MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Black Sabbath (Songs)

zoeken in:
Lachende derde
spinout schreef:
Kan Live At Last dan ook nog mee gepakt worden?

Goed idee.

Live at Last kan ook nog wel, mits men naar goed 18 minuten Wicked World wil luisteren. Die valt wel terug te vinden zoals ik net gezien heb. Is wel een tussendoortje van de platenmaatschappij, buiten medeweten van de band uitgebracht.

Live Evil wordt ergens echt door Dio aangekondigd als opnamen voor een ophanden zijnde livealbum.
Daar zit je met Heaven and Hell opgedeeld in twee gedeelten, ook op hun YT-kanaal - Paranoid hebben ze wel losgeknipt.

Overigens stond ik zelf meer aan de kant van Ozzy die op Speak of the Devil nummers van Black Sabbath met andere band bracht.

En dan is er nog Reunion, The End en van Heaven & Hell Live: Radio City Music Hall en Neon Knights: Live at Wacken. Dit vat allemaal onder de periode 1986-2017, Cross Purposes Live en een livegevalletje DVD/CD uit de tijd van 13 buiten beschouwing gelaten. Een livealbum top zou ook nog kunnen.

Lachende derde
B.Robertson schreef:
Een livealbum top zou ook nog kunnen.

Gezien jouw relevante toevoegingen aangaande live-opnames (ook in de samenstelling met Ian Gillan bestaan liveopnames van Sabbathsongs) denk ik dat - om het niet nodeloos ingewikkeld te maken - dit een heel goed plan is. Kunnen we beginnen met Live at last en werken we naar het eind toe.
En dan werken we nu eerst de Sabbathdiscografie af tot en met 13.

Die 2CD deluxe van Born Again moet liveopnames met Gillan bevatten, hadden ze Bev Bevan van ELO als drummer. Van Ian Gillan zelf is me bekend dat hij Trashed opnam voor Gillan's Inn uit 2006 met Tony Iommi als gast, ging om een jubileumalbum vermoedelijk ter ere van Gillans 60e levensjaar. Iommi en Gillan werkten later nog samen op het project Who Cares (2012) waar Zero the Hero en eerder aangehaald Trashed vertegenwoordigd zijn.

Lijkt me verder een prima agenda eerst Born Again t/m 13 en daarna Live at Last t/m The End, kunnen we tot ver in het voorjaar mee vooruit.

Over and Over

Lachende derde
Over and Over: ik hoor in de gitaarpartijen gewoon al Paradise Lost. Maar dan beter uiteraard. 5*

Over and Over: 4*

Lekker nummer, wederom. 4

Slipping Away: 4
Falling Off the Edge of the World: 4
Over and Over: 3

Over and Over:4 - toch een heerlijk droefgeestige afsluiter met de nodige emotie gebracht.

Tussenstanden volgen later, schat zo in dat alleen Falling Off the Edge of the World iets bereikt heeft, op naar Gillan:

Lachende derde
Snoeiharde binnenkomer. Voor mij 5* Maar ik houd dan ook van dit album.

Lachende derde
En de vaak verguisde productie van dit album (door Iommi) bevalt me ook. Toegegeven: het is een onevenwichtig geproduceerd album, te opzichtig glad en rommelig. Maar ik heb dit album leren kennen in een periode van mijn leven (ik was 15) waarin ik het moeilijk had. Deze plaat heeft me er voor een deel doorheen gesleept. Dus die liefde voor dit album blijft.

Over and over: 5
Trashed: 5

Lekkere opener van Born Again!

4

Trashed: 4

Over and Over: 4
Thrashed: 4

Brrr...wat is dit? Veel minder m'n ding hoor dit... die zang Instrumentaal gelukkig wel nog prima, maar door de zang kom ik niet hoger dan een:

2

Sir Spamalot (crew)
Over and Over: 4

Born Again ga ik overslaan.

Thrashed: 4*

Slipping Away 3.72 (11/41) net iets hoger gewaardeerd dan Wishing Well / Walk Away
Falling Off the Edge of the World 4.50 (10/45)
Over and Over 4.00 (9/36)

Update top 10:

1. The Sign of the Southern Cross 4.88 (9/44)
2. Heaven and Hell 4.80 (10/48)
3. Die Young / Falling Off the Edge of the World 4.50 (10/45)
4. Neon Knights 4.40 (10/44)
5. The Mob Rules 4.36 (11/48)
6. Lonely is the Word 4.25 (8/34)
7. Children of the Sea 4.20 (10/42)
8. Turn Up the Night / Voodoo 4.10 (10/41)
9. Dirty Women 4.00 (10/40)
10. Over and Over 4.00 (9/36)

Exit:

You Won't Change Me 3.90 (10/39) - er is voor gekozen Over and Over onder Dirty Women te laten eindigen wegens minder stemmen.

Lachende derde
Johnny Marr schreef:
Brrr...wat is dit?

Da's Ian Gillan.

Lachende derde schreef:
(quote)

Da's Ian Gillan.

Ja, ik weet het. Hij klinkt voor mij heel anders dan bij Deep Purple, niet?

Lachende derde
Zeker. Hij klinkt heel geforceerd, zingt harder dan normaal. Forceert zijn stem. Ik snap waarom mensen deze plaat vreselijk vinden. Ik houd van dit album en de reden daarvan is - open deur-alert! - hoogst particulier.
Jouw afkeer getuigt van goede smaak.

Stonehenge /
Disturbing the Priest

Stonehenge - 3
Disturbing the Priest - 2

Gast
geplaatst: vandaag om 23:05 uur

geplaatst: vandaag om 23:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.