haar moeder zelfmoord pleegt. Het overgebleven gezin verhuist naar Nederland, Elisabeth belandt in een weeshuis en uiteindelijk bij fijne pleegouders op Vlieland. Eenmaal 18 verhuist ze naar Amsterdam en gaat ze serieus werk maken van haar muzikale carrière. Ze verdiept zich in chansons, treedt zelfs op met Serge Gainsbourg en ontmoet uiteindelijk Ramses Shaffy. Met hem neemt ze het epische Pastorale op, waarin een gesprek wordt opgevoerd tussen de Zon (Ramses) en de Aarde (List). Een hoogtepunt voor beiden, maar wat mij betreft ook een hoogtepunt in de Nederlandse popmuziek. Ik vind het prachtig dat dat hier erkend wordt.



avatar van Outlaw104
Bravo, mooie duopresentatie en dito teksten. En een prachtige winnaar.

avatar van Brunniepoo
Verrassende winnaar van een mooie editie! Dank beiden!

avatar van herman
De hele top 20 op een rijtje:

1. Liesbeth List - Pastorale (met Ramses Shaffy) 201 30
2. Bill Withers - Ain't No Sunshine 194 28
3. The Serenes - Abiding Place 145 22
4. Bill Withers - Use Me 124 20
5. Cardiacs – Is This The Life? 120 17
6. D.A.F. - Der Mussolini 119 18
7. Mory Kanté - Yéké yéké 115 23
8. Bill Withers - Harlem 113 21
9. Little Richard - Tutti Frutti 107 19
10. The Outfield - Your Love 106 18
11. Betty Wright - Clean Up Woman 101 24
12. Gerry & The Pacemakers - You'll never walk alone 101 17
13. De Raggende Manne - Poep in je Hoofd 98 17
14. Toots & the Maytals - Funky Kingston 82 18
15. Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Is In) 82 17
16. Manu Dibango - Soul Makossa 73 18
17. Gerry & The Pacemakers - Ferry Cross the Mersey 60 16
18. Vera Lynn - We'll Meet Again 58 12
19. Little Richard - Lucille 52 14
20. Trini Lopez - If I Had A Hammer 39 11

Met veel dank aan Poek voor het initiatief deze editie spontaan in te gelasten en grotendeels op zich te nemen. En natuurlijk aan alle deelnemers!

avatar van Simon77
Mooie Greatest Hits editie heren. Ik voel een traditie aankomen

avatar van Poek
Herman ook bedankt en verder iedereen die meegedaan heeft! En wellicht inderdaad voor herhaling vatbaar.

avatar van El Ninjo
Mooie editie inderdaad met ook een hele mooie winnaar en ik voel ook een traditie aankomen herman en Poek

avatar van EttaJamesBrown
Outlaw104 schreef:
Bravo, mooie duopresentatie en dito teksten. En een prachtige winnaar.


Bedum! Dat is mijn buurdorp. Ik ga dit beluisteren.

Mijn avatar zegt 3,9 kilometer.

Mooie lijst en presentatie, dank herman en Poek!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:58 uur

geplaatst: vandaag om 18:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.